2016-09-20, 20:25
Medlem
PaulTemples avatar
Enligt GP finns det en sluten Facebook grupp som diskuterar en flyktingförläggning bestående av villavagnar som är tänkt att placeras på Lilleby Camping i Torslanda.

Detta har tydligen retat upp de boende till den milda grad att de funderar på att bränna ner stället. Det framgår inte ur artikeln hur tidningen fått tillgång eller kännedom till gruppen då det tydligen är en sluten FB grupp. Det är väl å andra sidan inte helt otippat att någon av medarbetarna på GP bor i Torslanda och ingår i gruppen. Däremot står det att Polisen har tillgång till den:

Citat:
Polisen i Torslanda känner till Facebook-gruppen och har den under viss observation.

Jag kan tillägga för Er som inte känner till Göteborg att Torslanda är ett höginkomst-villaområde som ville bryta sig ur Göteborg och bilda en egen kommun för några år sedan.

Citat:
I gruppen uppmanar medlemmar varandra att överklaga bygglovet av villavagnarna, men flera personer hetsar också om stenkastning och mordbrand:
"Ner o göra en brasa o knäppa ett par bärs?" skriver en person.
En annan har lagt upp en bild på en flaska med tändvätska och skrivit "Ses där!". En bild som fått 65 gillanden av andra medlemmar

Citat:
Ami Höglund är vd för Svenska Semesterhem AB som i somras köpte upp Lilleby Camping. Hon berättar att hon stött på mycket missnöje i samband med beslutet om att villavagnarna ska hyras ut till nyanlända:
– En del försöker sätta stopp för det här genom olika överklaganden. Några har varit ute vid campingen och pratat med oss. Men jag har inte känt av något direkt hot.

http://www.gp.se/nyheter/hotar-att-elda-villavagnar-mycket-fint-virke-f%C3%B6r-en-go-brasa-1.3799282

Ja, vad tycker Ni andra?

Edit: Tillägg

Citat:
Efter GP:s uppmärksammande av bilder och kommentarer i gruppen inledde polisen under måndagen en förundersökning om stämpling till mordbrand.
Senast redigerad av PaulTemple 2016-09-20 kl. 20:31.
Citera
2016-09-20, 20:28
Medlem
Pungterings avatar
Eftersom ingen lyssnar på vad folket vill, polisen abdikerat, sjukvården överbelastas av söndercurlade småglin och hitvällare så finns det inte mycket annat att göra.

Jag förstår dem.
Citera
2016-09-20, 20:28
Medlem
Byggnaderna står kvar, så antagligen tomma "hot" och ungdomar som ska hävda sig.
Det bästa hade varit utifall någon faktiskt brände ner vagnarna.
Citera
2016-09-20, 20:37
Avslutad
Jag blir alltid lika förundrad när media, politiker och annat avskräde inte förstår varför svenskarna har blivit så desperata att hålla invällarna ifrån sig och sina hus att bränder har blivit ett seriöst alternativ.
Lever de ute i skogen eller under en sten i samma skog?

Nej. Det är inte rätt att bränna ner byggnader, men ingen lyssnar ju de boende när de överklagar eller är arga på kommunmötena som anordnas. Ofta anordnar kommunen mötens efter beslutet redan är taget. De pissar befolkningen i munnen och blir sedan förvånade och upprörda när de får mothugg och konkreta handlingar mot planerna.

Stenkastarna ursäktas alltid, undantagslöst i media. Allt är samhällets fel. Varför appliceras inte samma tänk på arga svenskar som inte vill ha "barn" eller otacksamma muslimer i närheten?

Vanliga, arbetande svenskar sitter i hemliga grupper på Fb och talar om att begå grova brott tillsammans i större grupper. Är det inte något jävligt fel då i samhället? Etablissemanget driver folket helt bananas.
Citera
2016-09-20, 20:37
Medlem
PaulTemples avatar
I GT kom förklaringen till hur nyheten nådde media:

Citat:
Andra boende i Torslanda ska ha tipsat polisen om vad som skrivs i gruppen - och på campingen är det förhöjd säkerhet. En förundersökning om stämpling till mordbrand är inledd.

http://www.expressen.se/gt/grannar-hotar-branna-nyanlandas-bostader/
Citera
2016-09-20, 20:42
Medlem
PaulTemples avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Jag blir alltid lika förundrad när media, politiker och annat avskräde inte förstår varför svenskarna har blivit så desperata att hålla invällarna ifrån sig och sina hus att bränder har blivit ett seriöst alternativ.
Lever de ute i skogen eller under en sten i samma skog?

Nej. Det är inte rätt att bränna ner byggnader, men ingen lyssnar ju de boende när de överklagar eller är arga på kommunmötena som anordnas. Ofta anordnar kommunen mötens efter beslutet redan är taget. De pissar befolkningen i munnen och blir sedan förvånade och upprörda när de får mothugg och konkreta handlingar emot planerna.

Stenkastarna ursäktas alltid, undantagslöst i media. Allt är samhällets fel. Varför appliceras inte samma tänk på arga svenskar som inte vill ha "barn" eller otacksamma muslimer i närheten?

Vanliga, arbetande svenskar sitter i hemliga grupper på Fb och talar om att begå grova brott tillsammans i större grupper. Är det inte något jävligt fel då i samhället? Etablissemanget driver folket helt bananas.

Jag kan inte annat än hålla med dig. Det pratas ibland om parallella samhällen men nu har vi flera nivåer också. "Vanligt" folk som samlas i dolda grupper på nätet där de vågar säga vad de tycker. Jag blir allvarligt orolig för vart "vårt" samhälle egentligen är på väg.
Citera
2016-09-20, 21:03
Medlem
IceEyess avatar
Hur ser partisympatierna ut i Torslanda?
Citera
2016-09-20, 21:09
Avslutad
Jag tror knappast att någon utav dom som skrev i gruppen kommer göra något så drastiskt som att bränna ned husvagnarna. Det är i huvudsak helt vanliga människor som ventilerar sin oro. Däremot skall man komma ihåg att Torslanda brukade vara rasisternas fäste i Göteborg och många utav dessa bor fortfarande kvar, så att något kan hända är knappast någon högoddsare. Jag antar att polisen är medveten om detta eftersom dom haft patrull på plats non-stop sedan vagnarna levererades (att dom har resurser till detta är väldigt besynnerligt dock).

Personligen är jag inte särskilt orolig för att "flyktingbarnen" kommer ställa till med så mycket stök då detta kommer sluta med totalt upplopp i Torslanda. En våldtäkt, en misshandel eller ett rån så kommer hundratals människor gå bärsärk. Som jag skrev i "lillebytråden" så kan det mycket väl vara i Torslanda som det första riktiga medborgardet startas.
Citera
2016-09-20, 21:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IceEyes
Hur ser partisympatierna ut i Torslanda?

I valet 2014:

M 33%
S 22%
SD 15%
FP 8%
MP 6%
C 5%
KD 5%
V 3%
F! 1,7%

Men i nuläget är golvet för SD 40%, utan tvekan.
Senast redigerad av trazke 2016-09-20 kl. 21:19.
Citera
2016-09-20, 21:16
Medlem
Skrämmande denna främlingsfientlighet, hur löser vi detta?
Citera
2016-09-20, 21:18
Medlem
cacas avatar
Blir perfekt med ett barackboende för nyinkomna i Torslanda, tycker det verkar som grannarna till boendet verkar vara mycket trångsynta och kanske på gränsen till rasister! Fy skäms att planera elda upp bostäder! Dessa behövs för de nyanlända och är nog bra för de i Torslanda också!
(PS bor själv inte i Torslanda )
Citera
2016-09-20, 21:20
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AmaiLiu2
Skrämmande denna främlingsfientlighet, hur löser vi detta?

Låta grottfolket bo i sina egna länder?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in