2016-09-01, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ööööööHH
Du är för jämställdhet, men du är verkligen inte feminist. Feministers mål är ju inte att alla ska ha samma förutsättningar (vilket alla i Sverige i princip har), utan att alla ska nå samma resultat:

Betydligt fler män söker sig mot chefspositioner jämfört med kvinnor, resultatet blir givetvis att fler chefer är män. Feminister kan helt enkelt inte acceptera att kvinnor inte söker sig mot maktpositioner i samma omfattning som män, utan det måste vara exakt 50/50. Detta löser de genom att kvotera in kvinnor med sämre meriter än männen.

Samma inom polisen. För att få in mer kvinnor så sänkte de helt enkelt kraven på kvinnliga poliser

Konstigt nog hör man inte så mycket om att vi måste få in mer kvinnor i gruvindustrin etc

Sen har vi ju även hört diverse sjuka förslag för att lösa problemet med att kvinnor generellt sett väljer lägre betalda jobb, som att straffbeskatta alla män tex.
Jag tycker ingen ska få ett jobb på grund av sitt kön, men inte heller att någon ska bli hindrad från att få ett jobb på grund av sitt kön.

Antagningskrav bör enligt mig vara utformade efter hur arbetet ser ut i verkligheten, så att en person som klarar det ska kunna klara de svåraste delarna av jobbet.

Det finns män som inte klarar vissa jobb och det finns kvinnor som inte klarar vissa jobb, för mig känns det både logiskt och självklart att man inte ska ha ett jobb man inte klarar av.
Citera
2016-09-01, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Nja, att "ändra attityd" är ungefär som att "ändra åsikt", dvs det som Du anser att kvinnor inte kan/skall behöva göra i ett förhållande.
Nej, det är det inte. Om du har en syssla som måste göras så mår du bättre själv om du byter attityd och gör det bästa av situationen (bra musik och tankarna på annat håll under hemarbetet t.ex.) än att grotta ner dig i hur fruktansvärt jobbigt och tråkigt det är, och hur orättvist det är att du måste göra det. Din åsikt om att hemarbete är tråkigt behöver inte förändras för det, men med en annan attityd till jobbet så mår du bättre när du genomför det.

Så du har lyckats missa att jag tycker att BÅDE KVINNOR OCH MÄN HAR LIKA STORT ANSVAR för att hålla förhållandet lyckligt?

Det är just genom att byta attityd i vissa lägen som man kan gå från att ens partner känner sig besviken och irriterad på en vilket får förhållandet dåligt, till att partnern känner sig älskad vilket är bra för förhållandet. Man behöver inte byta åsikt för att byta attityd.

Citat:
Redan det är svårt nog, men från en politisk synvinkel måste man generalisera och härvid har vi betydande problem.
Ansvaret för att hålla ett äktenskap lyckligt ligger jämt fördelat på de två som är i förhållandet, inte på samhället. Generaliseringar utifrån något man tror, blir sällan rätt.
Citera
2016-09-01, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
Om det är penismätartävling du vill ha så kommer din klitta att förlora mot min dolme. Jag har byggt upp mitt imperium från scratch och kan gå i god för att jag både taxerar mer än du, trots min ringa ålder, och att mina företag har en avkastning som får ditt enda företag att framstå som en skugga i höstmörkret. Dock är jag inte lika lat som du. Jag har en högt uppsatt position som tjänsteman på heltid parallellt med mina företag. Hemma är det jag som inreder, diskar, tvättar och städar i störst utsträckning och sätter agenda för hur och var min familj ska ta rikt mot. Jag är allt du aldrig kommer att kunna uppnå. Nämnde jag att jag tränar minst en gång per dag och givetvis hamnar i toppskiktet i alla tävlingar jag deltar i? Haha. Om du vidare vill börja jämföra betyg och intelligens så vet du var du ska PMa.
Om jag tror att framgång beror på tur så borde du bör du ta ut ditt pensionssparande och köpa bingolotter för hela slanten imorgon.

Utav oss två är det dock inte jag som glidit på en räkmacka. Ditt sätt att prata och föra dig vittnar om din bortskämda uppväxt. Förorterna jag stångats i skulle aldrig ha gett en så glapp käft att man kunnat gå runt och hetsa med "vågar du inte säga vad du tycker" eller pratat om att man kan "välja vilket yrke man vill, det är bara att satsa och vilja". Livet utanför Bullerbyn som du växte upp i ser inte ut så. Det är låååångt ifrån alla som bara kan leva efter ditt naiva sätt att se på livet "det är bara att vilja!" "det handlar enbart om att säga nej!".

Bland det värsta som ta mig fasen finns är bortskämda, vita, feministiska kvinnor i Sverige. Ni är så patetiskt käftiga och naiva. Ni talar om rättigheter och skyldigheter hit och dit och de enda motgångarna ni mött är situationer ni själva försatt er i. Det är inte synd om dig och dina likasinnad, ni är så äckligt överprivilegierad att ni skulle leva som rojalister i större delen av världen. TROTS det skapar man ett en-köns-fråge-parti som ENBART har som syfte att gnälla och beklaga sig över allt som är fel. Om Sverige var ett åkerfält skulle ni lyfta på vartenda gruskorn för att hitta vad som är fel hellre än att plöja och skörda marken. Ni är kort och gott genomruttet naiva, patetiska och bortskämda. Men för all del, fortsätt ta ut skilsmässor. 9 av 10 av er som blir "misshandlade" i relationer har med största sannolikhet försatt er själva i den situationen. Övriga anledningar att skilja sig till höger och vänster är bara bekväma lyxproblem a la carte.

Märk väl - denna livsstil jag har, min inriktning och filosofi, är något som kvinnor trånar efter. Ju mer jag talar inför andra kvinnor om att jag är mannen i mitt hushåll och därmed alltid har sista ordet, desto mer trånar de inför mig. 25 åriga, fina, välutvecklade, blonda tjejer med tuttar som tittar rakt ut, som svurit trohet och ära till moderpartiet (FI), är beredda att släppa taget om såväl sina politiska åsikter såväl som sina trosor när jag placerar dem på sin rätta plats.
Att jag inte lyckas charma pojkflickorna som tillhör Schyman-släkte är inget jag sörjer. Jag vet att jag presterar och levererar mer än vad ni gör tillsammans i dussintal.
Om det där skulle stämma om dig så skulle du högst troligt inte ha inställningen att det inte går att förbättra sitt eget liv. Lyckas man få relationer bra, ta sig dit man vill i arbetslivet och lyckas med att förbättra sin kropp så VET man att det går alldeles utmärkt att förbättra och ändra sitt liv. Så lyckas du ändra din inställning så kan du ändra ditt liv, och lyckas du ändra ditt liv så får du en annan inställning.

Som vanligt är du så långt från sanningen som det bara går. Men ser du det som att ha glidit på en räkmacka att växa upp i ett våldsamt missbrukarhem och från tidig ålder ha klarat mig själv så ja, då har jag privilegierat glidit på en räkmacka genom min uppväxt.

Alla påverkas vi av vår uppväxt, men vad vi gör av det är vårt eget val. Det min uppväxt lärde mig var att om jag vill att något ska hända eller ändras, då får jag göra det själv. Att på ditt sätt sitta på arslet och säga att något inte går att ändra på för att du är man så ditt kön har dömt dig till ett kort ohälsosamt liv med missbruksproblem är enligt mig rent bullshit.

Min uppväxt lärde mig också att en relation är ett samspel mellan två personer, där man genom sitt eget beteende påverkar den andra personens beteende, men också att man aldrig i grunden kan ändra på en annan person om den inte själv vill det.

Ditt fördomsfulla kvinnohat syns genom allt du skriver. Du skulle må bättre och få en klarare bild av verkligheten och människorna i den om du bedömde personer efter hur de är, inte efter hur du tror att de är på grund av sitt kön.
Citera
2016-09-01, 09:02
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverhesitate
Nej, det är det inte. Om du har en syssla som måste göras så mår du bättre själv om du byter attityd och gör det bästa av situationen (bra musik och tankarna på annat håll under hemarbetet t.ex.) än att grotta ner dig i hur fruktansvärt jobbigt och tråkigt det är, och hur orättvist det är att du måste göra det. Din åsikt om att hemarbete är tråkigt behöver inte förändras för det, men med en annan attityd till jobbet så mår du bättre när du genomför det.

Så du har lyckats missa att jag tycker att BÅDE KVINNOR OCH MÄN HAR LIKA STORT ANSVAR för att hålla förhållandet lyckligt?

Det är just genom att byta attityd i vissa lägen som man kan gå från att ens partner känner sig besviken och irriterad på en vilket får förhållandet dåligt, till att partnern känner sig älskad vilket är bra för förhållandet. Man behöver inte byta åsikt för att byta attityd.

Hm. Kanske skall Du rekommendera Din metod för attitydbyte till kvinnor som sexvägrar - litet musik och gör det bästa av situationen?

Skulle inte det vara att män och kvinnor tar lika stort ansvar för att hålla förhållandet lyckligt?

Citat:
Ansvaret för att hålla ett äktenskap lyckligt ligger jämt fördelat på de två som är i förhållandet, inte på samhället. Generaliseringar utifrån något man tror, blir sällan rätt.

Icke desto mindre måste det finnas ett gemensamt regelverk, som i sin tur bygger på ett betydande mått av generalisering.
Citera
2016-09-01, 09:18
Medlem
Citat:
Hm. Kanske skall Du rekommendera Din metod för attitydbyte till kvinnor som sexvägrar - litet musik och gör det bästa av situationen?

Skulle inte det vara att män och kvinnor tar lika stort ansvar för att hålla förhållandet lyckligt?
Nej, min metod är att gå till grunden med problemet och ta reda på vad som kan göras för att kvinnan ska njuta av sexet. Vi människor fungerar så att vi vill göra mer av sådant vi mår bra och njuter av, medan vi undviker sådant som inte ger oss någon tillfredställelse.

Anledningen till att jag och min man har sex ofta är för att det ger oss båda så mycket njutning och tillfredställelse, och anledningen till att du helst undviker diskning är att det inte ger dig tillräcklig tillfredställelse. Vill man ha sex oftare så bör man alltså få sin partner att uppleva sexet som ganska många snäpp högre än att diska.

Citat:
Icke desto mindre måste det finnas ett gemensamt regelverk, som i sin tur bygger på ett betydande mått av generalisering.
Har du något förslag på hur regelverket kan ändras för att göra båda personerna lyckliga i förhållandet? Vilka generaliseringar tycker du att regelverket ska bygga på?
Citera
2016-09-01, 09:46
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Nej, min metod är att gå till grunden med problemet och ta reda på vad som kan göras för att kvinnan ska njuta av sexet. Vi människor fungerar så att vi vill göra mer av sådant vi mår bra och njuter av, medan vi undviker sådant som inte ger oss någon tillfredställelse.

Anledningen till att jag och min man har sex ofta är för att det ger oss båda så mycket njutning och tillfredställelse, och anledningen till att du helst undviker diskning är att det inte ger dig tillräcklig tillfredställelse. Vill man ha sex oftare så bör man alltså få sin partner att uppleva sexet som ganska många snäpp högre än att diska.

Jag föreslår att Du slår Dig på äktenskapsrådgivning, men dessvärre tror jag inte att det får effekter över individnivån. Den ojämlikhet vi ser i initiativfrekvens avseende skilsmässor är problematisk och kräver djupare analys bortom sex och disk.

Citat:
Har du något förslag på hur regelverket kan ändras för att göra båda personerna lyckliga i förhållandet? Vilka generaliseringar tycker du att regelverket ska bygga på?

Till att börja med att ta löften på allvar. Har man lovat att leva ihop, så skall det mycket till för att annullera det löftet; det måste således ställas högre krav på makarna föratt motverka att de skiljer sig för lättvindigt. Jag anser också att barnbidraget skall omvandlas till familjeavdrag för att förstärka de ekonomiska incitamenten för de som agerar på ett för samhället önskvärt sätt. För det tredje vore ett officiellt uppvärderande av äktenskapet önskvärt - äktenskapet är mer värt för samhället än andra samlevnadsformer och bör därför lyftas fram särskilt i olika sammanhang.
Citera
2016-09-01, 10:27
Medlem
Citat:
"Känner efter" är möjligen en beräkningsmetod inom feminismen, men utanför denna brukar det betraktas som löst tyckande, eller mer stringent uttryckt "individualnormativ värderingsanalys".

Fö så innebär olikabehandling ingalunda att något är orättvist, se t ex den nyss timade olympiaden där de som presterade bäst fick medaljer, de andra inte.

Tram! I denna debatt är det du som "känner" och feminismen som sitter på faktan.
Vilket jag nu försökt få dig inse i x antal inlägg.
Du har en maktförskjutning till mäns favör gällande ekonomi/ tid och ansvarsbärande för barn och hem. All statisitk i saken talar för att kvinnor som grupp tar mer av oavlönat arbete än män.
Det kan garanterat finnas ett eller annat undantag, det gör det alltid, men vad är din poäng med det i den stora bilden tycker du?

Citat:
Vissa saker är precis lika tråkig/motbjudande oavsett om det i någon mer objektiv mening är att betrakta såsom orättvist eller inte. Jag skulle inte påstå att jag gör orättvist mycket i hemmet, kanske snarare tvärtom, men tycker lika förbålt mycket illa om det.

Då borde du som sagt ha FÖRSTÅELSE för de kvinnor som vägrar göra merparten av detta tråkiga, istället för att sitta här och kräva att just kvinnor ska uthärda.

Citat:
Detta "bättre" betalas av män, utan att vi har fått något för det - snarare tvärtom med tanke på att kvinnor i dramatiskt hög utsträckning överger äktenskapet.

Nej man får inget istället för att dela saften rättvist med brosan. Väldigt sant. Belöningen är kort och gott en nöjd brosa, vetskapen om att hade det varit omvänt så hade du haft samma "rätt".

Men överlag så har män i denna sak fått förbättringar, ni slipper bördan av försörjningsplikt.
Ni är numera omgivna av kvinnor som kan stå på egna ben och bidra till samhället, vilket klart gynnar hela samhällsklimatet och ekonomin.
Citera
2016-09-01, 10:40
Medlem
Citat:
Jag föreslår att Du slår Dig på äktenskapsrådgivning, men dessvärre tror jag inte att det får effekter över individnivån. Den ojämlikhet vi ser i initiativfrekvens avseende skilsmässor är problematisk och kräver djupare analys bortom sex och disk.
Det är på individnivå man måste göra förändringar för att göra ett olyckligt äktenskap lyckligt. Som du vet, det sker inga skilsmässor i lyckliga förhållanden.

Om du går djupare i analysen av äktenskap som spricker så ser du att det alltid finns anledningar till att ett äktenskap spricker. Vem som tar initiativet till skilsmässan säger vem som är mest missnöjd med sin partner och förhållandet, inte vad som hänt för att få personen att känna så.

Det är händelserna i äktenskapet man måste ta tag i och åtgärda för att hålla äktenskapet lyckligt. Att skuldbelägga den som vill lämna något dåligt istället för att se vikten av att förändra det dåliga är inte vidare vettigt.

Citat:
Till att börja med att ta löften på allvar. Har man lovat att leva ihop, så skall det mycket till för att annullera det löftet; det måste således ställas högre krav på makarna föratt motverka att de skiljer sig för lättvindigt.
Vilken typ av krav anser du ska vara uppfyllda för att få skilja sig?

Högre krav på båda personernas engagemang för att hålla förhållandet lyckligt vore en bra ide men är inte praktiskt genomförbart.

Personligen tycker jag det vore bra med obligatorisk äktenskapsrådgivning under de 6 månader man har som betänketid för skilsmässa när man har barn. Om det finns möjlighet att göra förhållandet lyckligt igen så tycker jag man ska ta den chansen, och om inte annat så är det bra att reda ut saker så samarbetet kring barnen fungerar bra efter skilsmässan. Däremot så är jag helt emot att någon ska tvingas leva i ett olyckligt äktenskap.

Citat:
Jag anser också att barnbidraget skall omvandlas till familjeavdrag för att förstärka de ekonomiska incitamenten för de som agerar på ett för samhället önskvärt sätt.
Här tycker jag du har helt fel. Barnbidraget är till för att alla barn ska kunna få de grundläggande behov som kostar pengar uppfyllda. Att behovspröva barnbidraget så att bara de som behöver det får det är helt ok för mig, men att använda det som ett sätt att hindra mindre välbeställda från att kunna lämna dåliga äktenskap är idioti. Barn ska inte straffas för sådant de inte gjort sig skyldiga till.

Citat:
För det tredje vore ett officiellt uppvärderande av äktenskapet önskvärt - äktenskapet är mer värt för samhället än andra samlevnadsformer och bör därför lyftas fram särskilt i olika sammanhang.
Hur menar du att det ska gå till rent praktiskt med ett "officiellt uppvärderande av äktenskapet"?
Citera
2016-09-01, 12:21
Medlem
Pansarveckets avatar
Merapi, det ser ut som att vi måste dansa en gång till och jag bryr mig faktiskt inte vem som styr denna gång.
En kort recap:
din källa (t.ex Medlingsinstitutets rapport) säger att kvinnor tjänar mindre än män.

Du vill dra en egen tolkning av det som står, medan jag är mer beredd att hålla med i deras slutsats.
Ingen diskriminering pga kön.
Att du kan hitta den ändå, är lite som att du ser patriarkatet eller som Jehovas Vittnen eller Lestadianerna är övertygade om "sin sanning". De får hållas för att de inte medvetet försöker skada och utpressa mot halva befolkningen, medan de skyddar sina egna rättigheter och tillgångar.

Hade jag varit lite mer kritisk, så hade jag troligen kunnat göra och argumentera för poängen att man INTE justerat för "gjort samma eller likvärdigt jobb".

Kanske genom att kvinnan sitter på HR eller admin, medan mannen gör de tunga lyften, ute i regnet och på höga höjder samtidigt som kvinnan sitter och tuggar tuggummi och kollar sin facebook?

Jag tycker du ska lyssna på kvinnorna som jobbar där de gör (t.ex vården) i stället och inte på de feministiska oraklen som är utan egna jobb annat än nån hittepåtitel som staten bekostar.
De borde väl rimligen veta bäst?

Jo, de väljer de här jobben trots lägre lön. I gengäld får de säkerhet i sin anställning, värdiga och hårt bevakade förhållanden, göra skillnad/nytta och tillsammans med många likasinnade.
Jag tror till och med att en stor del av feminismen frodas i deras fikarum, medan andra likadana fikarum, på samma sjukhus är upplysta och mer anti.

Vet du vad killarna i dessa fikarum brukar säga?
Senast redigerad av Pansarvecket 2016-09-01 kl. 13:21.
Citera
2016-09-01, 13:03
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Tram! I denna debatt är det du som "känner" och feminismen som sitter på faktan.
Vilket jag nu försökt få dig inse i x antal inlägg.
Du har en maktförskjutning till mäns favör gällande ekonomi/ tid och ansvarsbärande för barn och hem. All statisitk i saken talar för att kvinnor som grupp tar mer av oavlönat arbete än män.
Det kan garanterat finnas ett eller annat undantag, det gör det alltid, men vad är din poäng med det i den stora bilden tycker du?

Kanske har Du pedagogiska brister?

Det förstås riktigt att män bär ett större ansvar i allmänhet för såväl familjens ekonomi som den offentliga, därmed bland annat möjliggörande offentlig barnomsorg. Någon särskilt större makt över den offentliga ekonomin medför inte detta förhållande, utan kvinnor såsom varandes en något större väljargrupp, torde härvidlag ha ett större inflytande. Det kan vi också se över tid att "kvinnorpolitik" har fått mer pengar än "manspolitik". Därmed kan man konstatera att männen, på mer än ett sätt, bidrar till jämställdhet och kvinnors möjligheter - varför det blir ännu mer förvånande att kvinnor i så hög grad väljer skilsmässa.

Citat:
Då borde du som sagt ha FÖRSTÅELSE för de kvinnor som vägrar göra merparten av detta tråkiga, istället för att sitta här och kräva att just kvinnor ska uthärda.

Visst har jag förståelse för detta, men av förståelse kommer inte automatiskt acceptans. Ett vanligt (kvinnligt?) missförstånd.

Citat:
Nej man får inget istället för att dela saften rättvist med brosan. Väldigt sant. Belöningen är kort och gott en nöjd brosa, vetskapen om att hade det varit omvänt så hade du haft samma "rätt".

Men överlag så har män i denna sak fått förbättringar, ni slipper bördan av försörjningsplikt.
Ni är numera omgivna av kvinnor som kan stå på egna ben och bidra till samhället, vilket klart gynnar hela samhällsklimatet och ekonomin.

Man får i regel mindre saft, vilket tänks kompenseras av en bättre relation till brodern. Men i familjefallet så har män bidragit allt mer till familjebördan utan att det har kompenserats av en bättre relation till fruarna, som likafullt i hög utsträckning väljer skilsmässa. Något tycks skumt här.
Citera
2016-09-01, 13:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Det är på individnivå man måste göra förändringar för att göra ett olyckligt äktenskap lyckligt. Som du vet, det sker inga skilsmässor i lyckliga förhållanden.

Om du går djupare i analysen av äktenskap som spricker så ser du att det alltid finns anledningar till att ett äktenskap spricker. Vem som tar initiativet till skilsmässan säger vem som är mest missnöjd med sin partner och förhållandet, inte vad som hänt för att få personen att känna så.

Det är händelserna i äktenskapet man måste ta tag i och åtgärda för att hålla äktenskapet lyckligt. Att skuldbelägga den som vill lämna något dåligt istället för att se vikten av att förändra det dåliga är inte vidare vettigt.

Anledningar finns det säkert, men man kan undra, givet slagsidan, om det inte är så att en betydande andel kvinnor alltid kan hitta en anledning. Jag är inte alls så säker på Din rationalistiska inställning, utan lutar mer mot att en del kvinnor helt enkelt är sämre på relationer än män. Givet jämställdhetsutvecklingen och skilsmässotalen, finns det en del som talar för detta.

Citat:
Vilken typ av krav anser du ska vara uppfyllda för att få skilja sig?

Högre krav på båda personernas engagemang för att hålla förhållandet lyckligt vore en bra ide men är inte praktiskt genomförbart.

Personligen tycker jag det vore bra med obligatorisk äktenskapsrådgivning under de 6 månader man har som betänketid för skilsmässa när man har barn. Om det finns möjlighet att göra förhållandet lyckligt igen så tycker jag man ska ta den chansen, och om inte annat så är det bra att reda ut saker så samarbetet kring barnen fungerar bra efter skilsmässan. Däremot så är jag helt emot att någon ska tvingas leva i ett olyckligt äktenskap.

"Djup och långvarig söndring" talade man om förr i världen, det sammanfattar det hela rätt bra. Det skall finnas djupgående och långvariga problem, så pass att prognosen för "helning" är dålig. Obligatorisk äktenskapsrådgivning, motsvarande de samtal man hade med prästen förr i världen, vore alldeles säkert utmärkt. Hur många kan man diskutera. I sverige har det alltid funnits möjligheter att komma ur ett äktenskap om det är ovanligt destruktivt - men 50%?! Det är helt orimligt med en sådan misslyckandekvot.

Citat:
Här tycker jag du har helt fel. Barnbidraget är till för att alla barn ska kunna få de grundläggande behov som kostar pengar uppfyllda. Att behovspröva barnbidraget så att bara de som behöver det får det är helt ok för mig, men att använda det som ett sätt att hindra mindre välbeställda från att kunna lämna dåliga äktenskap är idioti. Barn ska inte straffas för sådant de inte gjort sig skyldiga till.

Jag ser mer "belöning" än "behov" som utgångspunkt för hur staten skall uppmuntra medborgarnas beteenden. Att arbetslösa skaffar många barn bör staten inte uppmuntra.

Citat:
Hur menar du att det ska gå till rent praktiskt med ett "officiellt uppvärderande av äktenskapet"?

T ex genom att i skolan lyfta fram äktenskapet som den önskade familjeformen, att politikerna emellanåt säger det offentligt, att regelverk utformas med kärnfamiljens bästa för ögonen, osv.
Citera
2016-09-01, 13:45
Medlem
Farbror-Joakims avatar
Nu verkar tråden snöat in på kvinnolöner de senaste sidorna men ska man återgå till skilsmässor så är det på något vis konstigt att vi i ett land som Sverige, jämställda som vi sägs vara, upplever följande fenomen.

1. Förhållanden där kvinnor blir underordnade mannen och trots att hon kan ta ut skilsmässa inte gör det. Män som är våldsamma och hon ändå stannar kvar allt för länge och inte lämnar på en gång. Förhållanden där hon får sin frihet begränsad och finner sig i det. Kvinnor som lever med kontrollerande mansgrisar.

2 Samtidigt har vi förhållanden där tjejer lämnar och skiljer sig snabbare än Lucky Luke hinner dra mot sin egen skugga. Vi är också singeltäta i detta landet, inte minst i storstan, trots att vi inte borde behöva vara det egentligen. Det finns så många plattformar att träffa nytt folk på, nästan kanske lite för många idag.

3. Vi fortfarande har kvar en ojämnställd partnermarknad där bokstavligen varenda tjej kan skaffa kille och barn, och kan de mot förmodan inte det så kan de nu inseminera sig, statligt subventionerat.

4. Att många äktenskap är mer jämställda idag men att vi ändå ser att skilsmässorna inte minskar nämnvärt. Kanske är inte jämställda förhållanden den rätta vägen - åtminstone inte en garant för att skilsmässorna ska minska.

Om nu kvinnor är överrepresenterade i skilsmässostatistiken - var ligger felet? Kvinnorna? Männen? Samhället?
Vad ska vi göra åt det?
Finns det något att göra åt det? Är det bara att inse att det livslånga äktenskapet är dött och begravet.

Så nu väntar jag bara på att Babianen ska komma in i tråden också, så vi får veta hur mycket kvinnor gillar att vara undergivna och att bli kontrollerade i förhållanden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in