2016-09-19, 07:10
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det handlar inte om hur många gärningsmän som befann sig på platsen. Bevisligen fanns det enbart en. Det handlar om att Lisbets initiala utsagor förvanskas till ett missförstånd. Och att ÅR blir bortretuscherad. På ett stadium där Holmer inte pratat med varken LP, ÅR eller ministrar. Åtminstone inte officiellt.

Den som missförstått är Lisbet. Hon har beskrivit två personer på avstånd. Där en uppenbart är Anders Björkman. Och en än idag okänd person. En lång beige man. Vilka hon kopplade till två personer hon tidigare sett utanför bostaden. I detta läget beskrev hon alltså inte gärningsmannen.

Rikslarmet skrevs av Åke Rimborn. Welander åkte till sjukhuset efter Rimborns två besök, och efter att rikslarmet sänts ut. Efter det besöket såg han ingen anledning att ändra antalet gärningsmän.

Det finns ett antal källor till rikslarmets två personer. Lisbet, ÅR, GW, och ett antal ministrar. Som vidarebefordrade det till ÖB. Där det idag enbart finns en person som står fast vid det. Resten hukar under Holmers dekret.

Det finns en källa till att hon inte uppgav två gärningsmän. Lars Christiansson som först efter tre veckor på uppmaning skrev ett PM. Alltså polisen som vägrade att berätta vad han gjorde mordnatten enligt Inuti Labyrinten. Och dessutom uppenbarligen ljög om att han lämnat sin redogörelse i gropen. Och om att han skulle varit förste polis på plats på sjukhuset.
Du vet ingenting om hur många gärningsmän det fanns på platsen och än mindre kan du bevisa någonting.
Citera
2016-09-19, 07:14
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Vältränad och i god form?
Om du frågar mig om CP var vältränad och fokuserad vid tiden för MOP, så svarar jag att jag gissar på det. Bilder från den tiden visar en vältränad person i 40-årsåldern. Vid tiden för gripandet var han en plufsig A-lagare, efter tiden i fängelset åter igen vältränad och efter en tid med mycket pengar (300.000+ kronor i den tidens penningvärde) förvandlades han till ett vrak.
Senast redigerad av iesho 2016-09-19 kl. 07:18.
Citera
2016-09-19, 07:30
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Du vet ingenting om hur många gärningsmän det fanns på platsen och än mindre kan du bevisa någonting.

Ja, här har du helt rätt.

Det ende som bevisats vara oskyldig, utom varje rimligt tvivel, är CP. Han hade som den ende personen i hela världen papper på det.

Det tråkiga för dig i sammanhanget är att inget vittne påstår att det fanns fler än en gärningsman på platsen. Din teori är enbart en efterhandskonstruktion som inte har någonting med verkligheteten att göra. Trådens svar på Dammegård. Där figuranter figurerade i en global sammansvärjning. Där de allra bästa yrkesmördarna hyrs in. Nu när Flygare har slutat att skriva sina stolligheter efter sin avstängning.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-09-19 kl. 08:22.
Citera
2016-09-19, 08:09
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ja, där har du helt rätt.

Det ende som bevisats vara oskyldig, utom varje rimligt tvivel, är CP. Han hade som den ende personen i hela världen papper på det.

Det tråkiga för dig i sammanhanget är att inget vittne påstår att det fanns fler än en gärningsman på platsen. Din teori är enbart en efterhandskonstruktion som inte har någonting med verkligheteten att göra. Trådens svar på Dammegård. Där figuranter figurerar i en global sammansvärjning. Där yrkesmördare hyrs in. Med rötter i mordet på JFK. Nu när Flygare slutat skriva sina stolligheter efter sin avstängning.
Ja, fast till skillnad från dig och Dammegård så vet jag skillnaden mellan teori och verklighet. Mitt scenario är bara en sorts sammanställnig av information och de mönster som kan skönjas. På så sätt får jag en överskådlig bild och slipper sopa oönskade uppgifter under mattan.

Motståndet mot insikten att Christer Pettersson faktiskt kunde ha befunnit sig där i hörnet är stort bland vissa i tråden. Och det är löjeväckande för mig.

Men min ståndpunkt är att LP ändå givit ett signalement, en uppgift som finns med i mitt scenario.
Citera
2016-09-19, 09:20
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Jag låter andra bedöma vem som befinner sig i verkligheten och vem som befinner sig i fiktionen.

För mig är det uppenbart vem som fabulerar.
Ja visst "fabulerar" jag i mitt scenario, men jag är medveten om det. Du fabulerar hela tiden åsikter som du tror på men egentligen inte vet något om. Jag tror att det är din ideologi.
Citera
2016-09-19, 10:25
Medlem
Citat:
Ja visst "fabulerar" jag i mitt scenario, men jag är medveten om det. Du fabulerar hela tiden åsikter som du tror på men egentligen inte vet något om. Jag tror att det är din ideologi.

Min enda ideologi är att mordet ska lösas.

Din ideologi är att det inte ska lösas. Genom att blanda in CP eller andra som var lik honom. Alltså precis som potentaterna i SAP och media. Ett sällskap som inte direkt hedrar dig. Eftersom det bakom fasaden finns en bakomliggande agenda om en slutlig lösning som inte får ifrågasättas. Inte ens i denna tråden enligt dig.

Där man inte bryr sig om att den lösningen är helt fri från både logik, kunskap och fakta.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-09-19 kl. 10:37.
Citera
2016-09-19, 10:36
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Min enda ideologi är att mordet ska lösas.

Din ideologi är att det inte ska lösas. Genom att blanda in CP eller andra som var lik honom. Alltså precis som potentaterna i SAP och media. Ett sällskap som inte direkt hedrar dig. Eftersom det finns en bakomliggande agenda om en slutlig lösning. Helt fri från både logik, kunskap och fakta. För att mata en okunnig allmänhet med lögner.
Tråden är ideologiskt infekterad, inte minst av dig och dina krönikor. Dina skriverier i andra trådar visar att du minst av allt söker sanningen eller har en hedersam ideologi.

Men frågan om hur förhörsprotokollen och andra uppgifter ska tolkas borde inte politiseras. Om du verkligen söker efter sanningen så blanda inte in partipolitiska omdömen i diskussionerna i den här tråden. Om du verkligen tror att socialdemokrater låg bakom mordet på OP så försök att visa det på ett objektivt sätt. Istället för att gång på gång upprepa samma tvivelaktiga åsikter t.ex. om Hans Holmérs och Ebbe Carlssons partitillhörigheter.

Fram med nya och helst bekräftade uppgifter. Eller redovisa öppet att dina kåserande scenarier är ideologisk grundad fabulering.
Senast redigerad av iesho 2016-09-19 kl. 10:38.
Citera
2016-09-19, 10:55
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Han såg inte ansiktet och höll i viss mån med om att rörelseschemat var lik CPs rörelseschema. Svag argumentation från dig alltså.

I Hans Hederbergs bok "Offret och Gärningsmannen" skrivs om hur Christer Pettersson tjuvåkt på tunnelbanan 1977 och då skadat ena foten så allvarligt att han behövde opereras. En kompis till honom sa att han därefter fick sin oefterhärmliga gångstil.

Då blir det troligt att Lars Jeppson skulle känna igen när CP sprang förbi honom inne på den mörka tunnelgatan. Från en undersökning 1970 på mentalsjukhuset Ryhov i Jönköping anges CPs längd till 180 och hans IQ till 130.
Senast redigerad av mvagrippa 2016-09-19 kl. 11:52.
Citera
2016-09-19, 11:24
Medlem
Citat:
Tråden är ideologiskt infekterad, inte minst av dig och dina krönikor. Dina skriverier i andra trådar visar att du minst av allt söker sanningen eller har en hedersam ideologi.

Men frågan om hur förhörsprotokollen och andra uppgifter ska tolkas borde inte politiseras. Om du verkligen söker efter sanningen så blanda inte in partipolitiska omdömen i diskussionerna i den här tråden. Om du verkligen tror att socialdemokrater låg bakom mordet på OP så försök att visa det på ett objektivt sätt. Istället för att gång på gång upprepa samma tvivelaktiga åsikter t.ex. om Hans Holmérs och Ebbe Carlssons partitillhörigheter.

Fram med nya och helst bekräftade uppgifter. Eller redovisa öppet att dina kåserande scenarier är ideologisk grundad fabulering.

Vad jag eventuellt skriver i andra trådar är helt OT. Till skillnad mot dig kan jag skilja mellan olika ämnen och olika diskussioner med olika utgångspunkter.

I din värld är Ebbes och Holmers insatser i illegal avlyssning av kommunister, sjukhusaffären och bordellaffären ett utslag av kåseri eller ett utslag av min ideologi. I min och andras värld är det fakta. Det var rena sosseaffärer. Utan koppling till andra politiska partier eller ideologier. Men med en direkt koppling till deras eget IB.

Det finns idag inga fakta som tyder på att HH eller EC under det borgerliga regeringsinnehavet uträttade något i deras tjänst. Vilket inte är så konstigt. De var sossarnas lakejer och inte allmängods.

Liksom att Holmers och Ebbes utredande kraftigt understöddes av samma SAP efter mordet. Vilket hade varit en omöjlighet med en borgerlig statsminister.

Mitt partipolitiska omdöme är att Holmers och Ebbes makt emanerade från SAP. Inte från andra partier. Där man gjorde partiet stora tjänster. Något som till din förtrytelse delas av alla seriösa politiska bedömare.

Däremot är jag övertygad om att det bakom detta SAP fanns makter eller krafter som verkade i bakgrunden. Som man inte kunde styra. Kanske rentav styrde de i vissa fall. Där en kraft bevisligen tämjdes via Lidbom och via Näss avsked. Men längre än så räckte sig inte deras makt.

Det blev inget utredande av Säpos bakgårdar, WT-bärare, militärens sfär och deras deras hemliga tjänster, IB/IB03, CIAs uppenbara närvaro i Stockholm och deras buggande. Osv.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-09-19 kl. 11:27.
Citera
2016-09-19, 11:27
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelBlomkvist
Ja rätt ska vara rätt och det verkar ju vara så att LP själv informerade politikerna, Welander var också på Sabb men kanske inte samtidigt.

Jag har sökt efter ÖB's dagbok och finner en del om u-båtar men inget utsaxat om MOP. Det verkar ju vara den enda källan till att LP skulle ha sagt att det var flera GM? Eller kan någon peka på fler källor..

Någon form av desinformation förekommer ju uppenbarligen någonstans som gör att vi träter om antalet GM på mordplatsen. En hysterisk och chockad LP skulle alltså ha uppfattat något som ingen annan av vittnena uppfattade och det har hon sagt till närvarande politiker och UD på Sabb och till ÅR som ändå inte skriver ner det i sin sammanfattning innan han går hem.

Jag blir heller inte klok på vem som skrev Rikslarmet, ÅR säger att han skrev texten men att Welander skickade ut det, i juristkommissionens rapport säger han att han godkände utskickandet men inte läste texten, Koci slår ifrån sig med alla händer och fötter han anser att Welander hade ansvaret....

Mvh MB

Gösta Welander och ministrarna besök på Sabb länkar i varandra. Det hade du sett om du orkat läsa igenom förhören från Jurkomm. Kommissarie Åke Rimborn säger fortfarande att Lisbeth Palme gav honom uppgiften om två GM , det gick ut flera rikslarm som säger samma sak , det är en annan källa.

Kl fem på lördagsmorgonen plockar Gösta Welander bort Ustaja ur rikslarmet men låter de två GM som LP talat om stå kvar. Och detta sker efter att GW personligen talat med LP på Sabbatsberg. Här måste även GW totalt missförstått LP ang två GM, märkligt att han uppfattar riktigt om Ustaja.

Uppenbarligen vill du missförstå frågan om två GM. Att det bara är en person framme i dekorimahörnan och skjuter Olof Palme är klarlagt. Vart LP har uppfattat var den andre GM befinner sig har aldrig klarlagt. Men hon kopplar båda till vad hon sett på Västerlånggatan och av folk på mordplatsen är hon rimligtvis den enda som kan göra denna koppling, inget annat vittne bor ju där.

Rimborn skriver rikslarmet och han hinner också briefa GW och Sven-Åke Hjälmroth och någon annan person från SÄPO innan rikslarmet går ut 0205. Hans Kocis agerande finns mycket att säga om. Han vet redan 2328 att det är OP som är skjuten men underlåter ändå att skicka ut rikslarm. Förklaringen att han har dåligt signalement ekar ihålig då själva tanken med ett rikslarm är först och främst att just larma! HC borde skickat rikslarm max en halvtimma efter skotten.
Citera
2016-09-19, 11:43
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:

Ja och vem är det som framförallt står för den ideologiska infektionen???

Du skriver att näringslivet låg bakom MOP. Näringslivet är ett skällsord för dig men där pekar du mot alla sveriges företagare i känd kommuniststil. Skriv ut vilka företagare det rör sig om och hur indicierna ser ut så slipper vi politiserat orerande.

Fabulerande : vad kallar du din avdammning av Lars Krantz gamla teori om startpistolen på Markvardsgatan. För det första var den pluggad och gick inte att skjuta skarpt med. Kopplingen till CP är fritt hämtad ur luften. Och var finns den verklige skytten om GM använder en startpistol?

I Krantz urpsrungliga stollateori är det Joakim Palme som skjuter OP med en startpistol med LP avlivar sin make med ett finkalibrigt vapen. Givetvis saknas varje tillstymmelse till bevis för detta.
Citera
2016-09-19, 13:13
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Ja och vem är det som framförallt står för den ideologiska infektionen???

Du skriver att näringslivet låg bakom MOP. Näringslivet är ett skällsord för dig men där pekar du mot alla sveriges företagare i känd kommuniststil. Skriv ut vilka företagare det rör sig om och hur indicierna ser ut så slipper vi politiserat orerande.

Fabulerande : vad kallar du din avdammning av Lars Krantz gamla teori om startpistolen på Markvardsgatan. För det första var den pluggad och gick inte att skjuta skarpt med. Kopplingen till CP är fritt hämtad ur luften. Och var finns den verklige skytten om GM använder en startpistol?

I Krantz urpsrungliga stollateori är det Joakim Palme som skjuter OP med en startpistol med LP avlivar sin make med ett finkalibrigt vapen. Givetvis saknas varje tillstymmelse till bevis för detta.

Är det inte så att vi återigen lurats in i en diskussion som avleder vår tankeverksamhet från huvudfrågan? Ieshos många (oj, så många det är) inlägg om CP med startpistol tar väldigt mycket tid och energi från alla seriösa och kunniga granskare i tråden.

Jag föreslår från och med nu tystnad om CP och fokus på MOP - vilka intressanta uppslag finns att diskutera närmare?

Själv funderar jag just nu över om Dan K. som uppenbarligen frågade "Johan" om han kunde skjuta Palme hade kontakter med några andra personer i de nätverk vi granskat? Går det att få fram hans nätverk? Hittar vi några namn vi känner igen där?

Någon måste ju ha bett honom hitta en mördare. Det kan han inte rimligen ha kommit på själv.

Det känns som ett konkret uppslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in