2016-09-21, 20:06
Medlem
Är helt grön när det gäller el i hemmet. Hursomhelst, kom precis hem och elen har gått. Alla apparater förutom kyl/frys var avslagna när jag gick hemifrån imorse. Försöker förstå ifall att det är jag som måste byta någonting.

Hursomhelst, här är en bild på proppskåpet: http://imgur.com/pVzftoj

Har egentligen aldrig kikat i ett sådant förut, men jag förutsätter att den svarta är jordfelsbrytaren!?

Har den i sådant fall slagit? Jag vred på den utan att strömmen kom tillbaka. Vad är mitt nästa steg?

Angående propparna:
1: spis
2: bel. Hall/kök
3:bel: vardagsrum/toalett

Tack på förhand
Citera
2016-09-21, 20:22
Medlem
Den svarta är huvudströmbrytaren, ser inte ut som om det finns någon jordfelsbrytare. Är det lägenhet eller fristående hus, har grannarna el? Det finns huvudsäkringar någonstans också, antagligen i källaren.
Citera
2016-09-21, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle1961Sth
Den svarta är huvudströmbrytaren, ser inte ut som om det finns någon jordfelsbrytare. Är det lägenhet eller fristående hus, har grannarna el? Det finns huvudsäkringar någonstans också, antagligen i källaren.

Ok. Om den svarta är huvudströmbrytaren så är det nog som du säger att det inte finns någon jordfelsbrytare.

Är en lägenhet där grannar har el samt trapphus är upplyst. Gissar att ingen huvudsäkring har gått i sådant fall!?
Citera
2016-09-21, 20:34
Medlem
Det finns huvudsäkringar för just din lägenhet någonstans tillsammans med elmätaren, men verkar märkligt om alla tre gått samtidigt, för du hade ingen ström alls? Och du har betalt räkningen?
Citera
2016-09-21, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olle1961Sth
Det finns huvudsäkringar för just din lägenhet någonstans tillsammans med elmätaren, men verkar märkligt om alla tre gått samtidigt, för du hade ingen ström alls? Och du har betalt räkningen?

Okay. Det låter konstig som du säger.

Ska kika på det om ett tag med värden (som sköter elräkningen). Är väll troligt att något hänt i kommunikationen med elbolaget. Får börja där iaf.
Citera
2016-09-21, 20:48
Medlem
Är det ett gammalt hus så kan det vara så att du bara har enfas till din lägenhet. Om då huvudsäkringen går så försvinner all el i hela lägenheten.
Citera
2016-09-21, 21:59
Medlem
Lavettens avatar
Finns en del saker som är lite märkliga. Bl a att du var tvungen att slå på strömbrytaren. En sådan slår inte av sig själv.

Du har utan tvekan trefas in i lägenheten då du har en trefasgrupp till spis på 3x16 A. Grupp 1a, 1b och 1c.

En jordfelsbrytare brukar man sätta bredvid en central som har diazed-säkringar (smältproppar) och sitter i så fall i en egen liten plastlåda i anslutning till den stora centralen. Den känns igen och skiljs från automatsäkringar/personskyddsautomater genom att det står "0.03 A" på den vilket är felströmmen den bryter på. Här är en referensbild: Jordfelsbrytare

En huvudsäkring brukar hålla längre än de mindre säkringarna i centralen. De du visar på bild ser hela ut men det kan vara missvisande då den lilla "pluppen" (röd 10 A eller grå 16 A) i toppen på säkringen ibland kan fastna och inte trilla av som den är menad att göra.

I vilket fall är det inte bara en enda säkring eller huvudsäkring som gått. I så fall hade inte hela lägenheten varit död då det finns ytterligare två faser.

Om det skulle vara så att en eller flera huvudsäkringar gått är det ett allvarligt fel som så gott som garanterat inte löst ut på grund av din kyl och frys.

Som sagt. Ytterst märkligt att du har det helt strömlöst. Känns spontant som att det beror på något utanför din lägenhet.

Det är inte så att det utförs något arbete i ditt hus? Huvudledningen kan ha blivit skadad vid håltagning. Vet av erfarenhet att sådant där är betydligt mer vanligt än man tror.

Kan vara något glapp i huvudbrytaren men det är ganska sällsynt och då brukar det oftast handla om gamla backelitbrytare. Testa att slå av och på ett par gånger.

Ledsen att jag inte kan hjälpa dig mer. Det är svårt när man är fast bakom en skärm. Jag hade kunnat dra fler och bättre slutsatser om jag haft möjlighet att mäta lite. Hoppas att det löser sig smidigt i vilket fall. Meddela gärna här vad felet berodde på. Kan vara lärorikt att veta och erfarenheter ska man alltid skaffa sig fler av.
Senast redigerad av Lavetten 2016-09-21 kl. 22:02.
Citera
2016-09-21, 22:47
Medlem
Får tacka för alla svar. Vet nu vad jag ska tänka på nästa gång jag saknar el i hemmet.

Denna gång var problemet dock att det blivit felkommunikation mellan elbolaget, som klippte strömmen, och min hyresvärd (som sköter abonnemanget). Att jag saknar lyse ikväll är alltså inte så märkligt.
Citera
2016-09-22, 06:00
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boaten
Får tacka för alla svar. Vet nu vad jag ska tänka på nästa gång jag saknar el i hemmet.

Denna gång var problemet dock att det blivit felkommunikation mellan elbolaget, som klippte strömmen, och min hyresvärd (som sköter abonnemanget). Att jag saknar lyse ikväll är alltså inte så märkligt.

Låter inte speciellt seriöst... Vad är det för ställe du bor på där man inte betalar sin elräkning. Svartkontrakt?
Citera
2016-09-22, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
Låter inte speciellt seriöst... Vad är det för ställe du bor på där man inte betalar sin elräkning. Svartkontrakt?

Nope inte något oseriöst/svartkontrakt, och ingen obetald elräkning som låg bakom. Ett missförstånd angående överflytten av elabonnemanget i samband med att värden (ägaren) köpte lägenheten för någon månad sedan. Sånt som händer helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in