Emerains avatar

Moderatormeddelande

Postat av Emerain 2016-07-14, 11:30
Medlem
Välkommen till en ny samlingstråd i Juridik-forumet. I denna tråd så ställer ni era frågor som rör trafikförseelser, fortkörningsböter, parkeringsböter, m.m. som hänt och händer utomlands (utanför Sverige).

För parkeringsböter som skett i Sverige så använder ni som tidigare den redan existerande (FB) Den stora tråden om parkeringsböter (inrikes) (sammanslagen tråd /Mod).

/Moderator
2016-09-06, 18:44
Medlem
Felaktig kontrollavgift för parkering utomlands, p bolag vägrar riva böterna

Tja FB!

Va på ett jobb i vårt fina grannland Danmark för några veckor sedan och åkte då på vad jag anser är en felaktig kontrollavgift för parkering (parkerade på privat mark men betalade osv)
Har överklagat gentemot p bolaget men de vägrar och påstår att de har rätt (det har de inte, bland annat har p-vakten angett fel tid, nationalitet osv..) men ändå vägrar de ge sig eftersom de påstår att dessa uppgifter inte spelar någon roll ?!
Känner inte för att dra grejen till dansk domstol (pallar inte språket..) så då är frågan, vad händer egentligen när jag vägrar att betala, men de påstår att jag ska det, och de har fel?
Bor ju liksom inte ens i landet haha.. va ska de göra liksom..
Sjukt irriterande med så oseriösa bolag!

EDIT: Osäker på om detta är rätt del i forumet men tror det!
/ Arr
Citera
2016-09-06, 18:59
Medlem
Först och främst så har jag ingen direkt kunskap om hur regelverket kring parkering på tomtmark fungerar i Danmark, men misstänker att det i stort liknar det svenska. Bestrides fakturan är det fordringsägaren som får ta det till domstol om de vidhåller sitt krav, om det innebär dansk domstol eller svensk tål att undersökas. Sedan ska vi nog inte beskylla bolaget för att inte vara seriöst så länge vi inte vet vilka uppgifter som krävs, är det bristande betalning så kanske övriga detaljer om tid mm anses ovidkommande, men ts skriver å andra sidan "betalade", så måste vara något annat som bilen rapporterats för.
Citera
2016-09-06, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Först och främst så har jag ingen direkt kunskap om hur regelverket kring parkering på tomtmark fungerar i Danmark, men misstänker att det i stort liknar det svenska. Bestrides fakturan är det fordringsägaren som får ta det till domstol om de vidhåller sitt krav, om det innebär dansk domstol eller svensk tål att undersökas. Sedan ska vi nog inte beskylla bolaget för att inte vara seriöst så länge vi inte vet vilka uppgifter som krävs, är det bristande betalning så kanske övriga detaljer om tid mm anses ovidkommande, men ts skriver å andra sidan "betalade", så måste vara något annat som bilen rapporterats för.
Detdär kände inte jag till! tack!
Ja jag betalade för den tid jag skulle stå där, skulle hämta bilen när det va 5 min kvar och ser då p-vakten som skriver ut böter, han ville inte prata eller nåt och bara lämnade platsen. På lappen står det att jag har stått parkerad 5 min för länge även om böterna va utfärdade runt 6-7 minuter innan tiden gick ut... tog bild på mitt fordon osv och biljett, skickade in till p-bolaget som menar att jag har falsk biljett osv.. och de vägrar presentera bevis som visar på motsatsen..
Har bestridit tre gånger nu o då ringer nån dansk kille hem till mig och säger att "jag borde betala annars blir det problem för mig" det är anledningen till att jag skapade tråden.
Va flera andra på p-platsen som råkat ut för liknande, t.ex. fick en böter för att han inte stod mitt i rutan, trots att fordonet inte stack ut eller förhindrade nåt.. förbannad blir man!
Citera
2016-09-06, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arr-pirate
Detdär kände inte jag till! tack!
Ja jag betalade för den tid jag skulle stå där, skulle hämta bilen när det va 5 min kvar och ser då p-vakten som skriver ut böter, han ville inte prata eller nåt och bara lämnade platsen. På lappen står det att jag har stått parkerad 5 min för länge även om böterna va utfärdade runt 6-7 minuter innan tiden gick ut... tog bild på mitt fordon osv och biljett, skickade in till p-bolaget som menar att jag har falsk biljett osv.. och de vägrar presentera bevis som visar på motsatsen..
Har bestridit tre gånger nu o då ringer nån dansk kille hem till mig och säger att "jag borde betala annars blir det problem för mig" det är anledningen till att jag skapade tråden.
Va flera andra på p-platsen som råkat ut för liknande, t.ex. fick en böter för att han inte stod mitt i rutan, trots att fordonet inte stack ut eller förhindrade nåt.. förbannad blir man!

Har du skickat en skriftlig bestridan eller enbart haft kontakt via telefon? Har svar meddelats skriftligt?
Citera
2016-09-06, 19:18
Medlem
Citat:
Har du skickat en skriftlig bestridan eller enbart haft kontakt via telefon? Har svar meddelats skriftligt?
Både skriftligt och muntligt, men har bestridit skriftligt sen har de ringt och "hotat" en massa o då har jag bestridit muntligt också.
Citera
2016-09-06, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arr-pirate
Både skriftligt och muntligt, men har bestridit skriftligt sen har de ringt och "hotat" en massa o då har jag bestridit muntligt också.

Har svar meddelats skriftligt, eller enbart via telefon?
Citera
2016-09-06, 19:22
Medlem
Citat:
Har svar meddelats skriftligt, eller enbart via telefon?
De har skickat mail och ringt, så både och där också.
Citera
2016-09-06, 19:23
Medlem
Vet inte alls hur upplägget för kontrollavgifter är i Danmark, men är det ett privat bolag som försöker att driva in det så är det nog som här att det inte är böter utan en civilrättslig sanktionsavgift. Står det "böter" någonstans?
Citera
2016-09-06, 19:28
Medlem
De måste dra det den svenska vägen genom ett betalningsföreläggande via kronofogden. Edit: (om du inte har en utmätbar inkomst i Danmark). Där gör du en invändning mot kravet när du skall svara kronofogden. Då måste det antingen fortsättningen hanteras av domstol eller läggas ner. Ett val som de får göra. Det blir troligen ett förenklat tvistemål där du kan lägga fram din version. Om de ens låter det gå vidare till domstol. Då måste de sätta mer resurser på få in pengarna. Tvivlar på de kommer göra det för en kontrollavgift i utlandet. Är det fortkörning går det via svensk polis. Men då är det bara säga man lånat ut bilen och minns inte till vem så lägger de ner ärendet. Det brukar ta lite tid innan de svenska hör av sig. Om de ens gör det idag.
Senast redigerad av batteridrift 2016-09-06 kl. 19:31.
Citera
2016-09-06, 19:29
Medlem
Citat:
Vet inte alls hur upplägget för kontrollavgifter är i Danmark, men är det ett privat bolag som försöker att driva in det så är det nog som här att det inte är böter utan en civilrättslig sanktionsavgift. Står det "böter" någonstans?
Ja precis så tänker jag! och hur stor är sannolikheten att de ens drar det till domstol med tanke på att jag inte ens finns i landet ?
Det står "reguleringsafgift" dvs kontrollavgift på svenska, inget om böter någonstans!
Vad jag har förstått är lagen ungefär desamma som i sverige! men de hotar med att svenska myndigheter ska driva in det och att jag kommer att få betalningsanmärkning, är det möjligt ?
Citera
2016-09-06, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
De måste dra det den svenska vägen genom ett betalningsföreläggande via kronofogden. Där gör du en invändning mot kravet när du skall svara kronofogden. Då måste det antingen fortsättningen hanteras av domstol eller läggas ner. Ett val som de får göra. Det blir troligen ett förenklat tvistemål där du kan lägga fram din version. Om de ens låter det gå vidare till domstol. Då måste de sätta mer resurser på få in pengarna. Tvivlar på de kommer göra det för en kontrollavgift i utlandet.

En tvistig fordran hanteras inte via kronofogden, det måste gå direkt till domstol. Om ärendet går dit avgör fordringsägaren, men de kan mycket väl göra det även om det ekonomiskt inte är försvarbart mht beloppet, detta för att visa att man inte släpper obetalda avgifter. Har man tvivel om att domstolen godkänner fakturan lär däremot ingenting hända alls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in