2016-09-07, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hiihto
Är ordet "Neger" verkligen ett tillmäle? Jag hade en tjej som var halvnegress (italiensk far, etiopisk mor) och hon gillade slavrollen i sängen, och ville bli kallad för "negerslyna" och allt möjligt. Det var inte riktigt min grej men jag försökte göra henne nöjd. Alltså upplevde hon det där med "neger" som positivt, särskilt i sexuellt upphetsande syfte. Om man däremot går fram till en svart man som sitter och läser Metro i tunnelbanan och säger "din jävla negerjävel", så är det så klart en annan sak. Men att bara använda sig av ordet neger som synonym med afrikan, det kan väl inte räknas som ett tillmäle? Afroamerikanerna säger ju själva "nigger" i sina rap-låtar.
slagord
Citera
2016-09-08, 09:45
Medlem
Ryggradsluss avatar
Jag tycker ordet neger har en negativ klang och bör suddas ur våra medvetanden.
Citera
2016-09-08, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag menar inte att Myrdal ansåg att svarta var primitiva. Sedan har jag ingen aning om vad dina familjemedlemmar tycker eller när detta skedde. Jag vet faktiskt inte vad du pratar om.
Du hävdade att ordet neger alltid varit negativt laddat eftersom att det alltid beskrivit någon som lite primitiv. Börjar du bli dement?
Citera
2016-09-08, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Jag tycker ordet neger har en negativ klang och bör suddas ur våra medvetanden.

Neger är ett tillmäle, och sa har det varit sedan säg 40-50 ar tillbaka. Men tittar man pa exempelvis filmen där Ingemar Johansson bli boxningsvärldsmästare 1959, säger den svenske kommentatorn, att han möter "USA-negern Floyd P.".

Men ordet bör absolut finnas kvar i vara medvetanden! En neger är ju alltid en neger - även om man inte säger det rent ut.....
Citera
2016-09-08, 13:11
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Du hävdade att ordet neger alltid varit negativt laddat eftersom att det alltid beskrivit någon som lite primitiv. Börjar du bli dement?

God dag yxskaft! I vanlig ordning hittar du på egna formuleringar åt motparten. Läs på igen och håll dig till det jag skriver.
Citera
2016-09-08, 19:54
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Hamilkar, har du någon kommentar till det här påståendet att Myrdal omedvetet skulle arbetat emot sig själv?

Det fanns i inget annat någorlunda kurant ord än neger på svenska för svart människa av huvudsakligen subsahariskt genetiskt ursprung när Myrdal började skriva om rasfrågan i USA i början på fyrtiotalet. SAOB:s uppslagsord NEGER från 1947 anger inga som helst stilmarkörer eller attitydmarkörer för neger - medan de däremot anger skämts, vard. l föraktfullt för NIGGER, så det handlar inte om att SAOB undviker att ange valörer när redaktionen anser att sådana finns.

Vid tiden då Myrdal publicerade sig om rasrelationerna i USA var neger helt enkelt det ord som användes på svenska, vare sig språkbrukaren i fråga var neutralt, negativt eller positivt inställd till svarta.
Citera
2017-06-11, 12:12
Medlem
PingPongZongs avatar
Om nu neger är ett så fult och rasistiskt ord, VARFÖR använder negrer ordet så jävla ofta? Är det ok att använda ordet neger om man är neger? Är ju så inåthelvete rasiskt

Som jag hörde låten The Weeknd med Starboy

Every day a nigga try to test me, ah
Every day a nigga try to end me, ah
Let a nigga brag Pitt

Var tvungen och kolla vadfan det var för idiot. Och visstfan var det en neger... Men frågar man någon hur kan han sjunga om negrer utan att vara rasist. För han är svart säger dom. För han är neger säger jag. Då får man höra att jag är rasist och det är ett odr för svarta dvs negrer. Men negern själv säger sig vara neger och andra negrer är negrer.

Om man vill att neger inte ska var ett rasistiskt ord, låt då alla raser använda ordet. Sen att negrer använder negerordet främst när det är något negativt bidrar ju ännu mer.

Jävla negrer komma hit 1000tals år senare och bestämma vilka ord vi ska få använda.
Citera
2017-06-11, 12:31
Medlem
Frawjons avatar
Jag vet en neger i Borås som kallar sig själv neger, så det förekommer i Sverige också.
Citera
2017-06-11, 13:10
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Jag vet en neger i Borås som kallar sig själv neger, så det förekommer i Sverige också.

Tror att de allra flesta människor vill bli sedda och kallade som den de är, inte som det de är via någon knäpp kollektiv beteckning.
Citera
2017-12-24, 00:34
Medlem
Ratozs avatar
Man ska ju inte säga svart eller neger längre för att beskriva någon som mörk. Tydligen är "med utomeuropeisk härkomst" det som är korrekt.

Vad kallar man enligt detta system en neger född i europa från en lång rad av svarta européer?
Citera
2017-12-24, 20:19
Medlem
Skattebrotts avatar
Antirasisterna i extremvänstern som anklagar vårt språk för att vara "rasistiskt", alltså hatiskt mot vissa raser, använder följande argument för detta:

1) att "neger" redan från början varit nedsättande. Detta är inte sant. När vi först kom i kontakt med negrer var det spanska och portugisiska upptäckande. Ordet kommer från de latinska språkens ord för "svart" som är "negro". Det lades inga värderingar är det. Med "nigger" är det annorlunda, det avsågs nedsättande.

2) att "neger" kanske inte var nedsättande förr, men blev det nu bara för att negrerna var slavar förr. Detta stämmer inte. Det finns fler människor i slaveri idag än nånsin förr. Så med den logiken är "afrosvensk" ett mer rasistiskt ord.

Den verkliga orsaken att postmodernisterna vill byta ord är att göra sig till språkliga auktoriteter och signalera att det är synd om de grupper som de byter namn på. Postmodernisterna är identitetspolitiker och främst ute efter att visa sig välvilliga. Konsekvensen blir dock stigmatiserande - det som kallas "de goda avsikternas rasism". Negrerna själva vill bli behandlade ekvivalistiskt, alltså som alla andra, en unik individ som inte reduceras till sin ras. Hur schysst är det när vänstern säger "hysch, nu kommer det en kränkt person, nu måste alla vara extremt snälla och absolut ingen får säga neger!!!". Det ger ju motsatt effekt att göra rasfrågan så infekterad. Behandla alla lika (utifrån hu de beter sig) istället för att göra som antirasisterna och ställa grupp mot grupp och stämpla alla negrer som kränkta och alla vita som rasistiska!

Det största ansvaret har staten som finansierar Svenska Akademin, en bakåtsträvande och fördummande organisation som i sin påstådda "ordlista" inte återger hur språket faktiskt används, utan hur det politiska etablissemanget VILL att språket ska användas. Ordlistan är lång och innehåller de mest konstiga och ovanliga ord, men de ord som politikerna vill tysta ner är helt borttagna, exempelvis "negerboll". Jag skojar inte. Det står inte ens "nedsättande" utan ordets existens är helt utraderat ur ordlistan. Vilket såklart är en ren krigsförklaring mot alla svenskar som ju av statens propaganda fås att tro att SAOL är korrekt. Lögner må tolereras inom vissa ramar när de kommer från gräsrötter men absolut inte när det sker för pengar som stulits från skattebetalarna. Alla som jobbar i staten och alla som betalar skatt till den utan att de hade behövt, ligger "i hatten" såvitt mig anbelangar. I synnerhet SA och andra som aktivt arbetar med desinformation, eller "värdegrunden" som politikerna själva kallar den.

Låt oss motarbeta antirasismen genom att normalisera ordet "neger" tills att det inte länge anses något konstigt, kränkt eller svagt att vara detta. Alla människor oavsett ras bör bemötas på samma sätt utifrån hur de är som individer. Krossa staten!
Citera
2017-12-24, 20:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattebrott
Låt oss motarbeta antirasismen genom att normalisera ordet "neger" tills att det inte länge anses något konstigt, kränkt eller svagt att vara detta. Alla människor oavsett ras bör bemötas på samma sätt utifrån hur de är som individer. Krossa staten!

Det finns bättre sätt att göra det än att haka upp sig på ett ord. Använd det om du vill och stå för det.

För egen del skulle jag inte ens överväga att använda det och ser absolut ingen mening med att göra det. Det finns bättre ord och bättre saker att använda sin energi till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in