2016-09-04, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
För det första, ingen får tidsbestämt efter 10 år, oavsett vad som står i lagen. Och därför är det knappast någon som söker första gången förrän de suttit 12-14 år. Det vanligaste är tidsbestämning efter ca 18 år avtjänat, och då lägger man på en utslussning på 2-3 år. Så effektiv tid drygt 20 år, men det är inte ovanligt att det knallar upp mot 25.

I speciella högprofil-case, som Ausonius, Arklöv, Myris m fl så är det ännu svårare, och varken KV, åklagare eller Örebro tingsrätt (som avgör i tidsbestämningsärenden) vill ta på sig risken att släppa ut för tidigt, mest för att det ser illa ut och är medialt känsligt. Så dessa fall lär hamna runt 30 år avtjäning, ibland mer (Myris).

Undantag finns dock, massmördaren Mattias Flink satt bara 20 år vill jag minnas, något som får betraktas som rekordkort tid med tanke på att han sköt ihjäl 7 pers med automatkarbin pga dåligt ölsinne. Han hade dock ingen kriminell bakgrund med sig och var noga med att vara en duktig soldat på insidan som slickade plitröv konstant.

En livstidare går inte raka vägen från tillsynspermis till 24 timmars, det blir 8or först, därefter 24or. Alla livstidare (och nästan alla som är dömda till 4 år eller mer) har särskilda villkor. Det betyder att anstalten själv inte kan avgöra permisar och annat som har med utsluss att göra. Den intagne får söka om sina villkor på HK (KVs huvudkontor) som då kommer tillbaka efter ca 6 veckor med beslut för nästa permissionsperiod.

Hur det går i denna bedömning har att göra med en jävla massa grejer, t ex hur den intagne ställer sig till vad han/hon är dömd för (KV förväntar sig att man ska ångra sig och helst gråta en skvätt över allt ont man gjort).

Andra viktiga faktorer är utlåtande från rättspsyk och hur rena ens papper är. De kan dra upp grejer från 20 år tillbaka och hänvisa till när de nekar nedklassning. Har suttit med livstidare som var med i gäng på 1990-talet och fortfarande har problem pga det (de sitter fortfarande).

Obevakade permisar är ett tydligt tecken på att den intagne snart kommer att få igenom tidsbestämt, så det hänger ihop.

Och vad gäller särskilda villkor så är det dem som styr din permissionsstege. Det du kan göra är att söka om dina villkor för att få en kortare stege. Obevakade permisar är INTE ett måste för en tidsomvandling. Huruvida du erkänner brottet el inte har ingen som helst betydelse.
Citera
2016-09-04, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edm4life
Man får väl visst ta in en bärbar cd spelare, och skivor också (men inte brända bara original)?
Har haft inne en stereo och ganska nice logitech högtalare, hörlurar, bärbar cd spelare och flera skivor och detta var på en klass 2..

Absolut. Det som man kan räkna med är att ev minneskort och usb-uttag pluggas igen.
Citera
2016-09-04, 17:26
Medlem
Jag har läst igenom tråden och hittar rätt mkt som inte stämmer så om ni har frågor av krångligare art, typ särskilda villkor, Örebro TR o tidsomvandling, livstid o livstidare, utsluss, permisar osv, fråga på! Jag har jobbat 11 år i verket och har koll.
Citera
2016-09-04, 18:22
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruLioness
Det finns ingen som får 2-3 års utsluss. Jag har jobbat med livs- och långtidare i många år och hittills har ingen fått mer än ett år. Det som kan hända är att soc går in med en ansvarsförbindelse och betalar när KVV:s ansvar tar slut. Det beror också på vilket brott du begått när det gäller tidsomvandlingen. Det kallas "mord, mordare och mordast". I den första kategorin har du mördat en person. I den andra två och i den tredje är det tortyr och extremt övervåld som avgör strafflängd. De flesta snittar på 24 år i Sverige, dvs ca 16 år effektivt. Har dock haft en dubbelmördare som fick 25 trots "mordast", så det är svårt att avgöra. Det ENDA KVV ser till när det gäller att tillstyrka en ansökan om tidsomvandling är huruvida personen minskat risken för återfall i brott, dvs gått program. Det är det ENDA som gäller.
Örebro TR tar upp din ansökan oavsett vad anstalten säger men det är så klart bättre att ha deras tillstyrkan.

Kalla det för vad du vill, men ingen jag känner till har fått besked om att de blir utsläppta om 1 år i samband med tidsbestämning, utan det handlar om 2 år eller mer. Det är klart att vederbörande ser det som en ljusning och börjar förbereda sig på frihet. Det finns ju heller ingen formell definition på utsluss (om man går från klass 1 till 2 och sen muckar t ex, hur mkt utsluss får man då?)

Det andra du skriver är rent nys, det finns ett helt spektrum av faktorer som spelar in. Anstaltens inställning är bara en (liten) del av dessa.
Senast redigerad av ExConvict 2016-09-04 kl. 18:33.
Citera
2016-09-04, 18:30
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Och vad gäller särskilda villkor så är det dem som styr din permissionsstege. Det du kan göra är att söka om dina villkor för att få en kortare stege. Obevakade permisar är INTE ett måste för en tidsomvandling. Huruvida du erkänner brottet el inte har ingen som helst betydelse.

Trodde det var precis det jag skrev, nämligen att HK sätter permissionstege för de som har särskilda villkor...

Om du tror att erkännande/ånger inte spelar ngn roll så har du tillbringat för lite eller ingen tid alls på Kumla. Det tjatas en hel del om "brottsinsikt" och "ånger". Det är definitivt inget plus att påstå att man är oskyldigt dömd eller liknande. Vet inte var du har jobbat, men det är väldigt långt från den verklighet jag har upplevt som intagen.

Nä, det är inget formellt måste att ha obevakade permisar före tidsbestämt. Lika lite som det är ett formellt måste att mördare måste sitta på klass 1a, men det är jävligt ovanligt. Ovanligt nog för att vara irrelevant.
Citera
2016-09-04, 18:36
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Jag har läst igenom tråden och hittar rätt mkt som inte stämmer så om ni har frågor av krångligare art, typ särskilda villkor, Örebro TR o tidsomvandling, livstid o livstidare, utsluss, permisar osv, fråga på! Jag har jobbat 11 år i verket och har koll.

Bra, då lämnar vi över till dig superpliten som vet allt och kan allt. Vi kan kanske döpa om tråden till "fråga Pliten"?

Alla som har suttit vet ju precis hur bra koll plitar har (man får olika svar från varenda en).

Lustigt att du inte ens vet att KVV har bytt namn.
Senast redigerad av ExConvict 2016-09-04 kl. 18:39.
Citera
2016-09-04, 18:41
Medlem
Citat:
Trodde det var precis det jag skrev, nämligen att HK sätter permissionstege för de som har särskilda villkor...

Om du tror att erkännande/ånger inte spelar ngn roll så har du tillbringat för lite eller ingen tid alls på Kumla. Det tjatas en hel del om "brottsinsikt" och "ånger". Det är definitivt inget plus att påstå att man är oskyldigt dömd eller liknande. Vet inte var du har jobbat, men det är väldigt långt från den verklighet jag har upplevt som intagen.

Nä, det är inget formellt måste att ha obevakade permisar före tidsbestämt. Lika lite som det är ett formellt måste att mördare måste sitta på klass 1a, men det är jävligt ovanligt. Ovanligt nog för att vara irrelevant.

Efter 11 år och ca 15 livstidare har det ännu inte varit relevant om de erkänner eller inte. Och du har fel, de får inte flera års utsluss. Exempel: tidsomvandling i februari-14. Flytta till öppen anstalt direkt (räknas EJ som utsluss), vänta där på halvvägshus alt familjehem, åker till (i detta fall halvvägshus) i juni-14, muck februari-15. Alltså 8 mån utsluss på ett 23-årigt fä straff.
Åk och sitt med på en tidsomvandling i Örebro, de är oftast öppna för alla, och är superintressanta!
Citera
2016-09-04, 18:43
Medlem
Citat:
Bra, då lämnar vi över till dig superpliten som vet allt och kan allt. Vi kan kanske döpa om tråden till "fråga Pliten"?

Alla som har suttit vet ju precis hur bra koll plitar har (man får olika svar från varenda en).

Lustigt att du inte ens vet att KVV har bytt namn.

Hej! Jo då det vet jag, men det är enklare med förkortningen som alla här kan o känner till. Att skriva ut Kriminalvården hela tiden känns overkill. Och japp, efter 11 år i verket räknar jag mig till en av dem som vet en hel del.
Citera
2016-09-04, 18:46
Medlem
Citat:
Kalla det för vad du vill, men ingen jag känner till har fått besked om att de blir utsläppta om 1 år i samband med tidsbestämning, utan det handlar om 2 år eller mer. Det är klart att vederbörande ser det som en ljusning och börjar förbereda sig på frihet. Det finns ju heller ingen formell definition på utsluss (om man går från klass 1 till 2 och sen muckar t ex, hur mkt utsluss får man då?)

Det andra du skriver är rent nys, det finns ett helt spektrum av faktorer som spelar in. Anstaltens inställning är bara en (liten) del av dessa.

Dessvärre är det så att risksänkande faktorer är det enda som spelar roll i sammanhanget. Skyddsfaktorer som jobb, plugg, familj, nätverk räknas mycket lite. Kriminalvårdens evidensbaserade program och utfallet av dessa är det som räknas.
Citera
2016-09-04, 18:48
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Efter 11 år och ca 15 livstidare har det ännu inte varit relevant om de erkänner eller inte. Och du har fel, de får inte flera års utsluss. Exempel: tidsomvandling i februari-14. Flytta till öppen anstalt direkt (räknas EJ som utsluss), vänta där på halvvägshus alt familjehem, åker till (i detta fall halvvägshus) i juni-14, muck februari-15. Alltså 8 mån utsluss på ett 23-årigt fä straff.
Åk och sitt med på en tidsomvandling i Örebro, de är oftast öppna för alla, och är superintressanta!

Så du menar att det inte är relevant i ett psyk-utlåtande om vederbörande erkänner/ångrar sig eller inte? I så fall har vi inget mer att diskutera.
Citera
2016-09-04, 18:50
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Hej! Jo då det vet jag, men det är enklare med förkortningen som alla här kan o känner till. Att skriva ut Kriminalvården hela tiden känns overkill. Och japp, efter 11 år i verket räknar jag mig till en av dem som vet en hel del.

Vad sägs om att skriva KV istället då? Det är nämligen den förkortning som numera används.

Om du har jobbat på "verket" i 11 år, kan man mest undra varför så länge.
Citera
2016-09-04, 18:51
Medlem
Citat:
Så du menar att det inte är relevant i ett psyk-utlåtande om vederbörande erkänner/ångrar sig eller inte? I så fall har vi inget mer att diskutera.

Helt korrekt. På båda punkterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in