2016-09-11, 10:13
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Fast den "hypotesen" faller ganska snabbt i sin enkelhet. För att förloppet skall stämma blir den då plötsligt väldigt komplicerad. Erfarenheten visar att den typen av gärningsmän är sådana som slår till direkt och en sådan hade troligen agerat direkt vid Bion.(på samma sätt som Anna Linds GM som agerade inne på ett varuhus med massor av vittnen)

Skall man få ihop det faktiska förloppet blir det väldigt krystat. Den ensamma GM skall ha hunnit placera sig på en position inväntandes OP och där spricker det hela rejält helt utan att bortse från WT-observationer övervakning och utredningens många märkligheter.

Alltså kan man konstatera att den hypotesen om en ensam mördare spricker redan innan sjösättningen och kräver komplexa antaganden för att tvingas in i det verkliga händelseförloppet.

Mordet på Anna Lind å sin sida uppvisar just sådana markörer som indikerar en ensam GM i ett vansinnesdåd.

Om vi tänker oss SE, så faller din hypotes ganska snabbt i sin enkelhet, den med.
Citera
2016-09-11, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Förlåt om detta har diskuterats förut men måste fråga er som är insatta. Är inte Lars J's beskrivning av händelseförloppet ganska konstig? Beskrivningen varierar inte nämnvärt mellan förhören så jag tvivlar inte på att det är vad han upplevde, jag tycker bara att det inte riktigt stämmer.

Han säger att han hörde två skott. Hinner tänka "det där är nog fyverkerier". Vänder huvudet och blicken mot Sveavägen. Ser ned på Sveavägen och ser inte mannen falla förrens han inte längre är "skymd av barackerna". Hör ungefär samtidigt en man komma springande.

Är det inte väldigt lång tid mellan skotten och att Palme faller? Det talar ju också helt emot att mördaren ska ha stannat några sekunder på mordplatsen innan han sprang iväg. Att det tar en eller två sekunder innan Palme börjar falla kan jag väl köpa. Men då är det omöjligt att mördaren stod kvar några sekunder. Vad anses vara det riktiga händelseförloppet?

Jovisst finns där frågetecken. Inte minst när han passerar en polispatrull i sitt påstådda förföljande av GM för att sedan återvända och ge ett signalement som stämmer lite med Engströms där i sin tur Engström påstår sig rätta det signalementet på plats.

Däremot är det en sak som kan ha flera olika orsaker som är svåra att få ut något av..
Citera
2016-09-11, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikaelBlomkvist
Det finns en fråga som jag undrat över länge och som visserligen har förekommit i tråden tidigare och det är den om vad som hände på IC's tak 1996 var det väl? - jag ser en direkt koppling till MOP här - en slags andra utrensning. Kan man konkret säga vilka dessa personer var, vem som sände dem och hur pass intima blev de med IC som dagen efter med kryckor meddelande sin avgång. Det hela är mycket mysko.
Mvh MB

Tyvärr är det nog klarlagt dels att IC ej vistades där, Dels att det pågick renovering och dessutom att personernan som klättrade är kända av Polisen och har förhörts. Det finns märkligare storys från det stället från senare datum där locket lagts på.
Citera
2016-09-11, 10:28
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Det blir andra gången nu, som jag ber dig leta upp i förhör vad AH säger. Jag kan inte hitta din information, har du tillgång till andra uppgifter än mig?

Att jag reagerat två gånger, beror på att AH är mitt favoritvittne: Ingen lämnar så säkra signalement, eller så detaljerad beskrivning av händelseförloppet efter skotten som hon!

http://www.itdemokrati.nu/page36l.html

Var säger AH, att hon sett GM vända sig om?
Jag lyssnade igenom avsnittet på rättegångspodden och du har rätt, hon ser honom bara med ansiktet in mot gränden. Men i just detta sammanhang gör det ingen skillnad:

- Lisbet hör smällar och ser OP falla
- hon tittar upp och ser man vid Dekorima (ifrågasatt) samt en man i beige (ej ifrågasatt) "30 meter" bort (jag gissar 10-15 meter bort vid reklampelaren)
- mannen i beige går förbi LOP innan Stefan Glans och Anna Hage kommer fram
- Anna Hage såg den flyende en bit bort i gränden innan hon kom fram till LOP

Eftersom mannen i beige gick mot Kungsgatan måste han ha gått förbi bilen som AH satt i men hon har inte uppgivit att hon sett denne man. Det kan hända att IM stundtals förväxlar Dekorima-mannen med mannen i beige, för han har uppgivit att efter att DM tog några steg bakåt så gick han mot trottoaren och runt LOP innan han började gå in mot gränden.

Sammanfattningsvis, DM måste ha varit kvar till andra skottet avlossats och LP kan ha satt sig på knä och tittat upp nästan omedelbart mot mannen. Att hävda att hon inte KAN ha sett mannen stirra på henne är besynnerligt.
Citera
2016-09-11, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Om vi tänker oss SE, så faller din hypotes ganska snabbt i sin enkelhet, den med.

Ja om man utelämnar kriterier som krävs (tillgång till vapen) så är han nog den ende tillfällighetsmördare man kan tänka sig. Därför drog han också på sig intresse tämligen omgående i utredningen där en utredare som gick på semester och försvann från utredningen samt säkerhetschefen på Skandia. Det som fattas är då en förklaring till övervakningen av OP och alla de andra iakttagelser som skett före själva gärningen som ej kan vara denne.

Så nej även hypotes SE kräver komplexa förklaringar för att gå ihop förutom att grundkriteriet vapen ej är uppfyllt.
Citera
2016-09-11, 10:36
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Tyvärr är det nog klarlagt dels att IC ej vistades där, Dels att det pågick renovering och dessutom att personernan som klättrade är kända av Polisen och har förhörts. Det finns märkligare storys från det stället från senare datum där locket lagts på.
Kan det uteslutas att IC tog några glas efter jobbet och därför övernattade i Sagerska palatset samt att några Barbropojkar eller liknande förföljde honom och klättrade på byggnadsställningarna för att spionera på honom och att de kryckor IC kom med på presskonferensen dagen efter hade att samband med skador han fått när han jagade småglin på byggnadsställningen?
Citera
2016-09-11, 10:39
Medlem
SGDFs avatar
Citat:
Ja om man utelämnar kriterier som krävs (tillgång till vapen) så är han nog den ende tillfällighetsmördare man kan tänka sig. Därför drog han också på sig intresse tämligen omgående i utredningen där en utredare som gick på semester och försvann från utredningen samt säkerhetschefen på Skandia. Det som fattas är då en förklaring till övervakningen av OP och alla de andra iakttagelser som skett före själva gärningen som ej kan vara denne.

Så nej även hypotes SE kräver komplexa förklaringar för att gå ihop förutom att grundkriteriet vapen ej är uppfyllt.

Ja, just vapnet är brännande i frågan. Jag har förut i tråden undrat vad man egentligen får plats med i en handledsväska 15x22 cm. Jag hoppas verkligen att PU har tagit det här till vägs ände, för jag tycker att han är bekymmersam.
Citera
2016-09-11, 11:10
Medlem
andersaanderssonas avatar
GW i Expressen.

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/det-ar-ovanligt-med-kvinnliga-mordare/

Mordet-på-Olof Palme-spaning

De gamla uvar som tidigare satt där omgiven av ett berg av utredningshandlingar har numera slutat och vad man numera ägnar sig åt är att diarieföra inkommande handlingar och brevväxla med betydligt fler privatspanare som dessutom verkar pigga som ärtor jämfört med de poliser som man skriver till. En förklaring till detta - i sak obegripliga - är helt säkert den långa raden av ledande socialdemokratiska politiker som under en lång följd av år uttalat sin övertygelse om att "det var Christer Pettersson som gjorde det". Med all respekt för offrets maka och barn så delar jag inte den uppfattningen. Det var inte Pettersson som sköt Palme. Hur skulle han kunna göra det? Han hade ju inte ens träffat honom och att i det läget tappa sugen har inte det minsta med respekt för offret och hans anhöriga att skaffa.

Budskapet är solklart. SAP ville ha en lösning på mordet samtidigt som man inte ville/vill lösa mordet. Något som enligt mig var uppenbart redan på Holmers tid. Med IC som den ursprungligt högste och kände ansvarige.
Senast redigerad av andersaanderssona 2016-09-11 kl. 11:31.
Citera
2016-09-11, 11:27
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Så din uppfattning är alltså att han praktiskt taget sköt i flykten? En sådan uppfattning är nog att övertolka polismäns ord i protokoll.

Nu är det så att det går att rekonstruera ett förlopp som visar att LP mycket väl kan ha rätt i att hon såg en man stå vid skyltfönstret och titta mot dem när hon tittade upp efter att OP fallit:

Efter skotten dröjer det en kort stund innan mannen i beige som förste person kommer fram (och går förbi mot Kungsgatan). Därefter kom Anna Hage fram och hon såg den flyende mannen vända sig om något tiotal meter bort. Samma sak har också LP vittnat att hon såg. Tiden från det att LP först såg mannen i beige till att hon och AH såg den flyende vända sig om i flykten bör ha varit ungefär 10 sekunder.

Min och din uppfattning är i den frågan underordnad vad vittnena faktiskt säger i sina första förhör. Ingen av dessa uppger att GM stannar på platsen efter skotten i sina första förhör, det är fakta. Med tanke på alla spekulationer som varit runt identifikationen av Christer Pettersson blir det viktig information.

Mannen i beige är intressant då det är han solm med all sannolikhet nämns av Lisbeth Palme i första förhöret med Åke Rimborn på Sabbatsberg under mordnatten. Hon igenkänner honom som en av de två män som hon tidigare sett Västerlånggatan utanför sin bostad. Att den beige skulle passerat mordplatsen grundar sig på ett enda vittnesmål om att en man i brun skinnjacka passerat där precis efter MOP. Det är intressant men väldigt tunt för att man ska kunna säga säkert vart han tar vägen.

Det du skriver om tio sekunder som det skulle ta för LP är dina och PUs förhoppningar och har inget stöd i de inledande förhören med mordplatsvittnena.
Senast redigerad av mvagrippa 2016-09-11 kl. 11:48.
Citera
2016-09-11, 11:27
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
GW i Expressen.

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/det-ar-ovanligt-med-kvinnliga-mordare/

Mordet-på-Olof Palme-spaning

De gamla uvar som tidigare satt där omgiven av ett berg av utredningshandlingar har numera slutat och vad man numera ägnar sig åt är att diarieföra inkommande handlingar och brevväxla med betydligt fler privatspanare som dessutom verkar pigga som ärtor jämfört med de poliser som man skriver till. En förklaring till detta - i sak obegripliga - är helt säkert den långa raden av ledande socialdemokratiska politiker som under en lång följd av år uttalat sin övertygelse om att "det var Christer Pettersson som gjorde det". Med all respekt för offrets maka och barn så delar jag inte den uppfattningen. Det var inte Pettersson som sköt Palme. Hur skulle han kunna göra det? Han hade ju inte ens träffat honom och att i det läget tappa sugen har inte det minsta med respekt för offret och hans anhöriga att skaffa.
Enligt Harrie M, som känt CP sedan 1970, dyrkade CP Hitler, hatade OP och föraktade judar. Bara för att vara schyst mot Harrie följde han några månader efter MOP med Harrie för att misshandla en kompistjuv med yxa. Det blev visserligen ingen misshandel för Harrie godtog kompistjuvens förklaring.

Efter att ha studerat protokollen med vittnen från Oxen m.fl. framstår CP som en programmerbar zombie vid tiden runt MOP.
Citera
2016-09-11, 11:34
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Citat:
Eftersom jag var en av dem som pressade Donald på den punkten kan jag säga att du har 100% fel där. Donald sade själv att han varit på uppdrag i grannskapet och han är mycket lik tecknerskans bild.

Så det som Donald sa i radioprogrammet var i själva verket riktat till dig Boboslacke efter som du pressat honom hårt i ett icke offentligt sammanhang?

Mäktigt!!

Han blev då inte heller åtalad för sekretessbrott efter som hans chefer förstod hans situation (att han var satt under hård press från dig) även om han uttryckte sig lite klumpigt.

Hans uppgifter var dock bara halvsanning och ett försök att förvilla dig, PU och oss andra.

Har jag fattat detta rätt nu?
Citera
2016-09-11, 11:51
Medlem
fornamn.efternamns avatar
Leif GW Persson är ju en skön snubbe med enorm kunskap om polisväsendet och makten i sverige.
All heder åt honom, jag tycker också att hans teorirer om MOP är intressanta och han har tillfört mycket till den informella utredningen som bedrivs av oss här på flashback och andra privatspanare.

Men en fråga som jag skulle vilja ställa till honom är varför han var totalt ointresserad av Palmemordet från och med morddagen och till och med 25 årsdagen (ungefär).

Redan under 80 och 90 talet var GW en mycket populär rikskändis med kontakter inom polis och politik. Han var också en ganska mäktig person inom media, ofta anlitad i TV och hade med lätthet kunnat driva den alternativa utredningen tillsammans med Wall, bröderna och Borgnäs mfl.

Men så var icke fallet.
Han var i princip knäpptyst om MOP i 25 år, kritiserade Holmer lite lamt och ansåg att det nog var den där Petterson. Totalt ointresserad och ytters ovilligt att uttala sig. Under tjugofemårstid (25).

Varför detta ointresse?
Vad annat viktigt sysslade han med under denna tid?
Varför tändes hans glöd så sent?
Senast redigerad av fornamn.efternamn 2016-09-11 kl. 12:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in