2016-09-06, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
En tvistig fordran hanteras inte via kronofogden, det måste gå direkt till domstol. Om ärendet går dit avgör fordringsägaren, men de kan mycket väl göra det även om det ekonomiskt inte är försvarbart mht beloppet, detta för att visa att man inte släpper obetalda avgifter. Har man tvivel om att domstolen godkänner fakturan lär däremot ingenting hända alls.

Så är det nog. I det här fallet är det redan en tvistig fodran. Och som du säger är det inte ekonomiskt försvarbart.

Men sen har vi i det här fallet att göra med danskar. Då är det inte alltid logik som gäller.
Citera
2016-09-06, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Så är det nog. I det här fallet är det redan en tvistig fodran. Och som du säger är det inte ekonomiskt försvarbart.

Men sen har vi i det här fallet att göra med danskar. Då är det inte alltid logik som gäller.

Skulle kravet på att det skall vara ekonomiskt försvarbart skulle aldrig parkeringsavgifter hanteras av domstol, men det innebär givetvis att åtskilliga skulle underlåta att betala påförda avgifter med vetskapen att inget händer. Detta innebär att de flesta parkeringsärenden som inte av respektive bolag bedöms vara tveksamma vid behov lämnas till domstol för stämning.
Citera
2016-09-06, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arr-pirate
De har skickat mail och ringt, så både och där också.

Vad skriver de, förutom att de anser sig ha rätt? Hänvisar till domstol, eller?
Citera
2016-09-06, 19:57
Medlem
Citat:
Vad skriver de, förutom att de anser sig ha rätt? Hänvisar till domstol, eller?
Nää de "hotar" med att de kommer skicka svenskt inkasso på mig och sen kronofogden. Men alltså, om detta skulle gå till domstol, i vilket land avgörs det då egentligen? borde väl logiskt sätt bli i danmark, då kan jag väl bara skita i att dyka upp? det som irriterar mig mest är att de får det att verka som om jag är nån brottsling eller nåt när det i själva verket är deras vakt som har utfärdat felaktig avgift...
Citera
2016-09-06, 19:59
Medlem
Citat:
Skulle kravet på att det skall vara ekonomiskt försvarbart skulle aldrig parkeringsavgifter hanteras av domstol, men det innebär givetvis att åtskilliga skulle underlåta att betala påförda avgifter med vetskapen att inget händer. Detta innebär att de flesta parkeringsärenden som inte av respektive bolag bedöms vara tveksamma vid behov lämnas till domstol för stämning.

Men danskar är speciella.
Citera
2016-09-06, 20:03
Medlem
Citat:
Nää de "hotar" med att de kommer skicka svenskt inkasso på mig och sen kronofogden. Men alltså, om detta skulle gå till domstol, i vilket land avgörs det då egentligen? borde väl logiskt sätt bli i danmark, då kan jag väl bara skita i att dyka upp? det som irriterar mig mest är att de får det att verka som om jag är nån brottsling eller nåt när det i själva verket är deras vakt som har utfärdat felaktig avgift...

Har du ingen inkomst i Danmark vinner de inte ett skit på göra det i Danmark. Då måste det gå via Sverige. Du bestrider inkasso. Du gör invändning om de skulle skicka till kronofogden och säga att det redan är en tviste fodran och måste hanteras av domstol. Och då blir det svensk domstol. Där förklarar du varför fodran inte är korrekt.

I Sverige avskriver man kontrollavgifter som har formaliafel som ditt har.
Citera
2016-09-06, 20:34
Medlem
Citat:

Först, detta är civilrätt, inkasso får ej hantera tvistiga skulder, kronofogden sysslar dessutom enbart med summarisk process.

Grundregeln när det gäller stämning i civilmål är att det skall ske till den domstol som hör till det område där gäldenären är bosatt. I Sverige finns ett undantag för just kontrollavgifter, de skall hanteras av den domstol som är geografiskt närmast platsen där överträdelsen ägde rum. Om detta undantag finns i Danmark saknas uppgift, ej heller om motsvarande svensk överträdelse hade resulterat i domstolsförhandling i Sverige.
Citera
2016-09-06, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Har du ingen inkomst i Danmark vinner de inte ett skit på göra det i Danmark. Då måste det gå via Sverige. Du bestrider inkasso. Du gör invändning om de skulle skicka till kronofogden och säga att det redan är en tviste fodran och måste hanteras av domstol. Och då blir det svensk domstol. Där förklarar du varför fodran inte är korrekt.

I Sverige avskriver man kontrollavgifter som har formaliafel som ditt har.

Gäldenären kan inte välja vilken domstol det skall hanteras, det finns stipulerat hur rutinerna skall tillämpas. I övrigt vidgås era påståenden när det gäller hantering av fordringar.

Om man avskriver kontrollavgifter beror mycket på vilka detaljer som eventuellt är felaktiga, vissa som inte påverkar utfallet kan bortses från.
Citera
2016-09-06, 20:58
Medlem
Sammanfattningsvis: Ts har bestridit, ytterligare kontakt med fordringsägaren erfordras därmed ej. Vid krav från inkasso eller kfm, informera dessa att fordran är tvistig.
Vid stämningsansökan, undersök detaljerna noga och återkoppla här om erforderligheten detta påkallar.
Citera
2016-09-06, 21:27
Medlem
Vet inte hur mycket detta tillför, men här är iaf en del av den danska lagen online:
https://danskelove.dk/

Driver själv företag med en del av verksamheten i Danmark, och lagarna är då inte alltid helt logiska eller lätta att förstå! Har aldrig råkat ut för någon typ av p-bot, men tror det är dansk domstol som gäller, eftersom företaget är danskt..

Detta kanske kan hjälpa också
http://www.fdm.dk/biler/love-regler/...privat-omraade
Tyvärr är inte min danska bra nog för detdär haha.. men lycka till!
Citera
2016-09-07, 16:26
Moderator
Gordon Blixts avatar
Tråd infogad.

/Mod
Citera
2017-07-21, 13:46
Medlem
arr-pirate>> Jag undrar hur det gick för dig, betalade du och vad hände ifall du inte gjorde det?

Min situation är att jag betalade för att parkera i 14 dagar på en privat parkering. Man beställde i förväg genom att ange regnr och period och betala parkeringen på nätet. Fick en parkeringsbiljett man skulle skriva ut och sätta i vindrutan. Jag gjorde det men efter 12 dagar verkar biljetten ha trillat ner från parkeringsbiljetthållaren i vindrutan och oturligt nog hamnat upp och ner! Suck...
Fick två kontrollavgifter fast jag som sagt hade beställt parkering med angivet regnr och period. Enligt reglerna som var tydliga skulle biljetten vara tydlig och avläsbar hela tiden, den som parkerades ansvar så jag tvivlar egentligen inte på att de har laglig rätt att ta ut två saftiga kontrollavgifter.
Jag försökte överklaga med hänvisning till de omständigheterna men det gick inte, såklart.

Såklart sur över detta både pga av pengarna men även för att jag anser att jag har rätt ur moralisk synvinkel.
Funderar nu på vad som händer ifall jag bara svarar med att jag bestrider kontrollavgifterna och ser ifall de väljer att gå via kronofogden i Sverige. Parkeringsbolaget har ett svenskt systerbolag, så därför kanske de inte tvekar att driva ärendet i Sverige...

Vad skulle andra ha gjort? Antar att jag inte har stor chans pga av att de har formellt rätt enligt sina villkor och troligtvis inte tvekar att dra det till svensk domstol ifall det skulle gå så långt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in