2016-09-12, 18:58
Medlem
Gnuees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorDurango
Tackar hjärtligast för infon. Turligt nog jobbar jag natt under den perioden, så funderar på om det kan vara värt att svänga in på förhandlingarna när man är i krokarna. Någon som har erfarenhet av hur hovrättsförhandlingar generellt brukar vara till skillnad från förhandlingarna i TR?

Har aldrig vart på någon större rättegång men har vart på ett par små (1-2 dagars). Förhör med vittnen/sakkunniga/anhöriga osv brukar vara bandade eller nedskrivna från när de skedde i tingsrätten och görs som jag förstått det inte om såvida inget nytt kommit upp.

I allmänhet så skiljer det sig ju också eftersom den dömde kan acceptera vissa delar av domen men överklaga andra. Men om jag minns rätt så yrkar samtliga dömda nu till att frias helt.
Det är väl vad jag kommer på såhär på rak arm.

Är ingen jurist så ta det jag skrev med en nypa salt, det är mina intryck på dom få förhandlingar jag vart på. Någon kunnigare får gärna förtydliga
Citera
2016-09-12, 19:08
Medlem
Citat:
Tackar hjärtligast för infon. Turligt nog jobbar jag natt under den perioden, så funderar på om det kan vara värt att svänga in på förhandlingarna när man är i krokarna. Någon som har erfarenhet av hur hovrättsförhandlingar generellt brukar vara till skillnad från förhandlingarna i TR?
Generellt är hovrättsförhandlingar oftast ganska tråkiga. Ett himla tittande på film av inspelat material från tingsrätten. Har varit nära att avlida av tristess ibland. Men gå du dit och lyssna. Blir det för trist kan du ju gå. Det kan inte alla andra där göra...
Citera
2016-09-13, 19:23
Medlem
Jag kom och tänka på en grej just nu....i FUPEN angående mordet på sjumillaskolan i norra så har dom förhör med is*k och då nämner dom en tjej som han träffat osv den tjejens efternamn va "hällgren adbuhlrahman" antingen var det ett av dom eller båda efternamnen. jävligt skumt om de stämmer? Isåfall vem är det i Josefs släkt/familj? har för mig is*k avbröt kontakten med henne när hon sa sitt hela namn eller något sånt minns ej riktigt. Kanske är ute cyklar men hade verkligen för mig de va de efternamnet.
Citera
2016-09-14, 11:52
Medlem
Citat:
Blir nog inte lätt att få plats när det finns många släktingar till dom åtalade
Citera
2016-09-14, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisingen2016
Jag kom och tänka på en grej just nu....i FUPEN angående mordet på sjumillaskolan i norra så har dom förhör med is*k och då nämner dom en tjej som han träffat osv den tjejens efternamn va "hällgren adbuhlrahman" antingen var det ett av dom eller båda efternamnen. jävligt skumt om de stämmer? Isåfall vem är det i Josefs släkt/familj? har för mig is*k avbröt kontakten med henne när hon sa sitt hela namn eller något sånt minns ej riktigt. Kanske är ute cyklar men hade verkligen för mig de va de efternamnet.

Syster.
Citera
2016-09-14, 14:56
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
Tackar hjärtligast för infon. Turligt nog jobbar jag natt under den perioden, så funderar på om det kan vara värt att svänga in på förhandlingarna när man är i krokarna.
Målet har stort medialt samt allmänintresse, så en rekommendation är att vara där i god tid för att få någon av de tillgängliga platserna i Göta Hovrätt.

Förbered dig på några eventuella utbrott samt möjliga besvaranden av dessa ifrån någon/några åhörare.

Om du är på plats när domen faller så spana in kroppsspråket hos dessa GM-losers när TR:s utdömda straff med stor sannolikhet även kan komma att fastställas av Göta HovR.
De som klarade sig undan med 14 år i TR ska vara jävligt glada att det här landet tyvärr tillämpar kraftiga ungdomsrabatter.

Mina tankar finns givetvis hos de oskyldiga, både de tidigare skadade samt den mördade Petar och hans anhöriga.
Citera
2016-09-14, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Blir nog inte lätt att få plats när det finns många släktingar till dom åtalade

Det var inte många med vid förhandlingarna vid tingsrätten. Upp till 5-6 st. Ungefär. Hovrättsförhandlingarna lär bli i säkerhetssalarna vid tingsrätten. Plats kommer säkerligen finnas
Citera
2016-09-14, 15:41
Medlem
Vickilems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hisingen2016
skulle du kunna länka fupen ock sidan intressant att läsa ifall de nu stämmer.
Citera
2016-09-14, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intellectuo
Syster.

Farligt läge.
Citera
2016-09-14, 22:02
Medlem
Två av dom dömda tar tillbaks sina överklaganden. Så oskyldiga var dom

http://www.gp.se/nyheter/d%C3%B6mda-m%C3%B6rdare-r%C3%A4dda-f%C3%B6r-livstidsstraff-1.3784238
Citera
2016-09-14, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wreckdiver
Två av dom dömda tar tillbaks sina överklaganden. Så oskyldiga var dom

http://www.gp.se/nyheter/d%C3%B6mda-m%C3%B6rdare-r%C3%A4dda-f%C3%B6r-livstidsstraff-1.3784238

Stämmer inte, detta gäller en annan skjutning med dödlig utgång i Göteborg;
(FB) Omar Elmi Ali skjuten till döds vid Sjumilaskolan, Biskopsgården, Göteborg 2015-10-30
Citera
2016-09-14, 23:24
Medlem
DoktorDurangos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeBronThurman
Målet har stort medialt samt allmänintresse, så en rekommendation är att vara där i god tid för att få någon av de tillgängliga platserna i Göta Hovrätt.

Förbered dig på några eventuella utbrott samt möjliga besvaranden av dessa ifrån någon/några åhörare.

Om du är på plats när domen faller så spana in kroppsspråket hos dessa GM-losers när TR:s utdömda straff med stor sannolikhet även kan komma att fastställas av Göta HovR.
De som klarade sig undan med 14 år i TR ska vara jävligt glada att det här landet tyvärr tillämpar kraftiga ungdomsrabatter.

Mina tankar finns givetvis hos de oskyldiga, både de tidigare skadade samt den mördade Petar och hans anhöriga.

Tack, det är jag medveten om. Har varit på tingsrättsförhandlingar som rör mordförsök och grov misshandel, det sistnämnda skedde i ett led av flera familjeinterna konflikter. Mycket hets i salen som fick ordföranden att säga till de inblandade aktörerna på skarpen, och kvinnor som bröt ihop när domen föll.

Vet en nära polare som ska ha varit på några tingsrättsförhandlingar och som är insatt i det aktuella fallet. Grabbarna ska i sedvanlig ordning ha gått ned sig rejält, framförallt Jonis Adan som säkert lagt på sig 20 + kg. Onur och Adam ska ha sett ut som något som precis plockats ut ur Guantanamos isoleringscellar, helt tomma i blicken och nära bristningsgränsen. Onur ska dessutom ha flinat vid ett tillfälle och blivit tillsagd av åklagaren eller ordföranden.

Så ja, jag vet väl vad man har att vänta så att säga. Och ja, nog ska jag betrakta förlorarnas ansikten när verkligheten ännu en gång kommer ikapp och brakar ned på dem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in