Citat:
Ursprungligen postat av
Missplacedgunk
Det är sant och jag förstår dina resonemang. Men som jag ser det är inte kärleken till någon annan i behov av motprestation. Dvs du kräver inget tillbaka från dina barn som du innerst inne älskar. Du har ett altruistisk beteende gentemot dina barn.
Sedan att du har kommit till insikt med vem du är, du accepterar den du är och älskar dig själv är såklart en bra grund för att kunna förstå andra människor och kunna älska dem.
Din kärlek till dig själv står inte relation till andra människor.
EDIT: Jag vet inte riktigt om jag förstått dig rätt.. Men menar du att alla relationer bör byggas på kärlek?
Kärlek är ju komplicerat att peka på vad exakt det är, jag håller på gör ett eget arbete endast som ett projekt att få klarhet vad kärlek kan innebära för eget bruk. Det kan röra sig om inspiration, drivkraft, omhändertagande , vårdande, bevarande, försvarande, gillande förmodligen kort sagt något värt att offra något för. När man står och väger om man ska välja sig själv eller vad andra vill, så tror jag det är väldigt obalanserat för dem flesta.
Det rör sig inte så mycket i moderna världen kring att lära ut bra metoder att fiska eller jaga, eller hantverk som behövs för att hjälpa framtidens barn.
Allt kretsar kring pengar och intressen, möjligtvis kulturer men det finns inget direkt som vägleder eller hjälper kommande generationer man hoppas på att den kommande generationer ska vara räddningen istället.
Och på det sättet världen har blivit så abstrakt ifrån att vara så konkret , man blir självständig istället för ett flockdjur gör att det blir lite annorlunda spelplan.
Man har inte någon som egentligen finns där i världen utom sig själv, och det är någon man måste vara rädd om. Men samtidigt så finns behovet av andra och kärleken till andra precis som det är tänkt, men det går inte att bekämpa andras känslor det måste finnas något som drar i varandras ego för det ska bli vinst.
Så vad jag menar är att jag tror inte man kan släppa sitt ego för att vinna andra, dem måste också ha något att kroka fast i. Om alla släppte sitt ego hur är man oegoistisk då? Man vet ju inte hur man ska göra något för någon annan.
Det är svårt att vara fullt naturlig i en miljö som är uppbyggt på att man är en person med personnummer och ett system som bygger på att man hjälper andra i syfte att tjäna pengar.
Ordet är tjäna, man tjänar inte varandra.