2016-09-01, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Att föreställa sig att hyresrätter tillhör V är annars ett typiskt nytt underklassfenomen - av fattigt folk som vill ta avstånd från dem som är riktigt fattiga, och generalisera att dessa måste hyra. I verkligheten har Sverige en stark medelklass-elit som gillar V. De kanske saknar framtid (se tex gammelmedia), men det är ju inte relevant i sammanhanget.

Precis, de som lyckas med hjälp av ren tur och dumhet som gick deras väg brukar ofta vända ryggen mot där dom kommer ifrån och anse sig själva som bättre.

De som är trygga i vilka dom är, som vet vad dom är kapabla till att skapa har inga problem med att behöva hävda sig, oavsett om dom bor i köpt eller hyrt boende.

Vi har en hel medelklass av bortskämda pojkspolingar som sett sin bostad öka i värde och genast efterhandskonstruerat någon form av "jag gjorde det!" känsla som stinker självgodhet och högmod så det slår det härliga till.

Det roliga är att stilla betrakta och få varenda skolboksexempel statuerat framför sina ögon, man drar på smilbanden.
2016-09-01, 21:55
Medlem
Trillskes avatar
Inte för att spä på din irritation (förstår vilken grupp du menar), men det är alltså även politisk toppstyrning som har lett till situationen, i princip ren fördelningspolitik; med eller utan flit har staten tagit producenternas pengar och fördelat godtycklig till denna grupp. Och som du har märkt är spånen så tappade att de tror att de är liberala, och ännu märkligare tror att de har en edge på en fri marknad (de tror ju att de agerat i en sådan).

Jag försöker inte tänka på det, onödig huvudvärk IMO.
2016-09-01, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Precis, de som lyckas med hjälp av ren tur och dumhet som gick deras väg brukar ofta vända ryggen mot där dom kommer ifrån och anse sig själva som bättre.

De som är trygga i vilka dom är, som vet vad dom är kapabla till att skapa har inga problem med att behöva hävda sig, oavsett om dom bor i köpt eller hyrt boende.

Vi har en hel medelklass av bortskämda pojkspolingar som sett sin bostad öka i värde och genast efterhandskonstruerat någon form av "jag gjorde det!" känsla som stinker självgodhet och högmod så det slår det härliga till.

Det roliga är att stilla betrakta och få varenda skolboksexempel statuerat framför sina ögon, man drar på smilbanden.
Citat:
Inte för att spä på din irritation (förstår vilken grupp du menar), men det är alltså även politisk toppstyrning som har lett till situationen, i princip ren fördelningspolitik; med eller utan flit har staten tagit producenternas pengar och fördelat godtycklig till denna grupp. Och som du har märkt är spånen så tappade att de tror att de är liberala, och ännu märkligare tror att de har en edge på en fri marknad (de tror ju att de agerat i en sådan).
Tja, en del har investerat i sin bostad. I form av förbättringar, modernisering, standardhöjning, och fått se värdet öka. Och kanske går plus på det. Beror ju på om överhetens plundring i form av fastighetsskatt/avgift och reavinstskatt på inflation och förbättringar blir större.

Men ni sitter bara i hyresrätter och gnäller.

Ni verkar inte intresserade av att ta reda på varför det är som det är. Utan verkar mest ha gjort emotionella ställningstaganden för läge sedan, och nu bara leta bekräftelser på de.
2016-09-01, 23:41
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Men ni sitter bara i hyresrätter och gnäller.
Nej, och du är den enda av oss (åtminstone av dig och mig) som har panik och sitter och gnäller dig till avstängning på flashback hela dagarna. Antagligen finns det en bakgrund till det förhållandet, så jag tror inte du vill börja mäta livssituationer i onödan. Var glad att du glömt det jag berättat istället.

Jag besvarade en användare. Om du inte haft vänligheten att notera det brukar jag ibland även besvara dig, trots det extra arbete det innebär och trots det lilla du ger tillbaka.

Om jag däremot är frustrerad av att mitt födelseland är toppstyrt, med en statlig järnhand ständigt påhejad av Alpha101 med trollvänner? Oh, ja. Och jag har inte helt lätt att dölja det. Men det har inte så mycket med hyresrätter att göra.
Senast redigerad av Trillske 2016-09-01 kl. 23:45.
2016-09-02, 01:40
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nej, och du är den enda av oss (åtminstone av dig och mig) som har panik och sitter och gnäller dig till avstängning på flashback hela dagarna. Antagligen finns det en bakgrund till det förhållandet, så jag tror inte du vill börja mäta livssituationer i onödan. Var glad att du glömt det jag berättat istället.

Jag besvarade en användare. Om du inte haft vänligheten att notera det brukar jag ibland även besvara dig, trots det extra arbete det innebär och trots det lilla du ger tillbaka.

Om jag däremot är frustrerad av att mitt födelseland är toppstyrt, med en statlig järnhand ständigt påhejad av Alpha101 med trollvänner? Oh, ja. Och jag har inte helt lätt att dölja det. Men det har inte så mycket med hyresrätter att göra.

Men det var då ett jäkla gnäll på dig!
2016-09-02, 09:06
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Vilket land är inte toppstyrt?
Sedan när är Alpha101 ett fan av regeringen. Speciellt en vänsterstyrd?
2016-09-02, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Kan tänka sig att folk i hyresgetton stödjer det. Visserligen har även dessa skulder men de kanske inte är tillräckligt smarta för att inse vilken smäll de kommer att få.
Nej dessa verkar inte tänka på att ett sådan beslut skulle höja deras hyror lika mycket!

Men de har ju inget att saga till om när det gäller besluten som tas som tur är....
2016-09-02, 11:46
Bannlyst
Citat:
Nej du har rätt, jag är mycket tveksam till att V ens jagar fram 1 röst i området där jag bor

Dock skall du vara försiktig med att generalisera hyresrätten som en otrygg boendeform ( rent "säker i området där jag bor menar jag då ) eftersom det är lätt hänt att uttrycket "hyresghetto" misstolkas som att det är ghetto pga av hyres, om du förstår vad jag menar.

Hyresrätt är en enormt vanlig boendeform i Sverige, och de allra flesta bor i områden där dom känner sig trygga.

Kring våra storstäder finns såklart undantag, eftersom vår kära regering under många många år misslyckats totalt med integrationspolitiken.

Personligen skulle jag gärna se ränteavdraget försvinna, och jag skulle aldrig komma på tanken att rösta på V.
Du inser väl att din hyra kommer att stiga ungefär lika mycket som kostnaden för bostad kommer att stiga...
2016-09-02, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace
Du inser väl att din hyra kommer att stiga ungefär lika mycket som kostnaden för bostad kommer att stiga...

om den skulle göra det bryr jag mig inte ett skit, eftersom jag ogillar att man subventionerar att folk belånar sig.
2016-09-02, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MySpace

Kan man inte vara för något även om man får betala för det? Jag är helt för avskaffandet av ränteavdraget trots att jag bor i en bostadsrätt.
2016-09-02, 12:46
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Kan man inte vara för något även om man får betala för det? Jag är helt för avskaffandet av ränteavdraget trots att jag bor i en bostadsrätt.
Det går utmärkt. Världen är full av korkade människor.
2016-09-02, 12:49
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
om den skulle göra det bryr jag mig inte ett skit, eftersom jag ogillar att man subventionerar att folk belånar sig.
Va bra. Då kan vi höja skatten på ränteinkomster så de ligger på samma nivå som inkomsten för en arbetare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in