2016-09-19, 08:43
  #50809
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
http://nyheteridag.se/nu-okar-sd-igen-storsta-parti-med-marginal-i-sentio/

Moderaterna 21,0 (21,6)
“Liberalerna” 4,9 (4,2)
Centerpartiet 6,8 (6,2)
Kristdemokraterna 2,8 (3,5)

Socialdemokraterna 21,5 (22,8)
Vänsterpartiet 8,6 (10,9)
Miljöpartiet 4,8 (3,5)

Sverigedemokraterna 24,5 (23,5)

Fi 2,8 (2,6)
Piratpartiet 1,0 (0,9)

Hur illa jag än tycker om MP så är det bättre att KD åker ur än MP. Det ökar ju chanserna att Ms nästa ledare samarbetar med SD för att få komma till makten.


Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Ännu en mätning där SD ökar från föregående mätning.

Fast med hänsyn tagen till den enorma invandring och den eskalering i skjutningar, mord, bilbränder sedan augusti 2015 så är det ändå ett underbetyg. Jag tycker det.
2016-09-19, 08:43
  #50810
Medlem
Det ser bra ut. Förhållandevis stor ökning i både Sentio och Yougov samtidigt som S och M fortsätter att tappa väljare och snart är nere under 20%.
2016-09-19, 08:58
  #50811
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FranzLisztBlevEj75
Detta stämmer inte om det är slumpfelet du syftar på. Ju större parti desto större slumpfel, i absoluta tal (så länge vi pratar om partier <50%). Relativt sett är det tvärtom, ju större parti desto mindre relativt fel.

Jodå. Slumpfelet slår hårdare ju mindre undersökningspopulationen är.

Ett mycket bättre motargument är i så fall (om man är SD-anhängare) att SD inte (längre) är så himla små i undersökningarna. Men eftersom kvaliteten i OU diskuterades mer allmänt och relativt, så påpekade jag att svårigheterna att mäta när det är få svar. Även i en rimligt stor OU är det ju relativt få respondenter som svarar för småpartierna.
2016-09-19, 09:28
  #50812
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Hur illa jag än tycker om MP så är det bättre att KD åker ur än MP. Det ökar ju chanserna att Ms nästa ledare samarbetar med SD för att få komma till makten.




Fast med hänsyn tagen till den enorma invandring och den eskalering i skjutningar, mord, bilbränder sedan augusti 2015 så är det ändå ett underbetyg. Jag tycker det.
Nja en undersökning är en undersökning,och SD håller man aldrig upp ,utan man kör med rejäl säkerhet.
pratas ju även om att självrekryterande paneler inte är pålitliga ,och vi vet ju att vänstern framför allt kör med sådana metoder för att få det resultat man vill,och det mönstret tycker jag man ser här på de små vänsterpartierna.
2016-09-19, 09:44
  #50813
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Nja en undersökning är en undersökning,och SD håller man aldrig upp ,utan man kör med rejäl säkerhet.
pratas ju även om att självrekryterande paneler inte är pålitliga ,och vi vet ju att vänstern framför allt kör med sådana metoder för att få det resultat man vill,och det mönstret tycker jag man ser här på de små vänsterpartierna.

Menar du att Sentio mäter SD fel? Att MP, V, L och C aktiverar sina svansar till självrekryterande paneler?
2016-09-19, 09:52
  #50814
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milton-E
Det ser bra ut. Förhållandevis stor ökning i både Sentio och Yougov samtidigt som S och M fortsätter att tappa väljare och snart är nere under 20%.

Ett S runt 20% fram till valet är viktigt. Det triggar tidigt igång processer i samhället. Advokatsamfundets Anne Ramberg sa igår i SR att Humanism kräver sämre välfärd. Det är en av landets ledande advokater som säger det. Vad hon egentligen säger är att skit i demokratin. Löfven sa förra veckan att han ska sitta kvar även om han inte får majoritet. Jättebra att han säger det redan nu. Flera kommuner har meddelat att de ska ta lån för att köpa bostadsrätter för att ge till nyanlända. Kanon, toppen. Många fler incidenter lär ju inträffa. Situationen i landet gör således att ledande personer och organisationer säger vad de egentligen tycker och de agerar helt i blindo på vad det får för konsekvenser. Väljare kan i god tid landa i sin övertygelse om varför de uppenbarligen nu tvingas rösta på SD för att rädda välfärden och skydda folkets självbestämmande. Det kan bli lite av en promenadseger för SD. Vad det får för konsekvenser ska bli intressant att följa.
2016-09-19, 09:59
  #50815
Medlem
Inga partier kommer att åka ur. Jag kan säga det med 100% säkerhetskänsla... ...Det finns alltid moderater som räddar KD och sedan tror jag att några från Centern går tillbaka till KD när det "kristna" partiet börjar kräva lite mer lag och ordning i dom särskilda zonerna.

Helt uteslutet att MP åker ur för det finns tillräckligt många flumgalningar. Det enda viktiga är att SD segrar!!

Som motvikt mot all vänsterflum och humanism samt liberalt flum har jag kommit till insikt att det krävs en mycket stark nationell rörelse.

Även babbarna skall vara med i rörelsen om dom tänker svenskt. Valresultatet skall bli en chock. Vissa journalister kan anpassa sig, dom andra får gråta ut i TV studion.

Tyvärr blev Sverige förstört och ansvaret faller tungt på politiker och massmedia... ....
2016-09-19, 10:03
  #50816
Medlem
Lost-Souls avatar
Ser mycket bra ut och det lär vara lite stingsligt på Sifo.s huvudkontor en dag som denna. Det intressanta i Sentios/YouGovs mätningar är inte SD.s nivåer utan hur mycket lägre S och M ligger gentemot systeminstitut som Sifo.

Skillnaden för S i senaste Sifo respektive Sentio är hela 6,5 procentenheter. Enligt partimodellen så har Sifo en viss underskattning på både S och M och detsamma gäller för Sentio som också har en viss underskattning för både S och M. Hur ska man tolka det?

Min gissning är att S,M och SD är ungefär jämnstora idag, Sentios underskattning för M och S är säkert korrekt och bör höjas ett snäpp samt att i mellanvalsperioder så haussar Sifo upp sitt favoritparti Socialmoderaterna aka sjuklöverstommen rejält i syfte att förvilla väljarna, det gör att vi hamnar någonstans mitt emellan.

Ju närmare valet vi kommer ju mer kommer nivåskillnaderna mellan SD,M och S jämnas ut även i de regimvänliga instituten. Sanna mina ord.
__________________
Senast redigerad av Lost-Soul 2016-09-19 kl. 10:16.
2016-09-19, 10:11
  #50817
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Fast med hänsyn tagen till den enorma invandring och den eskalering i skjutningar, mord, bilbränder sedan augusti 2015 så är det ändå ett underbetyg. Jag tycker det.

Ett S under 20%, ett M på 20 plus och ett SD på 25 (möjligen plus här också) är nog var vi kan landa. Tror inte vi kommer så mycket längre till valet. Du kallar det underbetyg, vilket kanske är riktigt på sätt och vis, men väl där kommer det ske stora förändringar i politiken och hos etablissemanget.
2016-09-19, 10:15
  #50818
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Inga partier kommer att åka ur. Jag kan säga det med 100% säkerhetskänsla... ...Det finns alltid moderater som räddar KD och sedan tror jag att några från Centern går tillbaka till KD när det "kristna" partiet börjar kräva lite mer lag och ordning i dom särskilda zonerna.

Helt uteslutet att MP åker ur för det finns tillräckligt många flumgalningar. Det enda viktiga är att SD segrar!!

Som motvikt mot all vänsterflum och humanism samt liberalt flum har jag kommit till insikt att det krävs en mycket stark nationell rörelse.

Även babbarna skall vara med i rörelsen om dom tänker svenskt. Valresultatet skall bli en chock. Vissa journalister kan anpassa sig, dom andra får gråta ut i TV studion.

Tyvärr blev Sverige förstört och ansvaret faller tungt på politiker och massmedia... ....

Jag är inte lika säker som dig på att inget parti åker ut. Betänk att både Liberalerna och KD är i behov av stödröster samtidigt som M riskerar att hamna långt under 20% då SD sakta men säkert dränerar deras väljarbas.

Det faktum att SD håller på att bli så stora gör att sjupartiets röster blir allt mer svårprioriterade. Jag tror att det blir L som drar det kortaste strået och åker ut, många Moderater attraheras sannolikt av tanken på en regering beståendes av KD,M och SD och stödröstar därför på KD.

MP lär tyvärr klara sig, inte minst pga av stödröster från Vänsterpartiet, dessa partier har i princip samma (galna)väljarbas.

L däremot har inget som helst existensberättigande, jag har alltid undrat vem som röstar på detta meningslösa parti, vem fan är Folkpartist 2018 liksom?
2016-09-19, 10:26
  #50819
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Jag är inte lika säker som dig på att inget parti åker ut. Betänk att både Liberalerna och KD är i behov av stödröster samtidigt som M riskerar att hamna långt under 20% då SD sakta men säkert dränerar deras väljarbas.

Det faktum att SD håller på att bli så stora gör att sjupartiets röster blir allt mer svårprioriterade. Jag tror att det blir L som drar det kortaste strået och åker ut, många Moderater attraheras sannolikt av tanken på en regering beståendes av KD,M och SD och stödröstar därför på KD.

MP lär tyvärr klara sig, inte minst pga av stödröster från Vänsterpartiet, dessa partier har i princip samma (galna)väljarbas.

L däremot har inget som helst existensberättigande, jag har alltid undrat vem som röstar på detta meningslösa parti, vem fan är Folkpartist 2018 liksom?

Folkpartiet var det parti som mest stog emot kommunismen och hela tiden försökte få in i debatten att Baltikum var ockuperat av Sovjet läs Ryssland. På den tiden var Folkpartiet ett parti mot orättvisor i vårt närområde, då svek sossar och övrig höger och naturligtvis kommunister.

Ja det är länge sedan. Ohlsson-falangen med underliga kvinnor förstör partiet och ideologin är oklar. Björklund är innerst inne ganska OK, skulle till och med kunna vara med i SD.... ....Synd att han talar med kluven tunga, UGH...

Jag är lite rädd och vill inte att både L och KD åker ur för då finns ju bara Vänsterpartier inkl Socbyrån och Moderaterna med sina små lortar...Det går ju åt helvete. Då kan inte heller Moderaterna styra aldrig någonsin.

Viktigast är ett mycket stort SD. Problemet mellan SD och M är att det takes two for tango, det fungerar inte.

Jag vill att SD:s roll skall vara opposition och påtryckare. Hårdare tag, Jimmie behöver tuffa till sig och käka taggtråd. Give them hell always
__________________
Senast redigerad av ShariaInstructor 2016-09-19 kl. 10:28.
2016-09-19, 10:29
  #50820
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Ännu en mätning alltså där SD tappat mot motsvarande period förra året. (26,5% sep. 2015)

Att jämföra med samma period föregående år brukar man göra när det finns säsongsmönster, t.ex. för glassförsäljning, ser du något sådant för politiken? I annat fall är trender mer relevant.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in