2016-09-03, 20:36
Medlem
zurfarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Funderat mkt över hans eventuella körkort. Man kan inte ta körkort före fyllda 18 år i Tyskland där han vistades tidigare. Kommer som 17-åring 13/12 2015 till Sverige - sannolikt utan körkort.
Fyller 18 år 8 januari 2016.
Under våren o sommaren ska han - utan personnummer eller samordningsnummer - hunnit med att på svenska övningsköra, göra risk-ettan, halkkörning och läsa in teorin samt uppkörning o teoriprov.
Med allt detta godkänt ska han således kunna köra bil i augusti!

Det låter väldigt konstig - går det verkligen ihop?. Är han äldre o redan har körkort? Har han egentligen inget körkort? Kan ju faktiskt vara en indikation på vem han är o vad han gjort tidigare i livet.

Man kan köra bil utan körkort.

Och i dagens kaotiska läge i Sverige så tror jag inte polisen bryr sig ett dugg om det. Vid ett eventuellt stopp svarar han på sitt hemspråk. Och snuten låter honom åka vidare. Att kalla på tolk, bli utsatt för att kallas rasist, eller få en annan reprimand för att inte upprätthålla kod 291, är en sämre lösning för den aktuella snuten.

Min tanke är att killen inte har något körkort. Men han kör ändå. Totalt ofarligt för honom.

Har du varit ute på vägarna sista tiden? Till och med fart- och nykterhetskontroller lyser med sin frånvaro.
Citera
2016-09-03, 20:37
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Bra grävt - men vad betyder alla kommentarer egentligen? Väntar han på något - en kvinna?
Läs inlägg av mig nummer 6208, ger nog förklaringen.
(FB) Arboga: Misstänkt mord på Göran Möller, 2016-08-03

-Att via https://www.facebook.com/people/Rahm...00008444592454 24/9 2015 efterfrågas nyheter om älskling via ett foto av älskling och om något vet hur det gått. 11 sep 2014 förkommer älskling på bild på samme mans Facebook, detta kort finns även på älsklings egen Facebook daterat 13 sep 2014

Slutsats älskling gav sig av mot Sverige runt aug sep 2015.
Senast redigerad av Pandalina4 2016-09-03 kl. 20:49.
Citera
2016-09-03, 20:40
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsbaronen
Tittar man även på Mohammad Rajabie Facebook så verkar det som att den är skapat i September 2015. Det antagande bygger jag på att de bilderna som finns uppladdade är från denna tid. Det finns inga tidigare bilder.

Jag ser bilder daterade 2014 där.
Citera
2016-09-03, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zurfarn
Man kan köra bil utan körkort.
.

Jag tror att han har körkort mest troligt från annat EU land. Möjligtvis Tyskland.

Han är nog både kollad och genomlyst vid det här laget.

Jag har större tilltro än du på polisens förmåga.
Citera
2016-09-03, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror att han har körkort mest troligt från annat EU land. Möjligtvis Tyskland.

Den här grabben känns lite som en potentiell framtida terrorist.
Citera
2016-09-03, 20:54
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Men en fråga till dig eller någon annan som vet säkert, men tror verkligen att går endast att se om han:
sökt asyl under samma namn och födelsedatum vilket inte är troligt, alt vädigt lika.

- Ända tillfället de tar fingeravtryck DNA i Europa är ju om man åker fast! Då endast går det att kontrollera mot databas Interpol mot ev annan identitet i världen som oxå då åkt fast i annat land.
Senast redigerad av Pandalina4 2016-09-03 kl. 20:57.
Citera
2016-09-03, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Jag ser bilder daterade 2014 där.

Du har rätt. Skrev fel
Citera
2016-09-03, 20:58
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Ja så är det. En häktningsframställan gick igenom, inte ovanligt alls, men på vilka grunder
vet vi inte. Kommer heller inte att få veta annat än i antydningar ifrån ÅK.

Möjligheten till största insyn nu torde vara om Anki fortfarande kommer beskyddas
eller inte. Det kommer läcka på ett eller annat vis.

Anki kan vara nyckeln i båda fallen, dels mordet och mordförsöket, frågan är ju hur pass mycket eller lite hon hann uppfatta av händelserna, att döma av hur det gick med det första anhållandet så verkar det vara lite som hon kunde registrera.

Beträffande den andra utredningen som pågår så är jag lite tvivlande till att hon ska vara en av de två som funnits på platsen vid drunkningen, jag tror mer på JM,s dotter och svärson.
Citera
2016-09-03, 21:15
Medlem
Kan detta https://www.facebook.com/profile.php?id=100011002056991 vara en annan av MGMs Facebook-profil?

Tycker att det killen på bilden är mycket lika Mohammad Rajabie
Citera
2016-09-03, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frihetsbaronen
Kan detta https://www.facebook.com/profile.php?id=100011002056991 vara en annan av MGMs Facebook-profil?

Tycker att det killen på bilden är mycket lika Mohammad Rajabie

Nja, yngre bror kanske.
Citera
2016-09-03, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Men en fråga till dig eller någon annan som vet säkert, men tror verkligen att går endast att se om han:
sökt asyl under samma namn och födelsedatum vilket inte är troligt, alt vädigt lika.

- Ända tillfället de tar fingeravtryck DNA i Europa är ju om man åker fast! Då endast går det att kontrollera mot databas Interpol mot ev annan identitet i världen som oxå då åkt fast i annat land.

Alltså: om han har sökt asyl i annat land i Europa så går det säkert att se, oavsett vilket/vilka namn han uppgett, genom fingeravtryck i den gemensamma databasen Eurodac. Detta oavsett ev brottslighet.
(några få länder är nog inte med i e-dac)

Edit: och det är detta som gör det så märkligt att han är kvar i landet; om han nu har ett asylärende i Tyskland så borde han ha skickats tillbaka dit.
Senast redigerad av Rubar 2016-09-03 kl. 21:38.
Citera
2016-09-03, 21:36
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Hmm, ja du
Följande kanske blir krångligt att utläsa, och du kanske inte ens hinner läsa, då följande är rätt offtopic med risk för inläggsradering - men det är min röda tråd jag droppar.

Del 1.
Som lägret hamnat nu, känns det rimligt att bonusputta in i periferin, att kammaråklagare J.Wenna´s äkta hälft - P.Wenna, är titulerad compliance officer på Folksam.
Alltså verksam jurist som säkerställer att organisationen/bolaget (Folksam) rör sig inom lag och regel vid yrkesutövningen.
Obs.
Inga växlar bör dras på detta faktum, men det vore därmed inte förmätet att gissa att åklagare J.Wenna kan ha vissa förkunskaper om vad, och hur, ett "sådant "civilt" material skall vara utformat för att stå hållbart,, ja faktiskt tom bärande.
Detta vet säkert If´s egna personal också, men någonting verkar ha hänt med materialet mellan överklaganden som skett.

http://www.svd.se/uppmarksammad-drunkning-i-arboga-utreds-igen/om/arbogafallet

Från att hållas nedlagt.

Till att bli högintressant, till den grad att Utvecklingscentrum direktöppnar simultant med sommarstugemordet/mordförsöket.

Del 2
Här kan man kanske kika lite på vad åklagare Fahlander tidigare sagt.

17/8
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/falsk-livforsakring-vid-arbogadod

Smack..

//

Anledningen att jag ens letar röda trådar i tidigare handhavanden, är att jag ser att något är uppenbart knas.
Knaset kan dock bestå i något så enkelt som att Polisen mer och mer hamnat i resursmässig limbo, och att marginalen för att utreda ärenden faktiskt krympt sedan omorganisationen.
Vi vet att det finns verkliga problem med detta, och det kan drabba ett drunkningsfall likväl som andra brott av ungefär samma dignitet. Tyvärr.

Ovanstående visar iaf lite otydligt att Åklagarmyndigheten kanske,, bollat den sammanslagna bilden utan att blanda in Polismyndigheten i den utsträckningen.
Inga konstigheter om det är så, då Åklagarmyndigheten är en egen myndighet, men alltjämt intressant om det vore som så.
Längre än såhär kommer jag inte pga både egen tidsbrist, men även faktabrist.
Någon journalist får gräva lite istället

Jag vill ju inte för allt i världen hoppa in och störa er fina diskussion men har inte tanken slagit dig att om nu IF,s utredning var så djävla bra att Utvecklingscentrum lät väcka fallet igen så borde inte JM redan varit delgiven misstanke för mord?

Tystnaden är ju total egentligen om det fallet och tyder inte det på en omvändelse under galgen av åklagarmyndigheten?

De klarade inte av trycket när media började lansera teorin att JM även har dränkt sin exmake, det är vad jag tror, de fick kalla fötter och väckte upp en sak som förmodligen inte går att driva till åtal.

Vi får se vad som händer med fallet men att det på något vis skulle finnas sprängstoff i IF,s material tvivlar jag i alla fall starkt på, då skulle Wenna spänt ut bysten ännu mer och briljerat i pressen om den saken också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in