2016-09-06, 14:45
Medlem
Kan någon komma med en summering om vad som hänt de senaste 2 veckorna?
Citera
2016-09-06, 14:50
Medlem
BoISarens avatar
Naturligtvis är det topic att diskutera de olika personerna som på ett eller annat vis kan knytas till händelsen. Däremot är "affärsskvallret" och liknande OT

//Mod
Citera
2016-09-06, 14:52
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananapans
Gör bara en egen tråd nu för guds skull. Vi är andra som vill att det ska handla om mordet på Göran och enbart det, så att vi slipper en tråd på 2000 sidor när domen fallit. Mordet är ju inte ens nära på utrett med tanke på att man fortfarande väntar på tekniska analyser, lagt yppandeförbud, inte har en klar motivbild och typ ALLT annat som ett utrett mord kräver.

Handlar om simpel lathet och det faktum att du inte vet hur man gör en ny tråd, enbart.
Så varför inte bara vänta på FUP så slipper du allt som bedömts som ovidkommande? Med den stringens du vill ha borde ju inte ens mordförsöket mot AM få avhandlas.
Citera
2016-09-06, 14:56
Medlem
bananapanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Så varför inte bara vänta på FUP så slipper du allt som bedömts som ovidkommande? Med den stringens du vill ha borde ju inte ens mordförsöket mot AM få avhandlas.

Mordförsöket är högst relevant, medan företagsskvallret om hur Pangelius jobbar hör hemma i sin egen tråd. Tycker att Akis dödsfall är precis lika intressant, jag är ju sugen på mord och inte skvaller, därför rör jag mig mer i detta forumet än något annat

Att vänta på fup är för ledsamt.

Kul att kika i tråden för att se om det tillkommit något nytt jag missat, tycker också att diskussionerna kring Ankis önskan om byte av målsägarbiträde är väldigt intressant.
Senast redigerad av bananapans 2016-09-06 kl. 14:59.
Citera
2016-09-06, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det var inget större jag menade, men om jag fetar loss vad jag syftade på:

... och det enda jag menar är att det skulle bli brottsligt att närma sig en person som kontaktförbud är utfärdat för, samt att beslutande om kontaktförbud kan fattas helt oavsett satt personskydd.
Vad gäller att bryta in och förbi ett personskydd, vågar jag inte svara på hur det straffrättsligt ser ut, men det går att gissa lite.
Förmodligen kommer det att handla om våld mot tjänsteman, olaga intrång, vapenbrott mordförsök/mord, etc etc våldsrelaterade brott. Det är ju bara att föreställa sig vilka rubriceringar en person skulle dra på sig i ett försök att forcera ett personskydd där en person vaktas av en mindre grupp väktare/vakter/poliser som har till uppgift att beskydda. Det blir våld, i någon form.

Att avslå begäran kan ha varit Fahlander´s sätt att inte få bokfört att det fanns fortsatt misstanke på JM och 18-åringen. Beslut om kontaktförbud hade direkt resulterat i aktbilagor från Tingsrätten som indirekt skvallrat om misstanke på frisläppta.
Nu skvallrar det istället i efterhand om ickemisstanke på pappret.
Ett ospecat personskydd är ju diskretare, så allt det där kan nog handla om åklagartaktik likväl.
Rätt eller ej, men det är att tänja fantasifullt, hur än Fahlander har gjort här.

Wenna.
Frisk fläkt ja, och kanske åklagartaktik med henne också, om nu Fahlander gjort sig jobbig i AM´s ögon.

Visst taktik i all ära det finns från alla håll och kanter men frågan är när och var man kan/ska
använda sig av taktik för att bl a slippa lättillgängliga aktbilagor av anledningen att det inte
skall synas att man trots frisläppande har två misstänkta.

Så nej jag tror faktiskt inte att just denna hållplats i utredningen är rätt ställe att se till att
papperna är rena för som sagt var det var fem personer som begärde kontaktförbud
alla kan nog inte avslås för att Fahlander endast vill slippa aktbilagor. Tillika bör man också
påminna sig om att ett ogillat kontaktförbud går att överklaga av båda partner eller
sammanlagt 7 personer i detta fall. Inte riktigt bästa läge för Fahlander att leka en
taktiskt egocentrisk lek här tänker jag.

Tror rätt och slätt att Fahlander gjort en "ärlig" bedömning och kommit fram till att
dessa fems begäran inte når upp till att ett kontaktförbud kan tas i bruk. Varken
mer eller mindre.

Däremot tror jag taktiskt att Wenna bör bemöta Anki för ja jag tror Fahlander gjort sig jobbig
i Ankis ögon och då blir det taktiskt bäst att fläkten Wenna bör agera i direktkontakten med Anki.
Notera dock att jag valde bort frisk framför fläkt för jag behöver lite mer "framförhållning" för att
tala om friska fläktar här ännu jag .....
Senast redigerad av LKVN 2016-09-06 kl. 15:00.
Citera
2016-09-06, 15:09
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Är Johanna lite av en skämtare dessutom?
När kollegorna på Strängnäs kommun skriver var de bor, väljer hon att skriva United States:

http://www.yatedo.fr/search/profil?c=normal&q=str%C3%A4ngn%C3%A4s+kommun&rlg=e n&uid=-1&start=18&p=2&s_fc=a%3A1%3A%7Bs%3A7%3A%22s_fc_ac% 22%3Ba%3A1%3A%7Bi%3A0%3Bs%3A18%3A%22str%C3%A4ngn%C 3%A4s%20kommun% 22%3B%7D%7D

Det kan ju vara ett tafatt försök att inte så lätt bli identifierad
och hittad. Åtgärder som är helt naturliga för de som inte har
rent mjöl i påsen och därför vill kunna gömma sig om och när
"skiten träffar fläkten". Det kan man ju säga att den gjort.

Jag har inte sett något konkret som tyder på att JM har eller
har haft en adress eller ett boende i USA. Kanske ett önske-
tänkande?

Senast redigerad av lasternassumma 2016-09-06 kl. 15:24.
Citera
2016-09-06, 15:22
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Mordförsöket är högst relevant, medan företagsskvallret om hur Pangelius jobbar hör hemma i sin egen tråd. Tycker att Akis dödsfall är precis lika intressant, jag är ju sugen på mord och inte skvaller, därför rör jag mig mer i detta forumet än något annat

Kul att kika i tråden för att se om det tillkommit något nytt jag missat, tycker också att diskussionerna kring Ankis önskan om byte av målsägarbiträde är väldigt intressant.

Jag tänker ungefär så här om "företagsskvallret":

– Om misslyckanden med Pangelius/Pangea försatte JM i en ohållbar
ekonomisk situation och det blev motivet till att Göran mördades så
är det relevant.

– Kriminell verksamhet i t.ex. Uppsala har troligen inget att göra med mordet på Göran.

Det är svårt att veta något säkert i den här härvan, men den linjen
försöker jag i stora drag följa. Om ingen med auktoritet tillrättavisar
mig. Eller om nya fakta kommer fram som förändrar bilden.

Senast redigerad av lasternassumma 2016-09-06 kl. 15:33. Anledning: nya fakta...
Citera
2016-09-06, 15:27
Medlem
Solglittrets avatar
I en annat tråd finns beskrivet hur fängelsevistelser sker praktiskt. Där står bl a att besök måste ha tillstånd i förväg och dessa tillstånd utfärdas inte om du ex dömts för tidigare våldsbrott. Som dömd ex-convict av våldsbrott har du ingen möjlighet att besöka någon annan i fängelset.
Du får naturligtvis inte heller permission från ett fängelse för att kunna besöka någon som sitter inne på annan anstalt.

Detta skulle ju rent praktiskt betyda att våra nu häktade JM o älskling inte kommer att kunna träffas på sisådär 20 år om de döms.... Om han får ett kortare straff pga ålder o dom 'a la Sara Svensson i Knutby och kommer ut tidigare - utan att bl utvisad - kan han inte heller träffa henne.

Om hon döms för mord alt anstiftan på GM blir det enligt expertis livstid o naturligtvis inget arv. Då blir det således inget arv till något av hennes 6 barn o ytterligare ngr barnbarn heller. Antar att arvet inte "hoppar över" ett led som mördat utan att detta led helt stängs av o arvet riktas om mot hennes syster o dennas barn istället. Någon som vet?

När föräldrarna till fd militären som kastade ut sin hustru o sitt spädbarn i stenbrottet, fick ärva sin svärdotter o sitt barnbarn , var det mkt disk kring detta. Speciellt som de gick ut med att detta arv skulle ges till den dömde sonen för att hjälpa honom att betala skadeståndet till offrens anhöriga.

Hennes 3-åriga tvillingar, pojke o flicka, har ingen levande far. Om moden döms till livstid kommer dessa att omhändertas o placeras i fosterfamilj. Skulle mormor alt deras moster känna sig manade o mogna att kliva in som vårdnadshavare? Klarar man det mentalt efter vad som hänt?
Det 13-årige sonen hon har vistas ju hos sin far o övriga barn är myndiga.
Senast redigerad av Solglittret 2016-09-06 kl. 15:48.
Citera
2016-09-06, 15:30
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:

Jag håller ju eg. med dig, det blir väldigt mycket sidospår varav en del är redigt träliga. Men vem vet, kanske finns det nåt i företagsbakgrunden som har bäring på vad som sen hände? Udda är det iaf med kopplingarna till drinkaren och hennes ex-man. "Follow the money" kanske leder nån vart även här.
Noterar också att pengabegäret tycks ha funnits där långt innan hennes företagande och dåden mot hennes föräldrar så nån stans växte den rullande snöbollen till kritisk massa.

Målsägandebiträde ja, när kan HR tänkas fatta beslut om den saken? Och hur mycket "behov" har en målsägande av ett biträde under den fas som nu pågår med häktning och förundersökning?
(riktar de frågorna till valfri insatt i tråden)
Citera
2016-09-06, 16:08
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Jag håller ju eg. med dig, det blir väldigt mycket sidospår varav en del är redigt träliga. Men vem vet, kanske finns det nåt i företagsbakgrunden som har bäring på vad som sen hände? Udda är det iaf med kopplingarna till drinkaren och hennes ex-man. "Follow the money" kanske leder nån vart även här.
Noterar också att pengabegäret tycks ha funnits där långt innan hennes företagande och dåden mot hennes föräldrar så nån stans växte den rullande snöbollen till kritisk massa.

Målsägandebiträde ja, när kan HR tänkas fatta beslut om den saken? Och hur mycket "behov" har en målsägande av ett biträde under den fas som nu pågår med häktning och förundersökning?
(riktar de frågorna till valfri insatt i tråden)
Den gemensamma nämnaren är pengar vilket är ett motiv.
Citera
2016-09-06, 16:22
Medlem
CliviaMiniatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irishrage
Hade de genomfört en ordentlig obduktion hade det med största sannolikhet om han utsatts för något våld eventuellt blivit förgiftad. Men psykopaten lyckades manipulera samtliga, polisen, obuktionsläkaren osv.
Finns det inte en drog som heter skopolamin? Den används av maffian för att försätta mordoffer i ett viljelöst och zombieliknande tillstånd. Jag har aldrig hört talas om att den används i Sverige visserligen. Men omöjligt är det inte.
Jag tittar på spanska serier som som Senora acero där använder de skopolamin. Eller Sin senos si hay paraiso där Pereira i Colombia utpekas som tillhåll för maffia.
TC har enligt egen uppgift vänner i Pereira.
Tänk om de förgiftade A*i med skopolamin så han blev utan vilja och sedan dränkte honom?
Citera
2016-09-06, 16:25
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Butteri
Det var så jag tänkte. JM har försatt sig i en ekonomisk situation som drivit henne till minst ett mord, troligen två (Göran Möller och Ak* Pa*sila).

När sedan TC dyker upp som dels före detta arbetsgivare åt Ak*, samt "kollega" med JM, så uppstår ju funderingen över hans roll.

Jag tycker det vekar vara uppenbart att behov av pengar verkar vara drivande för båda morden. Och om man skall följs pengarna så hamnar man ju lätt i "affärskvaller"

Tillbaka till mordet på Göran Möller och det förmodade mordet på Ak* Pa*sila

- Vilka andra motiv än de ekonomiska kan finnas till mordet/misshandeln
- Vilka andra rimliga motiv finns det de ekonomiska kan tänkas ligga bakom "drunkningen".

Andra motiv?
Visst kan det gå att hitta andra motiv än ekonomiska, men sammantaget
tycker jag att det är så mycket som pekar på ekonomiska motiv så det
måste komma fram något nytt om ett annat motiv ska bli troligt.

Exmaken - Pengar!
I fallet Aki, med giftemål, livförsäkring (i hemlighet), förgiftning, och
slutligen drunkning strax innan skilsmässan skulle klaras av så är det
en så stark indiciekedja att det krävs mycket för att bryta den.

Göran - Pengar?
I fallet med Göran blir indiciekedjan när det gäller motiv, utgående från
vad vi vet svagare, IMO. Vi saknar, tycker jag, en utlösande faktor.
Det som talar för att en sådan finns är t.ex. Ankis begäran om besöks-
förbud. Det visar att hon har en konkret grund för att vara rädd för JM.

Orsaken till Ankis rädsla för JM
Exakt hur den grunden ser ut vet vi inte, men några gissningar är:
– Efter t.ex. att Göran till JM betalade pengar som skulle användas
till en skattebetalning, men att dom gick till en bystoperation i stället
så sade Göran stopp.
– Efter "flyktingsexet" sade Göran och Anki stopp.
– Efter att information om utredningen kring Aki nådde Göran och han
förstod att dottern hade med Akis död att göra så sade föräldrarna stopp.
– Efter att JM flyttade ihop med 18-åringen i lägenheten som föräldrarna
köpt till JM så sade föräldrarna stopp.
– Efter att de sexutnyttjade pojkarna blev utsatta för grov misshandel
sade föräldrarna stopp.
– Vid en viss punkt så meddelade föräldrarna JM att dom nu hade för avsikt
att göra henne arvslös. Vilket är möjligt, eftersom dom får göra vad dom
vill med sina pengar medan dom lever.

Det kan ju vara följden av händelser, fram till någon punkt, som fick
Göran eller båda föräldrarna att säga stopp.

Det finns säkert fler möjligheter. Om rättegången kommer att vara offentlig,
och det tror och hoppas jag att den kommer att vara, så får vi veta mer
då.
Just nu är det trots alla dessa tänkbara motiv, IMO svårt att se vad det
var exakt som gjorde att mordplanerna tog form och vad som var den
utlösande faktorn. Om det främst var girighet och pengar så är det IMO
bara ännu mer ledsamt än vad det redan är. Mycket pekar tyvärr i den
riktningen.

Tidpunkten när mordplanen på föräldrarna föddes
Jag tror att tidpunkten, när JM första gången talade om att bränna ner
sommarstugan med föräldrarna i denm kan vara en "nyckel" till vad det
var som planterade idén om att mörda föräldrarna i hennes huvud.

Senast redigerad av lasternassumma 2016-09-06 kl. 16:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in