2016-09-02, 01:17
Medlem
Lars uppträdde ju egendomligt nästan fran början av resan. Han sade sig ha blivit misshandlad av nagra östeuropeiska ligister, som betalats för detta av rivaliserande fotbollsfans. Detta var med stor sannolikhet en lögn. Varför ville han dölja sanningen till att han misshandlats?

Han tog enligt uppgift aldrig medicinen mot sina öronbesvär. Förpackningen lämnade han kvar, obruten.

Jag tror att han hade drogproblem. Och att han drabbades av svar paranoia p.g.a. drogkonsumtion. Och att han avled genom drunkning.

Penningsumman han hade pa sig, tror jag är en uppskattning av modern, som han var i telefonkontakt med.
Citera
2016-09-02, 13:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Panikångest.

Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Ett mycket intressant program.
Man fick också en bra bild av hans två kompisar i programmet och fick höra deras version och tankar kring händelsen.

Jag uppfattade de båda kompisarna som väldigt trovärdiga och sjyssta killar, jag tror inte att de tex har tagit narkotika där nere, däremot kan de nog ha festat loss med en del alkohol.

Jag fick även känslan av att de kanske var lite naiva, om min känsla är riktig skulle detta kunna spela en viss roll, jag tänker tex på säkerhetstänkandet.
Om vi nu spekulerar i att Lars var inblandad i något så är det ju möjligt att de här två kompisarna inte märkte detta överhuvudtaget, hade de varit mer uppmärksamma och skärpta kanske de hade lagt märke till saker som inte stämde.

Man skulle också kunna misstänka att de här två kompisarna inte hade märkt om Lars var narkotikapåverkad, de hade observerat att Lars åt väldigt lite mat under vistelsen i Varna, men de hade ju inte dragit någon vidare slutsats av det tex.

Man kan spekulera i olika riktningar, en del tycker jag tyder på att han använt droger nere i Varna, kanske hade han nyss börjat sitt missbruk hemma och sedan i smyg fortsatte missbruka nere i Varna, det finns en del som tyder på det tycker jag, min misstanke går i riktning Crystal meth, en av världens farligaste droger som nu fått fäste även i europa.

Övervakningskamerorna ger oss också en bra bild av det hela, en sak som jag reagerar på är att han springer i närmast full panik ut från läkarrummet ut genom entren, men när han kommer ut genom entre-dörren kan man se att han saktar ner farten och fortsätter mer i en lugn joggingtakt, samtidigt som han tar ner handen i fickan, när han vidare fortsätter mot stängslet så saktar han ner farten ännu mer och då varken joggar han eller springer, då går han istället.

Jag tycker inte det beteendet tyder direkt på psykisk sjukdom, utan snarare rädsla eller möjligtvis panikångest, det kan förklara varför han först flydde i panik och sen lugnade sig något när han kom ut genom entren.

De bakomliggande orsakerna till hans beteende vet vi ju inte, men jag tycker det vi ser och det vi vet hittills öppnar för många olika möjligheter.

Händelserna kring Hotel Color tycker jag också är mycket intressanta, Lars beteende här under natten är mycket märkligt, telefonsamtalen till modern mitt i natten bevisar att han var väldigt skärrad här på detta hotel där han befann sig, och att han sedan lämnar hotellet helt plötsligt mitt i natten det är ju också ytterst anmärkningsvärt, - när man ser till denna händelsekedja är det är lätt att dra slutsatsen att Lars psyke spelar honom ett spratt, men vi ska inte glömma att det här hotellet - Hotel Color är ett suspekt Hotel, vi vet inte vad som skett här, vi vet inte om Lars har sett något som inte borde se, vi vet inte något om omständigheterna kring de händelser som kan ha skett under den här natten.

Det vi vet är dock att hotellet ifråga ligger i ett mindre trivsamt område, utanför de traditionella turistområdena, vi vet också att det enligt rykten har sålts hasch i hotellets bar och att hotellet har varit behjälpliga med att förmedla prostituerade.
Detta tycker jag styrker misstanken om att det här hotellet är involverat i mer eller mindre suspekta affärer, det har kanske inget med Lars försvinnande att göra men omständigheterna kring detta Hotel och Lars märkliga beteende och hans plötsliga försvinnande gör att mystiken kring fallet tätnar.

Absolut ett mycket intressant program om detta mycket märkliga försvinnande.

Detta med att Lars mycket litet mat när han vistades i Gold Strand med sina kamrater tycker jag pekar på att något inte stod rätt till med honom. Han kan mycket väl ha fått i sig narkotika antingen frivilligt eller ofrivilligt.

Lars beteende när han är på Hotel Color är mycket märkligt och man ställer sig undrande till detta. Vad var orsaken? Vad var det som gjorde att han ringde sin mamma vid i a f två tillfällen samt lämnade hotellet runt kl. 01.00 AM? Berättade han för henne varför han ansåg hotellet så obehagligt och konstigt?

Jag har också bott på hotell som både har tillhandahållit både prostituerade och narkotika men har aldrig varit intresserad av vare sig det ena eller andra av dessa erbjudanden. Har helt enkelt inte brytt mig om det. Tycker det låter något konstigt om det skulle ha varit någon av dessa orsaker som gjorde honom så rädd.

När man ser Lars springande i full fart efter att han hade lämnat läkarmottagningen så tycker jag han gör det i panikångest. Av någon anledning? Denna panikångest led han inte av när han anlände till flygplatsen men 46 minuter senare gjorde han det.

Nu har över två år gått sedan han sprang ut från flygplatsen i Varna. Jag har, tyvärr, mycket svårt att se att han idag skulle vara i livet. Vare sig i Bulgarien eller något annat närliggande land.
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-09-02 kl. 13:57.
Citera
2016-09-02, 17:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Varför öppnade en flygplatsanställd dörren dessutom utan att knacka?

Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Jag anser det obefogat, att dra nagra slutsatser att Lars skulle ha varit utsatt för brott pa hotellet. Att det förekom haschförsäljning och att prostituerade frekventerade hotellet, betyder ingenting annat än att hotellet var suspekt. Men det var ju knappast sa, att Lars padyvlades narkotika/drogades eller tvingades till umgänge med lättfotade damer . Kanske köpte han lite knark i hotellbaren, och madde sedan daligt av det.

Lars tog sig ju iväg till flygplatsen. Att hotellet sedan ända skulle ha med hans försvinnande att göra, är langsökt.

Nagra fragor skulle behöva svar:

- Lars ringde modern vid minst tva tillfällen under natten. Han klagade pa att hotellet verkade "konstigt", och att han "förföljdes av flera personer". Att modern da inte sade till honom att ringa polisen omedelbart, och att hon i TV-dokumentärerna inte anger närmare detaljer kring Lars berättelse, tyder enligt min uppfattning pa att hon medvetet utelämnar uppgifter. Kanske Lars erkände för henne, att han tagit droger? Nagot modern vägrar att uppge inför allmänheten.

- En flygplatsanställd öppnar dörren till läkarmottagningen, utan att knacka - mitt under pagaende patientsamtal. Varför? Kan läkaren ha kallat dit honom, p.g.a. misstanke om narkotikainnehav hos Lars? Läkaren nämner inte detta i TV, men det kan ha med tystnadsplikten att göra o.s.v
.

Den fråga som du ställer som jag tycker är mest intressant är det fetstilsmarkerade.

Jag har själv ställt mig bl. a. den frågan många gånger. Varför?

Det kan ev. ha handlat om narkotikainnehav hos Lars men detta har inte blivit bekräftat på något sätt. Den här händelsen ger upphov till många olika teorier.

1. Hade läkaren kallat på mannen ang. Lars?
2. Om inte varför kom mannen? Dessutom utan att knacka.
3. Kände Lars igen mannen sedan tidigare?
4. Vad arbetade mannen på Varnas flygplats?
5. Sa denne man något som gjorde att Lars sprang iväg i full panik?
Senast redigerad av Skaraborg2 2016-09-02 kl. 17:25.
Citera
2016-09-02, 17:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
En mängd oklarheter gällande Lars Mittank.

Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag tror inte heller att hotellet har något att göra med Lars försvinnande men jag tycker inte att man kan utesluta det helt och hållet.
Jag tycker att det finns för mycket märkliga händelser kring detta Hotel för att helt avskriva det som ointressant.

Vi vet ju trots allt inte vad som skett här under natten, och vi vet inte heller om Lars försvinnande är en följd av flera små händelser eller om orsaken till försvinnandet helt enkelt beror på att Lars psykiska hälsa vacklade och att han inbillade sig alltsammans.
Det kan ju faktiskt också vara så att han blev utsatt för ett brott, alltså att han blev mördad helt enkelt, och om så är fallet då är Hotellet åter ytterst intressant anser jag.

Men det finns som sagt en massa olika möjligheter i detta fall, samt också en massa oklarheter.
Tex - tog han medicinen som han blev ordinerad?
Av någon anledning verkade han inte gilla medicinen som han fick, men började han att ta den?

Om han började att ta den så skulle man kunna misstänka att någon biverkning kanske skulle kunna orsaka paranoia eller liknade, kanske kombinerade han medicinen med alkohol?
Eller som jag skrev i mitt tidigare inlägg, kanske han hade börjat ta droger?
Eller fick han en skada som påverkade hans verklighetsuppfattning i samband med slaget mot huvudet?
Eller var han kanske verkligen förföljd och blev mördad?

Telefonsamtalen:
Ja, detta har jag också funderat på, och här finns en hel del oklarheter, modern borde dessutom märka om hennes son var på randen till psykisk kollaps när de talade i telefon, hon borde märka att något inte står rätt till om det var på det viset (modersinstinkt).

Flygplatsen:
Här har vi heller inte fått reda på vad denne "flygplatsanställde" hade för befattning, var det en städare? en vaktmästare? eller en väktare?
Och av vilken anledning kom han in och avbröt läkaren när denne var upptagen med patient?
I programmet säger läkaren att Lars visade tecken på nervositet under samtalet i läkarrummet, och efter att den flygplatsanställde visat sig så blev Lars enligt läkaren ännu mer nervös och orolig!
Kort därefter reser sig Lars och springer ut..

En logisk orsak till Lars beteende här på flygplatsen skulle kunna vara att han hade narkotika i byxfickan, samt att han var påverkad vid tillfället.
Det skulle kunna förklara hans extrema nervositet och oro och kanske var det därför som han lade benen på ryggen och försvann ut från flygplatsbyggnaden?

Ett annat löst rykte säger ju också att han hade sitt pass i fickan samt 200 euro i kontanter, var kommer dessa uppgifter ifrån?
Hur skulle någon kunna veta att han hade 200 euro i sin ficka vid detta tillfälle?

Jag tror inte heller att Hotel Color hade något med Lars försvinnande men, som du så riktigt skriver, så går det inte att utesluta. Vi vet ju inte med säkerhet om så ev. var fallet?

Han kan mycket väl ha inbillat sig detta ang. hotellet men återigen vet vi inte detta. Att Lars kom att bli utsatt för brott går inte heller att utesluta.

Den flygplatsanställde har i a f inte jag läst någon uppgift om vad denne utförde för arbete där.

Det finns tyvärr en mängd oklarheter och jag undrar om dessa någonsin går att få uträtade?
Citera
2016-09-02, 18:47
Medlem
nån skrev att det var en flygplansanställd som skrämde upp honom hos flygplatsläkaren. Jag läste (för några månader sen när jag först läste om fallet) att det var en byggnadsarbetare som kom in hos doktorn och att han då ska blivit väldigt rädd och lämnat i all hast.

Jag tror att han fick något-psykosliknande tillstånd eller utvecklade paranoid-schizofrenie under stressande omständigheter, ensam i ett annat land, kompisarna hade åkt osv. psykiska sjukdomar kan utblomma under traumatiska /stressande tillstånd.

Jag läste även att en lastbilschaufför ska ha uppgett att han plockade upp en liftare i närheten av flygplatsen som ev. kan varit Lars.
Citera
2016-09-02, 21:09
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Absolut ett mycket intressant program om detta mycket märkliga försvinnande.

Detta med att Lars mycket litet mat när han vistades i Gold Strand med sina kamrater tycker jag pekar på att något inte stod rätt till med honom. Han kan mycket väl ha fått i sig narkotika antingen frivilligt eller ofrivilligt.

Lars beteende när han är på Hotel Color är mycket märkligt och man ställer sig undrande till detta. Vad var orsaken? Vad var det som gjorde att han ringde sin mamma vid i a f två tillfällen samt lämnade hotellet runt kl. 01.00 AM? Berättade han för henne varför han ansåg hotellet så obehagligt och konstigt?

Jag har också bott på hotell som både har tillhandahållit både prostituerade och narkotika men har aldrig varit intresserad av vare sig det ena eller andra av dessa erbjudanden. Har helt enkelt inte brytt mig om det. Tycker det låter något konstigt om det skulle ha varit någon av dessa orsaker som gjorde honom så rädd.

När man ser Lars springande i full fart efter att han hade lämnat läkarmottagningen så tycker jag han gör det i panikångest. Av någon anledning? Denna panikångest led han inte av när han anlände till flygplatsen men 46 minuter senare gjorde han det.

Nu har över två år gått sedan han sprang ut från flygplatsen i Varna. Jag har, tyvärr, mycket svårt att se att han idag skulle vara i livet. Vare sig i Bulgarien eller något annat närliggande land.

Hotel Color och telefonsamtalen
När han checkat in och fått sitt rum ringer han till modern, klockan är då 23:50.
I telefonsamtalet säger han till sin mor "jag har checkat in och betalt rummet, men du måste spärra mitt kreditkort, det är något som inte stämmer här, det är något fel här, jag vet inte vad som är fel men det är något konstigt här, jag måste härifrån".

Lars lämnar hotellet senare, troligtvis runt kl 01-02 på natten, efter att han lämnat hotellet ringer han åter upp modern, klockan är nu runt 02.30-03.00, han säger att han är förföljd och att han har gömt sig uppe på något garagetak eller liknade i direkt anslutning till Hotellet.
Kort därefter skickar Lars två sms till modern med frågor om medicinen han fått utskriven.

Runt 2 timmar senare, ca kl. 05.00 stannar Lars en taxi på gatan, för att åka mot flygplatsen.
Lars ankommer till flygplatsen när det börjat ljusna, klockan är nästan 06.00, han ringer då åter till modern och de samtalar om hemresan, hans mor säger till honom att han ska ta kontakt med flygplatsläkaren för konsultation om hemresan, modern bokar då direkt online via datorn en flygbiljett hem samt en bussbiljett som reserv i fall läkaren skulle avråda Lars att flyga.

Panikångest
Panikångest kan man lätt utveckla om man utsätts för svår stress och press.
Panikångest kan dock komma plötsligt, och försvinna lika fort igen, det kan vara på en viss plats eller av en viss händelse som denna attack plötsligt uppkommer för att sedan snabbt försvinna.
En sådan attack kan vara i fem minuter och sedan är allt bra igen.
Man kan spekulera en hel del i Lars psykiska hälsa, men jag tycker inte att det finns några som helst bevis på att han skulle lida av någon allvarligare psykisk sjukdom.

Först och främst kan vi ta övervakningsfilmen som exempel, här har vi en äkta videoupptagning som vi kan studera: när han ankommer till flygplatsen agerar han till synes helt normalt, vid nästa sekvens ser vi att han flyr i panik ut från läkarrummet och ut genom huvudingången, detta tycker jag tyder på att han flyr i rädsla eller att han fått en panikångest attack inne i läkarrummet, detta baserar jag inte bara på videoupptagningen utan också på det som sagts i programmet som vi såg.
Rädslan kan antingen ha med den "flygplatsanställde" att göra, kanske kände Lars igen denne sedan tidigare eller kanske Lars hade narkotika på sig, i sin byxficka tex.

Angående min misstanke om panikångestattacken får jag hänvisa till både videoupptagningen och vad läkaren i programmet sade, först och främst berättade läkaren att Lars verkade nervös och orolig i rummet, och efter att den "flyplatsanställde" kommit in så blev Lars ännu mer nervös och orolig, för att sedan ställa sig upp och plötsligt snabbt avvika i närmast ren panik, - detta accelererande av nervositet och graden av oro är typiskt för en panikångestattack, och när han inte längre kan kontrollera sig så måste han rusa ut från byggnaden, känslan kan vara tex att han inte får luft eller liknade.

I videoupptagningen kan vi som sagt se hur han flyr i ren panik ut genom huvudingången men i nästa sekund ser vi något som är ytterst intressant, och som ytterligare styrker min tes om en panikångestattack, - så fort han kommer ut genom dörren, ut i friska luften, då slutar han också att springa i ren panik, han saktar ner och joggar lugnt vidare, samtidigt tar han handen ner i sin byxficka, efter ytterligare några tiotal meter börjar han att gå, för att sedan ta sig över stängslet och försvinna..
Om vi delar upp detta i olika sekvenser så kan se att han endast flyr i ren och skär panik de första 20-30 metrarna, inne i byggnaden - från läkarrummet till utgången, därefter skulle jag inte säga att han "flyr i panik", efter att han kommit ut från byggnaden så tar han det faktiskt ganska lugnt.

Detta kan tyckas vara en obetydlig detalj, men denna övervakningsfilm visar trots allt en äkta videoupptagning på Lars, resten är bara spekulationer, vittnesuppgifter och rykten i en enda stor röra.
Detta fallet är verkligen intressant, och inte bara det, det finns också så väldigt många möjliga scenarier som kan ha skett, han kan mycket väl ha drabbats av en en psykos och tagit sitt liv men han kan också mycket väl ha blivit mördad.

Droger, psykisk sjukdom eller mördad?
Vi vet att Lars uppträdde en aning märkligt under resan, kanske var det Lars psyke som spelade honom ett spratt, eller var kanske någon ute efter honom och helt enkelt slog ihjäl honom till slut?
En annan fråga som vi ofta återkommer till är, tog Lars droger? - detta skulle också i så fall kunna förklara en del, men även detta ger oss nya saker att spekulera i, hans beteende skulle så klart kunna sammankopplas till hans missbruk, men det skulle även kunna vara så att han kommit i konflikt med de som han köpt drogerna av.
Kanske har något gått rent åt skogen när han skulle köpa knark?
Vi har ju som sagt ingen som helst aning om vad som skedde där nere i Bulgarien.
Senast redigerad av BAB7 2016-09-02 kl. 21:15.
Citera
2016-09-02, 21:19
Medlem
Citat:
Den fråga som du ställer som jag tycker är mest intressant är det fetstilsmarkerade.

Jag har själv ställt mig bl. a. den frågan många gånger. Varför?

Det kan ev. ha handlat om narkotikainnehav hos Lars men detta har inte blivit bekräftat på något sätt. Den här händelsen ger upphov till många olika teorier.

1. Hade läkaren kallat på mannen ang. Lars?
2. Om inte varför kom mannen? Dessutom utan att knacka.
3. Kände Lars igen mannen sedan tidigare?
4. Vad arbetade mannen på Varnas flygplats?
5. Sa denne man något som gjorde att Lars sprang iväg i full panik?

Ja, denna fraga är sannolikt av central betydelse. Nu har jag aldrig besökt läkare i Östeuropa, men jag har svart att tro att flygplatsmedarbetare kan kliva in pa läkarmottagningar helt apropa.

Förklaringen att läkaren kallat pa mannen, tycker jag verkar mest rimlig. Man ska tänka pa, att de dokumentärer vi sett kan vara lätt censurerade. Vissa uttalanden som anses misskreditera Lars kan ha tagits bort.

Att Lars skulle ha känt igen den flygplatsanställde, och fatt panik av den orsaken, är ju väldigt osannolikt. Man far känslan av att ha förflyttats till en gammal god Hitchcock-film ...! En konspiration pa en bulgarisk semesterort, inkluderande hotellanställda, gatubus - och minst en flygplatsanställd (!) Intressanta ingredienser i en paranoia-thriller, som dock knappast är av det realistiska slaget.

Det finns pa intet sätt bekräftat, att Lars kände igen denne anställde. Hans arbetsuppgifter? Jag tror han var säkerhetsvakt, även om "arbetare" har nämnts. Vad jag vet sade han inget.

Jag anser det viktigt att analysera hela händelseförloppet och Lars beteende under hela utlandsvistelsen. Att han blivit misshandlad, och därigenom skadat trumhinnan, torde sta bortom allt rimligt tvivel. Däremot är jag övertygad om att han ljög om hur misshandeln gatt till. Förklaringen "betalda ligister" är helt enkelt inte trolig. Man maste fraga sig, varför han misshandlades? Kanske han fragade fel person, om han hade knark att sälja?

Även fastän hotellet var suspekt, lär de anställda knappast ha ägnat sig at att droga ner gästerna. Taxichauffören som körde Lars en bra bit till flygplatsen morgonen därpa, har vittnat om Lars förstorade pupiller - ett ganska säkert tecken pa att han var drogad. Jag tror han använt narkotika helt frivilligt, som jag sagt tidigare.

Och, som sagt, flygplatsscenariot bottnar i hans paranoia.
Citera
2016-09-02, 22:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Lastbilschaufför i närheten av flygplatsen.

Citat:
Ursprungligen postat av slutasnusaNU
nån skrev att det var en flygplansanställd som skrämde upp honom hos flygplatsläkaren. Jag läste (för några månader sen när jag först läste om fallet) att det var en byggnadsarbetare som kom in hos doktorn och att han då ska blivit väldigt rädd och lämnat i all hast.

Jag tror att han fick något-psykosliknande tillstånd eller utvecklade paranoid-schizofrenie under stressande omständigheter, ensam i ett annat land, kompisarna hade åkt osv. psykiska sjukdomar kan utblomma under traumatiska /stressande tillstånd.

Jag läste även att en lastbilschaufför ska ha uppgett att han plockade upp en liftare i närheten av flygplatsen som ev. kan varit Lars
.

Nu kommer jag också ihåg att jag har läst någonstans att denne man som steg in utan knacka var en byggnadsarbetare.

Minns du var någonstans du läste om lastbilschauffören som plockade upp en liftare nära flygplatsen som ev. kan ha varit Lars? Den uppgiften har jag missat och det skulle vara intressant att läsa hans vittnesiakttagelser.
Citera
2016-09-03, 00:26
Medlem
Citat:
Nu kommer jag också ihåg att jag har läst någonstans att denne man som steg in utan knacka var en byggnadsarbetare.

Minns du var någonstans du läste om lastbilschauffören som plockade upp en liftare nära flygplatsen som ev. kan ha varit Lars? Den uppgiften har jag missat och det skulle vara intressant att läsa hans vittnesiakttagelser.

Tyvärr varierar uppgifterna en del. Ibland nämns "arbetare/hantverkare", ibland säkerhetsvakt.

Det finns en rad uppgifter, som lämnats bl. a. pa Facebook, men sanningshalten behöver inte vara hög - och är inte sällan omöjlig att langt senare kontrollera...
Citera
2016-09-03, 15:29
Medlem
Citat:

hej. Såhär står det i reddittråden " They also got an information from a truck driver who says that Mittank wanted to drive with him as hitchhiker this year around Easter but I dont know if Bulgaria or which country. It was written on the facebook homepage. "

https://www.reddit.com/r/UnsolvedMysteries/comments/3arw41/lars_mittank_update_from_earlier_this_month/
Citera
2016-09-03, 18:20
Medlem
drack Lars alkohol efter att han tagit medicinen?
Citera
2016-09-03, 20:14
Medlem
Skaraborg2s avatar
Byggnadsarbetare?

Citat:
Ursprungligen postat av har-analys
Tyvärr varierar uppgifterna en del. Ibland nämns "arbetare/hantverkare", ibland säkerhetsvakt.

Det finns en rad uppgifter, som lämnats bl. a. pa Facebook, men sanningshalten behöver inte vara hög - och är inte sällan omöjlig att langt senare kontrollera...

Tyvärr gör det det.

På reddit läste jag nyss att denne man skall ha varit en byggnadsarbetare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in