Citat:
Hej på er!
Har alltid haft en dröm om att flytta till Oslo, Norge men har haft skola att tänka på men nu när jag är fri från det båda så tänkte jag försöka att genomföra min dröm så tänker alltså inte åka och tjäna pengar och leva snålt.
Tänkte fråga lite här om det är några vet lite mer
Har just nu ett jobb där kontraktet går ut den 26/8 så har tänkt att efter det datumet, ska redan nu börja söka jobb men tror ni att man kan söka jobben och förklara läget och att man enbart kan åka och jobba efter det datumet?
Har erfarenhet inom lager, butik och industri.
Truckkort A men kan tänka mig att ta B också om det skulle behövas.
Körkort har jag också, kan ta med mig min bil men inget jag vill om det inte behövs.
Har sparat undan lite pengar, kommer ha ungefär 27-30k när jag kan åka och kommer få en till lön på 17-20k när mitt kontrakt har gått ut, ska försöka ta mer övertid så kommer kanske bli mer.
Tror ni att det kommer räcka?
Kommer leva snålt i början så man kan känna på skillnaden.
Kommer försöka få tag i ett jobb innan jag åker till Norge, vet att man kan åka dit och söka väl på plats men vill hellre försöka att veta att jag har jobb innan men vad tror ni är bäst?
Ska bo i ett rum tills jag vet att jobbet fungerar och det känns bra så ingen lägenhet och ska försöka hitta något med en låg deposition.
Så hur tror ni det kommer gå?
Jag tar vilka jobb som helst sålänge det är i Oslo för det är lättare att förstå språket och jag har en vän där.
Är bemanningsföretag något att gå till?
Några som har lite tips på hemsidor med jobb eller några med lägenheter?
Tack och ha en trevlig dag på er
Har alltid haft en dröm om att flytta till Oslo, Norge men har haft skola att tänka på men nu när jag är fri från det båda så tänkte jag försöka att genomföra min dröm så tänker alltså inte åka och tjäna pengar och leva snålt.
Tänkte fråga lite här om det är några vet lite mer
Har just nu ett jobb där kontraktet går ut den 26/8 så har tänkt att efter det datumet, ska redan nu börja söka jobb men tror ni att man kan söka jobben och förklara läget och att man enbart kan åka och jobba efter det datumet?
Har erfarenhet inom lager, butik och industri.
Truckkort A men kan tänka mig att ta B också om det skulle behövas.
Körkort har jag också, kan ta med mig min bil men inget jag vill om det inte behövs.
Har sparat undan lite pengar, kommer ha ungefär 27-30k när jag kan åka och kommer få en till lön på 17-20k när mitt kontrakt har gått ut, ska försöka ta mer övertid så kommer kanske bli mer.
Tror ni att det kommer räcka?
Kommer leva snålt i början så man kan känna på skillnaden.
Kommer försöka få tag i ett jobb innan jag åker till Norge, vet att man kan åka dit och söka väl på plats men vill hellre försöka att veta att jag har jobb innan men vad tror ni är bäst?
Ska bo i ett rum tills jag vet att jobbet fungerar och det känns bra så ingen lägenhet och ska försöka hitta något med en låg deposition.
Så hur tror ni det kommer gå?
Jag tar vilka jobb som helst sålänge det är i Oslo för det är lättare att förstå språket och jag har en vän där.
Är bemanningsföretag något att gå till?
Några som har lite tips på hemsidor med jobb eller några med lägenheter?
Tack och ha en trevlig dag på er
Inga problem att säga att du inte kan börja förrän efter den 26/8. Det som är synd är att du går miste om en massa chanser till jobb under ferie/semestertiderna här i Norge. Ett ypperligt tillfälle att få in en fot, någonstans.
Körkort B nästan en förutsättning nu för tiden, alltså för bil. För truck är det också viktigt, lägg även till för travers om du har möjlighet - det beror ju mycket på vad du vill jobba med och vad du kommer söka mest till - i butik behöver du ju inget truck- eller traverskort, hehe. Bil nästan en förutsättning i början så att du kan agera effektivt och söka så många jobb som möjligt spontant, dvs, söka upp arbetsgivare, på plats, i hamnen eller på lagren ute på industriområdena. Går du enbart genom bemanningsföretag så går det att lägga upp det smidigare, men du blir mer låst efter vad de har att komma med - en kombination är det bästa. Åk runt och sök när du inte är upptagen att besöka bemanningsföretagen och/eller deras förslag. Så skippa inte bilen i början om du har möjlighet. Parkering är dock svindyrt och svårt att få tag på i Oslo.
Ja, med närmre 50k på fickan så kommer du, om du lever snålt och bara söker jobb, klarar du dig lätt i tre månader - har du inte fått jobb då är det ingen idé att fortsätta. Då är marknaden mättad och/eller något fel på dig eller din CV.
Ja, sök redan nu och skulle du inte få något jobb innan så har du, som sagt ca 3 månader på dig innan ditt kapital sinat - har du inte fått jobb då, lägg ner! Kan du inte sova hos kompisen din? Troligtvis vill i alla fall bemanningsföretaget träffa dig innan anställning - detta kan du få bidrag till genom Arbetsförmedlingen. Bemanningsföretag är bra att gå genom i början då dessa sitter med kontakterna, men de tar en del utav din lön som då såklart blir mindre. Får du anställning direkt med ett företag är detta helt klart att föredra men kan vara svårt i början om du tänkt söka hemifrån. Även om du får ett jobb genom ett bemanningsföretag så är det efter ett tag lätt att få kontrakt direkt med arbetsgivaren och då stiger lönen fort! Jag rekommenderar dig att även åka hit några helger och spontansöka direkt på lagren/butikerna/hamnen osv.
Detta kommer lösa sig om du lägger ned tid och möda i ett par månader, vem vet - har du tur så får du jobb första dagen/veckan...
Sidor har jag inte många och dessa vet säkerligen redan om men kolla dessa nedan:
För jobb:
-Nav
-Finn.no
-Grensetjensten
För rum/lägenhet:
-Hybel.no
-AirBnB
-Finn.no
Lycka till!