2016-09-05, 02:31
Medlem
Jag har ett gammalt kontantkort från telia och som jag inte fyllt på, på flera år. Det fungerar iallafall.
De har ingen tidsbegränsning på sina kort, även om man inte har fyllt på de, på flera år ?
Jag hade för mig att man måste fylla på dom minst en gång per år...

Och vad händer om man fyller på det med som det verkar, 1 månad.. försvinner den insatta potten och ändras vilkoret på mitt gamla kort ? Dvs måste jag sedan i fortsättningen hålla på och fylla på det vareviga månad för att det ska fortsätta leva ?

Telenor verkar ha ett års begränsning, dvs om man inte fyllt på på ett år, eller (?) använt det på ett år så dödas kortet.. ?
Citera
2016-09-05, 13:03
Medlem
borguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inbox
Jag har ett gammalt kontantkort från telia och som jag inte fyllt på, på flera år. Det fungerar iallafall.
De har ingen tidsbegränsning på sina kort, även om man inte har fyllt på de, på flera år ?
Jag hade för mig att man måste fylla på dom minst en gång per år...

Och vad händer om man fyller på det med som det verkar, 1 månad.. försvinner den insatta potten och ändras vilkoret på mitt gamla kort ? Dvs måste jag sedan i fortsättningen hålla på och fylla på det vareviga månad för att det ska fortsätta leva ?

Telenor verkar ha ett års begränsning, dvs om man inte fyllt på på ett år, eller (?) använt det på ett år så dödas kortet.. ?

Telenor, Tre, Tele2 (med deras alla varumärken) Har 12 mån giltighet efter senaste påladdningen.

Telia (med deras alla varumärken) har också 12 mån, men med en annorlund regel. Det är 12 mån efter senaste debiterbara handling, t.ex. skicka ett sms. Telias 12 mån skjuts alltså framåt med 12 mån så länge man använder det.

Lycamobile, Delight, Vectone och andra små aktörer har inga regler som de följer. Ibland kan ett kort vara helt oanvänt och aktivt i 4-5 år, medans andra kort dör efter 6 mån.
Citera
2016-09-05, 13:21
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borgus
.
Och det finns en särskild anledning till att Telia har det såhär:
Det är för att Telia har sitt system med olika årskort man kan ladda på, årskort komplett, årskort surf, årskort spotify + surf, etc.

Om då kortet skulle gälla 12 mån sedan senaste påtankning så skulle kortet "gå ut" i samma veva som årskortet tar slut. Och så kan man juh inte ha det.

Därför har man sagt att det är sedan senaste debiterbara handling som kortet gäller 12 mån. Med debiterbar handling syftas även på debiterbara handlingar som är gratis enbart på grund av den typ av laddning man har på kortet.

(att exempelvis ringa 020-nummer eller liknande räknas som ej debiterbara, men att ringa ett 031-nummer samtidigt som man har en laddning med fria samtal, kommer givetvis att räknas som debiterbart)
Citera
2016-09-05, 22:58
Medlem
bredbarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Och det finns en särskild anledning till att Telia har det såhär:
Det är för att Telia har sitt system med olika årskort man kan ladda på, årskort komplett, årskort surf, årskort spotify + surf, etc.

Om då kortet skulle gälla 12 mån sedan senaste påtankning så skulle kortet "gå ut" i samma veva som årskortet tar slut. Och så kan man juh inte ha det.

Därför har man sagt att det är sedan senaste debiterbara handling som kortet gäller 12 mån. Med debiterbar handling syftas även på debiterbara handlingar som är gratis enbart på grund av den typ av laddning man har på kortet.

(att exempelvis ringa 020-nummer eller liknande räknas som ej debiterbara, men att ringa ett 031-nummer samtidigt som man har en laddning med fria samtal, kommer givetvis att räknas som debiterbart)

Rena fantasier!

Deras system med 12 mån giltighet, efter nåt debiterats kortet, är betydligt äldre än årskorten. Så din teori stämmer inte för fem öre!
Citera
2016-09-05, 23:05
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredbaren
.
Njaa, såvitt jag vet har telia haft det gamla systemet med "1 års giltighet sedan senaste påtankning" tidigare, dvs innan kontantkorten bytte namn till Telia Refill.

Då pratar vi om mer än säg 5-10 år sedan.

Men det stämmer att de haft "senaste debiterbara åtgärd" längre än årskorten, men det är ju självklart, man kan ju inte införa årskort innan man tagit bort att korten bara gäller ett år från senaste påtankning.
Citera
2016-09-06, 10:54
Medlem
bredbarens avatar
Citat:
Men det stämmer att de haft "senaste debiterbara åtgärd" längre än årskorten, men det är ju självklart, man kan ju inte införa årskort innan man tagit bort att korten bara gäller ett år från senaste påtankning.

Visst kan man det! Årskortet är ju en påladdning och gäller i 12 månader. Inga problem alls om de haft samma system som flera andra operatörer.

Exempelvis: Om du har ett Telenor kontantkort med, låt säga, 1 vecka kvar på gislighetstiden, och då fyller på med ett halvårskort, så förlängs naturligtvis giltighetstiden med 12 mån.
Citera
2016-09-06, 11:02
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bredbaren
.

Nej den förlängs inte. Giltighetstiden blir exakt 12 månader från senaste påladdning, så den 1 veckan du hade kvar går "förlorad".

Det skulle innebära att kortet slutar gälla helt precis då årskortet går ut. Så om man laddar med säg komplett 12mån, och giltighetstiden då blir 12 mån från påladdningen. Då innebär det att du skulle vara tvungen att göra en påladdning emellan, säg 100 kr, för att ha kvar numret/kortet.
Om du enbart kör på årskortet komplett 12 mån, och telia körde "standardregler", så skulle ju ditt SIM vara spärrat precis då du ska tanka på ett nytt Årskort komplett 12 mån.

Det är en helt annan sak med Telenors 6månaderskort. Då har du ju 6 månader på dig att tanka fr.o.m. att 6månsladdningen går ut.

Förstår du min poäng varför Telia var tvungen att ändra reglerna så det är senast debiterbara handling som gäller istället? Visst, man hade ju kunnat ha så kortet gäller i 2 år från senaste påtankning eller liknande men det var väl enklare för Telia att köra med "senast debiterbara handling".
Citera
2016-09-06, 11:14
Medlem
bredbarens avatar
Citat:
Nej den förlängs inte. Giltighetstiden blir exakt 12 månader från senaste påladdning, så den 1 veckan du hade kvar går "förlorad".

Det skulle innebära att kortet slutar gälla helt precis då årskortet går ut. Så om man laddar med säg komplett 12mån, och giltighetstiden då blir 12 mån från påladdningen. Då innebär det att du skulle vara tvungen att göra en påladdning emellan, säg 100 kr, för att ha kvar numret/kortet.
Om du enbart kör på årskortet komplett 12 mån, och telia körde "standardregler", så skulle ju ditt SIM vara spärrat precis då du ska tanka på ett nytt Årskort komplett 12 mån.

Det är en helt annan sak med Telenors 6månaderskort. Då har du ju 6 månader på dig att tanka fr.o.m. att 6månsladdningen går ut.

Förstår du min poäng varför Telia var tvungen att ändra reglerna så det är senast debiterbara handling som gäller istället? Visst, man hade ju kunnat ha så kortet gäller i 2 år från senaste påtankning eller liknande men det var väl enklare för Telia att köra med "senast debiterbara handling".

?????? Men då förlängs ju Telenor med 12 mån.
Citera
2016-09-06, 11:15
Bannlyst
Du måste ladda på minst 1 gång per år.
Citera
2016-09-06, 11:16
Medlem
bredbarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notropic
Du måste ladda på minst 1 gång per år.

Det gäller inte Telias Kontantkort.
Citera
2016-09-06, 14:34
Medlem
Citat:
Njaa, såvitt jag vet har telia haft det gamla systemet med "1 års giltighet sedan senaste påtankning" tidigare, dvs innan kontantkorten bytte namn till Telia Refill.

När bytte de namn till Refill? Jag köpte mitt Telia kontantkort redan 1998 nå´nting, men kommer skam till sägandes inte ihåg om det hette Refill redan från början. Däremot ett svagt minne av att det hette Telia Mobitel då...
Citera
2016-09-06, 14:45
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
.
ungefär då de bytte till denna logo:
http://www.brandsoftheworld.com/sites/default/files/styles/logo-thumbnail/public/0001/9676/brand.gif?itok=p7QL6pq3
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in