2016-09-08, 17:20
Medlem
Symtom vid olika bipolära sjukdomar!

Det finns olika typer av bipolära sjukdomar eller syndrom. Den klassiska bipolära sjukdomen är då det växlar tydligt mellan stämningslägena med djup depression och klassisk mani och den benämns som Bipolär I (bipolär typ 1).

Bipolär II (bipolär typ 2) består av korta inslag av hypomani med återkommande depressioner.

Bipolär II ½ (bipolär typ 2 och en halv) yttrar sig i snabba växlingar (cyklotomi) mellan svåra depressioner och hypomanier under kortare tid än 4 dagar och det är vanligt med en debut redan i tonåren.

Vid Bipolär III (bipolär typ 3) har man depressionsskov och vid medicinering reagerar på den antidepressiva medicinen och får ett hypomant eller maniskt skov.

Bipolär IV (bipolär typ 4) är diagnosen om man har ett hypertymt temperament med djupa depressionsinsjuknande.

Bipolär V (bipolär typ 5) har inga klassiska hypomana faser men korta återkommande depressioner, debuterar oftast på personer över 60 år. Mixed state, dysforisk mani och rapid cycling är ytterligare diagnos-kriterier inom bipolär sjukdom.
Citera
2016-09-08, 17:21
Medlem
VolvoF12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kobo35
JM påminner mig väldigt mycket om mitt ex som är bipolär, samma beteende, allt handlar om pengar, sex, allt ska gå i rasande fart. F
Finns inget tänkande på vad som sker, allt är så jävla impulsartat att man kan bli mörkrädd för mindre. Mitt ex vill inte äta medicin så att hans sätt att vara svänger som det svenska sommarvädret
Har samma erfarenheter från en kvinnlig bekant.
Citera
2016-09-08, 17:23
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
.
Jag har fått en uppgift, som jag inte lyckats bekräfta, att jäsning post
mortem kan öka alkoholhalten i blodet. Finns det någon som vet om
den uppgiften stämmer?

Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det jag var nyfiken på var om promillehalten kan ha sjunkit fram till postmortem.

Postmortala alkoholhalter kan gå både upp och ner efter döden, oftast upp. Det mest kända exemplet på det är piloten på det plan som kraschade vid Ndola med FN:s dåvarande generalsekreterare Dag Hammarskjöld. När det väl kom till obduktion hade han en blodalkoholhalt som var manifest oförenlig med livets fortbestånd. Den postmortala alkoholhalt som brukar anses mest pålitlig är den i ögonvätska, men det slår mig att det skulle kunna vara så att den kan spädas ut i en död kropp som ligger med ansiktet nedåt i vatten. (Men det är inget som jag vet, bara vad jag gissar.)

NurseRatched har vidare alldeles rätt i att man ska förvänta sig mindre nedbrytning, och därigenom också mindre postmortal alkoholjäsning, ju kallare kroppen har legat.

När det gäller själva alkoholhalten, är man vid 1,32 promille tillräckligt berusad för att det ska vara klart olämpligt att man är ensam ute i en båt, men man är i normalfallet inte på något sätt hjälplös eller okontrollerad. (De tabeller över symptom på alkoholpåverkan som bl a finns återgivna på nätet tenderar normalt att överdriva, snarare än underdriva, berusningseffekterna vid en given alkoholhalt.)

Sen ska man komma ihåg att alkohol verkar synergistiskt med lugnande som benzodiazepiner. En person som har 1,32 promille behöver alltså få betydligt mindre valium/stesolid/whatever för att tuppa av än en person utan alkohol i blodet.
Citera
2016-09-08, 17:35
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Postmortala alkoholhalter kan gå både upp och ner efter döden, oftast upp. Det mest kända exemplet på det är piloten på det plan som kraschade vid Ndola med FN:s dåvarande generalsekreterare Dag Hammarskjöld. När det väl kom till obduktion hade han en blodalkoholhalt som var manifest oförenlig med livets fortbestånd. Den postmortala alkoholhalt som brukar anses mest pålitlig är den i ögonvätska, men det slår mig att det skulle kunna vara så att den kan spädas ut i en död kropp som ligger med ansiktet nedåt i vatten. (Men det är inget som jag vet, bara vad jag gissar.)

NurseRatched har vidare alldeles rätt i att man ska förvänta sig mindre nedbrytning, och därigenom också mindre postmortal alkoholjäsning, ju kallare kroppen har legat.

När det gäller själva alkoholhalten, är man vid 1,32 promille tillräckligt berusad för att det ska vara klart olämpligt att man är ensam ute i en båt, men man är i normalfallet inte på något sätt hjälplös eller okontrollerad. (De tabeller över symptom på alkoholpåverkan som bl a finns återgivna på nätet tenderar normalt att överdriva, snarare än underdriva, berusningseffekterna vid en given alkoholhalt.)

Sen ska man komma ihåg att alkohol verkar synergistiskt med lugnande som benzodiazepiner. En person som har 1,32 promille behöver alltså få betydligt mindre valium/stesolid/whatever för att tuppa av än en person utan alkohol i blodet.

Tack Hamilkar!
Oftast upp, men ibland ner, post mortem.
Dock ej tillräckligt förutsägbart för att man ska kunna korrigera, väl?
Jag får konstatera att jag har hängt för lite i närheten av patologiska avdelningar…

Det du skriver om kombinationseffekter är ju orsaken till att jag i tråden
undrat varför det inte gjordes en toxikologisk undersökning i samband
med obduktionen. Hade IF fått en chans att säga något då så hade det
säkert gjorts. Nu kan det ju vara för sent, lite beroende på vilket preparat
det, i så fall, kan vara fråga om.

Citera
2016-09-08, 17:36
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Du skall hejda dig från att tolka och koda av överhuvudtaget, inte bara gällande mig utan
överlag så att säga. Du är fullständigt och totalt uppäten av fallet och JM. Hon har krypit
sig totalt in under ditt skinn och din hjärna. Dygnena igenom sju dar i veckan sitter du här
och citerar och levererar skräp från media, köper allt utan minsta eget tänk. Uppehållena i
dina inlägg beror inte på att du inte hinner med i citaten som du hävdar utan du googlar.
Oj som du googlar info. Googla i all sin ära men i ditt fall placerar du infon så fel, vid fel
tidpunkt och helt utan baskunskaper. Du saknar bredd men vill desperat få tråden att tro
du besitter den. Du i motsats till mig är oerhört lättläst.

Du gillar tydligen att rota i gamla inlägg och i och med det borde du veta att jag svarat
på dina frågor tidigare rörande mig och min "agenda". Så bara att backa bandet
och påvägen tillbaka i dåtid var god kolla upp dig själv, hur du gått från relativt saklig
till uppäten.Tragisk förvandling.

När du väl sökt dig bakåt i tiden bör du se i klartext att jag på Göran ville ha en häktning,
det var det minsta jag begärde. Nu är den här och kommer förmodligen bestå fram
till åtal.

Gällande Aki borde du med ha kunnat snappa upp att jag inte tror på fällande dom.
Uppförsbacken är enorm där kan jag säga utan att varken sett IF,s material eller
polisens beträffande "drunkningen". Sundt förnuft är något jag brukar använda mig
av det är något du borde prova på om du har förmågan vill säga.

Glorifierar jag JM ? Bemöter inte ens det faktiskt men påtalar igen att du behöver
förbättra din bristande tolkningsförmåga likaså din brist på att "avkoda".

Och sist men inte minst vill du ägna dig att understryka "hittepå" var så god men
starta inte hos mig där finns inget, ta dig istället an media och alla skribenter som
producerar inlägg på dessa artiklar utan att på något vis ifrågasätta något utan köper allt
rätt av. Självklart inkluderar du dig själv också när understrykningspennan skall fram.
Vilket utbrott...
Att Lasternassumma bidrar med servicen att länka till det som finns skrivet i fallet betyder väl knappast att han köper allt, eller hur? Här samlar vi på det som finns att tillgå och hur det ska användas är upp till var och en.
Och att han ägnar mycket tid åt detta fall kan knappast användas som kritik, då det borde betyda att han är insatt i det.
Hittills har han ju avkodat rätt framgångsrikt, han har trott på Johanna som GM eller anstiftare, medan du tillhört den skara som tvivlat på detta.

Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Att bygga upp en personlighet på en människa med endast folk i hennes yttre omgivning som ogillar henne är omöjligt. I tidningarnas artiklar figurerar endast Anti-JM personer eller personer i djup sorg och på det kan inget stabilt och seriöst byggas.
De flesta vet att människor oftast har mer än en sida. Det som varit relevant är naturligtvis den sida av Johanna som lett till all den brottslighet som uppdagats. Det mesta tyder på att Johanna Möller är en exceptionell person, ingen dussinförbrytare och mediebevakningen blir därefter.
Citat:
Summa summarum Aki kom till arboga i syfte att festa loss rejält. Vsserligen med ett ex som han var jätterädd för och som bara några månader tidigare enligt anhöriga och IF hade skjutit in kanyler i kroppen på honom med ”gift” i syfte att döda karln på deras gemensamma utlandsresa allt enligt expressen och IF.
Tanken att det handlat om gift kan ju ha kommit hos de anhöriga efter drunkningen, medan Aki själv kanske enbart nämnt att han av oklara skäl fått en spruta av Johanna och att han strax efteråt blivit svårt sjuk. Inte misstänker man direkt sina barns mamma för att försöka förgifta en. Men vi vet ju i dagsläget mer än vad Aki visste...
Senast redigerad av KeithRichards 2016-09-08 kl. 17:46.
Citera
2016-09-08, 18:13
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Vilket utbrott...
Att Lasternassumma bidrar med servicen att länka till det som finns skrivet i fallet betyder väl knappast att han köper allt, eller hur? Här samlar vi på det som finns att tillgå och hur det ska användas är upp till var och en.
Och att han ägnar mycket tid åt detta fall kan knappast användas som kritik, då det borde betyda att han är insatt i det.
Hittills har han ju avkodat rätt framgångsrikt, han har trott på Johanna som GM eller anstiftare, medan du tillhört den skara som tvivlat på detta.

De flesta vet att människor oftast har mer än en sida. Det som varit relevant är naturligtvis den sida av Johanna som lett till all den brottslighet som uppdagats. Det mesta tyder på att Johanna Möller är en exceptionell person, ingen dussinförbrytare och mediebevakningen blir därefter.

Tanken att det handlat om gift kan ju ha kommit hos de anhöriga efter drunkningen, medan Aki själv kanske enbart nämnt att han av oklara skäl fått en spruta av Johanna och att han strax efteråt blivit svårt sjuk. Inte misstänker man direkt sina barns mamma för att försöka förgifta en. Men vi vet ju i dagsläget mer än vad Aki visste...

Du tangerar här ämnet källkritik, som är betydelsefullt i samband med
mordet på Göran och i alla andra sammanhang.

Individers förmåga till källkritik har ju alltid haft betydelse, men i dag
mer än tidigare eftersom som mycket information som vi kan få från
nätet kan vara osäker.

IMO understryker det betydelsen av att ange källa. Sedan är det ju
upp till var och en att bedöma källans trovärdighet.

Vi uppnår i tråden förhoppningsvis något som kommer nära sanningen
genom att kombinera:
– Uppgifter från media.
– Uppgifter som någon i tråden har som inte finns i media.
– En samlad ansträngning att komma till rimliga och trovärdiga slutsatser.

När det gäller den sista punkten så tror jag på idén att
"ingen människa är perfekt, men en grupp kan komma väldigt nära".

Visst far vi iväg ibland, och visst har vi hypoteser som är fel ibland,
men om man som jag följt den här tråden sedan starten, så skulle
jag sammanfatta:
– Huvudspåret i tråden om vad som hänt har hittills visat sig ligga nära
vad som efter hand har kommit fram att det faktiskt har hänt.

Har vi någon påverkan på vad som sker? Inte så mycket, tror jag,
men visst kan vi ibland se att vi influerar media, och om att media
påverkar råder väl inget tvivel?

Tack alla - det är intressant - även om vi käftar lite ibland.

Nu vill jag se att det blir någon officiellt misstänkt för mordet på Aki
snart!

Citera
2016-09-08, 18:35
Medlem
FuckBlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma

Nu vill jag se att det blir någon officiellt misstänkt för mordet på Aki
snart!

Det är kanske inte så brått med det.

Det optimala vore ju om nu Johanna är skyldig på båda morden att hon rimligtvis får livstid för mordet på Göran. Då hon har avtjänat detta straff, om en sådär tjugo år, så har man förhoppningsvis kommit fram till bevis för att åtala henne för mordet på Aki och då åker hon på en ny livstidsresa. Då skulle hon vara över åttio år då hon kom ut.
Citera
2016-09-08, 18:46
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckBlash
Det är kanske inte så brått med det.

Det optimala vore ju om nu Johanna är skyldig på båda morden att hon rimligtvis får livstid för mordet på Göran. Då hon har avtjänat detta straff, om en sådär tjugo år, så har man förhoppningsvis kommit fram till bevis för att åtala henne för mordet på Aki och då åker hon på en ny livstidsresa. Då skulle hon vara över åttio år då hon kom ut.

Jag menade inte fallet med "mordet" på Aki som slutmål, utan
bara som en närliggande deletapp.

Du som följt tråden vet nog att det enda jag egentligen väntar på,
det är det jag skrev här, i sista stycket, dvs. "ihopknytningen
av säcken"
(FB) Arboga: Knyt ihop säcken, 2016-08-25

80 år?
Då får hon nog vända blickarna mot lite äldre pojkar…

PS. Förresten, preskriptionstiden för mord har ju tagits bort, så visst
har du rätt. Mord nummer två brådskar inte…

Senast redigerad av lasternassumma 2016-09-08 kl. 18:52.
Citera
2016-09-08, 19:12
Medlem
Butteris avatar
Inte adderar man väl ett livstidsstraff på ett annat. Troligen får hon livstid, men det straffet täcker väl båda morden om drunkningen reds ut.

När det gäller drunkningen så är det lite saker jag funderar över!

- Hur lyckas hon lura AP till stugan?

- Vem var de två andra som var där för utom AP, JM och tvillingarna?

- Uppgifterna om de två extra personerna verkar ju trovärdiga, varför han man inte hört något om ett förhör av dessa (eller är den ena död och den andra redan hörd *1)?

- Varför finns bara dukningen och ölburken efter Aki kvar, hade han ätit ensam?

- Bryggan är ju vad man ser på bilderna stor och omgiven av räcken (med öppning för båtplatsen)! Vet någon var vid bryggan han hittades? Var det vid räckena så krävs det mycket kraft att lyfta över kroppen (även om det skall förmodas att han fallit i från båten, men det verkar ju inte stämma. Båten låg ju en bit ut, mot vindriktningen!)

*1 Jag tänker mig att det var föräldrarna som var med,målet ovetandes om JM:s planer, skulle de kanske utgöra alibi och vittne till händelsen. AP luras ut på bryggan, JM går in och säger till föräldrarna (och tvillingarna ) att AP tagit en roddtur. JM har medhjälpare i buskarna som sätter AP ur spel och kastar i honom i sjön!
Senast redigerad av Butteri 2016-09-08 kl. 19:19.
Citera
2016-09-08, 19:18
Medlem
Bipolär eller borderline?

Någon sorts "hål i huvudet" kan man nog anta att JM har.

Själv har jag tidigt gissat på bipolär sjukdom grundat på beteende samt den långvariga medicineringen med vad som i tråden antas vara Zoloft.

Flera personer i tråden som levt samman med bipolära partners verkar vara inne på samma sjukdomsspår.

Borderline har förts fram som ett troligare alternativ av andra. Nu är det så att borderline inte är en differentialdiagnos till bipolaritet utan tvärtom uppträder de ofta tillsammans.

Bipolära personer löper stor risk att i den maniska fasen utveckla psykos, som t ex vanföreställningar. Ett missbruk av exempelvis narkotiska preparat ökar drastiskt den risken.

Enligt uppgift i tråden är JM:s 18-årige partner och andra personer i omgivningen mer eller mindre tunga narkomaner. Inte otroligt att JM också glidit in i den livsstilen med förödande resultat.
Citera
2016-09-08, 19:24
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fillmansbo-olle
Bipolär eller borderline?

Någon sorts "hål i huvudet" kan man nog anta att JM har.

Själv har jag tidigt gissat på bipolär sjukdom grundat på beteende samt den långvariga medicineringen med vad som i tråden antas vara Zoloft.

Flera personer i tråden som levt samman med bipolära partners verkar vara inne på samma sjukdomsspår.

Borderline har förts fram som ett troligare alternativ av andra. Nu är det så att borderline inte är en differentialdiagnos till bipolaritet utan tvärtom uppträder de ofta tillsammans.

Bipolära personer löper stor risk att i den maniska fasen utveckla psykos, som t ex vanföreställningar. Ett missbruk av exempelvis narkotiska preparat ökar drastiskt den risken.

Enligt uppgift i tråden är JM:s 18-årige partner och andra personer i omgivningen mer eller mindre tunga narkomaner. Inte otroligt att JM också glidit in i den livsstilen med förödande resultat.

Det rekommenderas inte SSRI vid bipolär sjukdom, inte utan att man har stämningsstabiliserande också. Så gick hon bara SSRI, så var hon feldiagnostiserad. Var hon rätt diagnosticerad så skulle hon åtminstone haft en medicin till, t.ex. Litium.

Hål i huvet utan tvekan, men inte bara bipolär eller borderline, det måste finnas en personlighetsstörning med.

Visst är det en skrämmande person! Är det någon som tänkt på så lik hon är "Kristibrud", i sin brutala känslokyla. Kristibrud lyckades dock smita undan rättvisan helt.
Senast redigerad av Butteri 2016-09-08 kl. 19:36.
Citera
2016-09-08, 19:37
Medlem
För ett tag sen diskuterades vad J*lia och J*far hade postat på sina Facebooksidor efter att Ak* druknade i sommarstugan. Nu hittade jag skärmdumparna, från det här inlägget: (FB) Arboga: Misstänkt mord på Göran Möller, 2016-08-03

7 augusti 2015 hittades Ak* död.

8 augusti postade J*lia det här citatet som omslagsfoto på Facebook. Omslagsfoto tror jag är bilden som syns längst upp vid profilfotot:

Citat:
Ursprungligen postat av J*lia
Don't believe everything you hear. Real eyes, Realize, Real lies.

4 oktober skrev J*far, som kallar sig Imran på FB:

Citat:
Ursprungligen postat av J*far
Gjorde största Misstag I Mitt Live. Önskar om Jag Kunde Ändra på Allt....

Länk till skärmdumpar:
https://minfil.org/E431o1bfb1/Screenshot_20160902-212812.png
https://minfil.org/C23ao5bbbc/Screenshot_20160902-212513.png

Möjligen var de två också vid sommarstugan, om man får vara lite spekulativ.
http://bblat.se/nyheter/nyheter/1.4233093-nya-uppgifter-om-exmakens-dod-fragetecknen-hopar-sig
Citat:
Ursprungligen postat av vlt
Enligt uppgifter från 41-åringen var det enbart hon, maken och deras två gemensamma barn, som då var drygt två år gamla, som fanns i stugan.
Uppgifter till VLT gör dock gällande att flera fanns på plats, åtminstone två personer till.
- Vi har indikationer på att ytterligare två personer till fanns på plats, två personer i 41-åringens omedelbara närhet, säger en källa med insyn i dödsfallsutredningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in