Citat:
Ursprungligen postat av
Axis.bold.as.love
Vad i helvete är gryn?
Du har ju internet framför dig, varför ska jag googla? Här är den första träffen jag fick när jag googlade:
http://americanaddictioncenters.org/withdrawal-timelines-treatments/risk-of-death/
En kort bit in i artikeln nämns detta. Jag har dock hört det hundratals gånger från personer som jobbar med detta samt läst det åtskilliga gånger i litteratur och hör det på tv-program. Detta långt innan internet existerade. Nu för tiden kan man ju hur lätt som helst läsa på om man så önskar. Säg till om jag ska länka fler sajter.
Jag vet fortfarande inte riktigt hur detta kom in i trådämnet. Vänligen upplys om detta eller så avslutar jag min del i denna heroindebatt här.
Gryn är ett av många smeknamn på heroin. Det du länkade till visade inte på något konstaterat dödsfall utan menade endast på att det kunde finnas risker för det.
Kanske det någon gång har inträffat något dödsfall när någon har slutat tvärt men det behöver sen inte betyda att orsaken var just abstinens av heroin utan vara förorsakat allmänt dåligt hälsotillstånd som hade kunnat behandlats på en mängd adekvata sätt men ej med nedtrappning.
Nej, dödsrisker med heroin finns i samband med användandet och inte från avhållsamhet.