Citat:
Ursprungligen postat av
Varmare
Är det konstigt att om man har behandlats väl och knutit kontakter i ett land som flykting, så ligger det nära till hands att fortsätta ett gott samarbete även när man sitter i en maktposition i sitt hemland senare, tycker du? Jag tycker att det är rätt naturligt och det är ju så det går till här i världen. Oändligt mycket handlar om personliga kontakter och inte minst personkemi.
Korrupta människor brukar hitta varandra, men de är ju inte idioter. Klart man hellre väljer folk man tycker att man kan lita på, både att muta och bli mutad av.
Vi kan debattera länge kring våra olika bild av det mänskliga psyket, men istället väljer jag att avsluta diskussionen genom att ta upp empirisk fakta:
http://tino.us/2013/11/flyktinginvandring-har-inte-okat-exporten/
Citat:
Det största problemet för teorin om invandring och export är dock att det tycks röra sig försumbara siffror. Ca 80% av de flyktingar Sverige beviljade uppehållstillstånd till 1980-2012 kom från endast 10 länder: Före detta Jugoslavien, Irak, Iran, Somalia, Afghanistan, Syrien, Eritrea, Etiopien, Chile och Turkiet.
Om invandring är viktig för export borde vi observera att en hög och ökande andel av svensk export går till dessa länder. Så är dock inte fallet. Av Sveriges samlade varuexport år 2012 gick enligt SCB endast blygsamma 2.1% till dessa tio länder som Sverige har tagit de flesta flyktingar från.
Sveriges exporterade förstås till dessa länder även innan flyktinginvandringen. SCB redovisar varuexport från 1977 och framåt. 1977 gick 3.2% av Sveriges varuexport till dessa tio länder. Exporten till de stora invandrarländerna har inte ökat efter att flyktinginvandringen tog fart, ett förödande faktum för teorin om flyktinginvandring som exportdrivare.
Vi kan också jämföra Finlands export till dessa tio länder. Finland har tagit emot få flyktingar men liknar i övrigt Sverige ekonomiskt. OECD har statistik om Finlands export från 1988. År 2012 gick 2.0% av Finlands varuexport till dessa tio länder. Trots att Sverige tagit emot enormt många invandrare från dessa länder och Finland tagit emot relativ få är Finlands exportandel identisk med Sveriges exportandel. Här är en graf som visar den andel av Sverige och Finlands export som går till före detta Jugoslavien, Irak, Iran, Somalia, Afghanistan, Syrien, Eritrea, Etiopien, Chile och Turkiet mellan 1977-2012.
Det är ett enormt problem att ni tar floskel som argument om och om igen, trots att de sedan längesedan bevisats vara just floskel. Du sitter ju ändå i flashback, inte skriver du artiklar i aftonbladet där du kan hitta på en verklighet utan att bemötas av en antites. Jag överraskas lite att du fortfarande tar upp sådana tramsargument när du ändå har debatterat i flashback i många år.
Citat:
Garanterat finns det även svenska medborgare som skulle slänga svenska kvinnor under bussen direkt, om det fanns pengar att tjäna. Att vårt land är hyfsat fritt från korruption jämförelsevis, har kanske inte så mycket att göra med att svensken är så mycket renhårigare än andra nationaliteter utan främst att vi har ett rejält lag- och regelverk på plats som ska se till att försvåra för korruption.
Det tror jag knappast, det är större chans att en svensk restaurangägare betalar skatt än att en arabisk restaurangägare betalar skatt. Båda inom samma ramar när det gäller lag- och regelverk.
Det är svenskarnas naiva natur som talar igen, du rår inte för att ha växt upp inom en kultur så hjärntvättad i universalism att du inte kan se hur speciellt moraliskt förlamad du är. Du är moraliskt oförmögen att se hur andra folk är, de måste vara lika som du, att tro att andra folkslag är omoraliska vore ju omoraliskt; likaså vore det rasistiskt att tro att andra folkslag är rasistiska, men de får påstå att du är rasist, och det ska du vara rädd för och böja dig inför - syntax error.....
Citat:
Framtiden vet vi inte mycket om men en sak vet jag, och det är att någon jobbar stenhårt på att piska upp rädsla i mitt land och att tyvärr, många går på det. Se upp för att rädsla, och att måla fan på väggen, kan förstöra en hel massa i sig. Det gynnar någon att vi blir nästan förlamade av rädsla, att vi köper budskapet om att vi är så svaga att vi inte ens kommer att försvara oss, som alla andra djur och växter gör på jorden, när vi blir attackerade, etc. Någon vill att vi ska känna och tro så. Men jag går inte på det.
Rädslor kan vara grundade i verkligheten eller inte. För ena ideologin kan den ena framtidsbilden verkar paranoisk, för den andra kan den andra framtidsbilden verka paranoisk. Som klimatalarmister, piskar de upp rädsla för framtiden? Ifall de tror att katastrofen verkligen kommer ske, så måste de ju piska upp rädsla inför framtiden.
Då måste Världen bli förlamad av rädsla för annars kommer hundratals miljoner människor att dö, enligt de mest alarmistiska inom global uppvärmning rörelsen.
Jag tror inte att är konstruktivt för någon typ av diskussion att kalla folk fobiska, det finns många anledningar att vara rädd för en islamistisk framtid för Sverige eller en planet som är fyra grader varmare. Vi får diskutera sakfrågor istället för att försöka få motståndaren att verka galen. Ifall du nu måste påstå att jag är paranoisk av mig, var snäll att åtminstone komma med argument varför jag är paranoid: din framtidsscenario är paranoid därför att.... (vilket du inte gjorde)
Jag tar Malmö, Botkyrka, Landskrona och Södertälje som exempel på hur övriga Sverige kommer se ut inom 10-15 år. Hur Sverige kommer se ut inom 30 år kan jag omöjligen predika då det inte finns några exempel i världshistorien på länder som självvalt låtit sig bli minoritet. Inom 60 år så ser det väl våra storstäder ut som en blandning mellan Detroit och Bagdad, skulle tro att en stor andel svenskar flyr fegt till Finland eller Danmark. Liten chans till inbördeskrig finns ändå (även invandrargrupper emellan). White flight är ju tyvärr det enda som civiliserade vita är kapabla till.
PS:
Citat:
Det gynnar någon att vi blir nästan förlamade av rädsla, att vi köper budskapet om att vi är så svaga att vi inte ens kommer att försvara oss, som alla andra djur och växter gör på jorden, när vi blir attackerade,
Alla djur är inte kapabla att försvara sig, det finns djur som lever i ögrupper utan predatorer som står och tittar på ifall de får syn på predatorer:
https://en.wikipedia.org/wiki/Island_tameness
Citat:
Island tameness can be highly maladaptive in situations where humans have introduced predators, intentionally or accidentally, such as pigs, dogs, rats or cats, to islands where ecologically naïve fauna lives. It has also made many island species, such as the long-extinct dodo or the short-tailed albatross, vulnerable to human hunting. In many instances the native species are unable to learn to avoid new predators, or change their behavior to minimize their risk. This tameness is eventually lost or reduced in some species but many island populations are too small or breed too slowly for the affected species to adapt quickly enough. When combined with other threats, such as habitat loss, this has led to the extinction of many species (such as the Laysan rail and the Stephens Island wren) and continues to threaten others. The only conservation techniques that can help endangered species threatened by novel introduced species are creating barriers to exclude predators or eradicating those species.
Vilket är en slående allegori på folkgruppen svenskar.....