2016-09-15, 23:17
Medlem
tastass avatar
Huvva, låter dyrt för en liten plastdosa.
Fast det får nog bli affär ändå, man är ju lite för bra på att förlägga prylar ibland.
Citera
2016-09-16, 21:46
Medlem
angarnas avatar
Snälla ni, sök på ali express istället för att slänga ut tusenlappar till de giriga svenska handlarna.
Citera
2016-09-16, 22:11
Medlem
Enydrions avatar
Jag har bara haft min toyota i 17 år, så har inte behövt byta batteriet i nyckeln ännu...
Citera
2016-09-16, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ingabromsar
Jo, dagens nycklar ligger och "lyssnar" efter bilen hela tiden. Bilen sänder ut signaler hela tiden så även den drar en del. I vår ena bil sitter det 2 stora batterier. Efter 7-10 dagar är den stendöd...

Nej, att bilen skulle hålla på och sända hela tiden stämmer inte. En bil med "remote keyless entry" har vanligtvis en mekanisk eller kapacitiv givare på alla dörrhandtag som känner av att någon försöker öppna dörren. När detta sker så sänder bilen ut en elektromagnetisk signal. Denna signal "väcker" nyckeln varvid denna startar sin radiosändare och utbyter nycklar med bilen. Om dessa nyckar stämmer så låser bilen upp dörrarna utan märkbar fördröjning. När föraren sedan trycker på startknappen så repeteras i princip detta förfarande, med skillnaden att bilen nu måste kunna avgöra att nyckeln befinner sig inuti bilen, varvid motorn tillåts starta.
Citera
2016-09-16, 23:01
Medlem
RutledgeWoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Kring 3000 pix varav nyckelbladet kostade några hundralappar utöver bara själva fjärrkontrollen. Men det är med inprogrammering till bilen och allt. En reserv är ju inget dumt att ha.

Min fjärrnyckel gick sönder, bilaffären ville ha runt 3000 för en ny, "omprogrammeringen är dyr".
Jag gick in på ebay, köpte allt utom själva nyckeln(metallen) samt kretskortet för 50 spänn inkl. frakt.
Omprogrammeringen? Jag flyttade en liten magnetliknande bit från gamla nyckeln till nya.
Citera
2016-09-17, 02:07
Medlem
Joomlas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RutledgeWood
Min fjärrnyckel gick sönder, bilaffären ville ha runt 3000 för en ny, "omprogrammeringen är dyr".
Jag gick in på ebay, köpte allt utom själva nyckeln(metallen) samt kretskortet för 50 spänn inkl. frakt.
Omprogrammeringen? Jag flyttade en liten magnetliknande bit från gamla nyckeln till nya.
Ids du fota och lägga upp en bild på denna magnetliknande bit? Hade varit väldigt smidigt om man kunnat köpa nycklar från ebay eller skroten, min reservnyckel är rätt sleten.
Citera
2016-09-17, 03:17
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joomla
Ids du fota och lägga upp en bild på denna magnetliknande bit? Hade varit väldigt smidigt om man kunnat köpa nycklar från ebay eller skroten, min reservnyckel är rätt sleten.

Där ser du vad du ska leta efter.
http://image.dhgate.com/0x0/f2/albu/g1/M01/E3/74/rBVaGVU0ogqAArBkAAEfi4LanVk388.jpg
Den kan dock se annorlunda ut då alla inte är likadana.
Citera
2016-09-17, 03:24
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Bytte bil i vintras till en Volvo S80 -07 vilket är min första bil utan "traditionell" nyckel.
I julas bad bilen mig byta batteri i nyckeln vilket jag gjorde utan att fundera så mycket på det. Dock blev jag lite överraskad när jag fick samma felmeddelande igår då jag nog förväntat mig att det skulle hålla längre.
Är detta normal bytesfrekvens?
Hur länge funkar nyckeln efter att feltexten dyker upp första gången?
Bör man ha reservbatteri liggande i bilen?
Först och främst så lär du ju mäta hur mycket spänning du har i batteriet. Du kanske har köpt ett kasst batteri?
Det står på batteriet vad det ska vara.
Är spänningen okej så ska du titta på hur batteriet sitter i FOBen. jag har varit med om att blecken varit slappa och då har det inte varit god kontakt mellan plus och minus. Böj till blecken så att batteriet sitter ordentligt så löser det sig.

I övrigt undrar jag vad det var för text i displayen.
Du har ju varning för bilens egna batteri i bilen. Nu har jag inte listan på alla meddelanden som kan lämnas, men tänk om det var så att det var ditt riktiga batteri som hade låg spänning? Då har du bytt batteri i onödan när det var ditt riktiga batteri som behövde laddning.
Citera
2016-09-17, 04:17
Medlem
Ingabromsars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Nej, att bilen skulle hålla på och sända hela tiden stämmer inte. En bil med "remote keyless entry" har vanligtvis en mekanisk eller kapacitiv givare på alla dörrhandtag som känner av att någon försöker öppna dörren. När detta sker så sänder bilen ut en elektromagnetisk signal. Denna signal "väcker" nyckeln varvid denna startar sin radiosändare och utbyter nycklar med bilen. Om dessa nyckar stämmer så låser bilen upp dörrarna utan märkbar fördröjning. När föraren sedan trycker på startknappen så repeteras i princip detta förfarande, med skillnaden att bilen nu måste kunna avgöra att nyckeln befinner sig inuti bilen, varvid motorn tillåts starta.

Jag håller inte med där. När vi är cirka 5 meter ifrån bilarna så tänds innebelysningen. Så lyssna måste den göra? Dock låses inte de upp förrän man nuddar handtaget på dörren.

Står i instruktionsböckerna att "Om bilen ska lämnas i 10 dagar eller mer ska keylessgo avaktiveras"
Citera
2016-09-17, 07:09
Medlem
tastass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Först och främst så lär du ju mäta hur mycket spänning du har i batteriet. Du kanske har köpt ett kasst batteri?
Det står på batteriet vad det ska vara.
Är spänningen okej så ska du titta på hur batteriet sitter i FOBen. jag har varit med om att blecken varit slappa och då har det inte varit god kontakt mellan plus och minus. Böj till blecken så att batteriet sitter ordentligt så löser det sig.

I övrigt undrar jag vad det var för text i displayen.
Du har ju varning för bilens egna batteri i bilen. Nu har jag inte listan på alla meddelanden som kan lämnas, men tänk om det var så att det var ditt riktiga batteri som hade låg spänning? Då har du bytt batteri i onödan när det var ditt riktiga batteri som behövde laddning.

Visst kan det vara så att det var ett dåligt batteri eller risiga kontakter, lite därför jag ville veta vad som var normalt bytesintervall.
Texten var typ "byt batteri i fjärrnyckel" och försvann som felmeddelande efter att batteriet nyttes.
Citera
2016-09-17, 20:41
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tastas
Visst kan det vara så att det var ett dåligt batteri eller risiga kontakter, lite därför jag ville veta vad som var normalt bytesintervall.
Texten var typ "byt batteri i fjärrnyckel" och försvann som felmeddelande efter att batteriet nyttes.
Det är bara att mäta upp batteriet. 5 år lär du klara utan problem och flitig användning på den där med ett nytt batteri.
Citera
2016-09-18, 10:33
Medlem
elektronikfreaks avatar
Jag har en gammal SAAB 9-5 2.0t kombi från 1999 som jag köpte januari 2011 och jag har aldrig behövt byta batteri i nyckeln. Vet inte ens om det blivit bytt sedan den rullade ut från fabriken i Trollhättan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in