2016-09-17, 17:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Gött att höra att han vill till Litauen. Strafftiden lär knappast bli kortare där.

Som jag sagt tidigare: Han har dåliga rådgivare.
Såg att ännu en litauisk tidning sprider nyheten om The return of the Monster. Återger från Expressen så intet nytt dock.
Men jag gillar denna mening:
Švedijos teismas N.Bilevičiui skyrė griežčiausią bausmę.

Svensk domstol N.Bilevičiui gav strängaste straff.
http://www.15min.lt/naujiena/aktualu/emigrantai/iki-gyvos-galvos-kaleti-svedijoje-nuteistas-nerijus-bilevicius-verziasi-i-lietuva-592-684401
Edit.
....missade läsarkommentaren:
Matyt nedziugina kad izoliuotas gyvena. Griztu i Lietuva, taptu kieno nors gaidziu ir dovanotu savo uzpakali kalejimo gaideliams. Gal jis sito nori?

Apparently not happy to live in isolation. Returns to Lithuania, to become someone's cocks and donations to his butt GAIDELIS prison. Maybe he want this?
Senast redigerad av develi 2016-09-17 kl. 17:10.
2016-09-17, 17:52
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ett märkligt inlägg, vill du ha något intressant sagt som gällde detta fall eller var det bara för att ge mig ett öknamn?

Aviseringsfunktionen är bra om man är inloggad. Tycker du att jag ska besvara fler inlägg som går i din stil, varför? Saknar du mig i tråden? Lite rörande, tack min vän.

Jag ska hjälpa dig med logiken. Eftersom polisen blev så sågad av LGWP så såg dom till att skriva ihop en ganska välskriven och omfattande FUP och man kan även misstänka att någon av dom manipulerade bevis för att få någon fälld för brottet (det utesluter inte att det är NB som begått det). Eftesom dom manupulerat bevis så behöver dom inte undersöka om det finns andra och dom hoppade då över en hel del.

Förstod du nu, inte, hoppa då över mina inlägg så slipper du grubbla.

Hjälpa med logiken (skrattkramp).
Och du kan bevisa ditt skitsnack att man kan ha manupulerat bevisen förstås?
Eftesom man manupulerat bevisen, vilka skulle de andra man skulle ha undersökt ha varit?
Mig veterligt finns inte ett endaste spår av någon annan.
Om man bortser från Irinas DNA som äcklet NB har överfört till offrets trosor.
Kan du påstå massa saker så har du förstås bevis för att så är fallet.
Annars är du knappast rätt person att hjälpa till med logiken.
2016-09-17, 17:55
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Hur dog LH? Fanns det sexuella inslag eller blev hon mördad direkt?
Ni som har moraliska aspekter på min fråga kan dränka er i blekmedel. Jag vill
endast ha konkreta svar om den informationen finns tillgänglig.

Hovrätten beskriver det som liknande en avrättning. Det finns inga tecken på sexuella övergrepp, tack och lov. Och troligen blev hon tejpad efter dödens inträde.
2016-09-17, 18:10
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Hovrätten beskriver det som liknande en avrättning. Det finns inga tecken på sexuella övergrepp, tack och lov. Och troligen blev hon tejpad efter dödens inträde.

Ha Ha, så du rycker ut till äcklet NB:s undsättning som vanligt...
Det finns tecken på brutala sexualsadistiska övergrepp däremot och det är ju
knappast bättre än "vanliga" sexulla övergrepp.
Det där med troligen tejpad efter dödens inträde, vad bygger du den uppfattningen på?
Brukar inte sexualsadistiska mördare som NB tejpa även innan dom hänger offret?
2016-09-17, 18:57
Medlem
hasselmuzs avatar
Postat av Sudharma

Citat:
Citat:
Det som är ofattbart – att TR friade fosterpappa trotts hans sperma hittades i flickans kropp. Väldigt stark DNA bevis. TR litade på hans historia att flickan hade själv stoppat hans sperma (som hon hittade på toa papper) in i sin kropp.
Väldigt stark DNA bevis vägde ingenting mot påhittat och otrovärdig fosterpappans historia.
Detta fall väckte ett stor intresse och protester. Allmänhet började fundera om det går att lita på rättsväsendet. Kanske därför tog HR andra beslut
[/QU
[/quote]OTE]

Men du förstår väl att även Tingsrätten trodde på DNA, styvpappan var ju tvungen att hitta på en anledning till att hans DNA fanns där. Dom visste att det var fosterpappans DNA, vad dom inte var säkra på var hur det hade kommit dit. Tack och lov rättade HR till det.

Fallet väckte stort intresse , inte pga DNA ( det fanns ju där bevisligen) utan för att TR kunde tro på en så uppenbart påhittad historia.

Tydligen litade man på DNA även i det fallet såsom i Lisa Holm-fallet.
Senast redigerad av hasselmuz 2016-09-17 kl. 19:12. Anledning: Citering
2016-09-17, 19:17
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Tack, det var bra att du uppmärksammade detta.
Ett försök av #Sudharma att manipulera fakta och vilseleda då, allt för mördaren Nerijus skull.
Som vanligt alltså.

Ja, eftersom även TR var övertygade om att styvpappans DNA fanns där, det var bara en fråga om att bortförklara varför. Så det stärker snarare styrkan i DNA-bevisning
2016-09-17, 19:34
Medlem
hasselmuzs avatar
The Criminal Code prescribes a sentence of life imprisonment for the most serious crimes. Within the Lithuanian legal system, life imprisonment actually does what it says on the tin, i.e. the convicted person is imprisoned until his death. Unlike with many other punishments, there is not even a theoretical possibility of parole following the consideration of the changes to the convicted person's personality or his possible rehabilitation.

Kanske någon har publicerat denna länk förut, ursäkta i så fall.

Men jag undrar om livstidsstraff utfärdat i Sverige överförs till livstid i Litauen om nu NB överförs innan straffet blir tidsbestämt. Om det inte är tidsbestämt kan man undra hur lång tid han får sitta. Hur bestäms det?

Någon som vet?

http://pasidomek.lt/en/life-imprisonment
2016-09-17, 19:39
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av mrfix
Hjälpa med logiken (skrattkramp).
Och du kan bevisa ditt skitsnack att man kan ha manupulerat bevisen förstås?
Eftesom man manupulerat bevisen, vilka skulle de andra man skulle ha undersökt ha varit?
Mig veterligt finns inte ett endaste spår av någon annan.
Om man bortser från Irinas DNA som äcklet NB har överfört till offrets trosor.
Kan du påstå massa saker så har du förstås bevis för att så är fallet.
Annars är du knappast rätt person att hjälpa till med logiken.
Ni kan verkligen konsten att hålla igång tråden med att ifrågasätta ens påståenden gång på gång. Allt är förklarat, flera gånger till och med. Kan ju ta det igen lite kort bara för dig och säg till om du vill ha de långa versionerna.

Nej, jag kan naturligtvis inte bevisa att manipulering är gjord, då vore NB fri, inte sant. Jag kan påstå att det är möjligt med den typ av bevis som finns och tycka att det ger rimligt tvivel. Ska man tro på de bevis som finns så har NB och IB hanterat kroppen och möjligen brodern tejpen. Ingen vet vem som dödade och vad motivet var för det är bara ren spekulation. Inga spår finns på tejpen runt huvudet eller snöret runt halsen som en indikation om vem som utförde den dödliga handlingen. Inga spår av sexuellt våld finns. Det man har här är neddragna byxor, tröja i oordning och tejp runt huvudet och fantiserar ihop en historia om sexualsadism där hängning ingår. Byxor och tröja kan ha kommit i oordning under transporten vid dragande och lyftande. Hägningen kan ha skett i ett helt annat syfte som hat, hämnd, tejpning av död kropp, avspolning som då inte fungerade, styckning som ångrades och naturligtvis även sexualsadism, något som ligger sist i min värld eftersom det är så ovanligt och NB inte har någon historia av det eller liknande. Den enda udda sexuella handlingen som finns på NB är enskilt onanerande ladans hörnrum och det är kanske äckligt men inte sjukligt.

Andra spår som fibrer, NB:s katts hårstrån, fingeravtryck, fotavtryck, däckavtryck mm som stöd till den DNA som återfunnits hade ju varit bra. DNA från arbetsboden och NB som extra stöd. Ladan undersöktes inte bra och arbetsboden ännu sämre men det lades stor vikt och möda vid hörnrummet där flickans kropp inte varit enlig åklagaren. Även mjölkutrymmet fick lite mer uppmärksammhet med snörbitar, ett hårstrå och rör men inget annat funnet på väggar eller golv som kan ha visat att någon kämpat emot (om levande som åklagaren tror) eller hängt där i form av blod eller andra kroppsvätskor. Både flickan och NB har ju blött enligt åklagaren och FUP men inte fler spår än på röret (som kan vara gammalt) eller på byxorna. Lisa hade blod på händerna (och fler ställen) men inget av detta har då droppat ner eller avsatt sig på golv, väggar eller byxor.

Och är det inte lite märkligt att polisens spårhund missade dessa spår bara timmarna efteråt? Handsken, snörbitarna på golvet och tvättbänken, hårstån samt örhängerna med Lisas DNA på. Vad mer behöver en spårhund för att markera?

Du kan inte bevisa att NB mördat flickan utan bara att han varit närvarande under mordet eller efter det. Domstolarna dömer på ett antagande att åklagaren och hans "experter" har rätt, inte på att det finns bevis att han mördat henne. Spår på mordvapen eller mordplats, i detta fall snöre eller tejp finns ej. Jag finner inget fel att dömma på detta sätt om det också finns ett rimligt motiv vilket det här inte finns.
2016-09-17, 19:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad är det som gäller i Litauen?

Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
The Criminal Code prescribes a sentence of life imprisonment for the most serious crimes. Within the Lithuanian legal system, life imprisonment actually does what it says on the tin, i.e. the convicted person is imprisoned until his death. Unlike with many other punishments, there is not even a theoretical possibility of parole following the consideration of the changes to the convicted person's personality or his possible rehabilitation.

Kanske någon har publicerat denna länk förut, ursäkta i så fall.

Men jag undrar om livstidsstraff utfärdat i Sverige överförs till livstid i Litauen om nu NB överförs innan straffet blir tidsbestämt. Om det inte är tidsbestämt kan man undra hur lång tid han får sitta. Hur bestäms det?

Någon som vet?

http://pasidomek.lt/en/life-imprisonment

Stort tack för den intressanta länken. Jag har i a f inte läst detta.

Det är det som är frågan? Överförs ett svenskt livstidsstraff till ett litauiskt? Jag vet inte heller hur det förhåller sig. Skulle verkligen vara mycket intressant att få veta vad som gäller i Litauen.
2016-09-17, 20:09
Medlem
mrfixs avatar
Citat:
Ni kan verkligen konsten att hålla igång tråden med att ifrågasätta ens påståenden gång på gång. Allt är förklarat, flera gånger till och med. Kan ju ta det igen lite kort bara för dig och säg till om du vill ha de långa versionerna.

Nej, jag kan naturligtvis inte bevisa att manipulering är gjord, då vore NB fri, inte sant. Jag kan påstå att det är möjligt med den typ av bevis som finns och tycka att det ger rimligt tvivel. Ska man tro på de bevis som finns så har NB och IB hanterat kroppen och möjligen brodern tejpen. Ingen vet vem som dödade och vad motivet var för det är bara ren spekulation. Inga spår finns på tejpen runt huvudet eller snöret runt halsen som en indikation om vem som utförde den dödliga handlingen. Inga spår av sexuellt våld finns. Det man har här är neddragna byxor, tröja i oordning och tejp runt huvudet och fantiserar ihop en historia om sexualsadism där hängning ingår. Byxor och tröja kan ha kommit i oordning under transporten vid dragande och lyftande. Hägningen kan ha skett i ett helt annat syfte som hat, hämnd, tejpning av död kropp, avspolning som då inte fungerade, styckning som ångrades och naturligtvis även sexualsadism, något som ligger sist i min värld eftersom det är så ovanligt och NB inte har någon historia av det eller liknande. Den enda udda sexuella handlingen som finns på NB är enskilt onanerande ladans hörnrum och det är kanske äckligt men inte sjukligt.

Andra spår som fibrer, NB:s katts hårstrån, fingeravtryck, fotavtryck, däckavtryck mm som stöd till den DNA som återfunnits hade ju varit bra. DNA från arbetsboden och NB som extra stöd. Ladan undersöktes inte bra och arbetsboden ännu sämre men det lades stor vikt och möda vid hörnrummet där flickans kropp inte varit enlig åklagaren. Även mjölkutrymmet fick lite mer uppmärksammhet med snörbitar, ett hårstrå och rör men inget annat funnet på väggar eller golv som kan ha visat att någon kämpat emot (om levande som åklagaren tror) eller hängt där i form av blod eller andra kroppsvätskor. Både flickan och NB har ju blött enligt åklagaren och FUP men inte fler spår än på röret (som kan vara gammalt) eller på byxorna. Lisa hade blod på händerna (och fler ställen) men inget av detta har då droppat ner eller avsatt sig på golv, väggar eller byxor.

Och är det inte lite märkligt att polisens spårhund missade dessa spår bara timmarna efteråt? Handsken, snörbitarna på golvet och tvättbänken, hårstån samt örhängerna med Lisas DNA på. Vad mer behöver en spårhund för att markera?

Du kan inte bevisa att NB mördat flickan utan bara att han varit närvarande under mordet eller efter det. Domstolarna dömer på ett antagande att åklagaren och hans "experter" har rätt, inte på att det finns bevis att han mördat henne. Spår på mordvapen eller mordplats, i detta fall snöre eller tejp finns ej. Jag finner inget fel att dömma på detta sätt om det också finns ett rimligt motiv vilket det här inte finns.

Det är ju i alla fall betryggande att du inte har något inflytande över hur man dömer
i domstolarna här i Sverige när det gäller bevisning och annat.
Då skulle väl var och varannan mördare släppas fria trots att dom är skyldiga.
Är det det som du menar är ett rättssäkert samhälle?
Oavsett vad du sitter och svamlar om så sitter äcklet NB inne på livstid för
att två eniga domstolar och HD har ansett att det är bevisat att NB är mördaren.
Därmed är dina tvivel och tveksamheter angående bevisningen helt ointressanta.
Senast redigerad av mrfix 2016-09-17 kl. 20:26.
2016-09-17, 20:14
Medlem
katws avatar
Citat:

När har du förklarat detta menar du?

Citat:

Varför inte riva hela ladan för du vet ju inte säkert var det otäcka skedde, kanske caffét också som lät en ensam 17-åring jobba och lämna stället sist?
?

Du verkar ärligt talat dåligt påläst på fallet när du påstår en sån här sak.
Samma sak kan sägas om dina funderingar så som du själv skrev: Allt är förklarat, flera gånger till och med. Kom med någon ny infallsvinkel någon gång. Du verkar missa förklaringarna när du har så fullt upp med familjen. Du verkar ju dock ha gott om tid att skriva i andra trådar. Har du för övrigt vänt dig till AJ än och hört dig för om boden? Du vet att du också kan få en guidad visning, bara en sån sak:

http://blombergsateri.se/om-blomberg/
Senast redigerad av katw 2016-09-17 kl. 20:19.
2016-09-17, 21:08
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Moretex får - ofrivilligt - utgöra symbolen för den kraft som drivit denna tråd till rekordnivåer: Alternativteoretikerna. Först kan man dock rikta en påminnelse till alla och envar (även alla ni som likt mig är övertygade om att rätt mördare är dömd) om det gamla, fina juridiska talesättet om att inte kvälja dom.

När nu rättsapparaten sagt sitt är det föga poäng att utifrån befintlig bevisning (som ju är allt det vi har just nu i varje fall) fortsätta att tjafsa hit och dit om blandbilder, militärers närvaro här eller där, fynd i terrängen, innebörden i vad olika personer yttrat eller sett/tror sig ha sett. Vi har en dom, den står och är per definition riktig. Som en av domarna i amerikanska HD en gång yttrade: Vi är inte högsta instans för att vi är ofelbara utan vi är ofelbara därför att vi är högsta instans.

Sen blir ju inte saken sämre av att domstolarna varit helt eniga och mig veterligen inte en enda expert har framfört kritik mot vare sig domarna eller den utredning de baserar sig på.

Som jag skrivit om tidigare så har jag fortfarande inte riktigt lyckats begripa varför detta fall tilldragit sig ett så enormt stort alternativteoretiskt intresse. Eller snarare: Fram till att FUP offentliggjordes går det väl att begripa någorlunda. Men när styrkan i bevisningen stod klar trodde jag och fler med mig att det hela skulle klinga av. Och först verkade det så. Men uppenbarligen hade ett antal personer investerat allt för mycket intellektuellt och känslomässigt i sina alternativhypoteser för att ens ställda inför tio olika fynd av DNA från mördaren kunna backa från dem.

I andra fall på Flashback som lockat en hel del alternativteoretiker (jag tänker på Christine Schürrer och Kristoffer Johanssons mord på Vatchareeya Bangsuan) så måste man ändå erkänna att bevisningen var mer indicieartad och att det fanns en viss, mindre öppning för andra slutsatser. Kanske inte rimliga antaganden om annan GM, men ändå en diskussion om bevisningen var tillräckligt stark för att fälla den åtalade. Men här?

Det har flera gånger påpekats att det garanterat finns mängder av mördare som dömts på svagare eller t.o.m. betydligt svagare bevisning än vad som var för handen i Lisa Holm-fallet. Det fanns ingen annan rimlig alternativ-GM, inget särskilt som pekade mot att Nerijus rent allmänt var en osannolik mördare och inget i offrets bakgrund som pekade mot att gärningsman skulle kunna vara någon annan.

Ändå har ett antal personer suttit och skrivit tusentals och åter tusentals inlägg om hur dålig bevisningen är och haft den ena märkligare teorin än den andra om vad som egentligen skett. Inkluderat stora konspirationer med poliser, rättsväsende och mäktiga personer som vill sätta dit en stackars baltisk hantverkare för mordet på en ung flicka som någon annan i själva verket begått.

Tillämpat som en generell måttstock så skulle dessa "beviskrav" förmodligen leda till att en majoritet av de mördare och andra grova brottslingar som idag döms mot sitt nekande skulle gå fria. Om inte ens tio DNA-bevis, flertalet med +4 den högsta träffsäkerheten, räcker för att åtminstone anse någon knuten till offret och brottsplatsen så undrar man ju.

Inte sällan har man gått över anständighetens alla gränser i sina galna och substanslösa spekulationer om både fadern till offret och mordoffret själv. För att inte tala om fantasierna om personer som råkade vistas i området där mordet skedde. I några av de mest flagranta fallen kan man utan varje tvekan förklara beteendet med grav, mental ohälsa hos skribenten. Andra förefaller befinna sig i ett oklart gränsland där s.k. kverulansparanoia och en allmän misstro mot allt som luktar "myndighet" och "officiell auktoritet" driver tankarna i riktning mot alltmer fantasifulla och verklighetsfrämmande teorier. Oftast förenat med en grandios självbild där man är på allvar övertygad att man begriper saken bättre än såväl tekniska som juridiska experter och trådens majoritet (där det även för skribenter som den ovan citerade Moretex åtminstone borde vara uppenbart att det finns en hel del relevant kunnande och analysförmåga)

I några fall är det sannolikt bara ren dumhet och naivitet, kombinerad med en allmän lust att vara motvalls.

Nu är det i varje fall slut och mördaren Nerijus Bilevicius kommer att skaka galler för många år framöver. Varje vettig person i tråden må göra som den vill. Men vill man att fallet liksom Lisa själv ska få vila i frid så är sannolikt det vettigaste att göra att låta de missnöjda bjäbba vidare om den enorma rättsskandalen oemotsagda så kommer de snart att tappa sugen.

Och där ute är det för övrigt strålande vårväder och mycket annat finns att ägna sig åt än att hänga härinne på Flashback.
Värt att reprisera detta välskrivna inlägg.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in