2016-09-18, 13:15
  #50785
Medlem
Gammelfirres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Ja så har det varit tidigare och den strategin har nog hållit tillbaks SD en del eftersom man då har kunnat visa upp att SD var ett litet parti som enligt en samlad mediabild var extrema. Då har många avstått från att gå över till SD pga att de inte känner att de passar in i SD.

Nu är läget dock annorlunda. Ingen kan längre förneka att SD åtminstone Sveriges tredje största parti med råge och då är det ett folkligt parti, och det gäller även när de drar ned SD till 15-17%. Om de sedan skruvar upp siffrorna närmare valet för att inte stå med byxorna helt neddragna kommer de bli tvungna att visa upp att SD går starkt framåt. Framgång föder framgång så denna strategi kan mycket väl straffa sig.

Jag tänkte också på detta. Kan det inte till och med vara värre att framställa SD som en raket det sista året? Om det är långsamt upp är det inte lika uppseendeväckande. Om SD går upp 1% i månaden det sista året kan det ju snarare bli att alla ser vilken surge de har, och det gör att folk hoppar på entusiasm tåget.


Jag är tveksam på om de verkligen håller ner SDs siffror och inte bara vägrar ändra sina uråldriga metoder. Men om de håller ner SDs siffror känns det som ett desperat försök att vänta på någon slags skandal.
2016-09-18, 13:38
  #50786
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammelfirre
Jag tänkte också på detta. Kan det inte till och med vara värre att framställa SD som en raket det sista året? Om det är långsamt upp är det inte lika uppseendeväckande. Om SD går upp 1% i månaden det sista året kan det ju snarare bli att alla ser vilken surge de har, och det gör att folk hoppar på entusiasm tåget.


Jag är tveksam på om de verkligen håller ner SDs siffror och inte bara vägrar ändra sina uråldriga metoder. Men om de håller ner SDs siffror känns det som ett desperat försök att vänta på någon slags skandal.


Perioden innan valet 2014 var det (oss veterligen) inget OI som överskattade SD. SIFO, Skop, SCB höll alla SD på 8-9% (under10). När valresultatet kom skyllde man på att det är skambelagt att uppge SD och att SD-väljare är fega och att det är omöjligt att vikta SD rätt eftersom SD-väljare är lögnare. Får man även draghjälp av Valu som Inte aaaalls har något att vinna på att felbedöma SD eftersom valresultatet ändå kommer snart. "Oberoende" Valu som Inte aaaalls har något att vinna på att felbedöma SD bekräftar bilden av SD-väljare som fega lögnare som skäms för att rösta SD.

Vips så har ens egen agenda att hålla SD nere blivit SD-väljarnas fel. Knappast en slump. Till och med somliga i övrigt kunniga intelligenta aktiva personer i den här tråden missar att se det.
2016-09-18, 13:50
  #50787
Medlem
Gammelfirres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Perioden innan valet 2014 var det (oss veterligen) inget OI som överskattade SD. SIFO, Skop, SCB höll alla SD på 8-9% (under10). När valresultatet kom skyllde man på att det är skambelagt att uppge SD och att SD-väljare är fega och att det är omöjligt att vikta SD rätt eftersom SD-väljare är lögnare. Får man även draghjälp av Valu som Inte aaaalls har något att vinna på att felbedöma SD eftersom valresultatet ändå kommer snart. "Oberoende" Valu som Inte aaaalls har något att vinna på att felbedöma SD bekräftar bilden av SD-väljare som fega lögnare som skäms för att rösta SD.

Vips så har ens egen agenda att hålla SD nere blivit SD-väljarnas fel. Knappast en slump. Till och med somliga i övrigt kunniga intelligenta aktiva personer i den här tråden missar att se det.

Det är fullt möjligt att det finns en agenda. Jag har bara lite svårt att se varför de skulle göra så. Men att tecken på att något skumt pågår finns absolut. Kan du inte ge din egen hypotes vad OI vinner på att hålla nere SD?

Ps. Yougov och Sentio är även för mig de mest pålitliga. Jag är bara tveksam till anledningen.
2016-09-18, 14:08
  #50788
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammelfirre
Det är fullt möjligt att det finns en agenda. Jag har bara lite svårt att se varför de skulle göra så. Men att tecken på att något skumt pågår finns absolut. Kan du inte ge din egen hypotes vad OI vinner på att hålla nere SD?

Ps. Yougov och Sentio är även för mig de mest pålitliga. Jag är bara tveksam till anledningen.


Jag är bara en amatör om än en nyfiken sådan.

Wolodarski sa att framgång föder framgång och det har han helt rätt i, "Bandwagon effect" och "People go where people go" osv.

Med mycket få undantag har det fram till 2015/16 varit ett kompakt hat/motstånd/fulspel från etablissemanget mot SD, eller snarare det SD kommit att stå för - ett växande motstånd mot massinvandring/mångkultur/förintelse av svenskt/svenska folket.



Sentio är än så länge att betrakta som facit. Yougov ändrade sin viktning efter valet 2014 och har således ännu inte testats i skarpt läge. Inget OI överskattade tex SD 2014. Inte ens Sentio.
2016-09-18, 14:23
  #50789
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Perioden innan valet 2014 var det (oss veterligen) inget OI som överskattade SD. SIFO, Skop, SCB höll alla SD på 8-9% (under10). När valresultatet kom skyllde man på att det är skambelagt att uppge SD och att SD-väljare är fega och att det är omöjligt att vikta SD rätt eftersom SD-väljare är lögnare.

Precis så var det, ingen tendens att skriva upp Sd till realistiska nivåer för att bevara institutens trovärdighet. Om det fanns en sådan trend i tidigare val så var den övergiven 2014.

Nu verkar de inte alls besvärade av att de underskattar antalet väljare som skulle stödja Sd med 30-50%. Bara att vänja sig vid det, de kommer att köra med sin taktik ända fram till valet 2018. Varför kanske någon undrar, jo därför att den har effekt, antalet väljare som inte vågar ta steget till Sd men ångar sig efter valet kommer att vara stort även 2016.

Det är 7 partier, alla betydande media, hela PK etablissemanget som spelar mot samma mål. Tror någon att det finns Sd sympatisörer anställda på ett opinionsinstitut och som vågar säga ifrån om de tycker att metoderna är odemokratiska och missvisande?
2016-09-18, 14:36
  #50790
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammelfirre
Jag tänkte också på detta. Kan det inte till och med vara värre att framställa SD som en raket det sista året? Om det är långsamt upp är det inte lika uppseendeväckande. Om SD går upp 1% i månaden det sista året kan det ju snarare bli att alla ser vilken surge de har, och det gör att folk hoppar på entusiasm tåget.


Jag är tveksam på om de verkligen håller ner SDs siffror och inte bara vägrar ändra sina uråldriga metoder. Men om de håller ner SDs siffror känns det som ett desperat försök att vänta på någon slags skandal.

Inför det förra valet kunde strategin fungera, att SD gick som en raket från ca 5% till kanske 9% i opinionen påverkade nog inte väljare speciellt mycket. De flesta intalade sig nog att de överskattades och att denna snabba uppgång inte var verklig.

Nu inför detta val är läget som sagt var helt annorlunda. Alla vet att det inte fanns någon luft i siffrorna förra valet utan tvärtom att de underskattades. Bilden av SD har nu också förändrats i hög utsträckning. Nu är det inte längre tabu att se SD som ett verkligt alternativ att överväga.

Det här tror jag kan innebära att det som förra valet var en fungerande strategi kan i detta val slå helt annorlunda detta val.
2016-09-18, 14:59
  #50791
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Inför det förra valet kunde strategin fungera, att SD gick som en raket från ca 5% till kanske 9% i opinionen påverkade nog inte väljare speciellt mycket. De flesta intalade sig nog att de överskattades och att denna snabba uppgång inte var verklig.

Nu inför detta val är läget som sagt var helt annorlunda. Alla vet att det inte fanns någon luft i siffrorna förra valet utan tvärtom att de underskattades. Bilden av SD har nu också förändrats i hög utsträckning. Nu är det inte längre tabu att se SD som ett verkligt alternativ att överväga.

Det här tror jag kan innebära att det som förra valet var en fungerande strategi kan i detta val slå helt annorlunda detta val.

Precis! Ofta i medias nätundersökningar så kan SD få 60-70-80% stöd och då säger media att SD aktiverat "sin svans" och att resultatet inte är att lita på. Lite grann så är det i OU också, att det är SDs svans som skriver in sig som massa olika identiteter på tex Yougov och Sentio etc.
2016-09-18, 15:34
  #50792
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Precis! Ofta i medias nätundersökningar så kan SD få 60-70-80% stöd och då säger media att SD aktiverat "sin svans" och att resultatet inte är att lita på. Lite grann så är det i OU också, att det är SDs svans som skriver in sig som massa olika identiteter på tex Yougov och Sentio etc.

Om det hade varit så hade SD-svansen varit väldigt lång och uthållig. Självklart är det möjligt att registrera flera användare på t ex YouGov, men då får man ha extremt stort tålamod och svara på oändligt många frågor om allt annat än just politik. Om de övriga intstituten bara övergav telefonintervjuer som metod och slutade med Kalle Anka-viktning av SDs rådata hade de säkert kunnat skåda sanningen de också.
2016-09-18, 17:16
  #50793
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Inför det förra valet kunde strategin fungera, att SD gick som en raket från ca 5% till kanske 9% i opinionen påverkade nog inte väljare speciellt mycket. De flesta intalade sig nog att de överskattades och att denna snabba uppgång inte var verklig.


Intressant teori förutom det faktum att SD inte alls gick som en raket opinionsundersökningarna innan valet 2014

Sifo sep 2013: 9.4
Sifo sept 2014: 9,9

Ipsos sep 2014: 8,5
Ipsos sep 2014: 10,5

Skop sep 2013: 9,4
Skop sep 2014: 8,7

Novus sep 2013:10
Novus sep 2014: 9,1

Demoskop sep 2013: 10,1
Demoskop sep 2014: 11,2

United Minds sep 2013: 12,1
United Minds sep 2014: 11,2

Yougov sep 2013:11,4
Yougov sep 2014:10,9

Sentio sep 2013: 11,8
Sentio sep 2014: 12,7

Jag vet naturligtvis att detta inte alls kommer att hindra dig eller de andra konspirationsteoretikerna att fortsätta spekulera men det kommer förhoppningsvis stoppa smittspridningen av felaktigheter.
När skall ni någonsin lära er att vägen att vinna kampen mot PK-idioterna inte är att bli som dem. Fakta är det enda som räknas så om ni har ett tvångsmässigt behov av att anamma konspirationsteorier så välj åtminstone intesådana som motståndarsidan med säkerhet kan bevisa som felaktiga.
2016-09-18, 17:35
  #50794
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Intressant teori förutom det faktum att SD inte alls gick som en raket opinionsundersökningarna innan valet 2014

Sifo sep 2013: 9.4
Sifo sept 2014: 9,9

Ipsos sep 2014: 8,5
Ipsos sep 2014: 10,5

Skop sep 2013: 9,4
Skop sep 2014: 8,7

Novus sep 2013:10
Novus sep 2014: 9,1

Demoskop sep 2013: 10,1
Demoskop sep 2014: 11,2

United Minds sep 2013: 12,1
United Minds sep 2014: 11,2

Yougov sep 2013:11,4
Yougov sep 2014:10,9

Sentio sep 2013: 11,8
Sentio sep 2014: 12,7

Jag vet naturligtvis att detta inte alls kommer att hindra dig eller de andra konspirationsteoretikerna att fortsätta spekulera men det kommer förhoppningsvis stoppa smittspridningen av felaktigheter.
När skall ni någonsin lära er att vägen att vinna kampen mot PK-idioterna inte är att bli som dem. Fakta är det enda som räknas så om ni har ett tvångsmässigt behov av att anamma konspirationsteorier så välj åtminstone intesådana som motståndarsidan med säkerhet kan bevisa som felaktiga.

SD kan förstås öka eller minska över tid precis som alla andra partier men nu pratar vi om viktningar som eventuellt justeras. Bästa sättet att mäta det är att utgå från till Sentio som är den bästa referensen vi har för SD mellan val.

Då kan vi t.ex. se att i februari 2014 var differensen mellan medelvärdet hos status.st och Sentio 3,6%-enheter och i september var den 2,2%-enheter. Kanske inte tillräckligt för att slå fast att alla OI gör justeringar men man kan också gå in och studera enskilda OI.

Sifo mars 2014 har diff 5,1%, i september är diffen 2,8%.
__________________
Senast redigerad av Svenne-i-Banan 2016-09-18 kl. 17:41.
2016-09-18, 20:11
  #50795
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
SD kan förstås öka eller minska över tid precis som alla andra partier men nu pratar vi om viktningar som eventuellt justeras. Bästa sättet att mäta det är att utgå från till Sentio som är den bästa referensen vi har för SD mellan val.

Då kan vi t.ex. se att i februari 2014 var differensen mellan medelvärdet hos status.st och Sentio 3,6%-enheter och i september var den 2,2%-enheter. Kanske inte tillräckligt för att slå fast att alla OI gör justeringar men man kan också gå in och studera enskilda OI.

Sifo mars 2014 har diff 5,1%, i september är diffen 2,8%.

Så när Sifo genomför sin ondskefulla plan så gör man det utifrån Sentios siffror?

Din redogörelse påminner inte så lite om statistikserien om bilbränder i Malmö där MSM och polisen hänvisade till 2009 års antal bilbränder i Malmö som ett bevis på att antalet bilbränder minskat i Sverige.

Det är oerhört svårt att med hedern i behåll hävda att Sifo hållit nere SD:s siffror mellan valen för att successivt korrigera det fram mot valet:


Sifo:

Aug 2013:9,9
Sep 2013:9,4
Okt 2013:9,7
Nov 2013:9,0
Dec 2013:9,3
Jan 2014:9,2
Feb 2014:9,5
Mar 2014:8,0
Apr 2014:8,3
Maj 2014:8,8
Juni 2014:9,0
Juli 2014:
Aug 2014:10,1
Sep 2014:9,9
2016-09-18, 20:21
  #50796
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ockhamsrazor
Så när Sifo genomför sin ondskefulla plan så gör man det utifrån Sentios siffror?

Din redogörelse påminner inte så lite om statistikserien om bilbränder i Malmö där MSM och polisen hänvisade till 2009 års antal bilbränder i Malmö som ett bevis på att antalet bilbränder minskat i Sverige.

Det är oerhört svårt att med hedern i behåll hävda att Sifo hållit nere SD:s siffror mellan valen för att successivt korrigera det fram mot valet:


Sifo:

Aug 2013:9,9
Sep 2013:9,4
Okt 2013:9,7
Nov 2013:9,0
Dec 2013:9,3
Jan 2014:9,2
Feb 2014:9,5
Mar 2014:8,0
Apr 2014:8,3
Maj 2014:8,8
Juni 2014:9,0
Juli 2014:
Aug 2014:10,1
Sep 2014:9,9


Däremot så håller jag med övriga i forumet att Sifo är tämligen usla på att mäta SD. Sentio och Yougov är de institut som är närmast det är jag helt övertygad om. Jag är också tämligen säker på att Sifos stora problem stavas telefonintervjuer. Både för att de får Bradleyeffektssvar av de som svarar men också för att en stor andel av de som inte svarar alls är SD-väljare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in