2016-09-02, 19:18
Medlem
carminaburanas avatar
Jag är lite sugen på att inhandla två nya objektiv, men undrar om det finns nånstans där ni har erfarenhet av att pruta? Jag tänkte gå till Fotokungen och se om jag kan få två glas (tot pris 7300) ner till. 7000. Vad tror ni, kan man fortfarande pruta i dagens samhälle?
Citera
2016-09-02, 19:47
Medlem
ace_secs avatar
Min erfarenhet;

i kedjor: nej
i små privatägda butiker: ibland.
Citera
2016-09-03, 15:05
Medlem
Kolla med Japanphoto, Cyberphoto & Mattssons foto i Lund, bara en i Stockholm men har själv dealat med alla tre när det kommer till filter och objektiv.
Citera
2016-09-03, 22:26
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manssaft
Kolla med Japanphoto, Cyberphoto & Mattssons foto i Lund, bara en i Stockholm men har själv dealat med alla tre när det kommer till filter och objektiv.

Japan Photo tycker jag har varit helt värdelösa när det gäller det. Jag skulle köpa utrustning för ganska mycket pengar en gång och ville gärna köpa i butik, gick då till Japan Photo och kikade. De var inte direkt översvallande sugna på att sälja över huvud taget känns det som, och att pruta var bara att glömma. Eftersom Japan Photo dessutom ofta håller hög prisnivå generellt så tittar jag inte ens där längre. Jag gjorde istället som jag brukar och handlade av Cyberphoto som alltid är schysta och som flera gånger har gett mig riktigt bra pris. Även Scandinavian Photo brukar kunna ge bra pris på dyrare utrustning.

En bekant brukar handla på Fotokungen på Söder och har fått bra pris och bra bemötande. Jag har dock ingen egen erfarenhet av dem.
Citera
2016-09-04, 13:20
Medlem
[quote=rotadent|58373490]Japan Photo tycker jag har varit helt värdelösa när det gäller det. Jag skulle köpa utrustning för ganska mycket pengar en gång och ville gärna köpa i butik, gick då till Japan Photo och kikade. De var inte direkt översvallande sugna på att sälja över huvud taget känns det som, och att pruta var bara att glömma. Eftersom Japan Photo dessutom ofta håller hög prisnivå generellt så tittar jag inte ens där längre. Jag gjorde istället som jag brukar och handlade av Cyberphoto som alltid är schysta och som flera gånger har gett mig riktigt bra pris. Även Scandinavian Photo brukar kunna ge bra pris på dyrare utrustning.

Det verkar vara olika för alla då, skadar inte att fråga flera.
Jag frågade på tillbehör för ett antal tusen och fick bästa pris ifrån Japanphoto, men gick via webshopen inte butiken.
Har inte uppfattningen att Scandinavian är särskilt prutvänliga, matchade dom mot en liten handlare neråt Sverige och fick en rabatt på 5-6000 och då var Cyberphoto näst billigast.
Citera
2016-09-04, 18:05
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Det verkar vara olika för alla då, skadar inte att fråga flera.
Jag frågade på tillbehör för ett antal tusen och fick bästa pris ifrån Japanphoto, men gick via webshopen inte butiken.
Har inte uppfattningen att Scandinavian är särskilt prutvänliga, matchade dom mot en liten handlare neråt Sverige och fick en rabatt på 5-6000 och då var Cyberphoto näst billigast.

Scandinavian prutar nog inte om man inte ska köpa rätt mycket prylar. Jag handlar inte där särskilt ofta ärligt talat, men har uppfattat dem som rätt schysta när jag har pratat med dem i butiken på Norr Mälarstrand. Favoriten är dock Cyberphoto och det har i princip blivit så att den utrustning jag köper fabriksny blir köpt där. Köper dock gärna begagnat själv.
Citera
2016-09-05, 15:15
Medlem
Jag ska förtydliga att Scandinavian var dyrare än handlaren i Södra Sverige, såg att det kan tolkas att Scandinavian var billigare

Jag har även fått lära mig att Tura Scandinavia AB som är importör av Sigmaobjektiv inte lämnar garanti på objektiv köpta hos Scandinavian Photo eller Rajala. Detta eftersom dom gråimporterar till Sverige. Scandinavian är ÅF i Norge och Rajala i Finland.
Citera
2016-09-05, 18:00
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Jag ska förtydliga att Scandinavian var dyrare än handlaren i Södra Sverige, såg att det kan tolkas att Scandinavian var billigare

Jag har även fått lära mig att Tura Scandinavia AB som är importör av Sigmaobjektiv inte lämnar garanti på objektiv köpta hos Scandinavian Photo eller Rajala. Detta eftersom dom gråimporterar till Sverige. Scandinavian är ÅF i Norge och Rajala i Finland.

Är det så alltså? Att de gråimporterar Sigma-objektiven? Det är bra information, är Scandinavian och Rajala tydliga med det på hemsidan? Det får ju konsekvenser. Känns inte helt seriöst faktiskt. Jag har själv aldrig köpt ett Sigma-objektiv fabriksnytt, men de har många bra objektiv numera som kostar en slant, och kan behöva kalibreras innan de presterar som de ska...
Citera
2016-09-05, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Är det så alltså? Att de gråimporterar Sigma-objektiven? Det är bra information, är Scandinavian och Rajala tydliga med det på hemsidan? Det får ju konsekvenser. Känns inte helt seriöst faktiskt. Jag har själv aldrig köpt ett Sigma-objektiv fabriksnytt, men de har många bra objektiv numera som kostar en slant, och kan behöva kalibreras innan de presterar som de ska...

Fick reda på det av importören när jag kollade ifall man skulle registrera sig för garantin. Det framgår inte på deras hemsida men det innebär att dom själva ska sköta garantireparationer antar jag. Har man dockan kan man bara uppdatera firmware, justera fokus. Har inte sett någon kalbrering i programmet.
Citera
2016-09-05, 22:22
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Fick reda på det av importören när jag kollade ifall man skulle registrera sig för garantin. Det framgår inte på deras hemsida men det innebär att dom själva ska sköta garantireparationer antar jag. Har man dockan kan man bara uppdatera firmware, justera fokus. Har inte sett någon kalbrering i programmet.

Ja, antar att man får lämna in hos dem. När jag tänkte kalibrering verkar det som att Sigma har ganska många måndagsexemplar bland sina objektiv, förmodligen problem med kvalitetskontrollen i tillverkningen. Jag hoppas att det har blivit bättre, men jag vet att när de började släppa sina Art-objektiv (varav många var fantastiska) så var det vissa som var inne på tredje exemplaret innan de fick ett som fokuserade riktigt rätt. Det är ju bara viss mikrojustering man kan göra själv i kameran. Adaptrarna har jag aldrig använt, på spegellöst är det där ingen faktor om jag förstår saken rätt, har aldrig råkat ut för varken bak- eller frontfokus i alla fall.
Citera
2016-09-05, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ja, antar att man får lämna in hos dem. När jag tänkte kalibrering verkar det som att Sigma har ganska många måndagsexemplar bland sina objektiv, förmodligen problem med kvalitetskontrollen i tillverkningen. Jag hoppas att det har blivit bättre, men jag vet att när de började släppa sina Art-objektiv (varav många var fantastiska) så var det vissa som var inne på tredje exemplaret innan de fick ett som fokuserade riktigt rätt. Det är ju bara viss mikrojustering man kan göra själv i kameran. Adaptrarna har jag aldrig använt, på spegellöst är det där ingen faktor om jag förstår saken rätt, har aldrig råkat ut för varken bak- eller frontfokus i alla fall.

Har hört samma om Sigmaobjektiven med, en användare på ett Canonforum typ berättade precis samma sak. Har själv ett ART och en SPORT och har inte märkt av någon felfokus...ännu
Men som du säger drabbas inte spegellöst av bak- eller frontfokus.
Citera
2016-09-07, 15:45
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Har hört samma om Sigmaobjektiven med, en användare på ett Canonforum typ berättade precis samma sak. Har själv ett ART och en SPORT och har inte märkt av någon felfokus...ännu
Men som du säger drabbas inte spegellöst av bak- eller frontfokus.

Jag tror att du märker det direkt om objektivet inte är korrekt ihopsatt och kalibrerat från fabrik, så du är nog säker. Men det är lite jobbigt om man ska behöva krångla med att få tag på ett bra exemplar om man köper en ny, ganska dyr, optik. Jag kan känna att det borde vara självklart att grejerna ska vara ihopskruvade någorlunda rätt i så pass hög grad att den typen av rykten inte ska behöva uppstå. Det är ju precisionsprodukter.

Men det är förstås ännu viktigare om man ska handla objektiv att handla från rätt butik, med en vettig och smidig returpolicy, om man handlar märken och modeller som har rykte att skifta i kvalitet. Jag har hört en del folk som har haft svårt att få lämna tillbaka underpresterande objektiv, trots att felen har varit uppenbara. Det vill man inte råka ut för.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in