2016-09-01, 18:53
Medlem
tzjs avatar
http://www.gp.se/nyheter/sverige/h%C3%A4r-%C3%A4r-sidan-d%C3%A4r-rasifierade-har-makten-1.3747830

Del av artikel:

Citat:
Makthavarna. Så heter den snabbt växande Instagram-sidan, där de som rasifieras i samhället får ta plats - utan att någon förminskar deras känslor. – Vi vill ha en trygg plats, där vi kan prata för oss själva om våra upplevelser, utan att få ett godkännande från vita röster, säger Ala Rad, en av grundarna till sidan.

Läs gärna artikeln, den är ganska intressant. Hur kommer det sig att mediedrevet inte är igång? Eller är det ok pga att de själva ser sig som rasifierade, och därmed bekräftar raser?

Jag har svårt att greppa syftet med gruppen, menär det något som spär på fördomar, så är det sådant här.

Osäker på forumdelen, men det rör sociala medier ändå.
Citera
2016-09-01, 19:00
Medlem
Man kan inte vara vita har all makt och dessutom finns inte svenskar.
Citera
2016-09-01, 19:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
http://www.gp.se/nyheter/sverige/h%C3%A4r-%C3%A4r-sidan-d%C3%A4r-rasifierade-har-makten-1.3747830

Del av artikel:

Läs gärna artikeln, den är ganska intressant. Hur kommer det sig att mediedrevet inte är igång? Eller är det ok pga att de själva ser sig som rasifierade, och därmed bekräftar raser?

Jag har svårt att greppa syftet med gruppen, menär det något som spär på fördomar, så är det sådant här.

Detta är vad som händer när majoritetsbefolkningen hyllar minoriteter och gör dom till offergrupper. Håller på att hända i alla västerländska länder numera. Det är dags för vita människor att vakna och ta tillbaka sina länder annars kommer detta aldrig att sluta. VAKNAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!
Citera
2016-09-01, 19:04
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADHDADHD
Detta är vad som händer när majoritetsbefolkningen hyllar minoriteter och gör dom till offergrupper. Håller på att hända i alla västerländska länder numera. Det är dags för vita människor att vakna och ta tillbaka sina länder annars kommer detta aldrig att sluta. VAKNAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!
Nja, jag tycker dom gör bort sig själva. Dom bekräftar mer eller mindre raser, och det är rasism om något.

Det verkar som att PK-sidan som inte vågar föra öppna debatter om känsliga ämnen, har målat in sig i ett minfält. Det är inte mycket som går deras väg nu för tiden. Bokmässan framstår som veliga, hotell i Värmland vet inte vilken fot dom skall stå på osv.

Men detta med slutna grupper baserat på "ras" i sociala medier, har jag inte läst om innan.
Citera
2016-09-01, 19:25
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Tror det ligger närmare de diskrimineringsdiskussioner som brukar höra hemma i Feminism och jämställdhet snarare än M&J.

Medier och journalistik --> Feminism och jämställdhet
/Moderator
Citera
2016-09-01, 19:32
Medlem
ace_secs avatar
De svartas rasism mot de vita är den verkliga rasismen i Sverige 2016.

Jävla nötter som skapat det instagram-kontot!
Citera
2016-09-01, 19:36
Medlem
Citat:
Nja, jag tycker dom gör bort sig själva. Dom bekräftar mer eller mindre raser, och det är rasism om något.

Det verkar som att PK-sidan som inte vågar föra öppna debatter om känsliga ämnen, har målat in sig i ett minfält. Det är inte mycket som går deras väg nu för tiden. Bokmässan framstår som veliga, hotell i Värmland vet inte vilken fot dom skall stå på osv.

Men detta med slutna grupper baserat på "ras" i sociala medier, har jag inte läst om innan.

Medhåll.

De (svarta) nedvärderar dem själva.

Inhemsk "Rasism" med andra ord. Eller syntax error by proxy.

Eller bara precis jävligt korkat.

Gissar på det sistnämnda.
Citera
2016-09-01, 20:00
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:

Del av artikel:

Citat:

Att negrer är rasister är inte något nytt. Att de hittar rasism överallt är heller inget nytt.
Citat:
Vadå? Parkerar jag bilen på gräsmattan? Rasist! Vadå? Står jag i vägen mitt i gatan? Rasist!

Jag kommer dock inte läsa artikeln, för jag vill inte besudla mina ögon med GP:s skit. Men jag tror din analys är korrekt.

Något mediedrev kommer det inte bli. De okritiska journalist-hjonen skulle aldrig våga bli ifrågasatta på nästa fackmöte eller personalfest.
Citera
2016-09-01, 20:46
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
De svartas rasism mot de vita är den verkliga rasismen i Sverige 2016.

Jävla nötter som skapat det instagram-kontot!
Hur har du själv råkat ut för den sortens rasism?

(PS detta liknar ju IG-kontot "svartkvinna" där de blev tokiga om någon vit kommenterade, en av historierna var en vit kille som hade sagt att tjejen var söt för att vara svart, varpå tjejen slog killen i ansiktet som svar.)
Citera
2016-09-01, 20:54
Medlem
Kör hårt och lycka till med konstruktiva diskussioner på en plattform där alla tycker likadant.

Som en förespråkare av full yttrandefrihet tycker jag plattformen ska få finnas och hoppas (även om jag tvivlar) att grundarna och deltagarna tycker likadant och inte börjar böla om det startas en helvit motsvarighet.
Citera
2016-09-01, 20:55
Medlem
Jag tycker att kontot är intressant. Det kom upp i mitt flöde för länge sedan och jag kollar det med jämna mellanrum för jag tycker inläggen och kommentarerna är intressanta att läsa, även om jag ofta inte håller med.

Kontot är ju, precis som rubriken anger, separatistiskt. Vita får inte skriva där. Dock har reglerna varierat lite för jag minns att för länge sedan var det en tjej som var typ sydeuropè som kommenterade, och hon jagades bort för att hon var vit/för vit. Men nu ganska nyligen var det en annan tjej som skrev som var lika vit som nämnda sydeuropè, och hon fick ansvara för kontot en vecka och ansågs tillräckligt rasifierad. Så lite svajigt är det. En same har också haft en vecka, osv.

Många av skribenterna har intressanta infallsvinklar och föraktar svenskar som bor på Södermalm och är flyktingaktivister på Facebook samtidigt som de har högst två rasifierade vänner och då är de vännerna adopterade från Sydamerika eller Korea...vilket jag tycker är en sund inställning. Vita svenskar som agerar goda änglar på Facebook men överhuvudtaget inte umgås med rasifierade, sådana gillar inte jag heller.

Visst är många av skribenterna extrema och har ett hat mot vita som gör mig rädd, men som sagt så är kontot ändå en bra inblick i hur många har det och hur det kan upplevas att se annorlunda ut i ett samhälle där majoriteten är vita.
Citera
2016-09-01, 21:07
Medlem
DIdes avatar
I vår nya globaliserade värld, där vita endast uppgår till 8% av befolkningen, borde en korrekt analys vara att: när minoritesförtryck historiskt likställs med rasism så är exkluderingen av en viss (i detta fall vit) hudfärg rasism i dess renaste form?

Att det tillåts är väl ok men att det kritiseras när det sker åt andra hållet är dubbelmoral och ren offergnällkärringarabafrikanskitmentalitet. Låt dem ha sin pissgrupp ifred men då skall de ge fan i grupper som inte inkluderar "rasifierade" gnällpissoffer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in