Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Absolut ett mycket intressant program om detta mycket märkliga försvinnande.
Detta med att Lars mycket litet mat när han vistades i Gold Strand med sina kamrater tycker jag pekar på att något inte stod rätt till med honom. Han kan mycket väl ha fått i sig narkotika antingen frivilligt eller ofrivilligt.
Lars beteende när han är på Hotel Color är mycket märkligt och man ställer sig undrande till detta. Vad var orsaken? Vad var det som gjorde att han ringde sin mamma vid i a f två tillfällen samt lämnade hotellet runt kl. 01.00 AM? Berättade han för henne varför han ansåg hotellet så obehagligt och konstigt?
Jag har också bott på hotell som både har tillhandahållit både prostituerade och narkotika men har aldrig varit intresserad av vare sig det ena eller andra av dessa erbjudanden. Har helt enkelt inte brytt mig om det. Tycker det låter något konstigt om det skulle ha varit någon av dessa orsaker som gjorde honom så rädd.
När man ser Lars springande i full fart efter att han hade lämnat läkarmottagningen så tycker jag han gör det i panikångest. Av någon anledning? Denna panikångest led han inte av när han anlände till flygplatsen men 46 minuter senare gjorde han det.
Nu har över två år gått sedan han sprang ut från flygplatsen i Varna. Jag har, tyvärr, mycket svårt att se att han idag skulle vara i livet. Vare sig i Bulgarien eller något annat närliggande land.
Hotel Color och telefonsamtalen
När han checkat in och fått sitt rum ringer han till modern, klockan är då 23:50.
I telefonsamtalet säger han till sin mor
"jag har checkat in och betalt rummet, men du måste spärra mitt kreditkort, det är något som inte stämmer här, det är något fel här, jag vet inte vad som är fel men det är något konstigt här, jag måste härifrån".
Lars lämnar hotellet senare, troligtvis runt kl 01-02 på natten, efter att han lämnat hotellet ringer han åter upp modern, klockan är nu runt 02.30-03.00, han säger att han är förföljd och att han har gömt sig uppe på något garagetak eller liknade i direkt anslutning till Hotellet.
Kort därefter skickar Lars två sms till modern med frågor om medicinen han fått utskriven.
Runt 2 timmar senare, ca kl. 05.00 stannar Lars en taxi på gatan, för att åka mot flygplatsen.
Lars ankommer till flygplatsen när det börjat ljusna, klockan är nästan 06.00, han ringer då åter till modern och de samtalar om hemresan, hans mor säger till honom att han ska ta kontakt med flygplatsläkaren för konsultation om hemresan, modern bokar då direkt online via datorn en flygbiljett hem samt en bussbiljett som reserv i fall läkaren skulle avråda Lars att flyga.
Panikångest
Panikångest kan man lätt utveckla om man utsätts för svår stress och press.
Panikångest kan dock komma plötsligt, och försvinna lika fort igen, det kan vara på en viss plats eller av en viss händelse som denna attack plötsligt uppkommer för att sedan snabbt försvinna.
En sådan attack kan vara i fem minuter och sedan är allt bra igen.
Man kan spekulera en hel del i Lars psykiska hälsa, men jag tycker inte att det finns några som helst bevis på att han skulle lida av någon allvarligare psykisk sjukdom.
Först och främst kan vi ta övervakningsfilmen som exempel, här har vi en äkta videoupptagning som vi kan studera: när han ankommer till flygplatsen agerar han till synes helt normalt, vid nästa sekvens ser vi att han flyr i panik ut från läkarrummet och ut genom huvudingången, detta tycker jag tyder på att han flyr i rädsla eller att han fått en panikångest attack inne i läkarrummet, detta baserar jag inte bara på videoupptagningen utan också på det som sagts i programmet som vi såg.
Rädslan kan antingen ha med den "flygplatsanställde" att göra, kanske kände Lars igen denne sedan tidigare eller kanske Lars hade narkotika på sig, i sin byxficka tex.
Angående min misstanke om panikångestattacken får jag hänvisa till både videoupptagningen och vad läkaren i programmet sade, först och främst berättade läkaren att Lars verkade nervös och orolig i rummet, och efter att den "flyplatsanställde" kommit in så blev Lars ännu mer nervös och orolig, för att sedan ställa sig upp och plötsligt snabbt avvika i närmast ren panik, - detta accelererande av nervositet och graden av oro är typiskt för en panikångestattack, och när han inte längre kan kontrollera sig så måste han rusa ut från byggnaden, känslan kan vara tex att han inte får luft eller liknade.
I videoupptagningen kan vi som sagt se hur han flyr i ren panik ut genom huvudingången men i nästa sekund ser vi något som är ytterst intressant, och som ytterligare styrker min tes om en panikångestattack, - så fort han kommer ut genom dörren, ut i friska luften, då slutar han också att springa i ren panik, han saktar ner och joggar lugnt vidare, samtidigt tar han handen ner i sin byxficka, efter ytterligare några tiotal meter börjar han att gå, för att sedan ta sig över stängslet och försvinna..
Om vi delar upp detta i olika sekvenser så kan se att han endast flyr i ren och skär panik de första 20-30 metrarna, inne i byggnaden - från läkarrummet till utgången, därefter skulle jag inte säga att han "flyr i panik", efter att han kommit ut från byggnaden så tar han det faktiskt ganska lugnt.
Detta kan tyckas vara en obetydlig detalj, men denna övervakningsfilm visar trots allt en äkta videoupptagning på Lars, resten är bara spekulationer, vittnesuppgifter och rykten i en enda stor röra.
Detta fallet är verkligen intressant, och inte bara det, det finns också så väldigt många möjliga scenarier som kan ha skett, han kan mycket väl ha drabbats av en en psykos och tagit sitt liv men han kan också mycket väl ha blivit mördad.
Droger, psykisk sjukdom eller mördad?
Vi vet att Lars uppträdde en aning märkligt under resan, kanske var det Lars psyke som spelade honom ett spratt, eller var kanske någon ute efter honom och helt enkelt slog ihjäl honom till slut?
En annan fråga som vi ofta återkommer till är, tog Lars droger? - detta skulle också i så fall kunna förklara en del, men även detta ger oss nya saker att spekulera i, hans beteende skulle så klart kunna sammankopplas till hans missbruk, men det skulle även kunna vara så att han kommit i konflikt med de som han köpt drogerna av.
Kanske har något gått rent åt skogen när han skulle köpa knark?
Vi har ju som sagt ingen som helst aning om vad som skedde där nere i Bulgarien.