2016-09-12, 22:31
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AussieRedMan
Men om barnet eller mamman inte är ok kanske man låg kvar en vecka. Kan också vara därför man inte hade ngn namngivningsceremoni när barnet var 7 dagar.
Jag döpte mina tre barn mellan de var 4-6 månader gamla och alla andra dop jag har varit på, ungefär samma ålder. Detta är Sverige och svensk lag, tradition, borde läsas på av vissa här.

Sen är det långt ifrån alla som döper sina barn i Sverige utan endast anmäler namn, fadeskap in till skatteverket.
Hur svårt kan det vara att förstå det?

Tror verkligen att det är pappan som är den andra anhållna, sen att de bara inte hunnit skriva på papper om faderskapet ännu till skatteverket.
Citera
2016-09-12, 22:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag döpte mina tre barn mellan de var 4-6 månader gamla och alla andra dop jag har varit på, ungefär samma ålder. Detta är Sverige och svensk lag, tradition, borde läsas på av vissa här.

Sen är det långt ifrån alla som döper sina barn i Sverige utan endast anmäler namn, fadeskap in till skatteverket.
Hur svårt kan det vara att förstå det?

Tror verkligen att det är pappan som är den andra anhållna, sen att de bara inte hunnit skriva på papper om faderskapet ännu till skatteverket.
Det framgick ju av hennes facebook-inlägg att pappan påbörjade HLR och att ambulansen sedan tog över - samt att de åkte in till sjukhuset. Så det bör ju vara pappan som var plats när flickan avled och därmed också den som gripits tillsammans med mamman.
Citera
2016-09-12, 23:10
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Det framgick ju av hennes facebook-inlägg att pappan påbörjade HLR och att ambulansen sedan tog över - samt att de åkte in till sjukhuset. Så det bör ju vara pappan som var plats när flickan avled och därmed också den som gripits tillsammans med mamman.

Men jag skriver ju det med, men finns ju de här som tycks tro något annat?
Ja hon skrev ju faktiskt det med i FB inlägget, men vissa är dock tydligen inte säkra ändå, knäppt nog.
Därför jag skrev som jag gjorde.
Citera
2016-09-12, 23:44
Medlem
Rättsmedicinare är oerhört skickliga, i Lund är Peter Krantz chef- känd som en som i intervjuer alltid bar fluga.
Vad kan de bidra med?
Stod hjärtat stilla när "våldet" drabbade flickan, dvs stämmer det med att man försökte HLR? En människa som inte andas har som regel ett stillastående hjärta, inte alltid då hjärtat kan slå utan andning en stund- däremot är motsatsn ALLTID sann, när hjärtat står stilla andas man aldrig.

Ponera att man aldrig hade fått igång flickans hjärta igen (förutsatt att hon verkligen hade hjärtstopp), inre blödningar från våld som tilldelas utan cirkulation blir mera begränsade, dvs man blöder "inte så mycket". Det bör rättsmedicinarna i Lund kunna se. Men nu "fick man igång" cirkulationen igen bevisligen, så hon kan ha blött "efteråt"

Finns blödningar i hjärnan? Om ja- varför skulle det göra det om HLR försökts, kombinerat med minimalt/inget våld mot thorax som är naturlig "måltavla" för HLR har man naturligtvis en del att förklara. Omvänt- om skadorna överensstämmer med historien (dvs HLR) blir det svårt för åklagaren att bevisa sitt case.

Finns tecken på skador mot ben-/arm? Varför skulle hon ha det efter HLR?

Rättsläkarens ord kommer väga tungt, är min gissning och de kommer med all sannolikhet bringa klarhet i vad som hänt- om de anhållna är skyldiga till brott eller om de är oskyldiga.
Citera
2016-09-13, 00:11
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Konstigt att åklagaren inte vill gå ut med att kvinnan är mamma till barnet. Detta är ju uppenbart.

Detta kan ses som ett stöd för att misstankarna är helt spekulativa. Mord och dråp kräver uppsåt, och jag spekulerade tidigare om att åklagaren fullständigt saknar grund för att misstänka att det finns något uppsåt. Därför är åklagaren starkt motiverad att ge så lite information till pressen som möjligt, för att minimera skadan om det blir ett snabbt frisläppande och inget åtal.
Citera
2016-09-13, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LightMeUp80
Exakt, så länge barnet och mamman mår bra och allt fungerar med blöjbyte, amning osv så brukar man få åka hem :-)

I dom flesta landsting måste första gångsföderskor vara kvar längre. Har man fått fler så får man åka så fort en barnläkare kollat barnet. Dessutom måste alla tillbaka och göra en undersökning plus ta pku provet runt tre dagar efter förlossningen. Iaf i mitt landsting och så har det varit med alla mina fem, då är yngste två och äldste 27 år😊
Hoppas att både mamman och pappan ör oskyldiga och att sanningen vad som hände kommer fram. Tyvärr enl. Egen erfarenhet så klankas det ner på unga föräldrar.
Och man behöver inte ca wt för att få barn som ung😁
Citera
2016-09-13, 00:12
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmawin
Sedan när blev det Svenska lag att man måste döpa sitt barn vid en viss ålder? Jag har syskonbarnbarn som är 10 år som inte är döpta ännu. Jag har en fd klasskamrat som döptes först när hon gifte sig först vid 45 års ålder. Så nej det är inte lag på att döpas. Lag på att anmäla till Skatteverket innan dom är 3 månader däremot. Gör du inte det kan du få böter.

Men herregud, vad du har missförstått.
Svensk lag= skatteverket
Tradition= Dop

Såklart vet jag det, på ett av mina barns dop, döptes även hans kusin på 3 år och hans 23-åriga pappa. Menade bara vad som är vanligast i Sverige och jag skrev också att många föräldrar inte ens döper sitt barn, utan endast anmäler till skatteverket, ( barnet som avled var endast 4 veckor)
om du hade orkat läsa till slutet hade du sett det med.

Den jag citerade tyckte att det var konstigt att inte barnet som det talas om i tråden inte namngivits
Då det var vanligt att detta gjordes inom 7 dagar enligt denna.
Då svarade jag på det att det inte alls var ovanligt i Sverige.
Senast redigerad av rubin22 2016-09-13 kl. 00:20.
Citera
2016-09-13, 04:48
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Ok men i ett stycke talade du om lag och tradition som om de gäller lika.

Faderskap, när föräldrar inte är gifta vid barnetsfödelse, anmäls dock inte bara till skatteverket. Det är kommunen via socialförvsltningen som man fullföljer fsderskapsutredningen, därefter rapporteras till skatteverket.

Jag citerade, svarade alltså en person här som skrev att nyfödda barn ska namngivas senast/på den sjunde dagen.
Vilket ju inte är fallet här i Sverige och att det är bra om den personen och andra som inte kan svensk lag och dess traditioner läser på om detta, var det fel?

Varför skulle jag påstå något så dumt som att lagar och traditioner är lika?

Ja både föräldrarna måste besöka familjerätten i deras kommun och skriva på papper som senare skickas till skatteverket, folkbokförs. Annars blir det en utredning om faderskapet.
Men detta barn var ju bara 4 veckor, så föräldrarna hade nog inte hunnit, eller inte haft bråttom med att göra det ännu?
Citera
2016-09-13, 07:10
Medlem
Lite morgonifo:

http://www.expressen.se/kvallsposten/aklagaren-foraldrarna-drojde-med-att-aka-in/

Citat
"
Åklagaren misstänker att föräldrarna dröjde med att ta sitt cirka fyra veckor gamla barn till sjukhus i två dygn - trots att barnet hade livshotande skador.
Men då var det för sent att rädda barnets liv.
"
Citera
2016-09-13, 07:17
Medlem
ace_secs avatar
Citat:
Någon gång på onsdagen i förra veckan inträffade något antingen hemma hos paret eller i närheten av bostad som gjorde att barnet fick vad som senare visade sig vara dödliga skador.
Det framgår av en handling som vice chefsåklagare Eva Norberg lämnat in till tingsrätten. Åklagaren hävdar att det var då, på onsdagen den 7 september som föräldrarna gjorde sig skyldiga till vad hon misstänker vara mord.

Citat:
Misstanken om att ha mördat barnet ska alltså ha upphört i samband med att barnet kom till sjukhuset i Kristianstad.

Citat:
Föräldrar har ett så kallat garantansvar för sina barn. Det innebär att de har en skyldighet att skydda barnet och till exempel se till att de kommer under vård om barnet utsatts för skada. Att inte göra det kan resultera i att man blir misstänkt för mord.

Det finns en hel del skador på barnet, mer kan jag inte säga. Vissa undersökningar av barnet är gjorda, men inte obduktionen, den ska ske i närtid, säger Eva Norberg, till Kristianstadsbladet.

http://www.expressen.se/kvallsposten/aklagaren-foraldrarna-drojde-med-att-aka-in/
Senast redigerad av ace_sec 2016-09-13 kl. 07:24.
Citera
2016-09-13, 07:18
Medlem
Paret hade precis flyttat från sitt boende i Kristianstad till en mindre ort enligt expressenartikeln ovan.

Orten är Tollarp för er som undrar, Skättilljungavägen.
Citera
2016-09-13, 07:31
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men jag skriver ju det med, men finns ju de här som tycks tro något annat?
Ja hon skrev ju faktiskt det med i FB inlägget, men vissa är dock tydligen inte säkra ändå, knäppt nog.
Därför jag skrev som jag gjorde.

Man kan ju för det första inte lita på vad en kvinna som är anhållen för MORD skriver på Facebook...

Enligt senaste uppgifterna i tidningen har paret för övrigt väntat två dygn med att ta barnet till sjukhus. Barnet har varit medvetslöst, troligen efter våld mot huvudet. Det betyder i så fall att det inte kunnat dia (kanske på två dygn...), så den direkta dödsorsaken kan ha varit vätskebrist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in