2016-09-03, 09:42
Medlem
MeMajks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
Är detta harvande om Tramadol på något vis relevant för tråden?

Näppeligen
Varken preparat, dos eller tidsintervall på eventuellt intag eller beroende har någonting med tråden att göra i dag.

Har jag fattat det hela rätt, att mordet på xmaken förra året inte inkluderas i målet som det ser ut i dag?
Om så är fallet, kan man "baka in det" i detta mål senare, eller är gången sådan att drunkningen om den visar sig vara dränkning, kommer att tas upp i ett helt sparat mål?
Citera
2016-09-03, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Jo men om hon är frisk i lagens mening är upp till sk expertis att avgöra.
Och det handlar ju eg inte om hon är frisk el inte; den för påföljden avgörande frågan är om hon lider av en allvarlig psykstörning. Som jag har förstått kan man vara hyfsat koko men ändå få fängelse.
Tycker inte det är resursslöseri att utreda JM: en p7:a kostar inte mycket i sammanhanget (nån timmes samtal med doktorn), är hon sedan att betrakta som 'frisk' så stannar det där och man kan sedan döma till fängelse utan att försvaret kan hävda att klienten är sjuk/att rättssäkerheten har åsidosatts.
Sedan kan man ju teoretiskt komma fram till att hon är frisk nu men led av allvarlig störning då brottet begicks; ett absolut skräckscenario: hon kan inte sättas i finkan och har ej vårdbehov=ut i frihet

Det är nog fö ev lite förhastat att slå fast att ex-maken blev mördad; om det vet vi lite för lite. Inte för att jag skulle bli förvånad om så visar sig vara fallet.
Och ja; tror som du att det finns en och annan begraven därute som aldrig kommer att få upprättelse: officiellt död pga olycka, sjukdom etc men eg mördad.. Hemska värld.
De där scenarierna då personer släpps efter en kort tid då de begått brott under an allvarlig psykisk störning men sedan snabbt tillfrisknar kan knappast appliceras på den här typen av, kalkylerade brott.

Det inträffar ju snarare vid kaotiska, snabbt uppkomna, situationer där, exempelvis, någon blir attackerad och handlar i stark affekt för att försvara sig men använder övervåld så att angriparen avlider och blir föremål för dråpanaklagelser.

Det finns inte på kartan att JM kan få fängelseförbud. Om hon fälls för något av morden eller båda, blir det fängelse.
Citera
2016-09-03, 09:46
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananapans
Väldigt bra skrivet, det är just allt detta jag har haft i åtanke! Du är nog bra nära sanningen här!
Ja men några flyktingar rör det sig väl inte om, det här är afghanska unga män som sänds till Sverige som ankare för att få PUT och sen kalla hit hela släkten.
Citera
2016-09-03, 10:22
Medlem
Och där kom det...

Nu skriver Expressen en artikel om hur "41-åringen" manipulerat "18-åringen" och framställer han som nått jävla offer i det hela.

Dom går vidare in på hur hans folkgrupp Hazar blir förföljda bland annat.

Så styrde hon sin 18-årige sambo | Nyheter | Expressen
http://www.expressen.se/nyheter/sa-styrde-hon-sin-18-arige-sambo/
Citera
2016-09-03, 10:30
Medlem
styrlunds avatar
Klurat på en grej.
Hennes företag har väl i första hand fömedalat platser på familehem.
Dessa avtal är väl ännu aktiva och stålar rullar fortfarande in.
Citera
2016-09-03, 10:34
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darth-Vapor
Och där kom det...

Nu skriver Expressen en artikel om hur "41-åringen" manipulerat "18-åringen" och framställer han som nått jävla offer i det hela.

Dom går vidare in på hur hans folkgrupp Hazar blir förföljda bland annat.

Så styrde hon sin 18-årige sambo | Nyheter | Expressen
http://www.expressen.se/nyheter/sa-styrde-hon-sin-18-arige-sambo/
Hur tror du det gått till då? Att 18-åringen varit den drivande?
Citera
2016-09-03, 10:34
Medlem
Om det stämmer att Aki jobbade på Företagsmiljö så va Thomas Cernerud VD där? Jävligt märkligt sammanträffande....
Citera
2016-09-03, 10:38
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Klurat på en grej.
Hennes företag har väl i första hand fömedalat platser på familehem.
Dessa avtal är väl ännu aktiva och stålar rullar fortfarande in.

Jag vet inte om detta är korrekt, men jag rekommenderar ändå
en titt på den kommentar som Dino skrivit på den här sidan.
https://petterssonsblogg.se/2016/08/24/en-symbol-over-sverige-under-sjuklovern/

Det belyser, om det stämmer, en rad faktorer som bidragit till den
situation som finns med i bilden bakom och runt det här dramat.

Om det stämmer, så är det beklämmande att det inte får debatteras.

Det kan ju definitivt ses som en av de drivkrafter som finns med
när man försöker se vad som hänt med JM och afghanerna och
även andra barn i hennes omgivning.

Citera
2016-09-03, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag har fått uppfattningen att det är JM som är den avvikande i familjen, och att alla andra familjemedlemmar utåt är "vanliga, vettiga människor". Det minskar sannolikheten för att familjebakgrunden ska vara avgörande för hur JM har utvecklats.
Det jag hört av en som haft business med den avlidne är att de haft problem med henne under alla år och att hon har fått precis allt hon velat för husfridens skull.
Citera
2016-09-03, 10:47
Medlem
lasternassummas avatar
Eskilstunakuriren visar kartläggning av kriminella i Fröslunda
Ekuriren har i dag en artikel om "ungdomarna som gör Fröslunda
osäkert". Någon som vet om det finns några här som rört sig
i JMs omgivning och som kan vara inblandade i andra brott
i JMs omgivning. Det finns ju uppgifter om att JM omgett sig
med en klick av unga kriminella som gjort "allt" för henne.

Beröringar mellan JM, hennes "pojkar" och ett tidigare mord
har ju varit uppe tidigare. Bara som ett exempel. Det kanske
finns fler brott där det finns beröringspunkter? Inte för att
JMs CV behöver fyllas på med mer kriminalitet, men om man
nu ska försöka nysta upp, så kan man ju titta lite på lösa
trådar som sticker ut...

Senast redigerad av lasternassumma 2016-09-03 kl. 10:56. Anledning: korr.
Citera
2016-09-03, 10:55
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Alla turer med IF,s material kan jag inte. Den röda tråden i när/hur och vart materialet svävat
ikring har suddadts ut av mig mycket p g a alla mediala artiklar som levererats i detta men enligt
min uppfattning lämnade IF ifrån sig materialet i Juli -16 första gången. Fick avslag men i o m
mordet/försöket valde man att lämna ifrån sig materialet på nytt. När exakt IF gjorde detta vet
jag inte med tror inte på kompletteringar i materialet ända fram till i förra veckan. Gissningsvis har Marianne Ny haft materialet ett längre tag men beslutet om att öppna utredningen kom i Måndags.

Lagt kort ligger nog på IF,s utredning inga kompletteringa har således gjort. Ganska säker på det
men inte hundra. Hur kommer det sig att du tror på att kompletteringar gjorts ända fram till
slutet avvecka 34 ?

Hmm, ja du
Följande kanske blir krångligt att utläsa, och du kanske inte ens hinner läsa, då följande är rätt offtopic med risk för inläggsradering - men det är min röda tråd jag droppar.

Del 1.
Som lägret hamnat nu, känns det rimligt att bonusputta in i periferin, att kammaråklagare J.Wenna´s äkta hälft - P.Wenna, är titulerad compliance officer på Folksam.
Alltså verksam jurist som säkerställer att organisationen/bolaget (Folksam) rör sig inom lag och regel vid yrkesutövningen.
Obs.
Inga växlar bör dras på detta faktum, men det vore därmed inte förmätet att gissa att åklagare J.Wenna kan ha vissa förkunskaper om vad, och hur, ett "sådant "civilt" material skall vara utformat för att stå hållbart,, ja faktiskt tom bärande.
Detta vet säkert If´s egna personal också, men någonting verkar ha hänt med materialet mellan överklaganden som skett.

http://www.svd.se/uppmarksammad-drunkning-i-arboga-utreds-igen/om/arbogafallet

Från att hållas nedlagt.
Citat:
Försäkringsbolaget betalade aldrig ut några pengar och begärde prövning av polisens beslut. Åklagare beslutade i juli i år att ärendet inte skulle granskas.

Till att bli högintressant, till den grad att Utvecklingscentrum direktöppnar simultant med sommarstugemordet/mordförsöket.
Citat:
– Vi har beslutat att inleda en förundersökning om mord och försök till grovt bedrägeri. Det material som ligger till grund för beslutet är dels försäkringsbolagets If:s utredning och polisens egen omfattande dödsfallsrapport, säger åklagare Andreas Ekengren till SvD.

Del 2
Här kan man kanske kika lite på vad åklagare Fahlander tidigare sagt.

17/8
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/falsk-livforsakring-vid-arbogadod
Citat:
Ärendet ska nu överprövas av åklagare i Göteborg. Men åklagare i Västerås kan själva inleda en förundersökning kring maken i sjön.

Man kan inleda en förundersökning. Om ny information tillkommer så kan åklagaren i ett nedlagt ärende fatta beslut om att inleda förundersökning. Det finns en sådan teknisk möjlighet för åklagare och det finns det för polisen också, säger åklagare Johan Fahlander, som leder förundersökningen om mordet i sommarstugan, till TT.

Smack..
Citat:
Har det inletts någon förundersökning om mannen som hittades död i sjön?

Jag har inte fattat något sådant beslut om att inleda förundersökning angående det. Om det finns någon annan åklagare någonstans som gjort en annan bedömning så har jag inte kännedom om det.

//

Anledningen att jag ens letar röda trådar i tidigare handhavanden, är att jag ser att något är uppenbart knas.
Knaset kan dock bestå i något så enkelt som att Polisen mer och mer hamnat i resursmässig limbo, och att marginalen för att utreda ärenden faktiskt krympt sedan omorganisationen.
Vi vet att det finns verkliga problem med detta, och det kan drabba ett drunkningsfall likväl som andra brott av ungefär samma dignitet. Tyvärr.

Ovanstående visar iaf lite otydligt att Åklagarmyndigheten kanske,, bollat den sammanslagna bilden utan att blanda in Polismyndigheten i den utsträckningen.
Inga konstigheter om det är så, då Åklagarmyndigheten är en egen myndighet, men alltjämt intressant om det vore som så.
Längre än såhär kommer jag inte pga både egen tidsbrist, men även faktabrist.
Någon journalist får gräva lite istället
Citera
2016-09-03, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Jag menade att jag tappar tron mänskligheten om en curlad 41 åring som aldrig kommer att svälta ihjäl i vårt välfärdssammhälle väljer att beställa mord på sina föräldrar för att berika sig själv.

Näe, du 'nantale' nu har du snackat in dig i ett hörn. Skribenten 'geggamoja' och andra har försökt att ge dig litet synpunkter.
Vad du nu egentligen menar, men inte vågar fejsa det, det är att det inte är "mänskligheten" du börja tappa tro på, utan det är "kvinnligheten" du menar!
Du har under det senaste året fått möta några av de allra vidrigaste brotten i svensk kriminalhistorik och jag skall friska upp ditt minne: Sara Lundblad i Kalmar. Jonna Henningsson i Askersund. Säger bara Långshyttan. Säger bara Arboga nu. Lägger till Arboga då (Christine Schürrer). Det gemensamma jag pekar på med dessa exempel, det är att det är KVINNOR som begått dessa fullkomligt groteska brott, må sen vara att ett par av dessa kvinnor ännu inte är dömda.

Detta är kvinnor som inte direkt så där på avstånd skiljer sig från andra, men som genom sina vidrigheter visar oss att "kvinnor kan".
Kvinnor kan mörda, ljuga, stycka, manipulera sin omgivning, strunta i sina barn, förmå folk i sin omgivning att begå mord, begå fullkomligt bestialiska brott p g a svartsjuka och i jakt på pengar.

Vi vet att det kan vara svårt att hantera upplevelsen av att se änglar falla.
Vi hoppas nu på att även du 'nantale' skall kunna ta dig igenom krisen..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in