2016-09-14, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.expressen.se/nyheter/bombmannens-brev-till-christer-pettersson/

http://www.expressen.se/nyheter/petterssons-skuld-som-polisen-missade/

Som sagt mest barnsligt trams. De här sakerna visar ju inte på något!

Jämför med Barbrogruppens WT-personer som varken är kända eller talar och som storyn kring muterat betänkligt! I ljuset av Säpos pm om övervakning under lång tid och från bostaden till mordplatsen.

Expressens focus och agenda är väl här glasklar!
Senast redigerad av boboslacke 2016-09-14 kl. 17:52.
Citera
2016-09-14, 19:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke

Jämför med Barbrogruppens WT-personer som varken är kända eller talar och som storyn kring muterat betänkligt! I ljuset av Säpos pm om övervakning under lång tid och från bostaden till mordplatsen.

Vilken är Expressens agenda? Att lansera CP som den ensamme galningen och att mordet är (oproblematiskt) polisiärt uppklarat? Varför skulle just Expressen driva detta? Inte för att det är otroligt, men av vilken anledning?

Att redovisa Tingströms brev och skuldförbindelsen till Cedergren är kontruktivt, till skillnad från tokerier som "det är helt fastslaget att troligen LP inte såg GM över huvud taget"...
Citera
2016-09-14, 19:23
Medlem
Citat:

Jag tycker mig ana en generationsskillnad mellan journalisterna på Expressen. Det är Leif Brännström som står för det här tramset. Han har varit med sedan 80-talet. Claes Petersson däremot (som av bild att döma är betydligt yngre) har det senaste året haft flera artiklar om wt-män, Dalsten och Palmes dagbok. Han ger en helt annan bild av mordet.

Det har varit likadant på Aftonbladet där Lisa Röstlund och John Granlund varit öppna för alternativa händelsebeskrivningar, under det att Håård drivit CP-spåret.
Citera
2016-09-14, 19:40
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Jag tycker mig ana en generationsskillnad mellan journalisterna på Expressen. Det är Leif Brännström som står för det här tramset. Han har varit med sedan 80-talet. Claes Petersson däremot (som av bild att döma är betydligt yngre) har det senaste året haft flera artiklar om wt-män, Dalsten och Palmes dagbok. Han ger en helt annan bild av mordet.

Det har varit likadant på Aftonbladet där Lisa Röstlund och John Granlund varit öppna för alternativa händelsebeskrivningar, under det att Håård drivit CP-spåret.
Ja, det är nog snarare Håård och Brännström som har agendan. De börjar närma sig pensionen och behöver kanske bättra på ekonomin? Den oproblematiska lösningen är kalas för de partier som vill laga sprickorna i fasaden och sopa bort alla synliga spår av sanningen.

Men det kanske inte blir så? Hatet mot Olof Palme lever kvar och förtalskampanjerna fortsätter. Något jäser under ytan och vill komma fram.
Citera
2016-09-14, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Ja, det är nog snarare Håård och Brännström som har agendan. De börjar närma sig pensionen och behöver kanske bättra på ekonomin? Den oproblematiska lösningen är kalas för de partier som vill laga sprickorna i fasaden och sopa bort alla synliga spår av sanningen.

Men det kanske inte blir så? Hatet mot Olof Palme lever kvar och förtalskampanjerna fortsätter. Något jäser under ytan och vill komma fram.
Vilken förtalskampanj? han var en jävla sovjetagent, jag vet jag var där!
Citera
2016-09-14, 23:12
Bannlyst
Citat:
Visst är det så. Detta handlar om spel för galleriet och som alla med minsta förståelse för det juridiska förstår är det något som aldrig kan ens prövas sakligt.

Syftet är att skapa illusioner för att påverka opinionen och ligger i samma linjer av tunna resonemang som kännetecknar konspirationsteoriER SOM 911. Som av en händelse dyker detta upp just nu när allt pekar på att lösningen kan finnas genom att identifiera övervakningen och WT-männen.

De spelar desperat sista kortet men någon sitter kanske med full hand och väntar på att de skall göra bort sig.

Hela tiden genom alla år har två linjer drivits. PKK och CP. Fler kort finns ej att spela. Läser man mellan raderna så ser man att båda spåren sammanstrålar i DF:s linje.

Planen för att slutligt döda utredningen (som jag nämnt tidigare) är att Barbrogruppen under sekretess skall peka ut CP och att man skall övertyga allmänheten med tramsiga påståenden om nya indicier. I det syftet är man beredd att bränna några personer om det krävs.

I praktiken är PU nedlagt.

Osäkerhetsmomentet som de underskattat är att de inte vet var olika personer lämnat efter sig. Kort som kan spelas efter att de misslyckats OCH MED FÖRDEL GÖR DET.

Jag är övertygad om att dessa kort kommer att spelas ut när mörkläggarna spelar sina sista kort. De som vet har haft tid på sig att vänta ut misstagen av dem som vill dölja sanningen för alltid.Det är begripligt att de varit försiktiga i den planen.

Sorry, jag måste ha missat ett eller ett par inlägg.

Vilka är "de"?
Citera
2016-09-15, 00:57
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Vilken är Expressens agenda? Att lansera CP som den ensamme galningen och att mordet är (oproblematiskt) polisiärt uppklarat? Varför skulle just Expressen driva detta? Inte för att det är otroligt, men av vilken anledning?

Att redovisa Tingströms brev och skuldförbindelsen till Cedergren är kontruktivt, till skillnad från tokerier som "det är helt fastslaget att troligen LP inte såg GM över huvud taget"...

OK låt oss vara konstruktiva!

Med expressens hjälp kan vi lägga ytterligare ett trettiotal sopsäckar till Christer Petterssons minutiöst undersökta lägenhet. Du frågar vilken agenda expressen har. Den står väl tydlig med fantomenklippet, solglasögonen och brödkniven? Anledningen är att du och jag ska köpa lösnummer i väntan på nästa väderomslag.

1. Låt oss hoppas att dom arbetar objektivt med soprumsmaterialet! Redovisar man brevväxlingen med Tingström, bör man åtminstone ställa den i förhållande till brev skickade till andra interner. Hur många brev har vem fått? Redovisa, Expressen!

2. Dagboken från 1986. Redovisa, Expressen! Hade den innehållit några konstigheter, tror jag iofs att Expressens rubriksättning hade sett något annorlunda ut.

3. Vad står det (och nu ska jag vara objektiv) på skuldbrevet 3:15 in i klippet?

/.../givare S. Cedergren/.../
(xitt) exemplar. [(ditt) exemplar?]

[Vad står understruket med stora bokstäver?]

Lånet skall börja återbetalas den sista Juli /::::/ [Redovisa, Expressen!]
per den sista varje månad

Stockholm 19860627 [ELLER 1985, men det framgår av ovan, om vi får se hela pappret!]

[Christer Petterssons signatur och personnummer]

Ja, alltså, vilket år pratar vi om? Smart beskuret om man vill göra en enkel och odramatisk sak dunkel! Vilken är agendan när man på detta papper lägger en sämre hushållskniv?

Men visst, vi kan fundera på skuldebrevet, även utan att känna till årtalet. Det är daterat den 27:e i månaden, ca en vecka efter att folkpensionen betalats ut, och då räkningar skall betalas. Om man hamnat på obestånd efter att ha suttit häktad behöver man den kamratlighet som Cedergren visat.

Hur kopplar vi det till MOP?

Jag ser direkt en parallell till teatergruppen Klungan. Dom letar efter nyckeln i det förflutna på ett mycket likartat sätt här: https://www.youtube.com/watch?v=jV-YjzIbo6A

Lite allvarligare skulle jag vilja säga att jag hellre gått igenom ett trettiotal sopsäckar från exempelvis Stig Engström, eller till och med Christer Andersson. Men all klarhet är bra, bara den just redovisas, utan onödig vinkel! Redovisa, Expressen!
Senast redigerad av SGDF 2016-09-15 kl. 01:08.
Citera
2016-09-15, 03:48
Medlem
kato85s avatar
Jag fann en äldre tidning (Se) från mitten av 1970-talet där änkan till en svensk diplomat som mördats i Colombia ett par år tidigare indirekt anklagade Olof Palme och hans regering för mordet och deras liv efteråt.

Någon annan som sitter på mer info om detta, och om det kan ha ngn. koppling till mordet?
Citera
2016-09-15, 06:07
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Jag fann en äldre tidning (Se) från mitten av 1970-talet där änkan till en svensk diplomat som mördats i Colombia ett par år tidigare indirekt anklagade Olof Palme och hans regering för mordet och deras liv efteråt.

Någon annan som sitter på mer info om detta, och om det kan ha ngn. koppling till mordet?
På en blogg hittade jag:
Anders var en utmärkt ordförande och jag kom att efter ett mellanspel då Kjell R Hägglöf var ordförande ungefär 1966 (Kjell blev mördad i Colombia när han kom dit som svensk diplomat, en stor tragedi, av några bilskurkar) att bli hans efterträdare.
Det skulle EVENTUELLT kunna vara:
HÄGGLÖF, KJELL H R, bankir,
Sthlm, f i Sthlm 23/2/99 av v häradsh
Richard H o Sigrid Ryding.
DHS 20, anst eng o fr banker 20-22
bankirf :an Rich Hägglöf sed 23 o inneh
sed 33. - V ordf KAK 43-60, ordf
Skand jutespinneri- o väveriab, Sv
metallverken, stift Aktietj sed 58, stynled
SLT m fi bol, fullm i SHK sed 49.
-Fänr A l res 20, underlöjtn 22, löjtn
40. - Utm: RVO, KDDO, KFinlLO.
- Hobbies: konst, jakt, fiske.
Gift 24 m friherrinnan Gunvor Rålamb
f 03, dtr t översten frih Stig R o Ulla
Cederschiöld.
som visserligen var bankir, men hans bror Gunnar Hägglöf var diplomat som bl.a. varit ambassadör i Moskva: https://sv.wikipedia.org/wiki/Gunnar_H%C3%A4ggl%C3%B6f

Av dokumentet http://data.riksdagen.se/fil/8415da2c-2bc7-48cf-a7dc-03a41bb61d8c framgår att mordet skedde 1972 och att mördarna greps men att det dröjde lång tid innan rättegången mot dem inleddes. Intressant historia som kanske handlar om underrättelseverksamhet och kanske har något samband med MOP.

Men tydligen fanns en ambassadsekreterare Kjell Hägglöf, så det kanske inte är samma person?

http://cdnc.ucr.edu/cgi-bin/cdnc?a=d&d=VEST19720817.1.1
Svensk diplomat i Bogota mördad (Sv.--N.)—Dunklet kring mordet på ambassadsekreteraré Kjell Hägglöf i Bogota, sorn sköts till döds i sin bil på en gata i stadén, syfiei! vara på väg att skingras. Tre män anhölls i veckoslutet sorn misstänkta för dådet. Två av dem har enligt TT-Reuter erkänt sin delaktighet. Den tredje, sorn skall ha avlossat skotten, nekar. Kjell Hägglöf skulle inom kort ha atén-än t till Sverige — bl.a. för att fira sin 30-årsdag med familjen i Skåne — innan han tillträdde en ny tjänst, vid ambassaden i Bonn. Inför förflyttningen hade han genom annonser i pressen utbjudit sin bil, en vit Mercedes Benz, till försäljning. Tre män tog kontakt med Hägglöf per telefon och två av dem besökte honom i bans hern dagen före mordet för att diskutera “bilköpet’’- . För att — på männens begäran — göra en “provtur” tog Hägglöf den 17 juli upp dem utanför svenska ambassaden och körde dem genom staden. Enligt de offentliggjorda bekännelserna planerade männen att kidnappa Hägglöf och stjäla hans bil och sedan pressa pengar av den svenske diplomaten “lösen” för fordonet. Då Hägglöf upplysts om detta stoppade han bilén. En av männen avlossade då två revolverskott — det ena sårade svensken och det andra gick ut genom bilrutan. De båda sorn erkänt sin delaktighet har uppgivit att de försökt hjälpa Hägglöf och erbjudit sig att köra honom till sjukhus. Innan de hann göra det återvände den tredje och avlossade det tredje och dödande skottet sorn träffade Hägglöf huvudet. Sedan sprang alla tre från platsen.
Senast redigerad av iesho 2016-09-15 kl. 06:47.
Citera
2016-09-15, 06:25
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Att man hänger kvar vid spåret är enbart för att skapa illusioner. Sådana bevis eller hypoteser kan ej prövas rättsligt utan syftar enbart till bedra allmänheten som inte satt sig in i det komplexa ärendet så utredningsmässigt är det slöseri med tid.

Expressen har länge omhuldat sanningen om att mordet är löst. Ett antal skribenter i samma tidning har genom åren öppet propagerat för att utredningen ska läggas ner.
Citera
2016-09-15, 06:44
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Som det omsorgsfullt redovisats om och om igen är det helt fastslaget att troligen LP inte såg GM över huvud taget och att hon som helhet har en mycket splittrad uppfattning av händelseförloppet som dessutom muterat mycket kraftigt över tid när rent faktiska omständigheter motsäger hennes slutliga utsagor. Den som är det minsta öppen har konstaterat detta för mer än 25 år sedan precis som samtliga lagfarna domare gjorde.

Att Lisbet inte såg mördarens ansikte är ingen skröna. Det är något som hon själv frivilligt har angivit vid flera tillfällen.

Favorit i repris.

http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html

Daterat 860301.

- I övrigt lade inte fru Palme märke till några detaljer vare sig i utseende eller klädsel.

I samma förhör är det uppenbart att hon beskriver vittnet Anders Björkman. En man med kort kompakt hals och något lite bullig täckjacka. Som den person som sprang in på Tunnelgatan.

Samtidigt är det uppenbart för alla som studerar hennes muterande historia att det ansikte hon aldrig såg, började komma fram i samband med att fantombilden/bilderna presenterades.

Dessutom måste man fråga sig om det ens var fysiskt möjligt att iaktta ansiktsdrag utifrån den positionen hon och mördaren befann sig i. Ett dåligt upplyst gatuhörn med ett upplyst skyltfönster i bakgrunden. Alla som är intresserade kan själva bilda sig en uppfattning via praktiska prov under liknande förhållanden. Människans öga under dessa förutsättningar är ett mycket trubbigt instrument för igenkännande drygt två år efteråt.

Samtidigt råder det ingen tvekan om att hon ville hjälpa till. Och att hon hade en mängd krav för detta. Både när det gällde att förhören inte fick bandas, och när det gällde hennes deltagande i rättegångarna. Hade man då inte ställt upp på hennes krav hade målet aldrig prövats. Eftersom utpekandet var det enda man hade.

Mig veterligen har det aldrig hänt att ett vittne/målsägare styrt hela förfarandet. Samtidigt som hela rättssystemet bifaller önskemålen. Och att en åklagare hjälper till vid utpekandet så inte fel person pekas ut.

Hade CP fällts hade det varit i klass med Quick-Bergvall. En seriemördare utan tekniska bevis. Som också ville hjälpa till.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-09-15 kl. 07:07.
Citera
2016-09-15, 06:57
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Att Lisbet inte såg mördarens ansikte är ingen skröna. Det är något som hon själv har angivit vid flera tillfällen.

Favorit i repris.

http://www.itdemokrati.nu/page36ar.html

Daterat 860301.

- I övrigt lade inte fru Palme märke till några detaljer vare sig i utseende eller klädsel.

I samma förhör är det uppenbart att hon beskriver vittnet Anders Björkman. En man med kort kompakt hals och något lite bullig täckjacka. Som den person som sprang in på Tunnelgatan.

Samtidigt är det uppenbart för alla som studerar hennes muterande historia att det ansikte hon aldrig såg, kom fram i samband med att fantombilden/bilderna presenterades.

Dessutom måste man fråga sig om det ens var fysiskt möjligt att iaktta ansiktsdrag utifrån den positionen hon befann sig i. Ett dåligt upplyst gatuhörn med ett upplyst skyltfönster i bakgrunden. Alla som är intresserade kan själva bilda sig en uppfattning via praktiska prov under liknande förhållanden.
Det fetade är kriminalinspektör CH Sjöbloms tendentiösa ordval. En mer objektiv formulering vore nog:

- Fru Palme kunde inte för tillfället uppge några detaljer i utseende eller klädsel.

Förhöret skedde dagen efter mordet och hon hade kanske inte sovit så mycket och var säkerligen mycket påverkad av traumat.

Jag har mycket svårt att beskriva folk som jag ser. Kan du i ord beskriva t.ex. Carl Bildt, Jimmie Åkesson eller Stefan Löfven ens i utvilat tillstånd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in