2016-09-02, 17:52
Medlem
storytellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeyWarrior
Om man är arbetslös här i sverige och inte har ett "starkt cv", men har en bra personlighet och villig att jobba på för att komma in på ett jobb i norge, uhr skulle man gå bäst till väga (har ingen färdig utbildning, men lär mig praktiska saker snabbt och har lätt att kommunicera med folk.)
Ser chansen okej ut?
Vad skulle jag kunna söka utan utbildning (I nuläget.)

Har ställe jag komma till och bo i Oslo klart redan.
Det tips du just fick fungerade jättebra för tre-fyra år sedan, det är verkligen ofantlig skillnad då till nu när det gäller okvalificerade jobb i Oslo. Har hjälpt en kompis söka, när vi kom dit runt 2011 hade han jobb på en dryg vecka, idag hade han betydligt bättre CV (men fortf. ingen utbildning) och i höstas fick han åka hem efter en månad efter att ha sökt ett femtiotal jobb utan mer än en eller två intervjuer.

Var beredd på att söka som en galning, det är en annan värld nu jämfört med för några år sedan. Ställ in dig på att söka dygnet runt.
Citera
2016-09-02, 18:17
Medlem
Prawitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Sjuksköterska, läkare, projektledare inom bygg: Jobb på dagen.

Elektriker, elkraftingenjör, tekniker inom byggautomation, ingenjör inom bygg och BIM: Jobb på en vecka.

Jobb inom maritim, offshore, olja och gassektorn (även på land): Glöm det.

Jobb inom buktik, lager och hotell: Går att få, men kräver att man anstränger sig och kan tänka sig att bo långt åt h-e ute på vischan. Stor konkurens även om dessa jobb, men kan alltså gå att få. Dokumenterad erfaranehte av liknande jobb är nödvändig, utom på ställen allra längst bort från civilisationen.
Läste om ett byggvaruhus som skulle ha en ny chef och bara fick 4 sökande. Men det låg i en håla i nordnordnorge...

Hur ser det ut för ekonomer och lite mer kvalificerade kontorsjobb som typ IT-tekniker och tjänstemän osv?
Citera
2016-09-02, 21:59
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prawitz
Hur ser det ut för ekonomer och lite mer kvalificerade kontorsjobb som typ IT-tekniker och tjänstemän osv?

IT=svårt. Men kan gå. Ordet för dagen inom IT är "outsorcing" så det kommer hela tiden ut IT-folk på arbetsmarknen i takt med att IT-avdlningar läggs ned och verksamheten flyttas utomlands.

Ekonom? Tja, annonser efter controllers är vanliga, så det kan nog gå.

Hett just ny är projektledare inom bygg och infrastruktur.
Citera
2016-09-05, 13:37
Medlem
Någon som vet hur de ligger till i Norge nuförtiden när man ska lyfta över sina papper från Norge till Sverige?

Jag har jobbat klart där och väntar på min arbetsgivare ska skicka sitt intyg till mig sen ska jag skicka det, kontraktet och lönespecar till nav sen skickar dom till min a-kassa i Sverige.

När jag gjorde detta sist(8 år sen) tog det 2-3 månader...
Citera
2016-09-05, 17:20
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Någon som vet hur de ligger till i Norge nuförtiden när man ska lyfta över sina papper från Norge till Sverige?

Jag har jobbat klart där och väntar på min arbetsgivare ska skicka sitt intyg till mig sen ska jag skicka det, kontraktet och lönespecar till nav sen skickar dom till min a-kassa i Sverige.

När jag gjorde detta sist(8 år sen) tog det 2-3 månader...
Tar längre tid nu vad jag har hört.
Citera
2016-09-05, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Tar längre tid nu vad jag har hört.

Helt sjukt isåfall! Man kan ju undra vad det är som tar så enormt med tid! Ungefär som att det bara är en person i hela Norge som jobbar med detta! Turligt nog klarar jag mig ett tag utan stämplingpengar.
Citera
2016-09-06, 14:33
Avslutad
Hur är det att hyra bostad nu förtiden inom pendlingsavstånd (bil eller kollektivt upp till 1h) till Oslo? Främst tänker jag på en egen etta framför kollektivt. Jag kanske har ett erbjudande där som ingenjör men vill inte slösa tid om det ändå är något som liknar situationen i Stockholm eller Göteborg.
Citera
2016-09-06, 14:39
Medlem
Hwals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bozzot
Hur är det att hyra bostad nu förtiden inom pendlingsavstånd (bil eller kollektivt upp till 1h) till Oslo? Främst tänker jag på en egen etta framför kollektivt. Jag kanske har ett erbjudande där som ingenjör men vill inte slösa tid om det ändå är något som liknar situationen i Stockholm eller Göteborg.

Nu vet jag inte helt 100 utanför Oslo men det borde inte vara några problem alls. Kommer upp lägenheter i Lörenskog/Strömmen/Lilleström hela tiden. Men du måste pröjsa en del förstås. Är inte bostadsköer här, så problem med att hitta lägenhet är så och si icke existerande.
Citera
2016-09-06, 19:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hwal
Nu vet jag inte helt 100 utanför Oslo men det borde inte vara några problem alls. Kommer upp lägenheter i Lörenskog/Strömmen/Lilleström hela tiden. Men du måste pröjsa en del förstås. Är inte bostadsköer här, så problem med att hitta lägenhet är så och si icke existerande.

Tack, det verkar lovande förutsatt att det inte är några "utanförskapsområden". Jag antar att du menar att hyran är hög med "pröjsa en del"? Så länge det går att leva där drägligt med en medelinkomst så ska det inte vara något problem.
Citera
2016-09-06, 19:09
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bozzot
Tack, det verkar lovande förutsatt att det inte är några "utanförskapsområden". Jag antar att du menar att hyran är hög med "pröjsa en del"? Så länge det går att leva där drägligt med en medelinkomst så ska det inte vara något problem.
Bostadsmarknaden är ett under av funktionalitet jämfört med Sverige, om än en aning dyr.
Citera
2016-09-06, 19:57
Medlem
Hej,

Jag funderar på att söka ett jobb i Norge och undrar över vilket språk jag bör skriva mitt CV på. Borde jag skicka det på svenska eller engelska? Som jag ser det så kan det bli missförstånd med ett CV på svenska, men inte på engelska.

Samma gäller personligt brev. Borde jag skriva det på svenska eller engelska?

Tack på förhand!
Citera
2016-09-06, 20:21
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doomhammer
Hej,

Jag funderar på att söka ett jobb i Norge och undrar över vilket språk jag bör skriva mitt CV på. Borde jag skicka det på svenska eller engelska? Som jag ser det så kan det bli missförstånd med ett CV på svenska, men inte på engelska.

Samma gäller personligt brev. Borde jag skriva det på svenska eller engelska?

Tack på förhand!

Svenska - skriver du på engelska så slänger de cvn direkt i papperskorgen - de förstår svenska MYCKET bra. Är de intresserade utav dig så lär du få möjlighet att förklara dina ev. utbildningar och kurser, samt tidigare anställningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in