Citat:
Ursprungligen postat av
Yukno
Men borde inte bli sjuk efter varje gång jag festat.
Det beror på hur försiktig du är när du är ute, och om du tränar något väldigt påfrestande samma dag som du går ut, som t.ex. benen, så kommer du vara ännu mer mottaglig för virus.
Så ett tips är att du undviker att pilla dig i ansiktet, speciellt om du har tagit i något som många andra har tagit i, tvätta även händerna ofta.
Sen vet jag inte om du har någon koll på hur mycket zink du får i dig, använd
livsmedelsverkets databas och räkna ut på ett ungefär hur mycket du får i dig ett par dagar.
Som en hårt tränande individ så är mitt råd att du ligger inom 10-15 mg om dagen, får du i dig för lite via kosten så köp t.ex. apotekets zink, dessa ligger på 15 mg per tablett, så det räcker med en halv om dagen då du bör få iaf minst 3+ mg zink via kosten dagligen.
Jag själv brukade vara förkyld 2-3 gånger per år, men när jag började att ta en halv zinktablett om dagen, ökade mitt Omega 3 intag (antingen 9 kapslar, en burk makrillfilé eller en 140g laxfilé om dagen) och mängden frukt samt grönsaker som jag äter så har jag inte blivit sjuk på över 1½ år.
När det kommer till det sistnämnda så är 1 banan, 1 äpple och 1-150g vindruvor och 150-200g broccoli samt en röd paprika om dagen standard, sen så tänker jag även på att inte ta mig i ansiktet om jag inte är hemma och håller mig så långt borta från förkylda människor som möjligt.