Citat:
Ursprungligen postat av
WbZV
Folk som spelar på matcher (vilket aldrig skulle falla mig in) är väl medvetna om att 2-2, 3-1 eller 1-3 är vanligare som slutresultat än 2-1 eller 1-2, eftersom ett lag med uddamålsunderläge tar fler och fler risker för att utjämna när matchtiden går mot sitt slut. I ishockey där man kan byta ut målvakten mot en extra utespelare blir det än mer tydligt, men även i fotboll händer det att målvakten ger upp målet för att hjälpa till som utespelare.
Jag tror det förekommer tärningar med förtryckta vanliga slutresultat som ger ett bättre utfall än att slumpa lagens mål var för sig. Modeller som är sämre än så tycker jag inte är meningsfulla.
Kan du möjligen styrka något i vad du säger här med t ex statistik? (Är nu ett tag sen jag kollade upp det här själv, men googla på "soccer Poisson" så får du iaf ganska många träffar.)
Visst vore det bra om man hade någon realistisk och detaljerad modell med t ex en (eller fler) parametrar för varje spelare.
MEN var får man värdena på alla parametrar ifrån? Ett tänkbart sätt är med någon anpassningsmetod till historiska data, t ex från det senaste årets alla matcher. Men vad säger en sådan anpassning om
nästa match? Om man anpassar parametrar för varje spelare, hur gör man då med de som har väldigt lite matchtid på plan? Med tillräckligt många parametrar kan man anpassa en modell till vad som helst. Ger det mer
information eller bara mer brus?
Min poäng är att det precis som i finans finns en fördel i enkla modeller med få parametrar, just för att de är enkla. Alla vet att de grundläggande antagandena i Black & Scholes stokastiska optionsvärderingsmodell är lite skumma, ändå är det just den som används överallt just pga att den är så enkel, med varje finansiellt instruments
volatilitet som viktigaste parameter. Anpassning till mer realism görs genom att tweaka modellen lite med sånt som "volatility smile". Lite OT, men jag tänker mig att någon enkel Poissonmodell också skulle kunna vara väldigt användbart för vadslagning i större skala.