2016-08-10, 10:55
Medlem
KorvRagnars avatar
Hello!!

Swedbank som jag har , har placerat mina pensionsfonder åt mig
och mitt pensionssparande.
Det har inte stigit nånting helt enkelt.

En vän som har Länsförsäkringar och de har
hjälpt honom har de stigit 32% och detta är
en stor ökning på de pengar som sitter inne.

Nu vill jag byta själv, har litat på min bank ang detta
men det känns inte direkt som jag kanske ska
göra det helt. Borde kolla lite själv och byta lite.

Har Ni nått bra råd på fonder som jag kan byta till?
De ska ej vad högriskfonder men vill att de ger avkastning.
Kan tänka mig att börja kolla själv och byta lite oftare,
är rätt novis, så vet inte hur ofta osv.

Läser mkt om Avanza, kan man öppna ett konto där
och ha tex bara ett fondkonto med säg 10 000 man sätter i fonder?
Att börja med iaf??

Inga dumma kommentarer tack, jag har ej alls hållt på
med sånt här men har lite pengar att sätta in.
Citera
2016-08-10, 11:13
Medlem
John-Pauls avatar
Säg till Swedbank hur du känner, det är där du är kund och har dina besparingar du talar om.

Att öppna ett konto hos en bank etc. är gratis.
;an kan med fördel välja ett ISK (Investeringssparkonto) konto, där kan du ha sparande i fonder och aktier.
Om du vill öppna det hos Avanza så kan du läsa om det här.
https://www.avanza.se/vart-utbud/konton/isk/fordjupad-information-isk.html

Du kan läsa om och jämföra etc. fonder hos Morningstar
http://www.morningstar.se/Default.aspx

Du kan läsa om fonderna hos fondbolagen.

Avgifterna spelar stor roll.

Lycka till.
Citera
2016-08-10, 12:16
Medlem
För en total nybörjare kan det vara lämpligt att läsa på innan man ger sig ut i fondträsket. Rekommenderar boken "The Bogleheads' Guide to Investing" som förespråkar indexfonder och liten del räntefonder. Tycker dock att man med fördel kan skippa räntefonderna. Ha en sund fördelning mellan olika indexfonder för diversifiering gärna enligt Avanzas portföljgenerator men var försiktig då den brukar rekommendera fonder med höga avgifter. Detta går att justera i inställningarna.

Det finns även ett flertal lågkostnadsfonder som tillkommit på senare tid och därmed inte kunnat få hög rating enligt Morningstar som kräver att man har ett par år på nacken. Ett exempel verkar vara Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index som har en riktigt låg kostnad för vad den är men som inte ens har fått en rating.

Jag har hört många rekommendera rikatillsammans-bloggen men han nämner samma saker som återfinns i de mest populära böckerna så det är en fråga om hur du gillar att lära dig (böcker vs blogg). Han verkar dra mycket inspiration av bl.a. "Richest man in Babylon" och den först nämnda boken.

Jag använde portföljgeneratorn och valde en sparhorisont på över tio år och tog bort fonderna med högst avgift men valde även in några småbolagsfonder, det här kan vara något:

GLOBAL
Länsförsäkringar Global Indexnära 30%

TILLVÄXTMARKNADER
Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Indexnär 25%

USA
SPP Aktiefond USA 10%

EUROPA
SEB Europafond Småbolag 5%
AMF Aktiefond Europa 5%

SVERIGE
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 12,5%
AMF Aktiefond Småbolag 12,5%

Vad gäller Sverige väljer många att göra på olika sätt. Du kan välja en indexfond som Avanza Zero (0% i avgift, samma för den hos Nordnet), du kan välja investmentbolagsfonden som följer investmentbolagen som brukar slå index men som man säger så är historisk avkastning ingen garanti för framtida avkastning och du kan välja en småbolagsfond som är de som historiskt sett presterar bäst (men återigen, historisk avkastning yadda yadda).

Med ovanstående upplägg har du en total avgift på 0,39% per år, utvecklingen över en 5 års sikt har varit 157,10% och på ett års sikt 0,57% men då har vi hittills haft ett ganska dåligt år. Den enda fonden med en riktigt hög avgift här är SEB Europafond Småbolag med en avgift på 1,75%. Men jag skulle behålla den då småbolag presterar bra även om Europa inte är ett så attraktivt område. Står endast för 5% av innehavet.

Om du vill ta en lite högre risk hade jag sänkt globalfonden och ökat i Sverige eller tillväxtmarknader som växer otroligt fort.
Senast redigerad av TjockaPer 2016-08-10 kl. 12:26.
Citera
2016-08-10, 12:48
Medlem
0ldMans avatar
Det går inte ha lågriskfonder och förvänta sig hög avkastning. Du får välja antingen högrisk eller liten men ganska säker avkastning.
Citera
2016-08-10, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0ldMan
Det går inte ha lågriskfonder och förvänta sig hög avkastning. Du får välja antingen högrisk eller liten men ganska säker avkastning.

Det stämmer. Alla fonder jag nämner i ovanstående i inlägg ligger på 6 eller 7 i en skala på 1-7 över risk. Det är något många inte förstår. De tror att indexfonder är säkra men de är förenade med väldigt höga risker. En börskrasch kan enkelt leda till en halvering av tillgångarna, se 2008. Börsen återhämtade sig men det finns ingen garanti för att börsen ska göra det. Sen får man också fråga sig hur väl man kan hålla i sig.

Om du ser dina fonder sjunka med någon procent varje dag i en månad kommer väldigt många personer dra sig ut och realisera sin förlust även om det historiskt sett varit smartast att stanna kvar och vara med om återhämtningen. Men trots detta kan inte många hålla i sig. Tänk att du har sparat en miljon kronor över många år och sedan så har du endast 600k kvar och det verkar som att det kommer sjunka ännu mer. Inte många skulle våga hålla sig kvar.
Citera
2016-08-10, 13:18
Medlem
Jag började med att följa Hembergs blogg: http://blogg.avanza.se/hemberg/
Läser man den ett tag får man koll på det grundläggande en nybörjare behöver veta. Och som tidigare nämnts så har Avanza nåt som heter Portföljgeneratorn som ger dig ett förslag på fonder som passar. Lycka till.
Citera
2016-08-10, 13:42
Medlem
KorvRagnars avatar
Tack så mkt, har lite o kolla intressant :-)
Citera
2016-08-13, 22:42
Medlem
sinewaves avatar
Ett annat alternativ är t ex rakt av 50/50 Index + Obligationer:
https://goo.gl/N6I78a

Detta vore snarlikt som om du kör 50/50 Avanza Zero + AMF Räntefond Lång.
Urtråkigt, men fungerar bra vid sämre tider och helt okej vid bättre tider.
Citera
2016-09-02, 20:53
Medlem
BlurryFace69s avatar
Hur har det gått??

Är väldigt intressant vilka möjlighheter det finns..
Citera
2016-09-08, 02:18
Medlem
aa undrar också hur de har gått med dina pensions fonder lol
Citera
2016-09-09, 08:40
Medlem
muneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Ett annat alternativ är t ex rakt av 50/50 Index + Obligationer:
https://goo.gl/N6I78a

Detta vore snarlikt som om du kör 50/50 Avanza Zero + AMF Räntefond Lång.
Urtråkigt, men fungerar bra vid sämre tider och helt okej vid bättre tider.
Nu är ju jag också en nybörjare men långa räntefonder när räntenivån är i botten, betyder inte det att man binder upp sig till en rekordlåg ränta och tappar värdeökning när räntan sedan börjar stiga. Det är ju högst osannolikt att räntan kommer ligga kvar så här lågt framöver.

Jag kan ha förstått fel så rätta mig gärna.
Citera
2016-09-10, 10:10
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muney
Nu är ju jag också en nybörjare men långa räntefonder när räntenivån är i botten, betyder inte det att man binder upp sig till en rekordlåg ränta och tappar värdeökning när räntan sedan börjar stiga. Det är ju högst osannolikt att räntan kommer ligga kvar så här lågt framöver.

Jag kan ha förstått fel så rätta mig gärna.

Absolut, men om du köper en fond köper du inte obligationerna direkt. Bättre är att köra en mix av kortare och längre räntor. AMF Räntefond Lång är helt okej i det avseendet då den, trots namnet, består av olika typer av räntor mellan 1-10 år. På så vis är man inte helinvesterad i endast längre typer av räntor vilket mycket riktigt inte är jättebra i det rådande läget.

Jag skulle dock aldrig själv köra 50/50 på det vis som föregående länk visar utan minst 25/25/25/25 av olika tillgångsslag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in