Citat:
Ursprungligen postat av
LKVN
Intressant. Absolut. En klapp på axeln av mig får du.
Läst in mig men inte hunnit värdera detta sakligt. Tankarna är spridda lördag och allt.
T o m endast vid tolvsnåret.
Skall värdera detta absolut men som du säkert fattat vid detta lag är att jag på ett eller
annat vis är i direkt kontakt med IF. Dessa "skvallerutredare".
Ta det lugnt bara materialet som gav gehör är en koppling till Möllers men inte nödvändigtvis
så
hett. Tycker jag då via sängkamraten .....
Partisk med andra ord.
Läst "utredningen" alltså den som skickades in i juni. Va jag förstått har inget kompletterats.
Dock inträdde något nytt....
På så vis tas en utredning omtag. Fallet tillför KANSKE något nytt eller inte
Ha det 👌🏼
Tack du.
Hehe, du har typ fyra veckor på dig nu att grunna. Jag har inga centrala inlägg att göra ändå här, men i utkanten ser det lustigt ut med eventuell rådgivning osv. Se utläggning till
Reimer nedanför.
En del gissningar för jag är skitdåligt insatt i detta fall, men ett å annat har jag kanske begripit. Om jag ska vara riktigt grå, vill jag understryka att man alltid tjänar mer på att lägga upp "skvaller" som går klart till 90-100, istället för 60-70.
Men eftersom klockan åter igen är vid tolvsnåret, går ju det mesta klart i stundens
hetta
Nå, det är egentligen oviktigt om/vad för nytt som införts utredningen, bara intressant att se hur saker löper ibland.
Omtaget är det viktiga här, och kanske även viktigt vad anledningen till ursprungs-nedläggning egentligen va?
Det brukar var tabu att granska Polis-symbios-Åklagare, & jag vore då fan inte obenägen om jag haft utrymme att lägga energi på det. (åter igen
vallero, nä jag är inte journalist)
Go kväll
Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
Jag vill ju inte för allt i världen hoppa in och störa er fina diskussion men har inte tanken slagit dig att om nu IF,s utredning var så djävla bra att Utvecklingscentrum lät väcka fallet igen så borde inte JM redan varit delgiven misstanke för mord?
Tystnaden är ju total egentligen om det fallet och tyder inte det på en omvändelse under galgen av åklagarmyndigheten?
De klarade inte av trycket när media började lansera teorin att JM även har dränkt sin exmake, det är vad jag tror, de fick kalla fötter och väckte upp en sak som förmodligen inte går att driva till åtal.
Vi får se vad som händer med fallet men att det på något vis skulle finnas sprängstoff i IF,s material tvivlar jag i alla fall starkt på, då skulle Wenna spänt ut bysten ännu mer och briljerat i pressen om den saken också.
Alla & ingen ska hoppa in såklart. Inget som stör - tvärtom

Läser vad du tror.
Klart att jag vägt av faktumet att ingen misstänkt ringats i drunkningsärendet. Antingen har man tagit fasta på att man ska lyssna på dom utredare som vill gå lugnt fram, eller också har man förhastat beslut att återuppta på förekommen anledning (mediatryck).
Det enda konstruktiva man utåt sett har gjort, är att gå ut i media och efterfråga vittnesuppgifter/tips.
Vid nästa vägning, finner jag dock att desto mer väger för det förstnämnda. Jag har för det första svårt att tro att If går ut och skitar ner sig i media för ingenting.
Att överklaga både en och två gånger
innan media (ev PR-skapande) börjar fråga parallellt, är inget annat än föredömligt om man sitter på genuin brottsmisstanke.
För det andra ska man förstå hur Utvecklingscentrum jobbar. Media/stat/polis/kammaråklageriet har noll inflytande där, utan det är enbart material som har inflytande där. Det är en ren tillsynsfunktion, när det handlar om överprövningar.
Om vi ändå får hålla på att tro.
Så tror jag att Fahlander pratat mellan raderna lite grann i media tidigare.
Att få smala specialkompetensråd om vad som ska belysas för att förmå öppna ett stängt ärende vore helt inom ramen, och dessutom elegant, sålänge inget förvrängs eller manipuleras.
Här sammanfaller Utvecklingscentrum´s besked lite för väl, med sommarstugemordet´s
sannolika skäl (efterlysning), och jag är övertygad om att det enda som kan lägga tryck på Utvecklingscentrum, är faktum, inte massmedia.
Mord i drunkningsärendet kan blir ordentligt svårt att sätta, men grovt bedrägeri känns inte avlägset. Tips måste (väntas) in och bearbetas. Såväl gamla som inväntan och matchning med nya tips/utsagor. Kropp måste troligtvis obduceras.
Saker som tar tid, längre än en vecka. Man ska nog inte förvänta sig att misstanke kan avsättas på ett misstänkt brott, begånget för ett år sedan som då resulterat i nedlagd FU. Cold case är långsamt.
Föreslår att vi lämnar Wennas byst därhän. Hon är en gift kvinna.