2016-09-10, 03:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Kan synas motstridigt, men jag läser så här.

Vätskorna finns kvar. Dom kan användas för analyser som inte gjordes
tidigare, även om vissa substanser kan ha försvunnit på ett år.
Vätskorna förvaras kylda (min kommentar).

Om kroppen tas upp är det svårt att göra en rättskemisk undersökning på den.
Det är svårt att hitta något i kroppen efter så lång tid.

Då hänger det ihop och vi kan tills vidare ha förtroende för både
Petra Råsten Almqvist (rättsmedicinare) och Mathias Ståhle (journalist).

Vet du vad, du skall inte tro så mycket. Blir illa. Finns inga substanser som uppenbarar sig
år efter som inte redan syns i de tre alternativen du beskriver på det ungefärligt hela.

Låt Aki vara och lös "gåtan" men öppna ingen grav i onödan. Så skändigt. Bedrövligt
t o m.

Nu vet jag ju att du är en googlade sak. Du skall få en mycket känd studie av mig som jag
kan utantill och bak och fram pga privata saker. Skitbra info och informationen är tom är unik,
omfattande och ensam i sitt slag. Notera "författarna" visserligen är kunskapen på ett annat språk,
andra språket efter världsspråket finskan men tid att "översätta" har du tydligen, det visar du 7 dar i veckan. Seså läs in dig nu så förhör jag dig senare. Ok ?

Bra , så säger vi och härmed slutar vi göra sammanfattningar och istället läser LKVN,s
enastående "Google info" .

Varsågod :

http://www.investigativemedia.com/wp-content/uploads/2015/12/477152039a27dab9ffc06ffdb49e292c.pdf
Senast redigerad av LKVN 2016-09-10 kl. 03:32.
Citera
2016-09-10, 07:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Sex under hot eller utpressning?
Pojkarna anmälde JM för sex under hot.
Anna Asklöf lade ner förundrsökningen.
JM gjorde en motanmälan om utpressning.
Anna Asklöf har hand om den förunder-
sökningen.
Det är svårt att bedöma var som egentligen
hände och vilka brott som har begåtts.
En infallsvinkel är att Anna Asklöf har
varit utsatt för kritik de senaste vackorna för
att hon så snabbt lade ner förundersökningen
mot JM. Då kan det innebära en upprättelse
för henne om hon får åtala pojkarna i stället
för JM och bevisa att hon "gjorde rätt" tidigare.
En annan infallsvinkel är att JM inte just nu
framstår som en av de mest trovärdiga i
det här landet…
En tredje infallsvinkel är den grova misshandel
som pojkarna utsattes för och där 18-åringen
och J*lias pojkvän förefaller vara utpekade.
Det är väl inte Anna Asklöf som håller i den
också?

Göran kunde ha varit vid liv...
Om sexet gick till som pojkarna uppgett och
om Anna Asklöf hade begärt JM häktad
för våldtäkt, då hade Göran varit vid liv nu…

Ännu en märklig vändning i det här fallet alltså. Måste vara ganska ovanligt att en advokat (Amanda Hikes) även får rollen som målsägandebiträde samtidigt.

Citat:
41-åringen är plötsligt målsägare i en förundersökning och har fått samma advokat som förvarar henne mot mordanklagelserna: Amanda Hikes.

– Nej, för mig är det här inte rörigt. Jag koncentrerar mig på mina ärenden, säger Anna Asklöf, som leder förundersökningen mot killarna.
http://www.expressen.se/nyheter/41-aringen-brottsoffer--i-en-annan-utredning/

Jag har inte sett att Anna Asklöf, som lade ner utredningen om sexövergreppen, blivit speciellt ifrågasatt. Tänk om det varit en 41-årig svensk man som hade filmat när han hade sex med 15-17-åriga asiatiska flyktingflickor istället (eller förmått flickorna att filma), då är det nästan otänkbart att en åklagare så lättvindigt lagt ned fallet och utan kölhalning i medierna. Och nu ska Anna Asklöf istället utreda pojkarna för brott om jag förstått rätt (börjar bli ganska rörigt)?
Senast redigerad av forum202 2016-09-10 kl. 07:32.
Citera
2016-09-10, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Vet du vad, du skall inte tro så mycket. Blir illa. Finns inga substanser som uppenbarar sig
år efter som inte redan syns i de tre alternativen du beskriver på det ungefärligt hela.

Låt Aki vara och lös "gåtan" men öppna ingen grav i onödan. Så skändigt. Bedrövligt
t o m.

Nu vet jag ju att du är en googlade sak. Du skall få en mycket känd studie av mig som jag
kan utantill och bak och fram pga privata saker. Skitbra info och informationen är tom är unik,
omfattande och ensam i sitt slag. Notera "författarna" visserligen är kunskapen på ett annat språk,
andra språket efter världsspråket finskan men tid att "översätta" har du tydligen, det visar du 7 dar i veckan. Seså läs in dig nu så förhör jag dig senare. Ok ?

Bra , så säger vi och härmed slutar vi göra sammanfattningar och istället läser LKVN,s
enastående "Google info" .

Varsågod :

http://www.investigativemedia.com/wp-content/uploads/2015/12/477152039a27dab9ffc06ffdb49e292c.pdf

Det mesta som skrivs i tråden är väl antingen upprepningar av vad någon redan sagt eller mer eller mindre ovidkommande. lasternassumma är i alla fall en av dem som verkar ha huvudet på skaft och inte far ut i tokiga spekulationer eller konspirationsteorier utan nästan alltid har rätt i sakfrågorna. Enligt min bedömning bidrar hn till att tråden inte spårar ut allt för mycket.
Citera
2016-09-10, 08:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av forum202
Det mesta som skrivs i tråden är väl antingen upprepningar av vad någon redan sagt eller mer eller mindre ovidkommande. lasternassumma är i alla fall en av dem som verkar ha huvudet på skaft och inte far ut i tokiga spekulationer eller konspirationsteorier utan nästan alltid har rätt i sakfrågorna. Enligt min bedömning bidrar hn till att tråden inte spårar ut allt för mycket.

Att man orkar fokusera så satans fel. I varje inlägg jag gör tappar man fokus och därmed
missar det väsentliga. Debatten blir således mig eller mina gliringar. Orka liksom.

Ifall du inte begriper bättre skall du fokusera på länken, länken kärring. Vi har nu enligt den
media jag föraktar i detta fall obduktionen offentlig. Vet faktiskt inte om jag tror på den men
låt oss säga att vi gör så. Då är alltså prover tagna ur "ögat", vener, urin o s v. Och med det
sagt faller teorin om förgiftning, kanske likaså utlandsresan förgiftning går ikull.

Men till saken hör att detta berörande flera brott inbakade i ett börjar tappa sin funktion,
misshandel, sexskandal, förgiftning illegala äffärer o s v. Vi har snart bara ett brott att fokusera
på och det är mordet på Göran, försöket på Anki. Men där är media tyst finns liksom inget.
Munnen är tät på allt och alla därav leder media in oss på skvaller, skvaller som du stöder
då du gör vågen så gott som ensam åt en idiot som besitter noll kunskap. Endast skvaller.
Citera
2016-09-10, 09:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Jag ser nu, som jag missade tidigare, att det står "Först och främst för att alla vävnadsprover redan bör vara tagna"

Vad som möjligtvis gör en lite darrig med det uttalandet är ordet bör

Nja "bör" är betydligt starkare när jurister använder det än när vi använder det vardagligt. Byt ut det mot "ska" bara . . . .
Citera
2016-09-10, 09:31
Medlem
Har det framkommit när anmälan gjordes angående filmning och utpressning. Alltså när JM anmälde gossarna för att ha filmat henne. Var det i samband med att hon misstänktes för sex med minderårig/asylsökande? Eller en anmälan hon gjort nu? Troligen det förra.
Ursäkta om infon redan finns.
Citera
2016-09-10, 09:40
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ännu en märklig vändning i det här fallet alltså. Måste vara ganska ovanligt att en advokat (Amanda Hikes) även får rollen som målsägandebiträde samtidigt.

Jag har inte sett att Anna Asklöf, som lade ner utredningen om sexövergreppen, blivit speciellt ifrågasatt. Tänk om det varit en 41-årig svensk man som hade filmat när han hade sex med 15-17-åriga asiatiska flyktingflickor istället (eller förmått flickorna att filma), då är det nästan otänkbart att en åklagare så lättvindigt lagt ned fallet och utan kölhalning i medierna. Och nu ska Anna Asklöf istället utreda pojkarna för brott om jag förstått rätt (börjar bli ganska rörigt)?

JM är lögnaktig och manipulativ
Jag tror att Anna Asklöf med hull och hår har svalt allt som
JM berättade om hur utsatt hon var i sin roll att försöka hjälpa
barn. JM spelade säkert ut hela sitt register när hon berättade
sin version om hur allt gått till. Var det lögnaktigt och manipulativt?
Det är som att fråga om den har gången var ett undantag eller
om JM var den hon brukade vara.

Genusaspekten
Finns det en genusaspekt i detta? Är Anna Asklöf en åklagare som
låter genusaspekter gå före fakta när hon bedömer fall? Skulle
hon lätt dragit en manlig flyktingbaron som haft sex med flykting-
flickor inför rätta? Samtidigt som det är främmande för henne
att göra det med en kvinnlig flyktingbaron som haft sex med
pojkar? Tanken har nog funnits hos fler än dig och mig.

Den grova misshandeln
Om det är så att sexet iscensattes av pojkarna för att
dom skulle kunna utpressa JM, vilket jag tycker verkar långsökt,
med tanke på deras bakgrund och situation i Sverige, som dom
nyligen kommit till, hur relaterar vi då misshandeln till sexet?
Två av JMs närmaste hantlangare, 18-åringen och J*lias karl,
är misstänkta för att ha deltagit i misshandeln som pojkarna
som JM haft sex med råkade ut för. Detta mindre än två veckor
efter att Anna Asklöf lade ner förundersökningen mot JM.
Ett sammanträffande? Det tror jag inte.

Citera
2016-09-10, 09:43
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Men snälla:
"Det finns också goda skäl att ifrågasätta nyttan med en gravöppning, anser Petra Råsten Almqvist. Först och främst för att
alla vävnadsprover redan bör vara tagna:
– Vid i princip alla obduktioner som görs tar man vävnadsprover. Det är blod, urin och ögonvätska som skickas för rättskemisk analys. De sparas sedan på rättsmedicinska avdelningen i ett eller två år, säger hon.

Dessutom är det osannolikt att utredarna skulle kunna säkra bevis för en eventuell förgiftning genom att öppna en årsgammal grav."

Jag blev nyfiken på vad som kunde vara så illa skrivet i tidningen, men här är inget svårt, som jag ser det.
Hon förklarar varför det inte är meningsfullt att öppna graven
"för att"
sedan berättar hon att det mesta av det som skulle behövas redan finns
och att "dessutom" är det osannolikt att man finna mer /efter ett år/
Svenskan är tillfyllest.
Jag tycker det finns tveksamheter här,
-bör vara tagna
-vid i princip alla
-sparas i ett eller två år.

Varför inte bara säga att proverna är tagna och de finns kvar och därför skulle en gravöppning inte ge något för de borde väl veta vid det här laget.
Citera
2016-09-10, 09:58
Medlem
Zisselas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Som judarna? Eller den dömde på väg till galgen?

Inte riktigt jämförbart. Jag antar att du syftar på de som blev förda till gaskamrarna. De visste ju inte att de skulle avrättas. Och den som förs till galgen har jag i regel haft en stund på sig att förlikas med sitt öde.

Han kan visserligen ha blivit paralyserad av skräck och lydit. Människor reagerar olika under hot.
Citera
2016-09-10, 10:31
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Precis tvärtom är det, om man kan tänka själv. Jag vill inte läsa "repriser" av vad jag redan precis läst. Sjukt irriterande imho. Oftast ovidkommande. Jag ber om ett slut med dessa utfyllnadsposter som om det vore sport!

On topic :

Citat:
Ursprungligen postat av Butteri
Jag läste också det med att de röjde stugan, men jag tror inte ens JM skulle mörda för att de ville sälja. Jag tycker det verkar som om de kommit långt i säljprocessen. Mäklare hade kontaktats och de hade beställt container och börjat tömma.

Jag tror att föräldrarna hade känt till eller misstänkt drunkningens verkliga bakgrund ett tag, de var förtvivlade och insåg att de inte skulle kunna njuta av stugan mer. Det hade säkert pratat med JM och krävt att hon lade korten på bordet ang drunkningen. JM förstod att detta skulle hon aldrig kunna snacka sig ur, det var kört för henne. Föräldrarna måste tystas...
-mäklare kontaktad
-container beställd
-uthusdörrar på vid gavel
-pappa Göran (RIP) hade redan börjat rensa ut (enl tidningsartikel)

G & A hade alltså påbörjat kedjan av händelser som slutar i försäljning av huset, och det i ett raskt tempo. Varför raskt? En tanke slog mig.

Använde JM stugan för att inackordera flyktingar för sitt företags räkning?

Kanske var detta sista strået för G & A? Strået som fick dem att sälja sin fina stora stuga med brygga vid Hjälmaren? Finns det något som tyder på detta?
Senast redigerad av LuluBrooksie 2016-09-10 kl. 10:36.
Citera
2016-09-10, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Jag tycker det finns tveksamheter här,
-bör vara tagna
-vid i princip alla
-sparas i ett eller två år.

Varför inte bara säga att proverna är tagna och de finns kvar och därför skulle en gravöppning inte ge något för de borde väl veta vid det här laget.
Det (av mig) fetade: Därför att Petra inte vet säkert, naturligtvis. Hon har ju inte varit inkopplad på fallet utan uttalar sig om det allmänna fallet.

(Det är bra att just Petra är försiktig. Hennes oförsiktighet kostade skattebetalarna otroliga summor i ett annat, här i forumet, uppmärksammat fall . . . . )
Citera
2016-09-10, 10:48
Medlem
HGs avatar
När man läser kvällspressen verkar denna polisutredning läcka som ett sål, antingen på flit eller från penninghungriga tjänstemän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in