2016-09-15, 16:44
Medlem
ben-varfors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Blir minnet bättre med tiden tror du? Detaljer tillkommer i varje "förhör" med LP.
Att man till slut efter 2 år kan peka ut en person?
Detta efter att också ha matats med fantombilder och annat...

Hovrätten bedömde ju hennes utpekande som osäkert, likaså vid resningsansökan till HD så gick man på Hovrättens bedömning.

Från HD resningsansökan Ö4778-97

Det har påpekats att Ulf Dahlsten hade ett bra
tillfälle att ta upp det nya vittnet på
regeringskansliet i resningsansökan till HD.
Citera
2016-09-15, 17:14
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Blir minnet bättre med tiden tror du? Detaljer tillkommer i varje "förhör" med LP.
Att man till slut efter 2 år kan peka ut en person?
Detta efter att också ha matats med fantombilder och annat...

Hovrätten bedömde ju hennes utpekande som osäkert, likaså vid resningsansökan till HD så gick man på Hovrättens bedömning.

Från HD resningsansökan Ö4778-97
Vad vet jag? Och vad vet du? Hon har redogjort för detaljer i utseendet i flera omgångar i mars 1986 som inte motsäger Christer Petterssons signalement. Vad jag vet av egen erfarenhet är att man blir mycket påverkad av sorg och saknad men att man efter en tid blir mer sig själv igen. När min far dog pluggade jag för en tenta kommande vecka, men hela den veckan var som ett töcken och min förmåga att minnas vad jag läst var starkt nedsatt. Men med tiden visade det sig att de mesta av kunskaperna ändå fanns där.

Men egentligen gäller inte min frågeställning om Lisbet Palme har pekat ut rätt person. Det finns möjligheten att hon har misstagit sig. Frågeställningen gäller istället hur man kan förneka hennes vittnesmål och komma till slutsatsen att det inte var Christer Pettersson som hon såg. Trots allt, det finns också en lika svårbedömd möjlighet att hon faktiskt har pekat ut rätt person, eller att den hon uppfattade som gm åtminstone liknade Christer Pettersson.

Vari bottnar denna bombsäkerhet att det inte var Christer Pettersson som hon såg? Jag misstänker själv att det har att göra med en mycket framgångsrik propaganda operation som inleddes dagarna efter mordet och där kommissarie Gösta Söderström var huvudpersonen. Han uppgav helt felaktiga tider för polisens ankomst och initierade ett falskt polisspår. Efteråt blev han en del av den grupp av privatspanare ur vilken såväl Sven Anér som Lars Krantz och bröderna Poutiainen emanerade.
Citera
2016-09-15, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vad vet jag? Och vad vet du? Hon har redogjort för detaljer i utseendet i flera omgångar i mars 1986 som inte motsäger Christer Petterssons signalement. Vad jag vet av egen erfarenhet är att man blir mycket påverkad av sorg och saknad men att man efter en tid blir mer sig själv igen. När min far dog pluggade jag för en tenta kommande vecka, men hela den veckan var som ett töcken och min förmåga att minnas vad jag läst var starkt nedsatt. Men med tiden visade det sig att de mesta av kunskaperna ändå fanns där.

Men egentligen gäller inte min frågeställning om Lisbet Palme har pekat ut rätt person. Det finns möjligheten att hon har misstagit sig. Frågeställningen gäller istället hur man kan förneka hennes vittnesmål och komma till slutsatsen att det inte var Christer Pettersson som hon såg. Trots allt, det finns också en lika svårbedömd möjlighet att hon faktiskt har pekat ut rätt person, eller att den hon uppfattade som gm åtminstone liknade Christer Pettersson.

Vari bottnar denna bombsäkerhet att det inte var Christer Pettersson som hon såg? Jag misstänker själv att det har att göra med en mycket framgångsrik propaganda operation som inleddes dagarna efter mordet och där kommissarie Gösta Söderström var huvudpersonen. Han uppgav helt felaktiga tider för polisens ankomst och initierade ett falskt polisspår. Efteråt blev han en del av den grupp av privatspanare ur vilken såväl Sven Anér som Lars Krantz och bröderna Poutiainen emanerade.
Nu har jag hängt här ett tag och läst massor med ggr att du tror CP var GM vilket naturligtvis är helt upp till dig, men det konstigt att du inte kan öppna dina dörrar för att det faktiskt kan ha varit någon annan. Jag har förstått att inga begreppsargument biter på din tro typ att LJ inte såg CP, att Yvonne inte såg CP att Lena inte såg CP och två av dessa kände ju till CP mycket väl. Att nästan samtliga vittnen säger mörk trekvartslång rock medans LP säger blå bullig täckjacka exakt en sådan som AB hade på sig. Hon säger sedan att GM står kvar efter några minuter vid trappan med samma stirrande blick i ett senare förhör när alla vet att det var LJ hon såg. Ljusförhållandet var så dåligt så att hon inte kunde se ABs svarta helskägg än mindre anletsdrag av GM förrän efter fantombilden kom ut. Förutom LPs utpekande av CP så finns Rogers vittnesmål eller om det var en artikel att han sett CP gå efter makarna samyidigt som han snackade med Sigge och sedan säger han sig även ha sett mordet. Trovärdigheten närmar sig noll där. Så till min huvudfråga varför är du så låst på CP?

Kanske har du rätt men det får visa sig om någon någongång extraherar revolvern som kanske ligger där min kompis sagt, förmodligen finns fingeravtryck i så fall kvar. Men PU verkar ju vara nedlagt och Forrensiska verkar vara infiltrerat så jag ser svartpå framgångsfaktorn även om vapnet hittas oavsett var.
Med vänlig hälsning, MB
Citera
2016-09-15, 18:32
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelBlomkvist
Nu har jag hängt här ett tag och läst massor med ggr att du tror CP var GM vilket naturligtvis är helt upp till dig, men det konstigt att du inte kan öppna dina dörrar för att det faktiskt kan ha varit någon annan. Jag har förstått att inga begreppsargument biter på din tro typ att LJ inte såg CP, att Yvonne inte såg CP att Lena inte såg CP och två av dessa kände ju till CP mycket väl. Att nästan samtliga vittnen säger mörk trekvartslång rock medans LP säger blå bullig täckjacka exakt en sådan som AB hade på sig. Hon säger sedan att GM står kvar efter några minuter vid trappan med samma stirrande blick i ett senare förhör när alla vet att det var LJ hon såg. Ljusförhållandet var så dåligt så att hon inte kunde se ABs svarta helskägg än mindre anletsdrag av GM förrän efter fantombilden kom ut. Förutom LPs utpekande av CP så finns Rogers vittnesmål eller om det var en artikel att han sett CP gå efter makarna samyidigt som han snackade med Sigge och sedan säger han sig även ha sett mordet. Trovärdigheten närmar sig noll där. Så till min huvudfråga varför är du så låst på CP?

Kanske har du rätt men det får visa sig om någon någongång extraherar revolvern som kanske ligger där min kompis sagt, förmodligen finns fingeravtryck i så fall kvar. Men PU verkar ju vara nedlagt och Forrensiska verkar vara infiltrerat så jag ser svartpå framgångsfaktorn även om vapnet hittas oavsett var.
Med vänlig hälsning, MB
Nej, jag tror inte att Christer Pettersson dödade Olof Palme.
Citera
2016-09-15, 20:05
Bannlyst
Bernt Carlsson skulle han efterträda Palme? Dödades han av liknande anledning?Det talas om att han kan varit dubbelagent eller bara agent något som en del tror Palme var med. Att vi idag vet att Löwen jobbar för Usa/sionister/mossad/israel liksom Göran Persson Carl Bildt och Ingvar Carlsson det kan vi se men vem jobbade Palme för?
Lyssna på den eminenta podden blågula frågor. Lyssna gärna på hela men speciellt 50 min där diskuteras lite om Palme
https://www.youtube.com/watch?v=N_uhEX3V_7s
Senast redigerad av chimon 2016-09-15 kl. 20:08.
Citera
2016-09-15, 20:05
Medlem
Citat:
Nej, jag tror inte att Christer Pettersson dödade Olof Palme.
Aha.... Nähä
Vem tror du det var då?
För min del kan det vara fyra fem styckna men jag lutar åt VG som huvudspår, uselt skött utredning om den mannen och inget alibi mellan 22,50 till 23.40. Om det nu är VG så var han del i något större alltså ingen ensam galning.
Med vänlig hälsning, MB
Citera
2016-09-15, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Första mars 0015 Sabbatsbergs sjukhus . Två GM , den ene påfallande lång den andre mörkhårig och något kortare. Hon hade sett båda männen vid bostaden på Västerlånggatan. Uppgifter som behövs för en korrekt historiebeskrivning.

Vittnespsykologisk och förloppet hur hennes iakttagelser steg för steg formas gör att det står utom alla tvivel att man inte kan fästa någon tilltro till det. CP själv uttryckte det klarsynt. Tror hon att det är sant kan jag förlåta henne men inte om hon medvetet ljuger.

Det är verkligen nyckelfrågan! Har hon bakom kulisserna styrts och påverkats till utpekandet som det finns tecken på när hon försäger sig vid identifieringen så borde hon väl med sin utbildning ha sådan självinsikt att hon borde förstå. I sådant fall måste det finnas starka påtryckningar bakom.

Med tanke på Dahlstens senare uttalanden bör han vara en nyckelperson där.

För mycket länge sedan hörde jag en förklaring som jag då var skeptisk till eftersom jag inte kunde bekräfta saken av andra källor Nu är läget ett annat. Den förklaringen gick ut på att LP bibringats uppfattningen att WT-männen sett att det var CP men att de inte kunde ingripa eller vittna eftersom det de sysslade med inte fick komma fram av hänsyn till Rikets säkerhet och OP:s minne. Man vädjade till LP att allt hängde på henne för att kunna fälla honom. Hon fick instruktionen hur hon skulle urskilja den "misstänkte/skyldige. Med andra ord hade hon övertygats om att CP var rätt man och att hon gjorde rätt. Konsekvenserna av en ev insikt att hon bedragits är svår att hantera och därför vidhåller hon eftersom sanningen är tyngre att bära än lögnen då det då måste vara så att de som gett henne uppgifterna är de verkligt inblandade. Därför har hela tiden iakttagelserna av WT-män bortförklarats och Övervakningspmet gömts undan etc.
Citera
2016-09-15, 21:48
Medlem
Basfaktas avatar
Citat:
Långt innan Christer Pettersson blev aktuell i utredningen började Lisbet Palme skissa på ett signalement:

1 mars 1986:
40-års åldern, c:a 180 cm, kompakt kropp med kort hals. Mörkt brunaktigt hår.

8 mars 1986:
Mannen hade ett något rundare, fylligare ansikte än fantombilden. Hon uppfattade mannens drag, mun och näsa, som raka. Den korta halsen kunde kanske förklaras med att han rörde sig med uppdragna axlar.

25 mars 1986:
Kort hals, uppdragna axlar, kompakt utseende, ljus blick, bulliga kindknotor, vit överläpp.

29 april - 6 maj 1986:
40-års åldern, 180 cm, intensivt stirrande blick, smala tunna läppar, ljus platt överläpp, rak panna, raka ögonbryn, rektangulärt och stelt stirrande ansikte med kraftigt något framskjutet hakparti och markerade kindsidor. Bred över axlarna och spänstig.

Eftersom ingen av oss var på plats får vi i efterhand granska vad vittnena och rättsväsendet säger. För mig framträder då följande bild:

1. LP är personligen helt övertygad om att hon såg CP på mordplatsen. Det är ingen juridiskt sakkunnig som ifrågasätter att det är hennes personliga övertygelse.

2. Vittnesmålen från mordplatsen talar starkt emot att LP registrerade GM. Hon beskrivs som chockad, hysterisk, ej kontaktbar, irrationell, omkringspringande, skrikande. Dvs motsatsen till logiskt och iskallt registrerande.

3. Ingen juridiskt sakkunnig i tingsrätten, hovrätten och Högsta domstolen menar att LP:s utpekande är tillförlitligt. De menar att man inte kan döma CP för mordet baserat på hennes uppgifter.

4. Hovrätten:
A) motljuset från Dekorima omöjliggjorde identifiering av GM.
B) LP hade ingen anledning att registrera någon GM i närheten eftersom hon trodde att skotten avlossats från långt håll.
C) LP var svårt chockad och upprörd.
D) OM LP överhuvudtaget såg GM så var den iakttagelsen så kortvarig (få sekunder) att hon inte hade någon möjlighet att göra några väsentliga noteringar kring mannens utseende.
E) Minnen avtar med tiden. De tilltar inte. Att efter nästan 3 år tvärsäkert peka ut en man baserat på ovanstående förutsättningar är omöjligt.

Summa: LP registrerade inte GM eller någon annan person tillräckligt länge eller tillräckligt noggrant för att kunna peka ut någon person vid mordplatsen.

LP:s trovärdighet i frågan påverkas starkt negativt av att hennes uppgifter redan från början varierade så mycket. Varför fokuserade inte polisen lika gärna på de båda männen från Ustasja? Det var ju de som mördade Palme. Sa LP.
Citera
2016-09-15, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuttiofemman
Nån som har "koll" på (vittnes-)förhör som fortfarande är hemligstämplade?

Det är så att 98% av hela materialet är hemligt. Bara det som togs upp i CP rättegången är offentligt och inte ens hela det materialet.

Bland det hemligstämplade finns förhör med AK där flera källor anger att hon nämnt iakttagelser som kan koppas till WT personer i området.

När det gäller CP material som det som nu sprids följer det en lång tradition. Man använder pressläckor att sprida det istället för att det går till PU och alltid backas det upp av att PU finner det intressant. Rent utredningsmässigt och juridiskt är det inte hållbart.

Vi ser samma sak med Dahlstens skröna att CP informerat sig om OP:s vanor.

Det är påståenden helt utan värde med enda syfte att påverka allmänheten. Därigenom vet vi exakt vilka som sprider informationen och syftet med förstår inte graden av motiv att göra så.

Hela CP processen var en skådeprocess rakt igenom att med benägen hjälp av läckor till mediaövertyga allmänheten och samtidigt desavouera alla andra teorier. Man visste att det ej var juridiskt hållbart.
Citera
2016-09-15, 22:48
Medlem
14thInts avatar
Kör den obesvarade hypotesen igen

GM bar skottsäker väst. Några vittnen talat om bred överkropp och kort hals/litet huvud.
Reaktioner?
Citera
2016-09-15, 23:02
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 14thInt
Kör den obesvarade hypotesen igen

GM bar skottsäker väst. Några vittnen talat om bred överkropp och kort hals/litet huvud.
Reaktioner?

Tror knappast det. Det skulle försvåra hans rörlighet och det är rörlighet och flexibilitet han behöver, mer än kroppsskydd.
Citera
2016-09-15, 23:17
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Vittnespsykologisk och förloppet hur hennes iakttagelser steg för steg formas gör att det står utom alla tvivel att man inte kan fästa någon tilltro till det. CP själv uttryckte det klarsynt. Tror hon att det är sant kan jag förlåta henne men inte om hon medvetet ljuger.

Det är verkligen nyckelfrågan! Har hon bakom kulisserna styrts och påverkats till utpekandet som det finns tecken på när hon försäger sig vid identifieringen så borde hon väl med sin utbildning ha sådan självinsikt att hon borde förstå. I sådant fall måste det finnas starka påtryckningar bakom.

Med tanke på Dahlstens senare uttalanden bör han vara en nyckelperson där.

För mycket länge sedan hörde jag en förklaring som jag då var skeptisk till eftersom jag inte kunde bekräfta saken av andra källor Nu är läget ett annat. Den förklaringen gick ut på att LP bibringats uppfattningen att WT-männen sett att det var CP men att de inte kunde ingripa eller vittna eftersom det de sysslade med inte fick komma fram av hänsyn till Rikets säkerhet och OP:s minne. Man vädjade till LP att allt hängde på henne för att kunna fälla honom. Hon fick instruktionen hur hon skulle urskilja den "misstänkte/skyldige. Med andra ord hade hon övertygats om att CP var rätt man och att hon gjorde rätt. Konsekvenserna av en ev insikt att hon bedragits är svår att hantera och därför vidhåller hon eftersom sanningen är tyngre att bära än lögnen då det då måste vara så att de som gett henne uppgifterna är de verkligt inblandade. Därför har hela tiden iakttagelserna av WT-män bortförklarats och Övervakningspmet gömts undan etc.

Ser man till hur Lisbeth Palmes två GM från Västerlånggatan/Sabbatsberg försvinner redan under lördagsförmiddagen bör den påverkan börjat tidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in