2016-09-06, 18:20
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
"Mina colombianska vänner" låter lite obehagligt i de sammanhang vi nu pratar
https://minfil.org/fd3bo0bcb8/image.png

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Vad du vet!
I Colombia är var femte förgiftningsfall ett brottsoffer som drogats
med skopolamin i samband med t.ex. rån efter att offret fått en
"spetsad" drink.
Det finns en klinisk test (t.ex. NMS 9261B) för att utgående från
3 ml blod bestämma skopolaminhalten i provet. 1,6 ml är minsta
mängd.

PS. Det var ett antal uppmärksammade fall i Norge med 44 som
förgiftades av skopolamin i rohypnol.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19821638

Se där ännu en länk till TC - lugn, jag bara skämtar
Citera
2016-09-06, 18:26
Medlem
valleros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torkel.K
Ja, att JM ensam släpat ut offret verkar uteslutet. Detta innebär ju faktiskt att det går en mördare lös eller iallafall en medhjälpare till mord. Något som jag funderat på är om Akis bil fanns vid stugan. Om den fanns där och alkohol har hittats i blodet tyder ju faktiskt det på att han hade planerat att stanna över natten. Men jävligt märkligt att bo över natt hos x.
Det där är intressant.
En planerad övernattning - hur troligt är det?
Man kan naturligtvis inte bortse från att Aki kanske sket i om han var full när han körde därifrån.
Senast redigerad av vallero 2016-09-06 kl. 18:28.
Citera
2016-09-06, 18:31
Medlem
Butteris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torkel.K
Ja, att JM ensam släpat ut offret verkar uteslutet. Detta innebär ju faktiskt att det går en mördare lös eller iallafall en medhjälpare till mord. Något som jag funderat på är om Akis bil fanns vid stugan. Om den fanns där och alkohol har hittats i blodet tyder ju faktiskt det på att han hade planerat att stanna över natten. Men jävligt märkligt att bo över natt hos x.

http://vlt.se/nyheter/nyheter/1.4233012-nya-uppgifter-om-exmakens-dod-fragetecknen-hopar-sig

Enligt uppgifter från 41-åringen var det enbart hon, maken och deras två gemensamma barn, som då var drygt två år gamla, som fanns i stugan.
Uppgifter till VLT gör dock gällande att flera fanns på plats, åtminstone två personer till.
- Vi har indikationer på att ytterligare två personer till fanns på plats, två personer i 41-åringens omedelbara närhet, säger en källa med insyn i dödsfallsutredningen.

Två personer i 41-åringens omedelbara närhet. Det tolkar jag som föräldrarna. Om det var föräldrarna så gissar jag på följande scenario.

- JM stämmer träff med AP i stugan. GM och AM skall få träffa barnbarnen och lite saker skall redas ut.

- JM har utan föräldrarnas vetskap planerat drunkningen. Och någon av JM hantlangare lurar i buskarna, medan mötet pågår i stugan, lurar JM ut AP, medhjälparna smyger fram och får AP ur stridbart skick (Pepparspray, kloroform, elpistol eller något annat som inte ger varaktiga avslöjande märken). Medhjälparna transporter ut AP på bryggan, och kastar i honom. Det hoppar själv i och ser till att han drunknar. Och försvinner sedan.

En av medhjälparna skulle kunna vara JM:S dotters man, som skriver på sin FB "gjorde största Misstag I Mitt Live. Önskar om Jag Kunde Ändra på Allt...."

- JM går in igen, när föräldrarna frågar efter AP så säger JM att han tog en tur med båten. Givetvis tycker föräldrarna det hela är märkligt. När drunkningen upptäcks blir föräldrarna chockade och rädda, och börjar misstänka JM, men är inte beredda på att kontakta Polisen ännu.

- Tiden går och det stormar om JM, föräldrarna konfronterar henne, men hon erkänner inte. Efter drygt ett år och IF har börjat forska i drunkningen och livförsäkringen, orkar föräldrarna inte längre. De är beredda att berätta vad det vet om AP:s drunkning. Detta får JM reda på och hon beslutar sig för att förhindra detta.

Om det nu är så, så kommer det troligen fram. AM överlevde ju.

Arrangemanget med att föräldrarna var närvarande kan ha varit ett försök till att få vittnen och alibi.

I så fall så var det inte bara ekonomi som var orsak till mordet/misshandeln. Det var primärt ett sätt att komma undan det förmodade mordet på AP.

-
Senast redigerad av Butteri 2016-09-06 kl. 18:36.
Citera
2016-09-06, 18:41
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Se där ännu en länk till TC - lugn, jag bara skämtar

Det tycker jag måste vara tillåtet även om ämnet är allvarligt.
Jag gör det också ibland, men emellanåt lite för subtilt, vilket
jag ofta inte inser innan jag ser reaktionerna...

Din hypotes om att förgiftningen kan ha skett med skopolamin
ser ju ut som ett möjligt alternativ, både när det gäller Egypten
och makens bortgång i sommarstugan. Jag vet att någon tidigare
har föreslagit rohypnol. Därför, på frågan om hur vanligt det var
med skopolamin-förgiftning i våra trakter, tyckte jag att det var
lite "roligt" att det visade sig att det fanns ett fall i pubmed (en
nationell medicininformationsdatabas i USA, underordnad NLM,
som i sin tur är underordnat NIH (inom hälsodepartementet),
som beskrev hur 44 norrmän förgiftats. I Norge var det
rohypnol som "spetsats" med skopolamin.

Sammantaget så tror jag att om det är möjligt att kartlägga
vilka preparat som JM haft tillgång till, så är det lättare att
veta vad man ska leta efter, om det nu finns något att hitta,
efter så här lång tid.

Förhoppningsvis framgår i de Egyptiska och Svenska journal-
utdragen vilken förgiftning det var som drabbade exmaken i
februari 2015. Det kan ju vara samma förgiftning som det då
eventuellt var i augusti 2015.

Citera
2016-09-06, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Det där är intressant.
En planerad övernattning - hur troligt är det?
Man kan naturligtvis inte bortse från att Aki kanske sket i om han var full när han körde därifrån.
Så är det ju, dessutom var det väl små mängder dom hittat i blodet. Kanske drack han en öl och räknade med att köra lite senare. Mer intressant vore om han inte kom i egen bil, då borde fler veta om planerna tex nya partnern.
Citera
2016-09-06, 18:51
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butteri
http://vlt.se/nyheter/nyheter/1.4233012-nya-uppgifter-om-exmakens-dod-fragetecknen-hopar-sig

Enligt uppgifter från 41-åringen var det enbart hon, maken och deras två gemensamma barn, som då var drygt två år gamla, som fanns i stugan.
Uppgifter till VLT gör dock gällande att flera fanns på plats, åtminstone två personer till.
- Vi har indikationer på att ytterligare två personer till fanns på plats, två personer i 41-åringens omedelbara närhet, säger en källa med insyn i dödsfallsutredningen.

Två personer i 41-åringens omedelbara närhet. Det tolkar jag som föräldrarna. Om det var föräldrarna så gissar jag på följande scenario.

- JM stämmer träff med AP i stugan. GM och AM skall få träffa barnbarnen och lite saker skall redas ut.

- JM har utan föräldrarnas vetskap planerat drunkningen. Och någon av JM hantlangare lurar i buskarna, medan mötet pågår i stugan, lurar JM ut AP, medhjälparna smyger fram och får AP ur stridbart skick (Pepparspray, kloroform, elpistol eller något annat som inte ger varaktiga avslöjande märken). Medhjälparna transporter ut AP på bryggan, och kastar i honom. Det hoppar själv i och ser till att han drunknar. Och försvinner sedan.

En av medhjälparna skulle kunna vara JM:S dotters man, som skriver på sin FB "gjorde största Misstag I Mitt Live. Önskar om Jag Kunde Ändra på Allt...."

- JM går in igen, när föräldrarna frågar efter AP så säger JM att han tog en tur med båten. Givetvis tycker föräldrarna det hela är märkligt. När drunkningen upptäcks blir föräldrarna chockade och rädda, och börjar misstänka JM, men är inte beredda på att kontakta Polisen ännu.

- Tiden går och det stormar om JM, föräldrarna konfronterar henne, men hon erkänner inte. Efter drygt ett år och IF har börjat forska i drunkningen och livförsäkringen, orkar föräldrarna inte längre. De är beredda att berätta vad det vet om AP:s drunkning. Detta får JM reda på och hon beslutar sig för att förhindra detta.

Arrangemanget med att föräldrarna var närvarande kan ha varit ett försök till att få vittnen och alibi.

I så fall så var det inte bara ekonomi som var orsak till mordet/misshandeln. Det var primärt ett sätt att komma undan det förmodade mordet på AP.
-

Personligen har jag väldigt svårt att tro att JM planerar något mord på mannen om föräldrarna samtidigt skulle vara på plats.
Om det fanns fler på plats den där ödesdigra natten så var det nog dotter med kille.
Citera
2016-09-06, 18:52
Medlem
Citat:

-

Det låter ju bra men borde inte föräldrarna inte börjat undra varför AP inte kommer tillbaka från sin lilla tur med båten. Båten var väl deras och även om de inte brydde sig om AP borde de väl efter några timmar börjat undra var båten var? Är det överhuvudtaget belagt att AP åkte någonstans med båten när han försvann eller är det bara JM:s ord?

I sig är det inte så konstigt att JM inte anmälde AP försvunnen förrän efter 12 timmar. De var inte ett par längre så varför skulle JM ha brytt sig vart han tog vägen när han lämnade stugan.
Citera
2016-09-06, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vlt.se
Enligt uppgifter till VLT har de asylsökande pekat ut två av de sju-åtta personerna som deltog i misshandeln där den ena knivhöggs medan den andre fick ena armen avslagen. Det handlar dels om den häktade 18-åringen men också om en 25-årig Eskilstunabo som är sambo med en av 41-åringens döttrar.

Fler brott kan misstänkas

25-åringen borde vara J*far J*fari. Observera att det också finns en annan 25-årig Eskilstunabo som misstänktes tidigare för misshandeln, och dessutom är Am*ndas pojkvän R**and också 25 år.
Senast redigerad av forum202 2016-09-06 kl. 18:57.
Citera
2016-09-06, 18:55
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:

-

Kanske...
Ungefär så där är ett möjligt scenario, men det finns ett par hakar.

Men...
Om föräldrarna var där så har dom lämnat, antingen på kvällen eller
tidigt på morgonen, eftersom dom inte fanns där när polisen kom.
Osannolikt att dom dragit därifrån på morgonen, och lämnat dottern
ensam med tvillingarna när maken varit försvunnen hela natten.
Om dom lämnade på kvällen, varför har dom inte under året som gått
sagt ett knyst om att dom fanns där, trots att dom, som ägare av stugan
och som föräldrar till JM, borde ha fått någon kännedom om att först
polisen och sedan IF la ner ansträngningar på att ta reda på vad som
hänt exmaken?

Fler alternativ...
Sammantaget gör detta IMO det mer troligt att det var antingen dotter
med måg eller två ensamkommande som vid tillfället bodde hemma
hos JM (om hon nu hade sådana hemma, men mitt intryck är att hon
ofta haft det).

Vilka de än är, så är de här två personerna "nyckelpersoner" när det
gäller att lösa gåtan om vad exakt som hände med exmaken. Uttalandet
om de två personerna tyder ju på att åklagaren vet vilka dom är.

Citera
2016-09-06, 18:57
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det tycker jag måste vara tillåtet även om ämnet är allvarligt.
Jag gör det också ibland, men emellanåt lite för subtilt, vilket
jag ofta inte inser innan jag ser reaktionerna...

Din hypotes om att förgiftningen kan ha skett med skopolamin
ser ju ut som ett möjligt alternativ, både när det gäller Egypten
och makens bortgång i sommarstugan. Jag vet att någon tidigare
har föreslagit rohypnol. Därför, på frågan om hur vanligt det var
med skopolamin-förgiftning i våra trakter, tyckte jag att det var
lite "roligt" att det visade sig att det fanns ett fall i pubmed (en
nationell medicininformationsdatabas i USA, underordnad NLM,
som i sin tur är underordnat NIH (inom hälsodepartementet),
som beskrev hur 44 norrmän förgiftats. I Norge var det
rohypnol som "spetsats" med skopolamin.

Sammantaget så tror jag att om det är möjligt att kartlägga
vilka preparat som JM haft tillgång till, så är det lättare att
veta vad man ska leta efter, om det nu finns något att hitta,
efter så här lång tid.

Förhoppningsvis framgår i de Egyptiska och Svenska journal-
utdragen vilken förgiftning det var som drabbade exmaken i
februari 2015. Det kan ju vara samma förgiftning som det då
eventuellt var i augusti 2015.

Ber om ursäkt om du uppfattade att det var till dig jag skrev att du skulle vara lugn.
Det var mest åt de som menar att tråden far iväg långt utanför topic ibland (vilket jag för övrigt absolut kan hålla med om ibland).
Det var för övrigt inte jag som hade en hypotes om skopolamin. Äras den som äras bör. Själv hade jag aldrig hört talas om ämnet tidigare.
Citera
2016-09-06, 19:00
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av forum202
25-åringen borde vara J*far J*fari. Observera att det också finns en annan 25-årig Eskilstunabo som misstänktes tidigare för misshandeln, och dessutom är Am*ndas pojkvän också 25 år.

Bara så att jag inte rör till det...

Visst var det han som skrev på Facebook att han gjort sitt livs misstag,
inte så långt efter JMs exmakes död?

Nu kopplas han till misshandeln på de två som skulle "staffas" för att
dom anklagat JM för att tvinga dom till sex.

Gör inte det den gode J*far J*fari till lite av "prime suspect" när det
gäller medhjälp till att exmaken "drunknade"?

Senast redigerad av lasternassumma 2016-09-06 kl. 19:03.
Citera
2016-09-06, 19:00
Medlem
Butteris avatar
Detta kanske räknas som "Affärsskvaller", men om man höjer blicken lite kan det kanske också vara ett sätt att hitta personer kring Johanna som kan ha varit behjälpliga vid handgripligheter.

Tydligen har Johanna haft ytterligare ett AB, detta köpte hon i början på februari, för att sedan sälja det i slutet på februari.

Välkommen hem Sverige AB http://valkommenhemsverige.se/

2016-05-13 Dehqanzai, Suraya (33 år) ESKILSTUNA
Avgick som Styrelsesuppleant - Aktiv i 0 bolag
2016-02-29 Dehqanzai, Calle Khalid (33 år) ESKILSTUNA
Avgick som Ordförande - Aktiv i 2 bolag
2016-02-04 Möller, Maria Johanna Elisabeth (41 år) ESKILSTUNA
Avgick som Styrelseledamot - Aktiv i 4 bolag

Nuvarande ägare:
Dehqanzai, Calle Khalid (33 år) - 1982-12-26 ESKILSTUNA
Styrelseledamot / VD - Aktiv i 1 bolag
Bajati, Sediq Burhan (23 år) - 1993-04-08 ESKILSTUNA
Styrelsesuppleant - Aktiv i 1 bolag

Det finns släktingar MALYAR Dehqanzai i Lexbase.

Jag tänker mig att detta ger lite mer att välja på när det gäller att hitta folk som kan tänkas hjälpa till med diverse "bärande uppdrag"...

Men visst radera det gärna om det är dumt.
Senast redigerad av Butteri 2016-09-06 kl. 19:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in