2016-09-19, 12:39
  #50833
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja SD har stått still i ett år och det är inte konstigt efter den extrema uppgång som varit innan och att andra partier har svängt och börjat konkurrera med SD.


Sd har två år på sig att leva upp till den långsiktiga trenden, en fördubbling mellan varje val. Det har varit över 2002 - 2006, något under 2006 - 2010, något över 2010 - 2014. 12,9 x 2 = 25,8%

Det ser högst realistiskt ut när man ser till vad de bevisat trovärdiga instituten visar i dag.
2016-09-19, 12:49
  #50834
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Sd har två år på sig att leva upp till den långsiktiga trenden, en fördubbling mellan varje val. Det har varit över 2002 - 2006, något under 2006 - 2010, något över 2010 - 2014. 12,9 x 2 = 25,8%

Det ser högst realistiskt ut när man ser till vad de bevisat trovärdiga instituten visar i dag.

Ja helt klart och då känns det ännu mer patetiskt när vissa som är anti SD försöker göra sken av att det går dåligt för SD. Inget annat parti i svensk historia kan visa upp en sådan här extrem uppgång som SD haft. Extremt starkt och stabilt från val till val men givetvis har även SD trots det haft perioder av stillastående nivåer för att sedan på nytt skjuta iväg uppåt.

Detta är inget konstigt. Lättflyktiga väljare tas först men de som tillhör partiers lite hårdare kärna behöver få tid på sig att mjukna upp innan de byter. Det är det vi ser nu.

Å andra sidan måste vi förstå dem som försöker prata ned SD också, de är lite desperata stackarna.
__________________
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-09-19 kl. 12:54.
2016-09-19, 13:07
  #50835
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Sd har två år på sig att leva upp till den långsiktiga trenden, en fördubbling mellan varje val. Det har varit över 2002 - 2006, något under 2006 - 2010, något över 2010 - 2014. 12,9 x 2 = 25,8%

Det ser högst realistiskt ut när man ser till vad de bevisat trovärdiga instituten visar i dag.

De kommer inte behöva göra mer än tidigare. Bara fortsätta ta det lugnt medan konsekvenserna av de senare årens totala vansinnespolitik på migrationsområdet verkligen slår igenom i stor skala för gemene man. Personligen känner jag ingen som drabbats av invandrarrelaterad kriminalitet eller brist på sjukvård/tandvård etc pga undanträngning av invandrare som inte sympatiserar med SD.

Under de två åren fram till valet kommer hundratusentals svenskar att drabbas av ovanstående och effekterna kommer att tillta i styrka vilket leder till att ännu fler öppnar ögonen. Kraschar dessutom ekonomin finns knappt någon gräns för SD.

Jag spår således en stark, jämn uppgång fram till valet om inget oförutsett inträffar.
2016-09-19, 13:21
  #50836
Medlem
FranzLisztBlevEj75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Slumpfelet slår hårdare ju mindre undersökningspopulationen är.

Ja, det stämmer. Men det du påstod var

Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
små partier är mer svårmätta i absoluta tal

vilket inte stämmer. Titta till exempel bland YouGovs undersökningar eller Sifos undersökningar så ser du att den absoluta storleken på slumpfelet blir större för stora partier. Se även detta inlägg.
2016-09-19, 13:25
  #50837
Medlem
På senaste tid har det vilt spekulerats hur övriga partier kommer agera mot SD efter valet 2018.
Så mycket kan hända tills dess, så det verkar helt meningslöst idag att fantisera på olika scenarier.

Vore det inte bättre man diskuterade hur sossarna kommer agera ifall MP drar sig ur regeringen.
Kollade oddsen för nuvarande regering sitter kvar tills val 2018, nej 1,5 gånger pengarna , ja 2,4 gånger pengarna.
2016-09-19, 13:38
  #50838
Medlem
Mandatfördelning om valresultatet blir detsamma som Sentio september 2016:

Använde denna kalkylator: http://www.val.se/tidigare_val/val2014/rakna-sjalv-fordela-mandat/index.html

Valresultat 2014 inom parentes.

V: 33 (21)
S: 81 (113)
MP: 18 (25)
C: 26 (22)
L: 19 (19)
M: 79 (84)
SD: 93 (48)

Alliansen: 124 (141)
S+MP: 99 (128)
S+MP+V: 132 (149)

SD+M: 174 (128)

SD+M är således ett mandat från egen majoritet.
__________________
Senast redigerad av icefrontier76 2016-09-19 kl. 13:49.
2016-09-19, 13:45
  #50839
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Menar du att Sentio mäter SD fel? Att MP, V, L och C aktiverar sina svansar till självrekryterande paneler?

Fel och fel, man mäter SD som största partiet och är väl då helt justa. Däremot så så håller man ned dom så mycket sommöjligt för att inte få alltför mycket skit av gapvänstern. Nu är officiella SDsiffrorna lägre än för ett år sedan varför? ,glöm att SD gått ned ,däremot lär dom ha avstannat när övriga partier började visa "ansvar".Och bevisligen går man upp nu igen.
Så lek med tanken att man håller ned SD 7-8 procent ,då håller man ju upp de övriga partierna motsvarande.
Är väl MP ,FI och kanske vänstern som skickar sina anhängare till självrekryterande paneler.Tänk på att man var bra på att aktivera sina anhängare i tex MP förra kyrkovalet ,där närmare 100% av MP anhängarna röstade för att blockera ut SD ,som är det partiet där flest lämnat kyrkan.
Centern röstar man på genom modersmjölken ,frågan är hur länge till?
2016-09-19, 13:49
  #50840
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Inga partier kommer att åka ur. Jag kan säga det med 100% säkerhetskänsla... ...Det finns alltid moderater som räddar KD och sedan tror jag att några från Centern går tillbaka till KD när det "kristna" partiet börjar kräva lite mer lag och ordning i dom särskilda zonerna.

Helt uteslutet att MP åker ur för det finns tillräckligt många flumgalningar. Det enda viktiga är att SD segrar!!

Som motvikt mot all vänsterflum och humanism samt liberalt flum har jag kommit till insikt att det krävs en mycket stark nationell rörelse.

Även babbarna skall vara med i rörelsen om dom tänker svenskt. Valresultatet skall bli en chock. Vissa journalister kan anpassa sig, dom andra får gråta ut i TV studion.

Tyvärr blev Sverige förstört och ansvaret faller tungt på politiker och massmedia... ....
Där har du fel. Med ett SD över 25% är det i princip oundvikligt att något parti åker ut. Och moderater har inte längre råd på samma sätt att stödrösta på KD ,och inom borgeligheten finns ingen tradition med "kamrat 4%" som vänstern räddats av många gånger,då det stora partiet Socialdemokraterna hade många missnöjda som aldrig kunde tänka sig att rösta borgeligt.
2016-09-19, 13:59
  #50841
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Där har du fel. Med ett SD över 25% är det i princip oundvikligt att något parti åker ut. Och moderater har inte längre råd på samma sätt att stödrösta på KD ,och inom borgeligheten finns ingen tradition med "kamrat 4%" som vänstern räddats av många gånger,då det stora partiet Socialdemokraterna hade många missnöjda som aldrig kunde tänka sig att rösta borgeligt.

Framförallt finns det inget större motiv med att stödrösta på KD. Oavsett om de kommer in eller inte kommer alliansen bli beroende av SD. Det kan också vara en delförklaring till att KD går så dåligt.
2016-09-19, 14:06
  #50842
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icefrontier76
Mandatfördelning om valresultatet blir detsamma som Sentio september 2016:

Använde denna kalkylator: http://www.val.se/tidigare_val/val2014/rakna-sjalv-fordela-mandat/index.html

Valresultat 2014 inom parentes.

V: 33 (21)
S: 81 (113)
MP: 18 (25)
C: 26 (22)
L: 19 (19)
M: 79 (84)
SD: 93 (48)

Alliansen: 124 (141)
S+MP: 99 (128)
S+MP+V: 132 (149)

SD+M: 174 (128)

SD+M är således ett mandat från egen majoritet.

Gör ju att det blir helt omöjligt för (M) att låtsas att de inte kan bilda regering eftersom (S)+(MP)+(V) är större. Dety vore omöjligt för (M) att ens rösta för sina egna förslag i riksdagen eftersom de skulle riskera att gå igenom....

Således antigen en (S)+(M) regering eller (M)+(SD). En (S)+(M) regering tror jag inte något av partierna accepterar....
2016-09-19, 14:18
  #50843
Medlem
8711s avatar
Sentio, September:

S 21,5% (-1,3)
V 8,6% (-2,3)
Mp 4,8% (+1,3)

SD 24,5% (+1,0) Stor ökning och SD är Sveriges klart största parti!!!

M 21,0% (-0,6)
C 6,8% (+0,6)
L 4,9% (+0,7)
KD 2,8% (-0,7)
__________________
Senast redigerad av 8711 2016-09-19 kl. 14:20.
2016-09-19, 15:04
  #50844
Medlem
Bellanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson

Således antigen en (S)+(M) regering eller (M)+(SD). En (S)+(M) regering tror jag inte något av partierna accepterar....


Med en utbytt M-ledare kommer det att gå glänsande, att M få ingå i en regering bildad av SD!

Snart nog inser de ansvariga inom M hur vindarna blåser och vilka politiska möjligheter till reellt politiskt inflytande som föreligger.

Den inkompetenta S-vetsaren, kan därmed till allas och för sitt eget välbefinnande, befrias från ett för honom väl dokumenterat överkvalificerad sysselsättning...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in