2016-09-12, 18:45
Medlem
Hej!

Varför blir jag sjuk ofta nuförtiden? Vad kan det bero på? Tränar ganska ofta och sover inte så dåligt, kanske lite ibland på helgen när man festar men annars äter jag mycket mat osv.
Citera
2016-09-12, 18:47
Medlem
Svagt immunsystem? Vistas med folk som är sjuka?
Citera
2016-09-12, 18:50
Medlem
regndroppens avatar
Vet inte riktigt hur det ligger till men under tiden man tränar så är man ganska känslig för att bli sjuk men att man bygger upp immunförsvaret på lång sikt.
Citera
2016-09-12, 18:59
Medlem
Det är såna tider nu, folk drar på sig höstsnuvor hej vilt.

Den absolut bästa medicinen är att vara på en förskola.

Då drar du på dig alla jävla sjukdomar direkt som finns, ligger hemma i ett par dagar.

Sen är ditt immunförsvar på topp.

Det var riktigt länge sedan jag var sjuk senast, lätt 4-5 år sedan.
Citera
2016-09-12, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Svagt immunsystem? Vistas med folk som är sjuka?

Har haft riktigt bra tidigare men på senare år blir jag sjuk flera gånger per år. Tränar på gym och där kanske det är bakterier, sen pluggar jag på universitet också. Men tycker det är konstigt att jag blir sjuk ofta ändå.

Citat:
Ursprungligen postat av regndroppen
Vet inte riktigt hur det ligger till men under tiden man tränar så är man ganska känslig för att bli sjuk men att man bygger upp immunförsvaret på lång sikt.

Har tränat i flera år nu ganska regelbundet så är inte det som är fel. Förstår inte varför jag blivit sjuk oftare på sistonde år.
Citera
2016-09-12, 19:55
Medlem
Ryggradsluss avatar
Får du i dig tillräckligt med vitaminer?
Citera
2016-09-12, 21:00
Medlem
Ryggradsluss avatar
Hur mår du psykiskt? Nedstämd?
Citera
2016-09-13, 00:49
Medlem
Som sagts, hård träning, speciellt styrketräning, sänker immunförsvaret rätt rejält temporärt, så det gäller att få i sig ett mål snabbt efter träningen, gärna ~20g protein och 1g kolhydrat per kroppskilo.
Att du även är ute och festar på helgerna ökar riskerna markant, då du vistas bland mycket folk inomhus om du är på krogar och då även alkohol försämrar immunförsvaret.
För att du ska bli förkyld så kan det räcka med att en förkyld person har hostat i sin hand, tar i handtaget till toaletten på krogen och sedan så tar du i samma handtag och kliar dig i ansiktet.
Citera
2016-09-14, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Får du i dig tillräckligt med vitaminer?

Ja det tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Hur mår du psykiskt? Nedstämd?

Mår sjukt bra, inga problem alls. Livet flyter på riktigt bra, lite stressigt ibland bara men det borde inte påverka.

Citat:
Ursprungligen postat av Plopp123
Som sagts, hård träning, speciellt styrketräning, sänker immunförsvaret rätt rejält temporärt, så det gäller att få i sig ett mål snabbt efter träningen, gärna ~20g protein och 1g kolhydrat per kroppskilo.
Att du även är ute och festar på helgerna ökar riskerna markant, då du vistas bland mycket folk inomhus om du är på krogar och då även alkohol försämrar immunförsvaret.
För att du ska bli förkyld så kan det räcka med att en förkyld person har hostat i sin hand, tar i handtaget till toaletten på krogen och sedan så tar du i samma handtag och kliar dig i ansiktet.

Brukar äta bra efter gymmet, men en anledning är nog att jag festar en del och senast blev det byta kroppsvätskor med en tjej ganska mycket och borde blev lite märkliga i halsen efter det. Men borde inte bli sjuk efter varje gång jag festat.
Citera
2016-09-14, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yukno
Men borde inte bli sjuk efter varje gång jag festat.

Det beror på hur försiktig du är när du är ute, och om du tränar något väldigt påfrestande samma dag som du går ut, som t.ex. benen, så kommer du vara ännu mer mottaglig för virus.
Så ett tips är att du undviker att pilla dig i ansiktet, speciellt om du har tagit i något som många andra har tagit i, tvätta även händerna ofta.

Sen vet jag inte om du har någon koll på hur mycket zink du får i dig, använd livsmedelsverkets databas och räkna ut på ett ungefär hur mycket du får i dig ett par dagar.
Som en hårt tränande individ så är mitt råd att du ligger inom 10-15 mg om dagen, får du i dig för lite via kosten så köp t.ex. apotekets zink, dessa ligger på 15 mg per tablett, så det räcker med en halv om dagen då du bör få iaf minst 3+ mg zink via kosten dagligen.

Jag själv brukade vara förkyld 2-3 gånger per år, men när jag började att ta en halv zinktablett om dagen, ökade mitt Omega 3 intag (antingen 9 kapslar, en burk makrillfilé eller en 140g laxfilé om dagen) och mängden frukt samt grönsaker som jag äter så har jag inte blivit sjuk på över 1½ år.
När det kommer till det sistnämnda så är 1 banan, 1 äpple och 1-150g vindruvor och 150-200g broccoli samt en röd paprika om dagen standard, sen så tänker jag även på att inte ta mig i ansiktet om jag inte är hemma och håller mig så långt borta från förkylda människor som möjligt.
Citera
2016-09-15, 00:31
Medlem
Har du eller känner du någon som har små barn? Även om du inte träffar barnen kan föräldrarna bära på smitta.

Jag var sjuk i nästan ett år, förkylningar som kom och gick osv... Visade sig att min systerson precis hade börjat förskolan... hehe då var det kört. Barn är verkligen superbäst på att sprida infektioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in