2016-09-18, 18:27
Medlem
Hej!

För att göra en lång historia kort kan man säga att jag lyckades med konststycket att snubbla på badrumströskeln och falla in i en väns toalett (som gick sönder) vilket ledde till vattenskador i byggnaden och ett kravbrev om ca 50 000 kr.
Som det ser ut nu är planen att min vän ska vidarebefordra brevet till mig och att jag sedan ska ringa mitt försäkringsbolag och berätta om olyckan och hoppas innerligt att de står för kostnaden.
Vi båda har endast basförsäkringar. I min ingår egendom, ansvar, reseskydd, rättsskydd, överfallsskydd, kris, ID-stöld och bortaskydd (vilket jag antar är den relevanta biten).

Då jag är student och pengar inte direkt finns i överflöd undrar jag över två saker:
1. Båda jag och min vän bor i studentkorridor, påverkar detta bedömningen?
2. Ska jag hävda att jag var alkoholpåverkad? En bekant som studerar juridik påstod att detta kan hjälpa då "oaktsamhet kan antas" (?).

Jag är otroligt tacksam för alla svar! Av anonymitetsskäl hade jag föredragit att inte identifiera försäkringsbolagen om inte detta skulle krävas för att få ett relevant svar.
Citera
2016-09-18, 18:40
Medlem
felstavadds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KIockren
Hej!

För att göra en lång historia kort kan man säga att jag lyckades med konststycket att snubbla på badrumströskeln och falla in i en väns toalett (som gick sönder) vilket ledde till vattenskador i byggnaden och ett kravbrev om ca 50 000 kr.
Som det ser ut nu är planen att min vän ska vidarebefordra brevet till mig och att jag sedan ska ringa mitt försäkringsbolag och berätta om olyckan och hoppas innerligt att de står för kostnaden.
Vi båda har endast basförsäkringar. I min ingår egendom, ansvar, reseskydd, rättsskydd, överfallsskydd, kris, ID-stöld och bortaskydd (vilket jag antar är den relevanta biten).

Då jag är student och pengar inte direkt finns i överflöd undrar jag över två saker:
2. Ska jag hävda att jag var alkoholpåverkad? En bekant som studerar juridik påstod att detta kan hjälpa då "oaktsamhet kan antas" (?).

Jag är otroligt tacksam för alla svar! Av anonymitetsskäl hade jag föredragit att inte identifiera försäkringsbolagen om inte detta skulle krävas för att få ett relevant svar.

Bortaskydd hos t.ex If är att ens saker man har med sig eller förvarar nån annanstans omfattas av försäkringen, kolla om det öht är aktuellt för dig i detta fallet.
Har ni bägge hemförsäkring? Isf är det väl lättare att kompisen tar det på sin hemförsäkring och du betalar självrisken, du slog ju inte sönder toan med vilje, dvs det var en ren olycka.
Citera
2016-09-18, 18:41
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Hej!

Det är Ansvar som är den relevanta biten.
https://www.insplanet.com/forsakring...mforsakringen/

Bortaskydd är ett moment i hemförsäkringen, som täcker förlust av egendom som du tar med dig utanför hemmet.
https://www.insplanet.com/ordlista/bortaskydd/
Citera
2016-09-18, 18:42
Medlem
kraftfoders avatar
Det är väl möjligtvis ansvarsdelen du har i din hemförsäkring som kommer att täcka skadan. Minus eventuell självrisk givetvis.
Citera
2016-09-18, 18:49
Medlem
Tack för svaren alla!
Tycker att själva delen angående ansvarsförsäkringen är väldigt otydligt i mitt avtal, men är det då alltså lättare för min vän att ta det på sin försäkring än vad det är för mig att ta på min ansvarsförsäkring? Är otroligt dålig på försäkringslingo... Oavsett kommer ju incidenten behandlas som en olycka antar jag.
Citera
2016-09-18, 18:57
Medlem
borrizs avatar
Det vanliga är att din vän får ta det på sin hemförsäkring. Sedan kommer försäkringsbolaget att kräva ditt bolag, dvs din ansvarsförsäkring pingar igång här.
Naturligtvis kommer din vän att få en självrisk att ta hand om, frågan om dina skyldigheter här lämnar jag med varm hand vidare.
Citera
2016-09-18, 19:05
Medlem
Dr.Diegos avatar
Vi kan väl börja med att titta vad det står i lagen?

Citat:
2 kap. Skadeståndsansvar på grund av eget vållande
1 § Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar personskada eller sakskada skall ersätta skadan. Lag (2001:732).

Så frågan är om du varit vårdslös för det första?
Förmodar att det var en del alkohol inblandad? Hur kommer det sig att ni inte lyckades stänga av vattnet till holken? Hade inte fastighetsägaren satt in en avstängningskran?

Sedan kompliceras det hela av att din kompis har ett ansvar mot hyresvärden enligt JB 12:24.

Men minns svagt i bakhuvudet något rättsfall om ett akvarium som sprungit läck och där hyresvärden satt med svartepetter?
Citera
2016-09-18, 19:42
Medlem
Först och främst lär inte ts kunna välja vilket bolag, alltså vems försäkring, som skall anlitas, det är knappast ts'. Är det en olycka så föreligger normalt inte skadeståndsansvar, den som äger det som skadas får tillse att försäkring finns eller betala direkt. Är det en bostadsrätt kan det möjligen vara den som äger lägenheten som är betalningsskyldig, men i en hyresrätt fastighetsägaren.

Krav på 50000 kronor - vem är kravet riktat till och vem har ställt ut kravet?

Vattenskada, som annan i tråden ifrågasatt, fanns ingen avstängningskran?
Citera
2016-09-18, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det vanliga är att din vän får ta det på sin hemförsäkring. Sedan kommer försäkringsbolaget att kräva ditt bolag, dvs din ansvarsförsäkring pingar igång här.
Naturligtvis kommer din vän att få en självrisk att ta hand om, frågan om dina skyldigheter här lämnar jag med varm hand vidare.
Okej! Som sagt, självrisken tar jag gladeligen, hade dock varit himla skönt att inte behöva hosta upp 50k mitt i terminen...
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Diego
Vi kan väl börja med att titta vad det står i lagen?

Så frågan är om du varit vårdslös för det första?
Förmodar att det var en del alkohol inblandad? Hur kommer det sig att ni inte lyckades stänga av vattnet till holken? Hade inte fastighetsägaren satt in en avstängningskran?

Sedan kompliceras det hela av att din kompis har ett ansvar mot hyresvärden enligt JB 12:24.

Men minns svagt i bakhuvudet något rättsfall om ett akvarium som sprungit läck och där hyresvärden satt med svartepetter?
Om sanningen ska fram så var jag ganska berusad ja. Angående varför vattnet inte stängdes av så vet jag faktiskt inte, vet dock att en polare stängde av det kanske 15 minuter senare, men då var ju skadan redan skedd... Vad menas egentligen med avstängningskran? Som jag vill minnas var det själva "tanken" på toaletten som sprack, alltså allt spolvatten rann ut...
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Först och främst lär inte ts kunna välja vilket bolag, alltså vems försäkring, som skall anlitas, det är knappast ts'. Är det en olycka så föreligger normalt inte skadeståndsansvar, den som äger det som skadas får tillse att försäkring finns eller betala direkt. Är det en bostadsrätt kan det möjligen vara den som äger lägenheten som är betalningsskyldig, men i en hyresrätt fastighetsägaren.

Krav på 50000 kronor - vem är kravet riktat till och vem har ställt ut kravet?

Vattenskada, som annan i tråden ifrågasatt, fanns ingen avstängningskran?
Vill verkligen påstå att det var en olycka, definitivt inget jag orsakade med avsikt.
Det är en hyresrätt då det är ett korridorsrum...
Kravet är som jag förstått riktat mot min vän och den som kräver är hyresrättsföreningen. Angående avstängningskran vet jag som sagt inte riktigt...

Några allmänna saker som jag tänkt på är för det första bovärdens kommentar när det skulle fixas: "Du har hemförsäkring va?" Något som jag tycker tyder på att det borde räcka?
Det andra jag tänkt på är att då jag pratat med ett antal juriststudenter och en färdigutbildad jurist som hävdar att oaktsamhet krävs för en utbetalning från försäkringsbolaget, vilket jag tycker låter skumt då oaktsamhet enligt mig är lite som oförsiktighet? Det de säger är då att alkoholen gör mig oaktsam till skillnad från att snubbla nykter. Tycker dock att hela resonemanget är något ologiskt och att alkohol i detta fallet skulle vara till min nackdel? Alltså att jag ifall jag erkänner att jag var berusad sätter mig lite i skiten för att det kan påvisa "grov vårdslöshet"?
Citera
2016-09-18, 21:12
Medlem
Citat:
Okej! Som sagt, självrisken tar jag gladeligen, hade dock varit himla skönt att inte behöva hosta upp 50k mitt i terminen...

Om sanningen ska fram så var jag ganska berusad ja. Angående varför vattnet inte stängdes av så vet jag faktiskt inte, vet dock att en polare stängde av det kanske 15 minuter senare, men då var ju skadan redan skedd... Vad menas egentligen med avstängningskran? Som jag vill minnas var det själva "tanken" på toaletten som sprack, alltså allt spolvatten rann ut...

Vill verkligen påstå att det var en olycka, definitivt inget jag orsakade med avsikt.
Det är en hyresrätt då det är ett korridorsrum...
Kravet är som jag förstått riktat mot min vän och den som kräver är hyresrättsföreningen. Angående avstängningskran vet jag som sagt inte riktigt...

Några allmänna saker som jag tänkt på är för det första bovärdens kommentar när det skulle fixas: "Du har hemförsäkring va?" Något som jag tycker tyder på att det borde räcka?
Det andra jag tänkt på är att då jag pratat med ett antal juriststudenter och en färdigutbildad jurist som hävdar att oaktsamhet krävs för en utbetalning från försäkringsbolaget, vilket jag tycker låter skumt då oaktsamhet enligt mig är lite som oförsiktighet? Det de säger är då att alkoholen gör mig oaktsam till skillnad från att snubbla nykter. Tycker dock att hela resonemanget är något ologiskt och att alkohol i detta fallet skulle vara till min nackdel? Alltså att jag ifall jag erkänner att jag var berusad sätter mig lite i skiten för att det kan påvisa "grov vårdslöshet"?

Vattenbehållaren rymmer knappast så mycket att innehållet kan ha gjort någon större skada. Det brukar finnas en ballofix eller liknande vid anslutningen, den skulle givetvis ha stängts omgående.

Kravet riktas mot den på platsen boende, är tveksam till att det är hållbart om det är en olycka. Skulle nu så vara gäller dennes hemförsäkring. Är det en olycka är du inte skyldig att betala något alls, givetvis inte ditt försäkringsbolag heller.
Citera
2016-09-18, 21:33
Medlem
Dr.Diegos avatar
Citat:

En vanlig hederlig skithusstol borde väl innehålla en 8-12 liter vatten. Även om den mängden vatten rinner ut på golvet i en toalett som är utförd korrekt skall det inte ge några större vattenskador.

I toaletten sitter en flottörventil, en normalbegåvad person borde kunna lyfta upp den för att stoppa vattnet. Sedan brukar det även finnas en avstängningskran på vattnet till fåtöljen.

Visst att paja toan är en sak, men sedan har ni såklart en skyldighet att minimera skadan. 15 minuter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in