2016-08-14, 12:19
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är trevligt läsa såna här historier, känns som det lättar lite.
Undra vad dom sa i bussen, kanske som "ta inte den jävlen, vi har inte tid ".

Men om du hade fått åka med, hade du gått med på UP eller krånglat?
Jag hade pissat. Det är ingen idé att krångla och det finns liksom spår i både piss och blod hos mig. Och som jag skrev så har jag inga problem med att torska för ringa narkotika.
Citera
2016-08-17, 22:54
Medlem
"Vad är en human narkotikapolitik?"

En debatt från Almedalen jag snubblade över och glädjande nog så tycks dom flesta av dom vara eniga om det viktigaste iaf.

Ämnen som diskuteras är bla cannabis stigmatisering, verkan som medicin, avkriminalisering.

Fred Nyberg, Magnus Linton bla.

Har bara hunnit se 25 minuter men det gav mig en skön känsla iaf.

https://youtu.be/PoAEycfXybE
Senast redigerad av bartold 2016-08-17 kl. 23:20.
Citera
2016-08-19, 18:37
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tauceti
Jag är också övertygad om att dom vet om lögnerna. Annars så hade dom inte behövt förvränga statistik och studier som dom gör idag. Hur många ljugartiklar har inte Flashback avslöjat dom senaste 10-15 åren? Samtidigt så är jag även övertygad om att dom vet om att kampen är förlorad. Vi ser början på slutet på vår förlegade politik och syn om droger.
Jag förundras inte över våra politikers vägran till fakta, då dom bara är politiker, men däremot förundras jag över alla läkare och forskare i Sverige som genom sin tysthet ger medhåll åt lögnerna och förvridningen utav fakta.

Håller med om mycket i det du sa. Det här citatet från GP debattartikeln talar för sig självt:
(Maria Larsson)
Citat:
Denna minskning av alkohol- och tobaksanvändningen visar att det går att förändra attityder och beteenden. Men det tar tid och det krävs en gedigen och trovärdig kunskapsspridning som bygger på fakta och korrekt information.

Ja hon ljög och kom undan med det. Fast det var bullcrap. Ja det understrykna är ju naturligtvis korrekt men hon menar i samma mening att det är hon själv som står för faktan och den korrekta informationen. Och frågan blir då: Visste hon om att hon ljög eller var hon bara imbecill? Jag tror att det är en blandning och att politikens villkor sas gör att många som gör karriär inom politiken säger det dom tror det dom behöver säga för att alls ha en karriär öht.

Det du skrev om forskares och läkares medhåll genom sin tystnad kan vara ett annat exempel på samma orsak.

Hur många pratar om att dom använder illegala droger för dom som kan tycka det är fel?

Vi är kanske fast i en social bur där vi inte tror att vi orkar med att folk tycker vi är konstiga...kanske dags att ändra på det då?
Citera
2016-08-28, 17:23
Medlem
Artikel från Dagens Arena

Citat:
Regeringen vill minska de drogrelaterade dödsfallen. »Tillslut kan vi förhoppningsvis ta bort kriminaliseringen av eget bruk av droger. Den har inte lett framåt«, säger Karin Rågsjö (V).

http://www.dagensarena.se/innehall/forhoppningsvis-ett-steg-bort-fran-nolltolerans-mot-droger/

Inget om nån legalisering, men kanske ett litet steg på vägen.
Citera
2016-08-28, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lars H
Artikel från Dagens Arena

http://www.dagensarena.se/innehall/forhoppningsvis-ett-steg-bort-fran-nolltolerans-mot-droger/

Inget om nån legalisering, men kanske ett litet steg på vägen.
Ändå stort att en politiker uttalat sig om avkriminaliseringen och i samma mening Tom nämna vilket misslyckande det är och har varit (med politikmun såklart).
Citera
2016-08-30, 16:14
Medlem
Mollips avatar
Från DN 26/8 Målet: Färre ska dö av droger i Sverige.

Citat:
Det finns i dag kunskapsluckor om narkotikadödligheten i Sverige. För att täppa till de kunskapsluckorna och minska den narkotikarelaterade dödligheten i landet ger regeringen nu Socialstyrelsen i uppdrag att ta fram en nationell åtgärdsplan.

Vilka är direktiven eller har Socialstyrelsen fria tyglar att komma på vad som borde göras? Självklart inte, det kommer knappast någon åtgärdsplan i April 2017 som krockar med andan i gällande lagstiftning. Annars skulle dom ju kunna föreslå t.ex en åtgärdsplan som ligger i linje med Europas kanske mest lyckade satsning på en fungerande narkotikapolitik, det går ju inte för sig.
Citera
2016-08-30, 23:48
Medlem
antoneriks avatar
Sveriges narkotikapolitik är ett effektivt sätt att döda människor. I stället för att ge lagligt heroin i kontrollerade doser på hygieniska läkarmottagningar så väljer man att låta dom ta död på sig själva. Kostnaden för sjukvården att ge lagligt heroin är mikroskopisk jämfört med kostnaden för rättsvårdande myndigheter att inte göra det. Det är svårt att se vad som ligger bakom denna hårdnackade prestige. Situationen är så absurd att vi inte får ta fram smärtstillande läkemedel som innehåller cannabis, något som våra grannländer har gjort länge.
Citera
2016-08-31, 08:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Sveriges narkotikapolitik är ett effektivt sätt att döda människor. I stället för att ge lagligt heroin i kontrollerade doser på hygieniska läkarmottagningar så väljer man att låta dom ta död på sig själva. Kostnaden för sjukvården att ge lagligt heroin är mikroskopisk jämfört med kostnaden för rättsvårdande myndigheter att inte göra det. Det är svårt att se vad som ligger bakom denna hårdnackade prestige. Situationen är så absurd att vi inte får ta fram smärtstillande läkemedel som innehåller cannabis, något som våra grannländer har gjort länge.
Det kommer ifrån narkotikapolitikens fader Nils Bejerot.
Och nått som heter noll tolerans.
Och det är här hela narkotikapolitikens hyckleri startar.
Många politiker blir konstiga om man pratar om harm reduction, som om det vore nått dåligt.
Vilket det är för dom, då de inte längre kan luta sig tillbaka på noll tolerans och den IQ-befriade retorik den har.
Citera
2016-08-31, 13:23
Medlem
DikTs avatar
Dick Sundevall på Paragraf:
"Fria sprutor är som att dela ut skydd till våldtäktsmän"

https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/kronikor/47942-fria-sprutor-ar-som-att-dela-ut-skydd-till-valdtaktsman/

*suck*
J-vla idiot. Ibland tror man att utveckling/debatt sakta sakta är på väg och rätt håll i landet och sedan dyker sådana artiklar upp...
Citera
2016-08-31, 13:47
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT

https://www.magasinetparagraf.se/nyheter/kronikor/47942-fria-sprutor-ar-som-att-dela-ut-skydd-till-valdtaktsman/

*suck*
J-vla idiot. Ibland tror man att utveckling/debatt sakta sakta är på väg och rätt håll i landet och sedan dyker sådana artiklar upp...
En typisk Nils Bejerot retorik, det låter bra(ur deras synvinkel), men är sjukt tokigt.
Citera
2016-09-01, 21:55
Medlem
Mollips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT

*suck*

Han har en sjukligt moralisk inställning till knark. Sånt här gick hem hos ganska många svenskar för x-antal år sedan men nuförtiden känner dom flesta som har ett samhällsengagemang till att hans argument inte håller. Debatten om sprututbytens för- och nackdelar har redan passerat och dom som har invändningar emot det ses som mindre begåvade mossiga moralister.

Debatten går vidare och Sverige tar myrsteg mot mer skadelindring. Det är däremot inte mindre än en skandal att det inte skyndas på när människoliv står på spel och när det finns så mycket att göra.
Citera
2016-09-03, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mollip
Han har en sjukligt moralisk inställning till knark.

Hans inställning har inget med moral att göra. Det handlar istället om bigotteri, religiös fanatism, ignorans, faktaresistens, dumhet, cynism och brist på allmänbildning.

Dessa människor är i en global bemärkelse skyldiga till samhällskostnader och lidande på en nivå som idag bara kan jämföras med multikultiförespråkarna.

I en rättvis värld skulle de värsta syndarna, de som varit mest pådrivande och inflytelserika, hänga sida vid sida längsmed våra europavägar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in