Resultat: Vem skulle du rösta på i amerikanska valet?
Trump
67,56%
1179 röster
Clinton
15,70%
274 röster
Johnson
3,04%
53 röster
Stein
3,15%
55 röster
Annan
10,54%
184 röster
2016-09-08, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
Rasmussen poll:

Clinton 43%

Trump 39%

Latimes poll:

Clinton 45%

Trump 43%

Ok då har vi nu all information man behöver om läget.

Varje gång en e-mail skandal kommer upp så sjunker Clinton men hon får tillbaka väljarna efter 1-2 veckor igen, har ju hänt två gånger nu.

Så Trump har ett tak på 40-42% och ett nedre tak på 40-35% när läget är stabilt.

Clinton ligger på ett nedre tak på 42-40% och ett högt tak på 47-45%

Så skulle ge Trump 5% chans att vinna november.

Nej, att Trump ligger jämnt eller precis bakom tar jag som en vinst. Jag tror inte alls att undersökningarna har fångat upp alla nya väljare eller väljare som har bytt parti.

Dessutom väntar:
1. Debatterna
2. Fler wikileaks-läckor
3. Eventuella terrodåd/uppror
4. Mest osannolikt, men att det faktiskt kommer något mer konkret kring Hillarys sjukdom. Kanske mail som avslöjar mer eller att hon rent av tuppar av i live-sändning.

Som alla talar för Trump.
2016-09-08, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheStriptease
Nej, att Trump ligger jämnt eller precis bakom tar jag som en vinst. Jag tror inte alls att undersökningarna har fångat upp alla nya väljare eller väljare som har bytt parti.

Dessutom väntar:
1. Debatterna
2. Fler wikileaks-läckor
3. Eventuella terrodåd/uppror
4. Mest osannolikt, men att det faktiskt kommer något mer konkret kring Hillarys sjukdom. Kanske mail som avslöjar mer eller att hon rent av tuppar av i live-sändning.

Som alla talar för Trump.

Exakt det som hänt de senaste veckorna Clinton sjunker men Trump ökar ju inte, han hittar ju inte några nya väljare tyvärr.

Så mycket av det vi hoppas ska hända har redan hänt men väljarna letar sig tillbaka till henne.
2016-09-08, 16:11
Medlem
SmokeyNegronis avatar
Scott Adams skriver om varför han inte är rädd för Trump, vilket så många amerikaner är:

http://blog.dilbert.com/post/149983115751/why-trump-doesnt-scare-me

Bloggposten är läsvärd i sin helhet, men jag ska här ta fasta just på det här stycket:

Citat:
Making a Huge First Offer

Trump has been consistent for decades in his practice of making an aggressive first offer and negotiating down to something reasonable. He talks about it in his book, The Art of the Deal. So when Trump announced he would deport 11 million people, I saw that as an aggressive opening offer, consistent with his history, and nothing worthy of fear. Most of the world saw it as a final offer.

It wasn’t.

För de flesta amerikaner är det scary att deportera 11 miljoner illegal aliens. För mig är det inte bara normalt, utan det enda som inte är scary. Så för mig var det lätt att ta honom på ordet. Och jag tänkte mig att de väl måste kunna finnas åtminstone en amerikan som kan tänka klart, och som samtidigt är framgångsrik inom politiken. Men jag blev blåst. Trump delar inte min syn på frågan, utan ligger känslomässigt i sin attityd som amerikaner gör mest. Som Scott Adams skrivit: "being hardasses to illegal immigrants violates our national character". Och Trump är en amerikansk nationalist/populist, så han kommer att föra ungefär samma invandringspolitik som alltid, dels för att tillfredsställa sin egna sentiments, dels för att tillfredsställa det amerikanska folket, eftersom han vill bli älskad av dem.

Hans aggressive opening offers är inte hans politik, det följer bara mönstret för det förhandlingsspel som han beskrivit i sin bok The Art of the Deal. Man börjar med making a huge first offer, och sen förhandlar men ner det till någonting resonabelt. Och det som är resonabelt i USA är det som följer den amerikanska nationalkaraktären, dvs någonting som ligger nära det vi är vana vid att se sen förut ifrån det landet.

Om vi skiftar till geopolitiken, så säger han en hel rad saker som jag tycker är helt normalt (och det enda som inte är scary), men som i amerikanska öron (som ju är förvridna av deras perversa nationalkaraktär) låter väldigt skrämmande:
  • avveckla NATO
  • bli vän med Putin
  • total war with ISIS
  • take the oil
  • att vara neutral mellan Israel och Palestina
Ja, den sista har han ju backat på för länge sedan. Far too scary för amerikaner att inte villkorslöst stödja Israel, och sätta dess intressen över sina egna. Samtidigt innebar denna vändning också en stor reva i hans linje att USA borde sluta pumpa pengar in i främmande länder utan att tjäna på det själva.

Men de andra punkterna? Vad ska vi tro? Eftersom de alla följer mönstret att vara scary för amerikaner, så får vi vara beredda på att var och en av dem bara var frågan om aggressive first offers, och att det som blir kvar av dem när Trump är klar med sitt förhandlingsspel, och landat i att vara "resonabel", bara blir en skärva. Detta upplägg, detta mönster, stämmer också in på det Scott Adams säger om pacing and leading (hypnos/mentalist-metodiken som Trump använder sig av). Känslomässigt känner många amerikaner idag starkt av de negativa effekterna av det amerikanska sättet att föra politik och leda världen. Trump besvarar deras känslor, men bara känslomässigt. Men när det kommer till kritan så vågar inte amerikaner som kollektiv agera särskilt annorlunda än hur USA alltid har agerat inom invandringspolitiken och geopolitiken. Som det ser ut så kommer Trump att besvara också detta - i handling (genom att stryka dem medhårs).

Ta det där med ISIS och take the oil. När Matt Lauer frågar hur man ska ta oljan (igår på NBC) så svarar Trump "we would leave a certain group behind". Men samtidigt säger Trump no ground troops. Så för den som tillämpar enkel deduktion, så kan man alltså räkna ut att det inte kommer att bli någon "take the oil". Och f.ö. att USA inte kommer att kunna besegra ISIS. Det lär inte bli något avvecklande av NATO heller. Däremot tror jag att han kommer att ha betydligt vänligare relationer med Putin. Så kanske det blir Ryssland som besegrar ISIS och tar oljan?

USA kommer näppeligen att bli i närheten av så isolationistiskt och protektionistiskt som man skulle kunna tro om man lyssnar på Trumps aggressive first offers. Det var inte världsanden vi såg i Trump utan den amerikanska folkanden i sin mer bombastiska form. Och den här gången inte som tragedi utan som komedi.
Senast redigerad av SmokeyNegroni 2016-09-08 kl. 16:42.
2016-09-08, 16:38
Medlem
ricardo22s avatar
Citat:
Fast spelbolagen tar med att folket USA är ett folk vilket inte är fallet. Så undersökningar på 40-40 ger 1.40 - 3.00 i odds.

Men många grupper i USA röster på ett parti oavsett vem som står på båda sidorna av partierna. Vilket inte är fallet i tex Europa eller Sverige.

Så Trump ska ha en procent chans på 5% till omöjligt för vinst i november.
Exakt vad babblar du om? Tror du på allvar att det är 5% att Trump vinner så sätt en rejäl summa på Hillary.
2016-09-08, 17:00
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Undrar om The Donald ringde upp Mexikos finansminister och skrek "You're Fired!!" efter att han (dvs ministern) fått sparken i svallvågorna efter Trumps Mexikobesök?

https://www.theguardian.com/world/2016/sep/07/mexican-finance-minister-resigns-donald-trump

haha, underbart kul det hela. Politiskt kaos i Mexiko efter Trumps besök. Jag tror inte direkt det försvagar Trumps aktier i USA.
2016-09-08, 17:13
Medlem
Citat:
Exakt det som hänt de senaste veckorna Clinton sjunker men Trump ökar ju inte, han hittar ju inte några nya väljare tyvärr.

Så mycket av det vi hoppas ska hända har redan hänt men väljarna letar sig tillbaka till henne.

Tror fortfarande Trump vinner. Han har enorm "sista minuten-potiential", något jag inte alls ser Clinton ha. Tror att många som inte nämnt Trump för varken vänner eller institut kan tänka "äh, vafan, jag röstar på Trump iaf".
2016-09-08, 17:24
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Tror fortfarande Trump vinner. Han har enorm "sista minuten-potiential", något jag inte alls ser Clinton ha. Tror att många som inte nämnt Trump för varken vänner eller institut kan tänka "äh, vafan, jag röstar på Trump iaf".

Just nu är det enligt de officiella beräkningarna 70% chans för Crooked och 30% för Trump. Men jag håller med dig. T.ex inför Brexit, vad sa man? 90% Nej och 10% Ja till Brexit, så lät det iallafall inför omröstningen. Men folket vann ändå.

Samma sak bör ske här.

Dock, oron är att detta val helt enkelt är lite för "viktigt" för den globala mångkultur/kosmopolitiska agendan så man helt enkelt inte låter Trump vinna. Så kan det bli, har vi Trump med 2% övervikt så lär man "se till" att Crooked på något sätt ändå vinner och blir USA:s genom tiderna mest hatade president.
2016-09-08, 17:32
Medlem
E.Merckxs avatar
Ny poll från Ipsos/Reuters, September 7:

4way

Hillary Clinton 40% (+1%)

Donald Trump 38% (-1%)

Gary Johnson 8% (+1%)

Jill Stein 3% (+1%)

2way

Hillary Clinton 40% (+1%)

Donald Trump 38% (-2%)

http://www.ipsos-na.com/news-polls/pressrelease.aspx?id=7361
2016-09-08, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Just nu är det enligt de officiella beräkningarna 70% chans för Crooked och 30% för Trump. Men jag håller med dig. T.ex inför Brexit, vad sa man? 90% Nej och 10% Ja till Brexit, så lät det iallafall inför omröstningen. Men folket vann ändå.

Samma sak bör ske här.

Dock, oron är att detta val helt enkelt är lite för "viktigt" för den globala mångkultur/kosmopolitiska agendan så man helt enkelt inte låter Trump vinna. Så kan det bli, har vi Trump med 2% övervikt så lär man "se till" att Crooked på något sätt ändå vinner och blir USA:s genom tiderna mest hatade president.

Ja, det är därför det är viktig att han vinner med så mycket möjligt så det blir svårare att fuska med resultatet. Ifall det är väldigt jämnt så "vinner" Hillary garanterat. Precis som hon vann sex 50/50%-chanser på raken vid ett primarie vilket är extremt osannolikt.
2016-09-08, 17:38
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ja, det är därför det är viktig att han vinner med så mycket möjligt så det blir svårare att fuska med resultatet. Ifall det är väldigt jämnt så "vinner" Hillary garanterat. Precis som hon vann sex 50/50%-chanser på raken vid ett primarie vilket är extremt osannolikt.

Fast de myntkasten är bevisade vara just en sådan händelse där det osannolika faktiskt skedde (vittnen från bägge läger som backade upp att inget fuffens skedde) Trump behöver mer än bara den rena populistiska valvinsten han måste även plocka rätt stater för att kunna vinna för även om han vinner folks hjärtan så torskar han om han förlorar den viktigare biten.
2016-09-08, 17:38
Medlem
Norrlands.gulds avatar
Detta verkar wierd. Trump sågade sin VP i en tweet, ser nästan ut som en hackad tweet.
http://www.theonion.com/article/trump-accidentally-fires-boring-mike-pence-tweet-d-53266
2016-09-08, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

Samma sak bör ske här.

Hahaha visst men det här är inte Storbritannien där 90% av befolkningen är vita och säkert 95% vita röstade den dagen.

USA är bara 66% vitt så folk kan sluta jämföra med Brexit två helt olika förutsättningar.

I nästan alla stater så är barn under 1 år minoriteter med över 50% så det har inte precis skapas några nya väljare för Trump, utan extremt många för demokraterna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in