2016-09-06, 12:55
Medlem
Ibland lämnar man stadens gator och beger sig ut i förorten. Igår var det "dialogmöte
om lokalt utvecklingsprogram", arrangerat av stadsdelsnämnden i Enskede-Årsta-Vantör.

Det skulle specialsatsas på 4 "stadsdelsdelar" av 12 eller 13 : Östberga, Högdalen,
Hagsätra och Rågsved. Östberga klart minst med endast 5.819 invånare. Totalt
inryms nästan 100.000 invånare i området.

För Östberga gällde : Geografiskt isolerat, bristfälliga kopplingar, otrygghet, lägst
förtroende och 55 % med utländskt ursprung. Tror f ö inte att det var någon från
just Östberga i salen, däremot lokala politiker (ordföranden bor i Örby) och så då
tjänstemän.

Så nu vet man hur det ligger till. Och allt detta trots utförsäljningen av allmännyttan
i området ...
Citera
2016-09-13, 17:23
Medlem
Får riktigt dåliga vibbar av Östberga, Västberga, Solberga (tror de ligger alla ganska nära varandra). Väldigt otryggt.
Citera
2016-09-13, 17:55
Medlem
När det är nyproduktion som skall säljas så kallas Östberga tydligen "Årsta Höjder".

Jag köpte en lägenhet i Årsta för ca 2 år sedan, personen jag köpte av skulle flytta till "årsta höjder" detta område har jag, som bott is öderort i hela mitt live aldrig hört talas om..

Men tydligen är detta då Östberga..
Citera
2016-09-15, 18:14
Medlem
Bor i "nya Östberga" och har gjort det i snart ett år.

Jag har aldrig känt mig otrygg eller upplevt någonting mot mig förutom att det är sjukligt deppiga fasader och ett väldigt dött samhälle. Men det har smällt en eller två bilar på Östbergabackarna och för en dryg månad sedan var det två skjutna. Men det är ingenting som drabbar oss som inte är inblandade om man inte råkar stå bakom mobboffret när det skjuts.

Det ska även byggas en helt ny stadsdel på Årstafältet vilket förhoppningsvis kan ge lite matbutiker och något bättre kommunaltrafik. Men det finns väl någon lös plan på att det ska gå en tunnelbana eller alternativt tvärbana hit. Annars är det, som sagt, väldigt smidigt med bil.

Tempo är i det närmsta katastrof. Kan inte tänka annat än pengatvätt (men det är bara spekulationer). Men det är mögligt bröd på hyllorna och utgången mjölk i kylarna.

Inte så långt till Årsta om man vill handla på Ica, Lidl och McDonalds (Alltid öppet) ligger väldigt nära. Annars är Liljeholmen och Gullmars på vägen från stan om man åker kommunalt.

För er som cyklar eller kan tänka er att överväga cykeln så är Östberga helt underbart. Det är en sjukt smidig cykelbana till Årstabron som, med några extra koppar kaffe och bra sömn ligger ungefär 5min från mig. Det tar 10min till Sjöstan, 15min till Bagis, 5min till Älvsjö och 7min till Liljeholmen (+några minuter till så är man i västerort).

Och det är väldigt billigt för att ligga så nära stan som det faktiskt gör.

Jag kan bara rekommendera East Mountain för alla som funderar.
Citera
2016-09-18, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holf
När det är nyproduktion som skall säljas så kallas Östberga tydligen "Årsta Höjder".

Jag köpte en lägenhet i Årsta för ca 2 år sedan, personen jag köpte av skulle flytta till "årsta höjder" detta område har jag, som bott is öderort i hela mitt live aldrig hört talas om..

Men tydligen är detta då Östberga..

Årsta Park använde man väl förut på de "insprängda" BRhusen i Östbergahöjden. Fanns
uppenbarligen en hel del plats både här och var.

Områdets topografi (höjdskillnader !) gör ändå det en smula mera spännande än t ex
det ganska platta Järvafältet ...
Citera
2022-03-29, 16:09
Medlem
utan.att.stannas avatar
Stog 4 polisbilar där imorse, köper kaffebröd eller har det hänt nåt?
Citera
2022-03-30, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Stog 4 polisbilar där imorse, köper kaffebröd eller har det hänt nåt?
Brukar vara en hel del poliser som fikar på konditoriet (skvallrar?). I samband med det kan det stå en hel del polisbilar utanför konditoriet ja.
Citera
2023-08-13, 19:36
Medlem
Östberga är inte så farligt men det är helt klart värre än alla andra områden i närheten, det har skett många grova brott som mord, mordbrand osv i östberga, om man jämför med villorna i Älvsjö eller Enskede som ligger runt omkring sticker ju helt klart östberga ut väldigt negativt om man ser på brottsligheten
Citera
2025-06-28, 13:25
Avslutad
Min bild är att Östberga utvecklas i en positiv riktning, det är numera ett lugnt område. Östberga har absolut haft sina problem genom åren, men är numera inte klassificerat som ett utsatt område av polisen sedan 2023. Utvecklingen av Årstafältet, nybyggnation i Östberga och tunnelbanans utbyggnad tror jag kommer leda till att Östberga kommer bli allt mer attraktivt område så småningom. Det jag verkligen saknar i Östberga är ett bra gym, det borde någon gymkedja satsa på.
Citera
2025-07-08, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nyss
Min bild är att Östberga utvecklas i en positiv riktning, det är numera ett lugnt område. Östberga har absolut haft sina problem genom åren, men är numera inte klassificerat som ett utsatt område av polisen sedan 2023. Utvecklingen av Årstafältet, nybyggnation i Östberga och tunnelbanans utbyggnad tror jag kommer leda till att Östberga kommer bli allt mer attraktivt område så småningom. Det jag verkligen saknar i Östberga är ett bra gym, det borde någon gymkedja satsa på.

Att det inte längre är klassificerat som utsatt gör ju inte plötsligt området attraktivt. Jag är inte så säker på att priserna kommer att öka och att områden kommer att gentrifieras på samma sätt som de gjort tidigare. Östberga är ett ganska ocharmigt och tråkigt miljonprogramsområde som ligger avskilt, långt ifrån naturen och tunnelbanan lär dröja i många år till. Det har alltid varit ett ganska sömnigt område med lite att göra, vilket är varför bilbränder har blivit Östbergas signum. I dagsläget skulle jag säga att Östberga är typ som Hagsätra eller Bandhagen, dvs mest arbetarklassinvandrare och en del lägre medelklass-svenskar.
Citera
2025-07-15, 17:19
Medlem
Berias avatar
20-25 år sedan sa man samma sak om Årsta. Men saker och ting utvecklas. Det som är "stan" kommer allt längre ut och i takt med det ökar också priserna i områden som kan anses som "sömniga". Det finns dessutom de som hellre väljer att bo i ett "sömningt" och lugnare område än i områden med mängder med restauranger, pubar och butiker. Visst, jättekul att bo på en livlig gata på söder när man är ung och kan stå ut med att porten är nedkissad var och varannan dag, men många barnfamiljer och äldre prioriterar en lugnare vardag där det blir frihet att själv välja när man vill ha uteliv och folkvimmel.

Bilbränder...nä, det var länge sedan nu det var några mer omfattande bilbränder i Östberga. Karwan klanen är i praktiken utplånad och många hängarounds sitter inburade eller har flyttat. Majoriteten av hyresrätterna har också ombildats till bostadsrätter, vilket definitivt gör sitt för att hålla borta det värsta kriminella slödret.

Priserna på bostadsrätter är dock märkbart lägre jämfört med alla näraliggande områden, vilket naturligtvis har en påverkan på vilka som bor i området. Men över tid kommer priserna att öka i takt med att det som är "stan" växer. Det som var snorbilligt i Årsta för 25 år sedan är i dag dyrt, på samma sätt som att Södermalm på 80-talet och stora delar av 90-talet också var billigt jämfört med Norrmalm.

Vill man bo i lugn och ro till ett bra pris i ett relativt centralt område som har framtiden för sig, så är Östberga definitivt inget dåligt alternativ...faktiskt. Särskilt då Stamgatan som har en mycket trevlig park i mitten...stamparken...ett trevligt litet torg med härligt café och bageri, pizza, sushi, tandläkare, frisör, mäklare, massage, m.m.

Citat:
Ursprungligen postat av BurnBockjaevel
Att det inte längre är klassificerat som utsatt gör ju inte plötsligt området attraktivt. Jag är inte så säker på att priserna kommer att öka och att områden kommer att gentrifieras på samma sätt som de gjort tidigare. Östberga är ett ganska ocharmigt och tråkigt miljonprogramsområde som ligger avskilt, långt ifrån naturen och tunnelbanan lär dröja i många år till. Det har alltid varit ett ganska sömnigt område med lite att göra, vilket är varför bilbränder har blivit Östbergas signum. I dagsläget skulle jag säga att Östberga är typ som Hagsätra eller Bandhagen, dvs mest arbetarklassinvandrare och en del lägre medelklass-svenskar.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in