2016-09-08, 12:02
Medlem
Jag använder mig av frilansare från hela världen och anlitar dem via upwork.com. Jag har folk som skriver några artiklar i månaden som jag betalar per artikel och folk som arbetar mer eller mindre heltid och får betalat per timme. Ingen av de här personerna är svenska och de bor i många olika länder (Indien, Kanada, Brasilien osv).

Min tanke är att det borde vara okej att jag betalar dem via Upwork och sedan får de själva sköta hur de vill redovisa skatt i sina hemländer (det lägger jag mig inte i). Jag får ju trots allt fakturor från Upwork på det arbete som utförs. Men hur ser skatteverket på det här? Borde jag egentligen betala löneskatt på de här personerna? Eller hur funkar det?
Citera
2016-09-11, 11:38
Medlem
Bump.
Citera
2016-09-11, 12:35
Medlem
Ingen löneskatt. Du köper ju ett uppdrag av tredje part som faktureras - förvisso med UW som mellanhand då de tar 10%.
Citera
2016-09-12, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Ingen löneskatt. Du köper ju ett uppdrag av tredje part som faktureras - förvisso med UW som mellanhand då de tar 10%.
Okej, tack för svar. Jag skulle tro att en stor del av frilansarna varken har något företag registrerat eller betalar skatt på annat vis. Dvs resultatet blir i princip att jag skickar pengar direkt till privatpersoner som inte betalar skatt. Är det här ändå lugnt för min del? Är det de här privatpersonernas och dess hemlands problem och inte mitt? Eller kan svenska skatteverket mena att jag inte får skicka pengar till privatpersoner utomlands på det här sättet?

Spelar det någon roll att en del av frilansarna får betalt per timme och mer eller mindre jobbar 40 timmar i veckan för mig? Finns det någon lag som hävdar att de i så fall räknas som "anställda hos mig" eller att jag måste anställa dem eller liknande? Speciellt när det här gäller privatpersoner (som jag inte tror har företag registrerade).
Senast redigerad av andreas74 2016-09-12 kl. 12:29.
Citera
2016-09-29, 15:26
Medlem
Nu vet jag inte hur det funkar just nu, bäst att fråga supporten på UpWork eller Skatteverket, men jag tror att du har fel när det gäller skatt.

De flesta som jobbar på freelance (regelbundet) är egna företagare/etc.

Banken säga "Hej, kom hit" och förklara långt innan skatteverket gör det (pengatvätt).

- Får betalningar från utlandet ofta (upwork ligger i USA)
- Får stora inbetalningar
- kommer över en viss belopp

Plus, köper du bil/bostad och saknar jobb

Visst, kan man använda Payoneer Kort och betala med den, men den vill också ha betald (2-3% på beloppet) och et blir ganska mycket i längden.

Det beror lite på landet, men just nu kan folk begära (för vissa länder) Act of Acceptance (exempel).

Det är lite på prov och de hade andra papper innan. Du kan säkert begära nåt sånt och visa till Skatteverket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in