2016-09-14, 15:42
Medlem
http://www.dn.se/ekonomi/miljopartist-vill-infora-skatt-pa-parkering/

Karin Svensson Smith tycker att det är "för billigt att köra bil" och vill införa parkeringsskatt. Alltså att kommuner ska kunna ta ut avgifter på arbetsplatsparkering och parkeringar vid köpcentra.
Fullständigt idiotiskt förslag. Det är inte för billigt att köra bil, speciellt inte om MP vill styra. Smith ville tidigare dessutom förbjuda bensin och diesel. Hon tycker att man uppmanar till "onödigt bilåkande" om man har gratisparkeringar vid köpcentrum. I stället föreslår hon att man ska åka kollektivt, TAXI (!), bilpool eller cykla....

Alltså jag blir så trött på Miljöpartiet. Det här är en av anledningarna till att jag aldrig kommer att kunna rösta på dem. Deras bilfientlighet gör mig så otroligt upprörd. Självklart ska man uppmana till att fler går över till miljöbilar och elbilar, men man kan inte skrämma folk att göra det genom att beskatta dem till världens ände.
Många människor har inget val, de måste åka bil, för att det inte finns kollektiva alternativ. Många människor pendlar till jobbet, många betalar redan i dag avgift för sin parkering vid jobbet.
Det är ett förslag som bevisar att MP har en väldigt snäv världsbild. Klart det går bra att hata på bilen när man kanske bor innanför tullarna och kan åka tunnelbana eller får sin taxi betald av jobbet.
Sådana här idiotiska förslag provocerar mig något otroligt.
Citera
2016-09-14, 15:45
Medlem
Stygotiuss avatar
Hur har hon tänkt att koldioxidutsläppen ska minska av att folk åker hyrbil eller taxi, som hon hoppas att folk ska gå över till?
Citera
2016-09-14, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Hur har hon tänkt att koldioxidutsläppen ska minska av att folk åker hyrbil eller taxi, som hon hoppas att folk ska gå över till?

Hon tänker väl typ att färre antal bilar åker mer typ. Hur det går ihop logiskt vet inte jag, men det är ju miljöpartiet...

Det är ju dessutom befängt att införa en skatt och avgift för ALLA bilar, oavsett om det är en miljöbov eller en miljövänlig bil. Det gör ju ingen skillnad. Om man nu har valt en miljöbil, varför ska man då straffas med ytterligare en skatt?
Citera
2016-09-14, 15:55
Medlem
hazzos avatar
Känns som ett litet logiskt feltänk. En kommun kan ta in kommunalskatt o p-avgifter på kommunal mark. Hur ska det rent rättsligt gå till att ta en skatt för att någon parkerar på privat mark. Ska vi ha skatt även för att stå på egen tomt? Torde strida mot äganderätten.
Citera
2016-09-14, 15:56
Moderator
pudelluss avatar
Eftersom många i storstäderna kör sina bilar till jobbet för att parkeringen vid bostaden kostar pengar på dagtid, så är det kanske inte orimligt att kostnadsfria jobbparkeringar avgiftsbeläggs eller förmånsbeskattas.

Man får se "systemet" i dess helhet, dvs det som verkar dåligt i ett system kan fungera bättre i ett annat. Jag tror inte att det skulle vara aktuellt i hela landet.
Citera
2016-09-14, 16:00
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

Man åker då mindre eftersom det kostar mer eller är mindre tillgängligt.
Citera
2016-09-14, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Man åker då mindre eftersom det kostar mer eller är mindre tillgängligt.

Men det gör man ju inte, det är inte priset som avgör om du åker kollektivt eller inte. Det handlar snarare om punktlighet, tåg och tunnelbana är oerhört opålitligt om du har en tid att passa. Dessutom går det inte på kvällar och nätter.
Citera
2016-09-14, 16:07
Medlem
hazzos avatar
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Parkeringsf%C3%B6rm%C3%A5n

Kostnadsfria jobbparkeringar förmånsbeskattas redan idag sedan för drygt tio år sedan. Innan dess så var det ett problem, framförallt i våra större städer. Handikapplats är skattefri. Än så länge.

Citat:
Eftersom många i storstäderna kör sina bilar till jobbet för att parkeringen vid bostaden kostar pengar på dagtid, så är det kanske inte orimligt att kostnadsfria jobbparkeringar avgiftsbeläggs eller förmånsbeskattas.

Man får se "systemet" i dess helhet, dvs det som verkar dåligt i ett system kan fungera bättre i ett annat. Jag tror inte att det skulle vara aktuellt i hela landet.
Citera
2016-09-14, 16:08
Medlem
Vad HÄRLIGT det är att läsa sånthär ..
Jag blir alldeles till mig i trasorna varje gång MP uppfinner något nytt inom miljöfronten till människors förtret/ekonomi..
Att så många anhängare är kvar i partiet efter alla falsarier är för mig en gåta..
Citera
2016-09-14, 16:14
Medlem
Aurochss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazzo
Känns som ett litet logiskt feltänk. En kommun kan ta in kommunalskatt o p-avgifter på kommunal mark. Hur ska det rent rättsligt gå till att ta en skatt för att någon parkerar på privat mark. Ska vi ha skatt även för att stå på egen tomt? Torde strida mot äganderätten.
Du betalar ju redan skatt för din bostad även om den står på privat mark. Varför inte bilen också? Det här är Sverige, här äger du ingenting. Du hyr bara ''din'' egendom av staten.

Citat:
Eller så gör man parkeringen vid bostaden gratis så att folk inte blir tvingade att köra bilen till den kostnadsfria jobbparkeringen varje dag.
Citera
2016-09-14, 16:16
Medlem
En kommunist som bytte parti av egoistiska skäl.
Fler sådana här förslag och MP klarar inte fyraprocentsspärren i nästa val.
Hela MP är genomsyrat av vettvillingar.
Citera
2016-09-14, 16:29
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Vad HÄRLIGT det är att läsa sånthär ..
Jag blir alldeles till mig i trasorna varje gång MP uppfinner något nytt inom miljöfronten till människors förtret/ekonomi..
Att så många anhängare är kvar i partiet efter alla falsarier är för mig en gåta..

Miljöpartister har god privatekonomi, de har köpt bostad där de har nära till allt och så är de unga har friska ben de behöver in parkera nära och dra kundvagnen intill bilen som ett gammalt par gör två gånger i veckan. De har inte ens skaffat familj och har puzzlet med dagis och skolor som de måste få ihop.
För att få färdtjänst måste man i princip vara orörlig men många är i stadiet straxt över och de måste klara sina transporter utan samhällets hjälp. Vem av dem har råd med taxi??

Miljöpartisten är en ung narcissistisk idiot som inte har förmågan att tänka sig in i andras situation. Det man brukar tala om som empati. Empati för en miljöpartist är ett ord selektivt reserverat för utlänningars situation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in