2016-09-17, 11:18
Medlem
ace_secs avatar
http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article23528667.ab

Citat:
Sedan augusti i fjol, då andelen asylsökande i Sverige ökade dramatiskt, har Karlssons bolag skickat räkningar på 705 miljoner kronor till Migrationsverket. Innan årets slut ska Karlssons bolag passera summan 1000 miljoner kronor.
Citat:
... tar 200 kronor per boende och natt medan maten kostar 107-139 kronor per boende och dygn. Det innebär att bolaget kan fakturera runt 120 000 för en person som blir kvar i Karlssons boenden i ett år.
Citat:
När det kommer till vad Jokarjo tjänar på sin verksamhet menar Bert Karlsson att man gör en vinst "runt tio procent, eller cirka 40 miljoner kronor" för 2015. Vinsten ska återinvesteras, bland annat i seniorboenden. Men själv tjänar han inga pengar, hävdar han.
– Jag tjänar ingenting, jag äger ingenting, har ingen lön. Det är mina barn som har företaget, säger Karlsson, trots att uppgifter från Skatteverket visar en inkomst på drygt 1,5 miljoner i fjol.
– Dessutom skattar jag i Sverige. Det är inte många av mina konkurrenter som gör.
Citat:
– Ni är så fixerade vid vad vi tjänar, men ingen tänker på vad det kostar att lägga ner. Vi har investerat en massa, bara sängarna har kostat runt tio miljoner.
Citat:
I planen finns också att försöka göra om flera anläggningar till folkhögskolor. Jokarjo har även köpt in sig i en verksamhet i Polen som tar fram vinterbonade husvagnar i storlekar mellan 25 och 48 kvadrat.

Kokar Aftonbladet soppa på en spik? Bert har billiga boenden jämfört med konkurrenterna.
Senast redigerad av ace_sec 2016-09-17 kl. 11:32.
Citera
2016-09-17, 11:24
Medlem
Xer0s avatar
Skall vi inte ta och privatisera polisen också?
Det skulle ju säkert bli billigare och bättre än i dag garanterat.

Herr Karlsson kanske är intresserad av att börja driva vaktbolag?

Tänk er själva, polisens IKEA, med när polis, patrullerande poliser och poliser som faktiskt kommer när man ringer. Kan han bara fixa det så ser jag inte problemet med att ge bort några millar till gubben.

Frågan är ju var alla pengarna tar vägen som magiskt förviner inom de icke-privatiserade kommunala och statliga verksamheterna. Det är något som är mycket intressant och som jag tycker man borde fokusera mer medialjus på: Korruptionen i sverige.
Senast redigerad av Xer0 2016-09-17 kl. 11:30.
Citera
2016-09-17, 11:35
Medlem
GreenYoshis avatar
Jag undrar när media ska granska asyljurister, advokater och läkare. Det kanske inte passar in i agendan. Tror inte heller att Wallenberg hamnar under lupp. Fri lejd.

Säga vad man vill om asylmiljonärerna. Det är systemet som ska granskas. Precis som nästintill alla kändisar startar bolag för att få låg skatt eftersom systemet tillåter det lär dom som ha möjlighet tjäna pengar i asylbranschen. Nu är det även billigare med privata boenden än kommunalt ägande och statligt ägande. Det har jag läst någonstans. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2016-09-17, 11:42
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Kokar Aftonbladet soppa på en spik? Bert har billiga boenden jämfört med konkurrenterna.

Jo. Bert Karlssons boenden är billigare och bättre organiserade än andra boenden. Hade han inte dragit igång sin verksamhet hade flyktingpolitiken förmodligen havererat långt tidigare, och omsvängningen i politiken kommit långt tidigare.

Det fattar man inte på Aftonbladet.
Citera
2016-09-17, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PiusXIII
Jo. Bert Karlssons boenden är billigare och bättre organiserade än andra boenden. Hade han inte dragit igång sin verksamhet hade flyktingpolitiken förmodligen havererat långt tidigare, och omsvängningen i politiken kommit långt tidigare.

Det fattar man inte på Aftonbladet.

Menar inte att du har fel för jag har ingen aning men var hittar man den informationen?
Citera
2016-09-17, 11:49
Bannlyst
Jag tycker illa om Svensk asylpolitik att den är för generös osv.

Men jag beundra ändå Bert, han gör något. Han fixa fram husvagnsboende istället för dyra modulehus , han leverar faktiskt lösningar till samhället. Det är inte Bert fel att Sverige skämmer ut sej med en allt för generös asylpolitik, hade man lyssnat på Ny demokrati i början av 90 talet, så hade vi inte haft det samhälles problem vi har idag med brinnande bilar och eskalerade kriminalitet. Om Ny demokrati hade fått bestämma, så hade Sverige varit tryggt och säkert idag, men så blir det inte med liberala idioter som Bengt Westerberg vid makten.
Citera
2016-09-17, 11:54
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Jag tycker illa om Svensk asylpolitik att den är för generös osv.

Men jag beundra ändå Bert, han gör något. Han fixa fram husvagnsboende istället för dyra modulehus , han leverar faktiskt lösningar till samhället. Det är inte Bert fel att Sverige skämmer ut sej med en allt för generös asylpolitik, hade man lyssnat på Ny demokrati i början av 90 talet, så hade vi inte haft det samhälles problem vi har idag med brinnande bilar och eskalerade kriminalitet. Om Ny demokrati hade fått bestämma, så hade Sverige varit tryggt och säkert idag, men så blir det inte med liberala idioter som Bengt Westerberg vid makten.

Håller med om varje ord.

Bert är inte problemet. Utan honom hade det varit ännu dyrare. Statliga + kommunala boenden har ju visat sig vara ännu dyrare än hans boenden.

Det är inte Berts fel - det är ett systemfel!! Politikerna bär skulden till detta!
Citera
2016-09-17, 11:55
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Ja, det är min åsikt i vart fall. Aftonbladet brukar mer fokusera på omsättning än vinst. Om någon fakturerar en miljard och gör tio procents vinst på omsättningen så går Aftonbladet igång på det.
Om någon driver t.ex. HVB-hem, fakturerar 20 miljoner och gör 25 procents vinst på omsättningen så bryr sig inte Aftonbladet om det även om det i högsta grad borde rannsakas.

Sedan är 200 kronor per plats och dygn plus 120 kronor för mat inte mycket pengar. Tänk om privata entreprenörer inte tilläts i den här branschen och att Migrationsverket själv skulle skaffa alla dessa platser och driva dem. Jag är övertygad om att det hade blivit dyrare då.
Citera
2016-09-17, 12:11
Medlem
FortMeades avatar
Låt Bert fakturera 50 000:- för varje asylsökande med avslag som han lyckas sända tillbaka till hemlandet...
Citera
2016-09-17, 12:14
Medlem
PiusXIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baa37377
Menar inte att du har fel för jag har ingen aning men var hittar man den informationen?

Nej. Det var svårgooglat, men jag vet sedan tidigare att boende på Jokarjo, som är Berts boende även om han inte äger det formellt, kostar runt 350 kronor per dygn för en person inklusive mat. Har läst mycket om att det på andra ställen kan dra iväg till helt andra summor. Observera att jag inte talar om ensamkommande flyktingbarn här.

Jokarjo har ett ställe här på orten med drygt 200 boende. Jag har inte hört om några problem där, eller ute på byn med flyktingar, under hela tiden och detta är en liten ort.

Jag menar att om Berts rörelse, det är möjligt att det finns andra som kör liknande modell i mindre skala, inte hade funnits kunde situationen mycket väl ha liknat den som gäller för ensamkommande barn när det gäller flyktingar öht. Att det inte hade funnits någonstans att bo, och att priserna hade trissats upp på oerhört mycket högre nivåer än 350 spänn om dygnet.

I så fall hade kostnaderna skenat, och omsvängningen i flyktingpolitiken kommit betydligt tidigare än november 2015.

Jag försökte gå in på Jokarjos hemsida för att se om det fanns aktuella priser där, men det verkade vara något problem med den.
Citera
2016-09-17, 14:42
Medlem
storm72s avatar
Bert fakturerar 1 miljard på ca. 1 år och ni ser han som en hjälte? De är tysta då de tjänar ofantliga pengar på flyktingvågen. Såklart de vill ha de kvar då de ger pengar och billig arbetskraft.

Låg/Medelklassen fortsätter vara bittra på flyktingar, slår neråt och ser överklassen(de som tjänar pengar på flyktingar) som några gudar.
Citera
2016-09-17, 14:46
Medlem
Cannabisministerns avatar
Jag har svårt att förstå denna fixering vid Bert Karlsson. Jämfört med andra "aktörer" (skojare) i asylbranschen är Bert rena söndagsskoleeleven. Det har ju kommit uppgifter om att kriminella har sökt sig till asylbranschen eftersom kontrollerna vart pengarna tar vägen är i stort sett obefintlig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in