2016-09-13, 16:09
Medlem
willzors avatar
Jag har dragit cat6 direkt från fiber-lådan till min stationära på övervåningen och kör en Ubiquiti AP (accespunkt)
(https://www.ubnt.com/unifi/unifi-ap/) för allt trådlöst.

Ja, det är lösenord på det trådlösa.

Tidigare idag så var jag på webhallen och köpte en kortare kabel för "Fiberlåda" till TV'n.
Säljaren sa att man ABSOLUT inte skulle jacka direkt in i Fiberlådan.
Oavsett om det var en dator eller TV.

Varför, kunde han inte säga, "det är ingen bra idé" var svaret.
Varför inte?

EDIT; Detta är min "fiberlåda".
https://imgur.com/a/CqT0F
Citera
2016-09-13, 16:13
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Skulle tippa på att din "låda" saknar brandvägg och personligen har jag gärna en sån.

Det må låta onödigt till en TV men fler och fler kringsaker blir hackade, inte minst eftersom folk sällan eller aldrig uppdaterar såna saker som inte är datorliknande.
Citera
2016-09-13, 16:16
Medlem
willzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Skulle tippa på att din "låda" saknar brandvägg och personligen har jag gärna en sån.

Det må låta onödigt till en TV men fler och fler kringsaker blir hackade, inte minst eftersom folk sällan eller aldrig uppdaterar såna saker som inte är datorliknande.

Min TV har en såndär "auto-update" funktion, dvs, ibland när jag stänger av den så stannar den i "wait for update" innan den stänger av sig.

Men min stationära dator då?
Jag kör inget "extra" antivirus/brandvägg-program.
Windows defender är på.

Behöver jag "mer" säkerhet än så? Och, får jag det med en router?

Min tv kan jag "lika gärna" köra trådlöst, då den har den funktionen.
Citera
2016-09-13, 16:17
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Aldrig kört router själv, kör en vettig brand vägg/skydd på datorn istället.
Citera
2016-09-13, 16:18
Medlem
Jag vet inte exakt vad din "fiberlåda" har för funktioner. Jag skulle koppla in en TV direkt endast om "fiberlågan" har en brandvägg. Smarta TV-apparater är ökända för att ha dålig säkerhet och en sådan vill man inte ha ansluten till internet utan brandvägg. Och i datorn behöver man i sådant fall se till att brandväggen är på och att nätverket klassas som osäkert.
Citera
2016-09-13, 16:21
Medlem
Tripportreats avatar
Det är fel

I många fall så är tjänsterna taggade, dvs exempelvis lan1 för bredband, lan2 för IP-telefoni, lan3 för IP-TV osv. I dessa fall så ska de enskilda enheterna kopplas till sin respektive port. Router till lan1, telefon till lan2 och tv-box direkt till lan3 i exemplet ovan.

Har man otaggat så är samtliga portar bredbandsportar och då kan man ha datorer kopplade med kabel till var och en om man vill. I detta fall kan dock vara bra att ha brandväggar till datorerna, något routern agerar vanligtvis.

Många tv-boxar för IP-TV fungerar inte ens genom router utan måste kopplas till rätt port på fiberkonvertern för att få rätt IP-adress och för att tjänsten är konfigurerad på det sättet.

//Tripportreat
Citera
2016-09-13, 16:25
Medlem
willzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tripportreat
Det är fel

I många fall så är tjänsterna taggade, dvs exempelvis lan1 för bredband, lan2 för IP-telefoni, lan3 för IP-TV osv. I dessa fall så ska de enskilda enheterna kopplas till sin respektive port. Router till lan1, telefon till lan2 och tv-box direkt till lan3 i exemplet ovan.

Har man otaggat så är samtliga portar bredbandsportar och då kan man ha datorer kopplade med kabel till var och en om man vill. I detta fall kan dock vara bra att ha brandväggar till datorerna, något routern agerar vanligtvis.

Många tv-boxar för IP-TV fungerar inte ens genom router utan måste kopplas till rätt port på fiberkonvertern för att få rätt IP-adress och för att tjänsten är konfigurerad på det sättet.

//Tripportreat

Samtliga portar på https://imgur.com/a/CqT0F fungerar utmärkt till både TV'en och internet.

NOTERA; Jag kör EJ TV-via bredbandet. Jag kör ENBART Netflix/internet via TV'n.
Jag köper inte kanaler "via bredbandet".

Edit; OM jag hade/skulle köpa tv via stadsnätet så är jag övertygad om att jag skulle få "ge upp" ett uttag för just det.
Så är EJ fallet.
Citera
2016-09-13, 16:29
Medlem
Tripportreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willzor
Samtliga portar på https://imgur.com/a/CqT0F fungerar utmärkt till både TV'en och internet.

NOTERA; Jag kör EJ TV-via bredbandet. Jag kör ENBART Netflix/internet via TV'n.
Jag köper inte kanaler "via bredbandet".

Edit; OM jag hade/skulle köpa tv via stadsnätet så är jag övertygad om att jag skulle få "ge upp" ett uttag för just det.
Så är EJ fallet.

Då är jag med, jag trodde du pratade IP-tv. Då har du fått mer relevanta svar av andra användare
Citera
2016-09-13, 16:33
Medlem
willzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Jag vet inte exakt vad din "fiberlåda" har för funktioner. Jag skulle koppla in en TV direkt endast om "fiberlågan" har en brandvägg. Smarta TV-apparater är ökända för att ha dålig säkerhet och en sådan vill man inte ha ansluten till internet utan brandvägg. Och i datorn behöver man i sådant fall se till att brandväggen är på och att nätverket klassas som osäkert.

TV är för mig Endast internet till TV'n. Dvs jag kör INTE tv över stadsnät.

Det jag nu ställer frågan om; Vad är en "bra brandvägg"?
Jag går från fiberlådan - Stationär dator med win 10.
Är jag "i risk"? Jag är inte en bitcoin-grävare, jag använder enbart den stationära till spel. Tankar det mesta från Steam, "TESTAR" då och då titlar från TPB.

EDIT; "Jag vet inte exakt vad din "fiberlåda" har för funktioner"

Inga som helst, jag kan inte komma åt den på något sätt.
Det är en direkt anslutning till "internet".
Senast redigerad av willzor 2016-09-13 kl. 16:38.
Citera
2016-09-13, 17:01
Medlem
fimbuls avatar
Frågan är ju om du får flera skarpa ipadresser eller om "fiberlådan" innehåller en adressöversättning.

Kör ipconfig på datorn och kolla vad du får för ipadress.

Berätta de två första delarna av adressen här, men maskera de andra två delarna för din anonymitets skull.
Citera
2016-09-13, 18:19
Medlem
Akta dig för maclåset kompis! Du har inte hur många publika IP-adresser som helst. Din ap kommer agera som trådlös switch om du kopplat den i konvertern!
Citera
2016-09-13, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fimbul
Frågan är ju om du får flera skarpa ipadresser eller om "fiberlådan" innehåller en adressöversättning.

Det var min första tanke och jag tvivlar på att det rör sig om skarpa IP adresser. TS har ett 20-tal olika operatörer att välja mellan, varav några av dem är helt okända för mig. Alla andra kända operatörer brukar inte dela ut mer än en eller ett par publika IP adresser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in