2016-09-14, 20:01
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Tack för informationen, men varför har man valt att rista in när brickan gjordes? Det intressanta är väl året då jag föddes, inte när man gjorde min bricka?

Födelseåret står ju redan i personnumret. Antar att det har att göra någon regel med indelningsverk/registrering att skriva när brickan ristades, har ingen aning faktiskt.
Citera
2016-09-14, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jutt
Födelseåret står ju redan i personnumret.
Det var det jag menade. Att den informationen är det intressanta och att den redan finns i personnumret.

Citat:
Antar att det har att göra någon regel med indelningsverk/registrering att skriva när brickan ristades, har ingen aning faktiskt.
Okej
Citera
2016-09-14, 20:09
Citat:
Det var det jag menade. Att den informationen är det intressanta och att den redan finns i personnumret.

Okej

Brukar du bära den?
Citera
2016-09-14, 20:16
Medlem
Citat:
Brukar du bära den?
Nej, har aldrig gjort det. Så länge jag bodde hemma hade alla familjemedlemmar sina brickor inlåsta i kassaskåpet men när jag flyttade hemifrån fick jag med min och hittade den av en slump häromveckan så nu har jag den på skrivbordet. Bär du din? Känns spontant som att många inte ens vet att de har en och än mindre var den är. Är nog många som kommer sakna bricka om det skulle bli krig. Hur är det tänkt att fungera nu i.o.m. att man slutade med dessa sedan 2010?
Citera
2016-09-14, 20:35
Citat:
Nej, har aldrig gjort det. Så länge jag bodde hemma hade alla familjemedlemmar sina brickor inlåsta i kassaskåpet men när jag flyttade hemifrån fick jag med min och hittade den av en slump häromveckan så nu har jag den på skrivbordet. Bär du din? Känns spontant som att många inte ens vet att de har en och än mindre var den är. Är nog många som kommer sakna bricka om det skulle bli krig. Hur är det tänkt att fungera nu i.o.m. att man slutade med dessa sedan 2010?

Jag brukar bära min under tröjan. Jaduu politikerna idag tänker inte längre än deras näsa tillåter, inte ens soldater får brickor idag. Endast soldater på utlandstjänst under FN flagg får brickor idag. Så jag vet faktiskt inte hur politikerna har tänkt på hur logistik/ struktur/ registrering/ identifiering ska ske om det blir krig idag.
Citera
2016-09-14, 20:38
Medlem
Neroxxs avatar
Vet inte vart jag gjort av min, minns att jag hade den för drygt 10+ år sedan.
Går det att få ut en ny?
Citera
2016-09-14, 20:47
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Vet inte vart jag gjort av min, minns att jag hade den för drygt 10+ år sedan.
Går det att få ut en ny?

Nej : l då måste du beställa en custom made
Citera
2016-09-14, 20:50
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Jag brukar bära min under tröjan. Jaduu politikerna idag tänker inte längre än deras näsa tillåter, inte ens soldater får brickor idag. Endast soldater på utlandstjänst under FN flagg får brickor idag. Så jag vet faktiskt inte hur politikerna har tänkt på hur logistik/ struktur/ registrering/ identifiering ska ske om det blir krig idag.
Staten har demokratiskt beslutat att det är evig fred, så de behövs inte. Vi har vår feministiska utrikespolitik som försvar.

Som jag brukar säga i sådana här trådar uppmanar jag alla att fundera på varför staten tyckte det var en bra idé att dela ut likidentifieringsutrustning till hela befolkningen.
Citera
2016-09-14, 20:57
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Staten har demokratiskt beslutat att det är evig fred, så de behövs inte. Vi har vår feministiska utrikespolitik som försvar.

Som jag brukar säga i sådana här trådar uppmanar jag alla att fundera på varför staten tyckte det var en bra idé att dela ut likidentifieringsutrustning till hela befolkningen.

Jaa man hinner väl inte printa ut alla brickor då det blir skarpt läge?
Citera
2016-09-14, 21:00
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Jaa man hinner väl inte printa ut alla brickor då det blir skarpt läge?
Det är snarare så att man räknade med att befolkningen skulle dö som flugor. Det talade man inte högt om dock.
Citera
2016-09-14, 21:12
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Det är snarare så att man räknade med att befolkningen skulle dö som flugor. Det talade man inte högt om dock.

ohhfan
Citera
2016-09-14, 21:37
Medlem
Luzurs avatar
Jag har min kvar, hänger på väggen vid datorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in