2016-09-13, 13:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Brorsan är värd att få det lilla han får. Jag hade inte gillat om han fått så mycket som han begärde.
Han ändrade sig ganska snabbt och insåg att brorsan mördat Lisa.
För övrigt är det en möjlighet och rättighet att ansöka och få ersättning - så det var förväntat att det skulle bli en summa.
Ersättning utgår för lidande frihetsberövande - förlorad arbetsinkomst får han inte för vad jag läste. Sen handlar det om den massmediala uppmärksamheten som kan ge högre ersättning.

Han satt väl mellan 12-30 juni om jag inte minns galet.
2016-09-13, 13:39
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Vad det gäller din fråga om han kan ångra sig när han inser eländet i litauiskt fängelse så har jag inget direkt svar mer än att det låter helt osannolikt att han skulle kunna få möjligheten att "välja tillbaka".
Han är inte svensk medborgare, har inte sin hemvist här och har heller ingen annan anknytning till vårt land än att han har gästarbetat och mördat här. Ger nog inte någon "ångervecka" precis.
Målet för Sverige torde vara att se till att han förpassas dit han hör hemma så fort som möjligt.
Utan dröjsmål.
Nej nån måtta på svammel får det väl vara - det är liksom inte öppet köp och ångervecka..
Han verkar väl tydlig i vad han vill om han själv ansöker om förflyttning.

Nu är pappersexercisen igång och det torde snabba på processen rejält - and off you go!
2016-09-13, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Låt oss säga att NB blir beviljad förflyttning. Kan han efter en tids vistelse i litauiskt fängelse ångra sig och begära (och kanske bli beviljad) att få återkomma till Sverige för att avtjäna resten av straffet här?

Jag tänker alltså att han kanske ångrar sig när han inser att ett fängelse i Litauen är så mycket sämre än ett fängelse i Sverige.

http://www.expressen.se/gt/nerijus-bilevicius-vill-forflyttas-till-litauen/

Det va som fan rent ut sagt, äntligen rör det på sig.

Eftersom han kan utvisas mot sin vilja(Arbogatyskan) så kan
jag inte tänka mig att skithögen får komma tillbaka om han ångrar sig.
2016-09-13, 14:00
Medlem
PantherEs avatar
Brodern till Lisa Holms mördare Nerijus Bilevicius begärde mer än 300 000 kronor i skadestånd för den tid han satt oskyldigt häktad misstänkt för inblandning.

Men han - och Nerijus hustru som också satt häktad - får nöja sig med betydligt lägre belopp när staten nu ger dem skadestånd.

40 000 i ersättning till brodern och 13 000 till Irina

Irina borde väl ändå betala för alla lögner, men den summan på 13K är inte mycket att klaga över

http://www.expressen.se/gt/sa-mycket-far-nerijus-belivicius-anhoriga/
2016-09-13, 14:05
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej nån måtta på svammel får det väl vara - det är liksom inte öppet köp och ångervecka..
Han verkar väl tydlig i vad han vill om han själv ansöker om förflyttning.

Nu är pappersexercisen igång och det torde snabba på processen rejält - and off you go!
Och så tror han att Irina kommer att besöka honom....
Hon lär redan ha skaffat nån ny tvivelaktig försörjare som hon kan passa upp istället för att ta hand om sin son.
Mamman och pappan då, kommer de att ta emot sin sexualsadistiske mördare till son med öppna armar?
Han som så brutalt mördade den 17-åriga Lisa, han som så brutalt dragit skam över sin familj, sin släkt och hela sitt land?
Nej, skulle inte tro det. Skammen är alldeles för stor och det är nog bäst för mamman att passa sig - hon har väl en karriär inom barnuppfostran att tänka på? Hm, inget bra C.V med Nerijus som son.

Skönt dock att veta att pappersexercisen är igång.
Inte en dag för tidigt.
2016-09-13, 14:26
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Brodern till Lisa Holms mördare Nerijus Bilevicius begärde mer än 300 000 kronor i skadestånd för den tid han satt oskyldigt häktad misstänkt för inblandning.

Men han - och Nerijus hustru som också satt häktad - får nöja sig med betydligt lägre belopp när staten nu ger dem skadestånd.

40 000 i ersättning till brodern och 13 000 till Irina

Irina borde väl ändå betala för alla lögner, men den summan på 13K är inte mycket att klaga över

http://www.expressen.se/gt/sa-mycket-far-nerijus-belivicius-anhoriga/
Irina borde själv ha fått betala för sina lögner för mördarens skull.
Ok, 13000 får hon nu, det känns fördjävligt att hon ska få något men var väl förväntat, reglerna är ju så.
Man kan också undra hur hon tycker att det känns att få leva resten av livet i skam och vara föraktad av så många för sina lögners skull. Hur försvarar hon sina lögner den dagen hennes son är tillräckligt gammal för att förstå vad hon gjorde? Hur försvarar och förklarar en mamma den "bedriften" för sin son? Att hon ljög för att hjälpa mördaren som dödat och skändat en ung flicka?

Vad det gäller Aivaras så är ju han den som inte ändrat sitt vittnesmål, han har hållit fast vid det han sagt om sin bror. Tror däremot att han säkert hade mer ofördelaktigt att berätta om Nerijus bakgrund.
Som Rönnbäck gick på mot icke närvarande Aivaras i rätten - med Nerijus godkännande, så hade det varit mer rättvist om Rönnbäck/Nerijus betalat Aivaras skadestånd, men så fungerar det ju inte.
Bara en tanke.
2016-09-13, 14:38
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Hon lär redan ha skaffat nån ny tvivelaktig försörjare som hon kan passa upp istället för att ta hand om sin son.
Mamman och pappan då, kommer de att ta emot sin sexualsadistiske mördare till son med öppna armar?
Han som så brutalt mördade den 17-åriga Lisa, han som så brutalt dragit skam över sin familj, sin släkt och hela sitt land?
Nej, skulle inte tro det. Skammen är alldeles för stor och det är nog bäst för mamman att passa sig - hon har väl en karriär inom barnuppfostran att tänka på? Hm, inget bra C.V med Nerijus som son.

Inte en dag för tidigt.

Äntligen ja! Gött! Besök tvivelaktigt, det begriper han nog själv förhoppningsvis. Det är väl inte så att det började kännas obekvämt, kanske blivit hotad där han satt nu? Ha, precis som det skulle bli tryggare i Litauen för´n
2016-09-13, 14:43
Medlem
CatTheHunters avatar
Brukar man inte åka dit på svartarbete, inte bli belönad för det, om man blir upptäckt.

Ska de betala skatt nu för de pengarna när de lyckas med att klämma ur några kronor till ur Sverige?
2016-09-13, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Äntligen ja! Gött! Besök tvivelaktigt, det begriper han nog själv förhoppningsvis. Det är väl inte så att det började kännas obekvämt, kanske blivit hotad där han satt nu? Ha, precis som det skulle bli tryggare i Litauen för´n

Man får anta att han pratat med frun på telefon så
något besök kanske det ändå blir.

Jag kan inte i min vildaste fantasi tro att det blir tryggare där.
Jag tror att vi kommer att få höra om det i en ganska snar framtid.
2016-09-13, 15:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Låt oss säga att NB blir beviljad förflyttning. Kan han efter en tids vistelse i litauiskt fängelse ångra sig och begära (och kanske bli beviljad) att få återkomma till Sverige för att avtjäna resten av straffet här?
Jag tänker alltså att han kanske ångrar sig när han inser att ett fängelse i Litauen är så mycket sämre än ett fängelse i Sverige.
Kan jag aldrig tro - eftersom det verkar hållas ny rättegång i Litauen så vitt jag kan förstå.
Jag har tidigare citerat in en landsman till NB som torterade och kvävde sin flickvän i Skottland. Hennes huvud fann sen två lekande barn på en strand.
Han gnällde angående standarden och önskade deportering i juli 2013 och som verkställdes i mars 2014. Nu sitter han och gnäller om standarden i Lukiskiu, Vilnius (ingen sysselsättning/jobb, lön eller tv) och önskar sig förvisso inte tillbaka, men det finns lite fakta kring turerna från det rättsfallet som ger en viss insyn. Han fick 25 år (dömd till livstid i Skottland på 28 år).

Citat:
The Lithuanian Ministry of Justice has now confirmed that a decision on how long Plytnykas will spend behind bars is to be taken on April 9.

A spokesman said: “The judgment of the competent court will be enforced pursuant to Article 9.1(b) of the European Convention on Transfer of Sentenced Persons. It is exclusively up to the court of the Republic of Lithuania to decide upon the length of the sentence. Part of the sentence carried out in Scotland will be included into the term of the sentence.

“If the court decides that the length of the sentence is up to 20 years, Vitas Plytnykas will be eligible for conditional release after serving part of the sentence. The Ministry of Justice of the Republic of Lithuania cannot specify the exact point in the sentence at which Vitas Plytnykas would be considered for release due to the fact that at the moment the basic circumstances are not known (the length of the sentence and his behaviour,) and, moreover, it is up to the court to take a decision on this issue.”

The spokesman added: “In case the court will decide to apply the maximum, life imprisonment, Vitas Plytnykas will not be eligible for conditional release, as the law does not provide for conditional release for a person sentenced for a life imprisonment.

“The sentence of life imprisonment can be commuted by the act of amnesty of the Seimas (Parliament) or by the decree of the president. Where a sentence of life imprisonment is commuted to a term of years, the term of the commuted sentence may not be shorter than 25 years.”
https://www.thecourier.co.uk/news/local/angus-mearns/236573/head-on-the-beach-killer-vitas-plytnykas-to-be-sentenced-in-his-home-country/
Citat:
Vitas Plytnykas appeared at court in the capital Vilnius on Wednesday.
He was told a decision on the length of his prison sentence would be given on April 18.
He was deported from Scotland in March, almost five years into a life sentence for the murder of fellow countrywoman Jolanta Bledaite.
http://stv.tv/news/tayside/271054-vitas-plytnykas-to-be-sentenced-in-lithuania-for-killing-jolanta-bledaite/
2016-09-13, 15:35
Medlem
develis avatar
Citat:

Inte en dag för tidigt.
Nu har hon fått pengar, nappat ögonbrynen, blekt tänderna och gått till frissan och känner sig nog ofantligt rik med ryska mått mätt - samt att hon slipper rensa ogräs, städa AJs salonger och tvätta NBs byk utan ersättning.
Nu kan hon steka många blinier till en annan man som gillar ryska pannkakor. Än håller hon nog skenet uppe, vän med mamsen, men sen så..
2016-09-13, 15:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag kan inte i min vildaste fantasi tro att det blir tryggare där.
Jag tror att vi kommer att få höra om det i en ganska snar framtid.
Nej, bevars. Nu är det över ordagrant: Både den verkstad han pysslar i om dagarna och den skyddade verkstad han lever i sexbunkern.
Men han kan nog ta för sig - han har ju använt kvinnor som boxningssäck
Han lär inte stå högt i kurs där inte då media har uppmärksammat fallet rejält likaväl i Lituaen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in