• 1
  • 2
2016-09-17, 00:08
Medlem
crippledmfs avatar
Om vi bortser från all skit som sker och försöker tänka framåt, ser ni någon ljus framtid för Sverige? Hur tror ni Sverige ser ut år 2060? Hur ska DU göra för att uppnå din vision om hur det bör se ut?

Jag har nog fyra scenarier..

1. Sverige finns helt enkelt inte
Sverige som nation har upplösts, efter olika sorters krig så splittrades allt folk och flydde/flyttade till olika delar av europa/mellanöstern. Marken fick något nato-land och där vill ingen bo för tillfället.

2. Sverige blev ryskt.
Lite fortsättning på tidigare scenario, men ett fullskaligt krig mellan EU/Nato och Ryssland ledde fram till att Sverige gick ihop med flera skandinaviska och östeuropeiska länder och blev ryskt i ren självbevarelsedrift att försöka bevara en enad grupp med etniska svenskar. Mycket är förstört och många har försvunnit. De som stannat kvar är nationalister som ser sig främst som svenskar men som tillhör Ryssland.

3. Seperatist-Sverige
Efter ett större inbördeskrig har Sverige splittrats, ur askan växer en ny stat fram som består av etniska svenskar som vill återskapa sitt Sverige. De har dock fortfarande många emot sig och EU vill inte erkänna dem som stat. Skulle kunna tänka mig att norra Sverige skulle bli markplatsen för detta och många skulle behöva dö för skapandet av staten. Förmodligen med hjälp från övriga nordiska länder som delar samma vision. Övriga "Sverige" går under och kriget fortsätter.

4. Svenska folket inser hur åt helvete det är i tid
Samtidigt ändrar EU spår och väljer att gå till krig mot islamister (mellanösternsfolk) som inte varit medborgare länge och alla får tvångsdeporteras (vart är en jävligt bra fråga). Även här blir det mycket blodiga strider, tillsammans med övriga Europeiska länder så blir det relativt bra efter ett antal år av krig. Europa lär sig av sitt misstag och bygger upp en ny union, helst med en separat nordisk union.

I alla scenarier så kommer det finnas enormt motstånd och många kommer dö. Jävligt tragiskt men så ser jag på saken i skrivandes stund. Inte särskilt ingående förklarat i något av scenarierna men ville bara ge en enkel bild av det hela Kan nog lista ut tio scenarier till men dessa är de som instinktivt kommer upp.

Så vad tror ni? Finns det ni som tror att Sverige kommer klara sig från krig? Och hur kommer Sverige isåfall se ut exakt år 2060?
Citera
2016-09-17, 00:15
Medlem
Naknekejsarens avatar
Jag tror på nr1, något som liknar nr1 i alla fall.

Vad Sverige kommer vara är lite uncharted territory, man kan inte riktigt hitta en allegori genom historien av det som sker idag.

När muslimerna blir majoritet blir det kaos av heltenkelt oförutsägbara proportioner.

Innan det sker kommer troligen välfärden att kollapsa vilket i sig kommer leda till total anarki. Så länge välfärden hålls uppe så kommer det finnas en sken av att allt är under kontroll.
Senast redigerad av Naknekejsaren 2016-09-17 kl. 00:17.
Citera
2016-09-17, 00:22
Medlem
crippledmfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Jag tror på nr1, något som liknar nr1 i alla fall.

Vad Sverige kommer vara är lite uncharted territory, man kan inte riktigt hitta en allegori genom historien av det som sker idag.

När muslimerna blir majoritet blir det kaos av heltenkelt oförutsägbara proportioner.

Innan det sker kommer troligen välfärden att kollapsa vilket i sig kommer leda till total anarki. Så länge välfärden hålls uppe så kommer det finnas en sken av att allt är under kontroll.

Ligger nog något i det.. Även om jag ser muslimer som ett hot, så tror jag inte de kommer nå majoritet faktiskt. Skulle nog anse att ekonomin är ett större hot faktiskt. Folk glömmer ofta bort att Sverige är uppbyggt på skulder, statsskuld på över 1300 miljarder som ökar med över 700 miljoner om dagen. Dessutom är vi det mest belånade folket i världen som privatmänniskor. Alla som har läst nationalekonomi förstår hur livsfarligt detta är.

Det viktigaste just nu hade främst varit att stärka säkerheten och att införa nya bankreformer. I praktiken så funkar det inte att förbättra ekonomin, då har vi hela världens centralbanker emot oss helt plötsligt och dess innehavare. Och jag tror inte övriga europeiska länder kommer inse problematiken fören det är för sent tyvärr! Men ah, främst så ska vi överleva över huvudtaget :P
Citera
2016-09-17, 00:28
Medlem
BAB7s avatar
Sverige år 2060?

I grunden som det är nu, men under nytt namn och med en ny flagga.

Nationen Sverige kommer vara officiellt upplöst, istället kommer landet att vara en delstat i den stora europeiska unionen, EU.

Tillsammans har vi vid den tiden skapat ett starkt och framgångsrikt EU, en union som vi kan vara stolta över att tillhöra, tillsammans är vi ett folk, alla européer står tillsammans under samma värderingar, under samma flagga och tillsammans bygger det nya Europa.
Citera
2016-09-17, 00:29
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crippledmf
Ligger nog något i det.. Även om jag ser muslimer som ett hot, så tror jag inte de kommer nå majoritet faktiskt. Skulle nog anse att ekonomin är ett större hot faktiskt. Folk glömmer ofta bort att Sverige är uppbyggt på skulder, statsskuld på över 1300 miljarder som ökar med över 700 miljoner om dagen. Dessutom är vi det mest belånade folket i världen som privatmänniskor. Alla som har läst nationalekonomi förstår hur livsfarligt detta är.

Det viktigaste just nu hade främst varit att stärka säkerheten och att införa nya bankreformer. I praktiken så funkar det inte att förbättra ekonomin, då har vi hela världens centralbanker emot oss helt plötsligt och dess innehavare. Och jag tror inte övriga europeiska länder kommer inse problematiken fören det är för sent tyvärr! Men ah, främst så ska vi överleva över huvudtaget :P

Bara förra året kom det över 150 tusen muslimska män mellan 16-45 år, hela Sveriges manliga befolkning i den "fertila" åldern är 1,5 miljoner.

Så vi talar om en ökning av 10% av män i fertil ålder på bara ett år, alla av muslimsk bakgrund.

De ska alla ta hem sina fruar såsmåningom när de får medborgarskap.

Den enda anledningen till att demografin inte ser så allvarlig ut är pågrund av den majoritet svenskar som är över 45, därmed inte längre fertila. En helt obetydlig grupp för framtiden, som hänger kvar för att ge sken av att svenskar fortfarande är i klar majoritet.

Sedan finns det faktum att tredje generationens invandrare räknas som svenskar i statistiken, vilket har påverkat demografin i Malmö där det stått still på ca 50% med utländsk bakgrund trots att allt tyder på att det ökar lavinartad.

Kort sagt; Sverige kommer att inte förbli svenskt, nästan vad som än händer från och med nu.
Citera
2016-09-17, 00:29
Medlem
crippledmfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Sverige år 2060?

Nationen Sverige kommer vara officiellt upplöst, istället kommer landet att vara en delstat i den stora europeiska unionen, EU.

Tillsammans har vid den tiden skapat ett starkt och framgångsrikt EU, en union som vi kan vara stolta över att tillhöra, tillsammans är vi ett folk, alla européer står tillsammans under samma värderingar, under samma flagga och tillsammans bygger det nya Europa.

Jag verkligen hoppas du är sarkastisk! Önskar inte att det finns människor som dig annars, tyvärr gör det ju det..
Citera
2016-09-17, 00:31
Medlem
crippledmfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Bara förra året kom det över 150 tusen muslimska män mellan 16-45 år, hela Sveriges manliga befolkning i den "fertila" åldern är 1,5 miljoner.

Så vi talar om en ökning av 10% av män i fertil ålder på bara ett år, alla av muslimsk bakgrund.

De ska alla ta hem sina fruar såsmåningom när de får medborgarskap.

Den enda anledningen till att demografin inte ser så allvarlig ut är pågrund av den majoritet svenskar som är över 45, därmed inte längre fertila. En helt obetydlig grupp för framtiden, som hänger kvar för att ge sken av att svenskar fortfarande är i klar majoritet.

Sedan finns det faktum att tredje generationens invandrare räknas som svenskar i statistiken, vilket har påverkat demografin i Malmö där det stått still på ca 50% med utländsk bakgrund trots att allt tyder på att det ökar lavinartad.

Kort sagt; Sverige kommer att inte förbli svenskt, nästan vad som än händer från och med nu.

Sant och tragiskt.. Men jag tror ändå att nationalismen i Sverige och Europa kommer växa sig tillräckligt stark för att skapa ett motstånd på något sätt. Hur detta kommer ske och vad utgången blir är lite det jag ville diskutera. Jag HOPPAS iallafall på detta.

Om inte annat kommer man sitta i något annat land som gammal och vara seperatisk nationalist där och verka för att skapa ett "nytt" homogent Sverige.
Citera
2016-09-17, 00:37
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Jag verkligen hoppas du är sarkastisk! Önskar inte att det finns människor som dig annars, tyvärr gör det ju det..

Nej, jag är inte sarkastisk.

Jag älskar EU och min dröm är att de enskilda nationerna inom EU omvandlas till delstater likt hur det är i USA, att EU blir en enda stor nation.
Citera
2016-09-17, 00:41
Medlem
crippledmfs avatar
Citat:
Nej, jag är inte sarkastisk.

Jag älskar EU och min dröm är att de enskilda nationerna inom EU omvandlas till delstater likt hur det är i USA, att EU blir en enda stor nation.

Alltså ett starkt enat Europa är vi nog båda överens om att idealisera. Men anser du att EU ska bestå av samma värdepolitik som i nuläget? Nu verkar ju dock saker vända, men tycker du att EU som det är i nuläget är något man ska bevara eller vill du skapa ett "nytt" EU?

Du tror inte det blir oerhört problematiskt när vi ska enas om gemensamma lagar? När hundratals miljoner väldigt oliktänkande människor helt plötsligt ska enas med samma politik?
Citera
2016-09-17, 00:44
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Sant och tragiskt.. Men jag tror ändå att nationalismen i Sverige och Europa kommer växa sig tillräckligt stark för att skapa ett motstånd på något sätt. Hur detta kommer ske och vad utgången blir är lite det jag ville diskutera. Jag HOPPAS iallafall på detta.

Om inte annat kommer man sitta i något annat land som gammal och vara seperatisk nationalist där och verka för att skapa ett "nytt" homogent Sverige.

Jag ser inte någon nationalistisk rörelse med någon ordentlig kraft, jag vet faktiskt inte hur civiliserade moderna individer skulle orka vara så pass nationalistiska idag.

Den nationalism som vi ser kan bromsa degenereringen av samhället något ifall de accepteras in i finrummet, men de kan inte köra tillbaka klockan.

Sverige kommer finnas kvar som ett minne blott. Det var mycket vi åstadkom, vi fick det för bra och blev för trygga av oss, blåögda och statstroende - och såsmåningom patetiskt feminiserade.

Det finns ingen riktig resistans, för vi har inte ens minne av hur man slåss. Det har upphört att föras vidare från fäder till söner. Vi är inte som typ USA där det finns någon slags rå maskulin driv och stolthet kvar från alla krig, som möjliggör möjlighet till olika typer av seperatister och rebellisk ickelydnad mot staten.
Citera
2016-09-17, 00:44
Medlem
Citat:
Sverige år 2060?

Tillsammans har vi vid den tiden skapat ett starkt och framgångsrikt EU, en union som vi kan vara stolta över att tillhöra, tillsammans är vi ett folk, alla européer står tillsammans under samma värderingar, under samma flagga och tillsammans bygger det nya Europa.

Försvinner Tre Kronor Hockey då också
Citera
2016-09-17, 00:57
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Alltså ett starkt enat Europa är vi nog båda överens om att idealisera. Men anser du att EU ska bestå av samma värdepolitik som i nuläget? Nu verkar ju dock saker vända, men tycker du att EU som det är i nuläget är något man ska bevara eller vill du skapa ett "nytt" EU?

Du tror inte det blir oerhört problematiskt när vi ska enas om gemensamma lagar? När hundratals miljoner väldigt oliktänkande människor helt plötsligt ska enas med samma politik?

I grunden är det inte speciellt problematiskt, det styrs redan nu bra.
De flesta av våra lagar, riktlinjer och förordningar är redan nu EU-reglerade.
I stort sett all vår politik är regerad till EU.
Ett starkt EU måste naturligtvis ha ett starkt yttre gränsskydd, samtidigt som vi värnar demokrati och mångfald inom unionen, där är vi också relativt överens redan idag.

Anledningen till de tvister vi ser är egentligen inget större problem, det handlar i stort sett endast om två frågor där vi har olika uppfattning, det är flyktingpolitiken där östländerna har en annan inställning och det är de sydeuropeiska länderna som man för diskussioner kring de ekonomiska frågorna, men det handlar inte om att EU inte kan lösa tvisterna, det handlar om att man vill lösa det så att det blir bra och rättvist för alla medlemsstaterna.

EU går nu mot goda tider, idagsläget är det stormöte i Slovakien, där träffas man just nu och för diskussioner kring framtiden, och allt ser mycket ljust ut nu och många tidigare tvister verkar nu lösas.
Att Storbritannien lämnar EU är bara bra, de var en stoppkloss för unionens utveckling.
Nu ser vi istället framåt och tillsammans fortsätter att bygga vårt europa.
Senast redigerad av BAB7 2016-09-17 kl. 01:00.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in