2016-09-15, 03:17
Medlem
kato85s avatar
Tänkte be om lite hjälp av FB. Skriv gärna om du har kunskap eller intresse inom området.

Nu när läget är lite spänt i omvärlden och jag fick ett intresse för prepping, så har jag smått börjat fundera på att köpa på mig ballistiska plattor(kroppsskydd) som ska skydda mot de vanligast förekommande militära gevärskulorna; 5.56x45 (AR15/AK5) 7.62x39(AK47/AKM) 7.62×54 (SVD) 7.62x52 (FN FAL/G3) samt 5.54x39 (AK74).

Så jag har tre frågor:

1: NIJ klass III eller NIJ klass IV?
2: Keramik eller stål (borkarbid)?
3: Vilken produkt/fabrikat?
Citera
2016-09-15, 03:22
Medlem
kato85s avatar
Mina tankar:

Det finns olika varianter där ute, både i tjocklek och material; keramik och stål(borkarbid) är de vanligast förekommande varianterna för ballistiska plattor, men efter att ha tittat runt och jämfört så har jag kommit fram till att stålplattor både är billigast OCH har bäst hållbarhet, även om de också är mycket t˙ngre än keramikplattorna.

Keramiska plattor:
+= lätta
-= dyra, tål inte flera skott på samma ställe, måste handskas varsamt, kräver kroppsskydd klass NIJ IIIA för att komma upp till klass IV

Stålplattor:
+= billigare än keramik, tål flera skott på samma ställe, stryktåliga (vissa är "standalone" som inte kräver kroppsskydd för att fånga upp kulor/splitter
-= Väldigt tunga (speciellt klass IV)
Citera
2016-09-15, 04:35
Medlem
HRTs avatar
finns flera trådar i detta ämnet det blir ytterligare ännu en nu..
För att skydda mot 7,62mm eller 5,56mm krävs en
Skyddsklass i minst NIJ !!! men med IV trauma plattor, dessa är tunga om du inte väljer Dyneema då blir den smidig. Jobbat mycket i just den skyddsklassen. 2013 ändrade EU delegationen i Kabul att väst och plattor båda skulle tillhöra NIJ IV

Går man på RPS skyddsklass bör det rimligen fungera med en skyddsklass RPS 2 med 3 plattor.
OBS! kolla upp, super trött nu annars har jag bra koll.

FInns i mitt tycke o smak endast några få tillverkare.

Swedish bodyarmor (SBA) finns på tacticalgear.se de är kunniga
Sen finns CPE Finsk väst.
Elite
Nordic Protection
Safefu

OBS! Att köpa seriösa skyddsvästar av tillverkare är svårt då de i regel enbart säljer till poliser, livvakter och ordningsvakter. Vissa säljer enbart till företag meddans andra säljer till myndigheter.

Jag skulle ta SBA direkt möjligen CPE
OBS! Räkna dock att med den skyddsklassen kostar de 10-15000 SEK
Citera
2016-09-15, 14:19
Medlem
magnificos avatar
Du behöver en NIJ IV (4) platta. Den skall sitta på framsidan av en mjuk skyddsväst i minst skyddsklass NIJ-III A eller RPS2. SBA´s Combo Tac skyddsväst är bäst här.

Då har du i teorin överlevnadschans om du blir skjuten med exempel en AK4 men det är ingen garanti. Du kan få inre skador fast kulan inte penetrerar.

SBA som nämns ovan är bäst. Har även kommit mycket kinesiska västar och plattor nu på marknaden i Europa som är billigare fast så klart inte lika bra.
Citera
2016-09-15, 20:00
Medlem
flyer1s avatar
Gå in på ebay.com där kan du söka på armorplate, platecarrier, NIJ III, NIJ IV.
NIJ IV krävs för militär ammo som har stålkärna dvs AP armourpiersing.
En klass 3platta i en klass 3 väst ger klass 4 skydd.

En platecarrier väst ger inget eget skydd, den bär bara plattorna och kostar ca 600kr.
Keramikplattor finns nya o begagande från Tyskland till OK priser, runt 1000kr för begagnade.

https://bestprotection.de/shop/en/Body-Armour/Body-Armour-Vests/Level-4-Ceramic-Plates/Ballistic-Plate-by-Mehler-Vario-System-Level-4-SK4-1-pc.html

I Usa säljs stålplattor billigare, men förefaller ha exportförbud.
Skyddsväst klass III från Kina ca 2400kr och i den kan du stoppa plattor om du vill för extra skydd.
Senast redigerad av flyer1 2016-09-15 kl. 20:31.
Citera
2016-09-18, 09:54
Medlem
magnificos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Gå in på ebay.com där kan du söka på armorplate, platecarrier, NIJ III, NIJ IV.
NIJ IV krävs för militär ammo som har stålkärna dvs AP armourpiersing.
En klass 3platta i en klass 3 väst ger klass 4 skydd.

En platecarrier väst ger inget eget skydd, den bär bara plattorna och kostar ca 600kr.
Keramikplattor finns nya o begagande från Tyskland till OK priser, runt 1000kr för begagnade.

https://bestprotection.de/shop/en/Body-Armour/Body-Armour-Vests/Level-4-Ceramic-Plates/Ballistic-Plate-by-Mehler-Vario-System-Level-4-SK4-1-pc.html

I Usa säljs stålplattor billigare, men förefaller ha exportförbud.
Skyddsväst klass III från Kina ca 2400kr och i den kan du stoppa plattor om du vill för extra skydd.

Man bör titta på hur plattorna använts om man skall köpa begagnat, har de bara legat på ett lager så är det OK men har de använts i fält kan de vara skadade på något sätt. Mehler som du länkar till gör superfina västar och plattor.

En Kina tillverkad platta (NIJ4) ny kan du få för under 2000kr i Sverige, säkert billigare utomlands så klart.
Citera
2016-09-18, 12:23
Medlem
flyer1s avatar
Jag testa den skottsäkra vesten NIJ III med en pilbåge med pil med vass ca 2cm bred spets. Pilen gick igenom ! Den stack ut ca 7cm på andra sidan ! Västen skulle ha viss antistab föråga.
Sen sköt jag med compundbågen 60punds dragkraft och 300 f/s pilfart mot en Klass IV platta.
När den träffa i centrum böjde sig spetsen och studsa av. Men då jag träffa 2cm ifrån kanten gick den delvis igenom, pilspetsen trängde ut 5mm på andra sidan.

Det visade sig att den kinesiska plattan Av märket Leisontac modell LFDB-FR2 inte hade keramik ända ut i kanten på framsidan. Den slutade 2cm ifrån kanten, men på baksidan fanns det keramik ända ut i kanten.
Fast plattan var 25x30cm så gav den bra skydd bara i 20x25cm ! Fuskbygge !
Den kostade mer än den gammla (2002) men oanvända tyska Mahlerplattan som bara kosta ca 800kr, men Mahlerplatten förefaller bättre men tyngre 3,1 jmf med 2.6kg.
Citera
2016-12-10, 14:18
Medlem
0.999...s avatar
Lånar denna tråden lite. Pratade lite med en kompism häromdan vad som händer rent fysiskt med kroppen om man blir träffad rakt framifrån med en keramisk platta i säg 7,62. Jag har hört allt från inre blödningar och brutna revben till att pga. hårdheten i skydden känns det inte märkbart mer än själva rekylen från vapnet. Nån som vet hur det ligger till egentligen?
Citera
2016-12-10, 18:11
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Lånar denna tråden lite. Pratade lite med en kompism häromdan vad som händer rent fysiskt med kroppen om man blir träffad rakt framifrån med en keramisk platta i säg 7,62. Jag har hört allt från inre blödningar och brutna revben till att pga. hårdheten i skydden känns det inte märkbart mer än själva rekylen från vapnet. Nån som vet hur det ligger till egentligen?
Den hårda plattan ska stoppa kulan helt, det bör bli som ett lätt knytnävslag i plattan, dvs samma kraft som i rekylen i vapnet. Du kan således direkt skjuta tillbaks. Ett mjukt skydd ger inte total stoppeffekt utan kulan tränger kanske in i kroppen 1-2cm för att sen backa ut då den inte penetrerat det mjuka skyddet som fungerar som en trampolin. Då får alltså en rejäl stötvåg in i kroppen och kan bli tillfälligt utslagen men inga större kärl bör brista och du kan snart resa dig upp tämligen oskadad. Blåmärke får man räkna med och visst kan ett revben knäckas om kulan träffar där. Medan du är nere kan motståndarn göra mer skada naturligtvis. Är man ensam utan hjälp att få, är således hårt skydd viktigare.
Citera
2016-12-10, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Den hårda plattan ska stoppa kulan helt, det bör bli som ett lätt knytnävslag i plattan, dvs samma kraft som i rekylen i vapnet. Du kan således direkt skjuta tillbaks. Ett mjukt skydd ger inte total stoppeffekt utan kulan tränger kanske in i kroppen 1-2cm för att sen backa ut då den inte penetrerat det mjuka skyddet som fungerar som en trampolin. Då får alltså en rejäl stötvåg in i kroppen och kan bli tillfälligt utslagen men inga större kärl bör brista och du kan snart resa dig upp tämligen oskadad. Blåmärke får man räkna med och visst kan ett revben knäckas om kulan träffar där. Medan du är nere kan motståndarn göra mer skada naturligtvis. Är man ensam utan hjälp att få, är således hårt skydd viktigare.
Källa på detta?

En AK-kula har en rörelseenergi på flera kJ. En rak (ortogonal) träff överför hela den energin i träffat material. Hur plattan är bolstrad närmast kroppen och om själva plattan är homogen eller uppbyggd av flera lamina har betydelse för vilket trauma det blir på den levande kroppen och hur den energin fördelar sig. Vilka skador det innebär, eller kan medföra, törs jag inte säga. Kanske kan någon hitta något intressant videoklipp på nätet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in